Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:01

Hallo allemaal,

ik weet het gewoon niet meer. In november zijn me ouders gescheiden.Dit heeft een goede reden. Maar dat vertel ik liever niet openbaar.Omdat ik jarenlang altijd moest opletten op wat ik zei en deed.
Heb ik nooit me zelf kunnen zijn. Ook komt het niet alleen daardoor.
Toen ik 5 was is me zusje geboren met een aangeboren hartafwijking. Dit bracht de nodige stress mee. Want als zus zijnde wil je natuurlijk niet dat je ze zusje zo ziek is. Toen me zusje 10 was is ze geopereerd.
Toen ik 7 was is me opa overleden aan longkanker. Dit bracht de nodige verdriet mee. Wat logisch is. Alleen het hele gebeuren erom heen was moeilijk van mij. Zo werd ik door een tante meegesleurd naar de kist en moest kijken. En dit wou ik niet. Ik en me neven en nichten mochten buiten ook niet spelen. Want dit was niet eerbiedig. We moesten gewoon met zijn allen in de keuken zitten(was de woonkamer van mijn opa en oma) Ook tijdens de dienst mochten wij niks zeggen als afscheid. Ook mochten we niks in de kist leggen.
Toen ik 9 was is mijn oom overleden aan Leukemie. Ik kende hem alleen van verjaardagen en familiefeesten. Ik ben ook niet wezen kijken toen hij opgebaard lag en ook niet naar de dienst geweest.
Toen in de zomervakantie werd bij een dikke knobbel ontdekt in me nek. Eerst werd ik steeds van de ha naar het ziekenhuis gestuurt om bloed te prikken. Maar er kwam niks uit. Toen mocht ik naar de kinderarts in hoogeveen. Daar heb ik ook onderzoeken gehad en weer bloedprikken. Ondertussen hadden ze bij mijn opa leukemie ontdekt. En was het te laat om het te behandelen. Me opa heeft veel geluk gehad want 9 jaar eerder ontdekte ze ook kanker bij hem. Maar dit kon hij onderdrukken door elke dag medicijnen te nemen. Toen ze ontdekt hadden dat hij leukemie had is hij 3 weken later overleden. Dit was wederom weer zwaar voor mij. Nog zwaarder zelfs dan me andere opa. Deze opa was echt mijn maatje. Als ik ziek was haalde hij mij altijd op en mocht ik bij hem op de bank liggen. Me opa zat altijd eettafel. En zei tegen me oma dat zij mij wat drinken moest geven enzo. En hij hield me dan de hele dag in de gaten. Toen me oom belde dat het slecht ging met me opa. Zijn we gelijk in de auto gesprongen (we zaten op een camping dichtbij) Dit was om half 4 ´s nachts. Toen ik door het autoraam naar boven keek. En ik daar alle sterren zag en de maan (was volle maan) wist ik dat hij er al niet meer was. En ik had gelijk. Toen hij opgebaard lag in zijn kist durfde ik niet te kijken. Ook door de nare ervaring bij me andere opa. Uiteindelijk ben ik wezen kijken. En het lag er vredig bij. Ook mochten we bij deze opa wel dingen in de kist leggen, wat ik eerst niet wou. Want mijn ervaring was dat dit niet eerbiedig was. Uiteindelijk heb ik mijn gedicht die ik had gevonden bij hem in de kist gelegt. Hij kende dit gedicht. Een dag voordat hij stierf heb ik dit gedicht voorgelezen. En hij vond hem prachtig. Dit gedicht pastte precies bij hem. Uiteindelijk heb ik het gedicht voorgelezen tijdens de dienst. Ook speelde ik en me nicht en me zusje gewoon tijdens de dagen dat we bij mij oma waren. Me opa had namelijk een hekel aan mensen die het vonden dat kinderen tijdens zulke dagen niet mochten spelen. Ook wou het niet dat we allemaal zwart gekleed gingen. Maar gewoon in de kleren waar wij ons fijn in voelde. Ook tijdens de dienst wou niet vooraan in de kist liggen. Maar gewoon apart in een kamertje.
Toen 13 januari op mijn verjaardag mocht in me melden op de afdeling kinderoncologie in Groningen. Ik was in die tijd heel erg bang dat ik ook zou overlijden. Omdat ik me allebeie opa's + oom was verloren aan kanker. Ik was ook bang dat ik aan de chemo moest. En ben toen naar de kapper gegaan om haar heel erg kort te laten knippen. Zodat de overgang niet te groot zou zijn als ik kaal werd. Gelukkig was de tumor goedaardig. En mocht ik naar huis.
In al die jaren ben ik vreselijk gepest. Dus van groep 1 tot groep 6. Ik had totaal geen zelfvertrouwen meer. Vooral deze problemen ben ik naar de ggz geweest en heb verschillende therapieen gehad. Het ging toen tot 2de klas harstikke goed met mij. Toen ontdekte ik weer een knobbeltje in me nek. Weer na Groningen toe. En weer al die onderzoeken. Mijn oncoloog zei dat ik sowieso geopereerd moest worden. Hierdoor heb ik nachtenlang slecht geslapen. Overdag te vermoeid om naar school te gaan. Uiteindelijk bleek het om een bindweefselbultje te gaan en hoefde ik niet geopereerd te worden. Maar in had zoveel lesstof en toetsen gemist, waardoor ik ben blijven zitten. Toen ging het een half jaar redelijk goed. Oke ik zat elke dag op me kamer, omdat ik bang was dat ik iets verkeerd zou doen. En zo weer dikke ruzie kreeg. Uiteindelijk heeft me moeder in november besloten om te gaan scheiden. En vanaf dat moment gaat het slecht met mij. Ik vind wel dat mijn moeder een goede keuze heeft gemaakt. We hebben het fijn met zijn drietjes. En heb goed contact met me vader. En ik kon mezelf weer zijn. Ik hoefde me zelf niet langer schuil te houden op me kamertje. Alleen kon ik dit geestelijk niet aan. Opeens al die rust. Ik sliep slecht, had nergens meer zin in. Lag dagenlang op me bed. En kon alleen maar slapen. Ondertussen kreeg ik nogeens een dikke keelontsteking bij. Waar ik goed 2 weken van ziek ben geweest. En al dingen uit verleden kwamen weer omhoog. Ik had dat nog niet goed verwerkt. Kon ook van vermoeidheid niet meer school. En kreeg de schoolambtenaar op me dak. Dit bracht ook weer de nodige zorgen mee. Het ging op een moment een poos goed. Had EMDR als ik het goed schrijftherapie gehad. Wat me veel geholpen heeft. Maar na een poos ging het slechter. Stond erg onder druk op me school, want stond op veel vakken onvoldoende. Maar ik kan me gewoon niet concentreren. Heb de hele dagen hoofdpijn en pieker te veel. Zit nu ook sinds vorige week maandag thuis :( Ik ga ondertussen weer naar een physcholoog. En zij helpt me goed.
Maar ik wil zo gewoon dat dit over gaat. Dat ik me weer goed voel. Niet meer vermoeid. Geen hoofdpijn meer.
Ik ben gewoon zo moe dat het me niet lukt om naar school te gaan. En ik wil het zo graag. En ik wil niet weer gezeur krijgen met de schoolambtenaar. En ik wil niet naar de rechter toe. Want ik heb te veel verzuimuren dat ik niet naar bureau HALT mag en gelijk naar de rechtbank toe moet. Ik ben momenteel gewoon hopeloos. Het liefst kruip ik onder me dekens en me daar een half jaar schuil te houden.
Dit verhaal lucht me heel erg op. Want ben een echte binnenvetter. En praat niet graag over me problemen.
En ben echt dankbaar dat jullie dit verhaal hebben gelezen :)
Groetjes, [***]

