Hoge bloeddruk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:06

Schrok me rot gisteren, moest over 2 weken geopereerd worden en was gisteren bij de anesthesist, en daar bleek dat ik een bloeddruk had van 110\180 :wow:
Lijkt me niet echt gezond voor iemand van 26 :o
Wil van de week nog een keer laten meten, kijken of ie dan nog zo hoog is, maar hebben jullie misschien tips\ervaringen om hem toch wat omlaag te krijgen?

Marlou_

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:09

Hogebloeddruk is vaak stress, overgewicht speelt ook vaak een rol maar ga niet vragen wat je weegt ;)

Voor overgewicht is het DASH dieet echt een uitkomst, geen zout eten ect.

Omdat stress vaak ook flinke invloed op bloeddruk heeft is het goed om daar de oorzaak van te zoeken en daarmee aan de gang te gaan.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:13

Overgewicht is het gelukkig niet. Weeg 69 en ben 1.70, dus dat zit nog binnen de grens. Stress zou wel kunnen, heb daar errug veel last van op het moment.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:17

Het is dan inderdaad eens goed om te kijken waar die stress vandaan komt en wat je voor jezelf kan doen aan ontspanning om die momenten. Leren je gedachten op 0 zetten is een hele goede.. ik wil niet zweverig overkomen maar mediteren is in principe ook je gedachten op 0 zetten. Of als je bij de paarden bent, momenten kiezen op een dag om even niks te hebben is echt heel erg goed. Genoeg slaap krijgen is ook mega goed, bloeddrukken gaan vaak aanzienlijk omlaag.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:25

dan zou daar ook wel eens het probleem kunnen liggen. Vriendlief doet aan snurken en vaak val ik pas rond 3 uur in slaap en de wekker staat weer op kwart voor 6. In het weekend kunnen we ook niet uitslapen omdat we erg hard aan het werk zijn om ons huis te verkopen en met het nieuwe huis bezig zijn. Maar meer slapen zou dus goed zijn, toch eens proberen of dat lukt dan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:00

uitslapen hoeft eigenlijk ook nog niet eens. Is wel heeeerlijk daar niet van ;) Het beste om 11 uur in de avond naar bed en rond 8 uur uit bed. een mooi ritme opbouwen en op fatsoenlijke tijden ochtend, middag en avond eten is voor je lichaam echt goed :j En je vriend moet ophouden met snurken :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:04

Ik denk dat je 180 over 110 bedoeld, want de bovendruk is hoger dan de onderdruk;)

Ik heb een tijd 160 over 90 gehad (door overgewicht). Het kan ook door je eten komen (te veel zout / drop). Ik ben toen een paar keer op controle geweest om te kijken of het niet eenmalig was.

Nu ik 16kg ben afgevallen en een stuk gezonder eet, is mijn BD iets onder de 130/70.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:22

Bij eenmalige meting mag nog niet gesproken worden van een hoge bloeddruk, met name omdat bloeddruk onderhevig is aan een groot aantal factoren, waaronder acute stress.

Ik zou je aanraden om de komende week 3 maal te meten, op een rustig moment dat vergelijkbaar is met de andere meetmomenten. Als daaruit blijkt dat je bloeddruk aan de hoge kant is, is het verstandig om eens langs je huisarts te gaan :)

Om nu slaap- en eetpatroon al aan te passen op iets dat wellicht door de zenuwen van een ziekenhuisbezoekje kwam is wel heel rigoureus ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:26

als het een keer zo is zou ik me niet druk maken. Pas als je structureel een hoge bloeddruk hebt, moet je maatregelen treffen.

- minder stress
- evt. minder gewicht (maar jij hebt een prima gewicht)
- zoutarm eten

Die laatste is best belangrijk. Als je ziet hoeveel zout de gemiddelde mens gebruikt... :oo

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:29

gaan ze je wel opereren dan? bij mij is op deze manier ook mijn hoge bloed druk aan het licht gekomen, 4 jaar geleden, toen was ik 17.. ik moest eerst die week erna maar eens naar mn huisarts om te laten opmeten, daar was ie nog hoog (160 - 100).. toen ben ik doorgestuurd naar de internist in het ziekenhuis (ook vanwege mn jonge leeftijd) en heb ik allerlei onderzoeken gehad, ook een paar keer een half uur aan de bloeddrukmeter, zelfs een keer een 24-uurs meting, maar er is bij mij niets uitgekomen, dus wordt het op erfelijkheid gehouden (hypertensie komt meerdere malen voor in mijn familie). Nu is mijn bloeddruk onder controle met 2 soorten medicijnen (amlodipine en diovan) en ben ik vorige week alsnog geopereerd..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:38

mijn vriend is in behandeling voor een hoge bloeddruk, maar de meting bij de huisarts waren altijd alarmerender dan die thuis (190/120 ipv 145/100). is een bekend fenomeen: het "witte jassen" syndroom. Bij mijn vriend is het ook genetisch bepaald.

een goede nachtrust en ontspanning is erg belangrijk. Als ik gejaagd ben is mijn BD ook te hoog (140/90) en in rust zal hij eerder 120/75 zijn en hartslag slechts 58slagen per min.