ENOMIS

Re: Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:05

Pff wat een verhaal, rust nu erg goed uit.. Probeer dan de knop om te zetten ervoor te gaan! Positief gaan denken, een dagboek kopen en elke dag een verhaal schrijven, zolang als jij wilt. Om alles wat je dwars zit eruit te schrijven.
Ik wens je heel veel sterkte!

114677

Re: Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:45

jeetje, jij hebt veel meegemaakt in een redelijk korte tijd. ik denk net als ENOMIS dat het goed is om alles eruit te schrijven in een dagboek.
Ik was een tijdje terug ook erg moe en had geen zin in school en allemaal andere dingen, ik was toen ook regelmatig ziek, nu ben ik op school een niveau lager gaan doen, daardoor heb ik het nu veel rustiger en heb ik veel minder vaak hoofdpijn en ben ik minder vaak ziek.
sterkte, en hou je taai!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:17

114677 schreef:
jeetje, jij hebt veel meegemaakt in een redelijk korte tijd. ik denk net als ENOMIS dat het goed is om alles eruit te schrijven in een dagboek.
Ik was een tijdje terug ook erg moe en had geen zin in school en allemaal andere dingen, ik was toen ook regelmatig ziek, nu ben ik op school een niveau lager gaan doen, daardoor heb ik het nu veel rustiger en heb ik veel minder vaak hoofdpijn en ben ik minder vaak ziek.
sterkte, en hou je taai!

Dat is idd een goed idee van die dagboek. Ik ga volgend jaar ook mavo doen.
Eerste jaar deed ik ook mavo. En stapte elke ochtend fluitend op me fiets.
Nu lukt het niet eens om naar school te gaan. Alleen omdat ik al zo moe ben.
Ik stat er moe in en stap er vermoeider uit.
Ik heb nu wel tips gekregen van mijn physch voor het stoppen van piekeren. En dat helpt wel een beetje :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:24

Jeetje meis, ik wist niet dat dit allemaal aan de hand was :oo :(:)
Sowieso de gesprekken met je psycholoog uiteraard blijven voortzetten, en probeer inderdaad de rust te vinden. Ook het dingen opschrijven in een dagboek is wel een hele goede.
Maar waarom moet je naar de rechtbank voor verzuimuren? Als je een reden ervoor hebt, en je moeder heeft je ziekgemeld is het toch legaal of niet?
Sterkte ermee, en als je wilt praten dan weet je me te vinden :(:)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:02

Michelle, meid toch! :(:)
Kan je niet naar een andere school gaan ofzo? Misschien ligt het aan de school sfeer en aan de leerlingen dat je geen zin meer hebt.
Je moet egoïstisch zijn, gewoon ervoor gaan! Gewoon denken aan de toekomst, aan wat je wilt worden.

Je mag me altijd pb-en :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:00

Jinte schreef:
Jeetje meis, ik wist niet dat dit allemaal aan de hand was :oo :(:)
Sowieso de gesprekken met je psycholoog uiteraard blijven voortzetten, en probeer inderdaad de rust te vinden. Ook het dingen opschrijven in een dagboek is wel een hele goede.
Maar waarom moet je naar de rechtbank voor verzuimuren? Als je een reden ervoor hebt, en je moeder heeft je ziekgemeld is het toch legaal of niet?
Sterkte ermee, en als je wilt praten dan weet je me te vinden :(:)

De gesprekken worden sowieso voortgezet. Ze geet me altijd hele goede tips en kan daar echt mijn verhaal kwijt.
Toen ik paar jaar geleden naar de gzz ging was dit niet het geval.
En ik weet niet hoe het zit met die rechtbank. Me moeder heeft me telkens netjes ziek gemeld. En heb telkens een briefje meegenomen als ik weer naar school ging.
En ik weet je te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:04

NessaX schreef:
[***], meid toch! :(:)
Kan je niet naar een andere school gaan ofzo? Misschien ligt het aan de school sfeer en aan de leerlingen dat je geen zin meer hebt.
Je moet egoïstisch zijn, gewoon ervoor gaan! Gewoon denken aan de toekomst, aan wat je wilt worden.

Je mag me altijd pb-en :(:)

De sfeer is juist heel goed op school. Alleen omdat ik 's nachts niet goed slaap door het pieker stat ik er 's ochtends om 7 uur gewoon vermoeider uit. En 9 van de 10 keer met knallende hoofdpijn. Op de dagen dat ik me goed voel heb ik geen hoofdpijn. En als ik Katinka rij heb ik er ook geen last van. Maar ik kan niet 24/7 op Katinka rijden.
En ik wil er ook gewoon voor gaan. Maar ik wil alles te snel. Waardoor ik steeds terug val. Ik heb er nu met me moeder over gehad. En die zei idd dat ik ook te snel wou. En ik ga het nu gewoon rustiger aan doen :) En met behulp van de Psysch moet dit gewoon goedkomen. This alleen zo lastig :\

wel raar dat topic meer als 300 x bekeken is maar heel weinig reacties :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:06

Even weer een up-date.
Het ging de hele week goed. Paar daagjes op vakantie geweest.
Op visite geweest bij de fokkers van Cai.
Beetje gewerkt. Gesprekken bij de psych gaan goed.
Maar vandaag heb ik weer nergens zin in. En daar baal ik zo van.
Morgen moet ik ook weer naar school, waar ik ook geen zin in heb.
Maar het moet toch. Ben voor de vakantie ook al 2 weken niet naar school geweest, omdat het gewoon niet lukte.
Kwam met moeite uit bed. Gelukkig hoef ik maar 2 korte daagjes. Maar ik word er gewoon zo moe van.
En het concentreren lukt niet, onthou de lesstof gewoon niet. En daarbij zitten de leraren steeds de zeuren dat me cijfers zo slecht zijn. En dat weet ik ook. Maar het leren lukt gewoon niet, en dat lijken ze niet te snappen. Me moeder heeft woensdag ook een gesprek met de mentrix. En hopelijk kan zij het wel duidelijk maken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:31