Gewoon proberen op verschillende tijdstippen te meten, want bv na een maaltijd is de BD ook meestal iets hoger. angst, zenuwen, stress,... jagen ook de BD de hoogte in.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:40

Maa rook mensen die altijd een hoge bloeddruk hebben daar hoeft het niet ernstig te zijn.

Het is bewezen dat als je altijd al een hoge bloeddruk hebt en deze wordt ineens verlaagd dit negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hbben.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:41

ja, maar als het geleidelijk gaat, is het beter dan een hoge bloeddruk :) en een goede arts zal het ook geleidelijk laten gaan...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:45

seren schreef:
Maa rook mensen die altijd een hoge bloeddruk hebben daar hoeft het niet ernstig te zijn.

Het is bewezen dat als je altijd al een hoge bloeddruk hebt en deze wordt ineens verlaagd dit negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hbben.

Heb je daar een bronvermelding bij? :)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:49

hehe ja hoor als ik het artikel kan vinden zal een googlen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:06

mijn schoonzus heeft ook altijd een BD van 140/90 gehad zo lang ze zich kan herinneren. als hij door omstandigheden lager is, dan voelt ze zich moe en minder "gedreven".

Maar een BD van 180/110 of hoeger kan op termijn nooit goed zijn, wat een belasting voor je hart en bloedvaten...

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:11

grmm kan hem zo snel niet vinden weet dat het een artikel was met verwijzing naar het onderzoek.
Maar wat je zegt idd 180/110 is niet oke natuurlijk. Maar dat kan natuurlijk de spanning zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:16

Tja hier een gevalletje van de appel valt niet ver van de boom... Ik heb met 24 jarige leeftijd ook al aan de bloeddrukpillen gezeten. Maar het was gelukkig niet alleen de vererving :) Sinds we verhuisd zijn zit mijn bloeddruk weer braaf rond de 120/80.

Maar zoutgehalte, lichaamsgewicht, ed... alles was uitstekend.
Heb zelf maar de zoethoutthee en drop laten staan. (kreeg hoofdpijn van hoge bloeddruk :) )

Mijn HA liet me expres 5 min wachten voordat hij mij ophaalde om de bloeddruk te meten. Zodat je lichaam tot rust komt. Ander heb je namelijk de stress van het verkeer, fietsen, wandelen ed nog in je lichaam zitten.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:24

Gebruik van hoge dosering (met name ACE-remmers) wil nog weleens duizeligheid geven - dat is niet fijn, maar niet direct schadelijk. Is overigens wel een reden om te evalueren: kan wel tot schade door vallen etc leiden. Enige manier waarop ik dat anders kan duiden, is wanneer het lichaam niet in staat is direct om te gaan met sterke daling - bijv. bij ernstige nierfunctie stoornissen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:36

Mijn bloeddruk was altijd 100/50, erg laag is, nu is 't 2 maanden geleden nog een keer gemeten, nu door een andere huisarts en zat ik op 110/90. De HA zei dat dit te laag was :?
Weet iemand of dit waar is? Hij raadde me aan om wat drop te eten, maar naar mijn weten is m'n onderdruk al aan de hoge kant en m'n bovendruk is dan iets te laag, maar ook niet alarmerend toch?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:41

Ik vind 110/90 echt niet allarmerend laag. Zou er zelfs blij mee zijn :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:46

dacht ik al :) Dank je wel!

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:59

Door een te hoge bloeddruk ben ik binnen 6 weken nierpatient geworden, ik had daarvoor ook altijd een te hoge bloeddruk maar 2 jaar geleden was deze extreem hoog. Ik raad dus iedereen aan de bloeddruk niet te onderschatten. Eet in ieder geval niet te zout (ook in potten en blikken zit heel veel zout verwerkt, in kaas enz. Als de zon schijnt is mijn bloeddruk lager dan gaan de vaten openstaan. Houd het dus goed in de gaten, ze noemen het niet voor niets een sluipmoordenaar. Succes met je operatie.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:25

Badankt voor alle reacties.
Had gistermiddag nog ff laten meten, onderdruk was 100 en bovendruk 150. Iets lager, maar nog steeds te hoog. Ga morgen een week met vakantie (zuid Zwitserland :D ) en moet daarna nog een keer laten meten, als ie dan nog zo hoog is gingen we verder kijken. Moest idd minder stressen en meer slapen (ja zo'n assistente heeft makkelijk praten) maar ben benieuwd hoe het over een week is.
Vroeger had ik juist een vrij lage bloeddruk onder 90 boven 110.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:28

90 onderdruk is niet zo heel laag hoor, maar hoop dat dat weekje vakantie je goed zal doen.

prettige vakantie en geniet er van !