Meid er gebeurt op deze leeftijd ook veel met je. ik wil tegen je zeggen dat je niet al te negatief moet proberen te denken , jij bent de moeite waard net als iedereen, het verleden is voorbij werk aan de toekomst, natuurlijk mag je aan het verleden denken. denken staat vrij, het is jouw leven jij mag er mee doen wat je wilt. Ik begrijp heel goed dat je hele vervelende dingen maar ook positieven dingen heb meegemaakt zo ben je weer beter van je doktersbehandelingen. Lieverd het leven is niet makkelijk maar wel mooi en je opa's zijn vast bij je en vinden het ook niet leuk dat jij je zo rot voelt, denk aan wat je opa zou zeggen tegen je. Trek je niet te veel aan van mensen die niet aardig zijn, en schaam je nergens voor. Als je niet naar school kan omdat je het niet aankan, dan is dat zo, ziek is ziek ook psygisch. Daarbij is psygisch ook lichamelijk want je hoofd hoort bij je lichaam. Ik snap dat je heel moe bent maar probeer te genieten van al het goede op een dag, je komt er wel, heus waar. succes

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:32

He bah, wat vervelend allemaal!
Gelukkig ging het deze week weer wat beter.
Probeer positief te denken, en je doet het juist super goed hoor!
Ik weet wel zeker dat jij je hier wel uit red! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:55

franka75 schreef:
Meid er gebeurt op deze leeftijd ook veel met je. ik wil tegen je zeggen dat je niet al te negatief moet proberen te denken , jij bent de moeite waard net als iedereen, het verleden is voorbij werk aan de toekomst, natuurlijk mag je aan het verleden denken. denken staat vrij, het is jouw leven jij mag er mee doen wat je wilt. Ik begrijp heel goed dat je hele vervelende dingen maar ook positieven dingen heb meegemaakt zo ben je weer beter van je doktersbehandelingen. Lieverd het leven is niet makkelijk maar wel mooi en je opa's zijn vast bij je en vinden het ook niet leuk dat jij je zo rot voelt, denk aan wat je opa zou zeggen tegen je. Trek je niet te veel aan van mensen die niet aardig zijn, en schaam je nergens voor. Als je niet naar school kan omdat je het niet aankan, dan is dat zo, ziek is ziek ook psygisch. Daarbij is psygisch ook lichamelijk want je hoofd hoort bij je lichaam. Ik snap dat je heel moe bent maar probeer te genieten van al het goede op een dag, je komt er wel, heus waar. succes

Ik probeer ook niet negatief te denken. Maar ik baal gewoon heel erg als iets niets lukt.
Ik wil te graag dat alles over is. Maar dat is helaas niet zo.
En ik wil mensen om me heen ook niet teleurstellen door niet naar school te gaan. En ik wil juist heel graag naar school, maar het lukt gewoon niet. En aan de andere kant zie ik er tegenop. Weer dat leraren gaan zeuren over me cijfers.
En ik ben bang dat ik weer gezeur krijg met de schoolambtenaar. Voor de vakantie ben ik al 2 weken niet naar school geweest omdat het niet lukte/te moe. En ik wil vooral me moeder niet teleurstellen.

Iig bedankt voor je reactie :) doet me erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:56

renske_13 schreef:
He bah, wat vervelend allemaal!
Gelukkig ging het deze week weer wat beter.
Probeer positief te denken, en je doet het juist super goed hoor!
Ik weet wel zeker dat jij je hier wel uit red! :(:)

bedankt voor je reactie :)

alleen ik baal er altijd zo van als het weer niet gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:54

Het gaat totaal niet meer! Vanochtend lukte het weer niet om naar school te gaan. Baal hier zelf heel erg van. Maar volgens me moeder stel ik me aan. En maak ik haar leven kapot. En ze wil er nu voor zorgen dat ik uit huis word geplaats. Normaal met haar praten lukt niet. Vanmiddag gaat ze naar haar eigen HA om hier over te praten. En gaat school bellen dat ze het maar moeten uitzoeken met mij. Alleen ik weet zo zeker dat ze de waarheid niet vertelt.
En nu zit ze zielig te doen op de bank. En dat terwijl ze zegt dat ik me aanstel!