kaak uit de kom, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

kaak uit de kom, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 22:30

Al sinds 1,5 jaar heb ik erg vaak last van mijn kaak die uit de kom schiet. Altijd als ik moet gapen, schiet er iets los en kan ik mijn tanden niet meer op elkaar krijgen. Ik moet dan tegen mijn onderkaak aan duwen en dan hoor ik knap en schiet het (als ik geluk heb) weer terug op zijn plek.
Maar soms kan het minuten duren, voordat ik hem weer terug kan krijgen. Het is geen pijnlijk gevoel, maar een heel erg rot en vermoeiend gevoel.
Het is zomaar begonnen 1,5 jaar geleden en ook enkele maanden weggebleven. Nu heb ik er weer erg veel last van, minstens 15 keer op een avond, altijd als ik moet gapen is het raak.

Ben er voor bij de kaakchirurg geweest en mijn banden bij de kaak zijn te ruim. Er is niks aan te doen, alleen fysiotherapie en het advies te proberen mijn mond niet te ver open te doen (lastig als je moet gapen, maar dan moet ik met mijn hand tegendruk geven onder mijn kin).
Kaakchirurg had het toen erg druk en ik zou gebeld worden voor vervolgafspraak, dat werd 4 maanden later. Maar toen waren (tijdelijk) de klachten weg en heb ik gezegd dat het niet meer nodig was. Maar de laatste weken heb ik er weer erger dan ooit last van.

In mijn omgeving ken ik niemand die hier ook last van heeft. Zijn er misschien nog mensen op bokt die dit probleem kennen en ook tips hebben?

Brendatjee

Re: kaak uit de kom, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:37

Ik heb er nog nooit eerder over gehoord.. wel had ik wel eens dan hoorde je wel knak.. en dan schrik je, je wezenloos!! maar zo erg heb ik het nog nooit gehad... wel ontzettend balen dat er niets tegen te doen is... alleen fysio.. !!!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:38

Jep, ik heb dit probleem ook. Echt supervervelend, ook met eten. En dat knakken is echt een rotgevoel, helemaal als 'ie niet goed terug wil schieten. :o

Ik hoop ook wat tips te lezen, het schijnt idd nogal moeilijk te zijn om er wat aan te doen. Ik moet als ik mijn mond open doe, mijn tong op mijn gehemelte leggen als oefening. En als ik eet mijn kaak 'vasthouden' bij het gewricht dat hij er niet uit schiet. Maar doe ik natuurlijk niet altijd, ben nou wel aan het knakken gewend, maar gezond lijkt het me niet.

Ik moet 8 juli weer heen. Bij mij is het ook idd een tijdje weg af en toe, en dan komt het weer terug, zoals vandaag opeens. :+

Vriendje voelde het en kreeg een rolberoerte. _O-

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:39

Dat heb ik ook wel eens gehad. Ook dat het erg knakt.
Wat mij opviel is dat het beter werd als ik wat meer met links eet.
Normaal eet ik voornamelijk recht. Maar laatst is daar mijn verstandskies getrokken en moest ik links eten.
Toen ging het veel beter met mijn kaak.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:42

de mijne is bijna uit de kom. hij ligt er heel ver uit.
dat is dag en nacht pijnlijk.
en de ene keer is het erger dan de andere keer.
en wat moet ik doen?? naar de fysio 8)7

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:43

ik heb het in oktober gehad, mij hebben ze geadviseerd geen kauwgom meer te eten (maar dat deed ik eigenlijk al zelden)
lang, lees 3 maanden,last van gehad.nu gaat het gelukkig weer goed

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:11

In ieder geval geen kauwgom eten, geen nagels bijten en niet op pennen kauwen.
Er bestaan speciale fysiotherapeuten voor dit gebied. Zoek maar eens op orofaciale fysiotherapie. Ik werk overigens bij een tandarts-gnatholoog en hij werkt weer samen met een orofaciaal fysiotherapeut, ik zie dus heel veel mensen met dergelijke problemen voorbij komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:16

Mijn tante had dit en kreeg daar tijdelijk een beugel voor, daarna was het beter. Misschien dus een orthodontist om 2nd opinion vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:24

Yep, ik heb het ook, door slijtage aan het kaakgewricht en uitgerekte banden. Bij mij gebeurt het meestal als ik slaap :? Niet grappig wakkerworden kan ik je vertellen, doet verrekte zeer. Ik weet niet hoe lang het dan al scheef staat allemaal.
Er is inderdaad niets aan te doen. Ik tik 'm zelf weer terug. Soms is er echt een beste dreun voor nodig maar tegen die tijd doet het al zo zeer dat dat eigenlijk niet echt meer uitmaakt.
Ik neem daarna overigens wel wat paracetamol tegen de pijn.
Kauwgum eten en echt krachtzettende bewegingen met je gebit zijn uit den boze.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:27

Ik heb ook het probleem, eerst deed het geen pijn. Maar nu sinds een week begint het afschuwelijk zeer te doen & blijft die ook 'hangen' in de bijna knak positie :P. Klinkt raar.
Kreeg van de tandarts oefeningen om mijn mond open te doen terwijl ik tegen mijn kin aan druk. Dan blijft mijn kaak zitten en doe ik mijn mond ook niet meer scheef open :') Moet wel getraind worden xD

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:20

Heb ik ook, ik kauw voornamelijk met de rechterkant, en links schiet hij er dus uit.
juist als je probeerd hem er recht in de doen lukt het niet goed omdat het daar niet gesleten is, bij mij lukt het om eerst mijn rechterkiezen op elkaar te zetten, en dan een soort draaibewegging maken en schiet hij weer terug.

tandarts zei dat mijn band aan de linkerkant te lang is waardoor hij eruit kan, en moest zo kauwen dat je hem expres op zn plek houd (dan kan je dus ook niet je mond zover los doen..)
dan zouden de banden weer moeten krimpen. ook eerop letten dat je recht blijft kauwen (en niet met een kant)

Heb er nooit meer echt op gelet, maar het is wel wat minder het knakken (zal wel verder door zijn gesleten :')

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:24

Ik heb t ook. Had eerst ook dat knakken en mijn meniscus is weggeschoven en kan nu al vanaf 1e paasdag mn mond niet verder dan 2.5 cm opendoen. Das echt geen pretje :+ . Loop nu bij de fysio, want t is ook wel lastig met eten.

Als je gaapt, moet je je tong tegen je gehemelte aanhouden. Denk dat dta wel al iets helpt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:27

je kaak zelf gaat niet helemaal uit de kom, maar het gewrichtsbandje dat op de kop zit schiet scheef waardoor je geen beweging meer krijgt in die kaak... ik heb er ook last van en heb van mijn tandarts een speciaal beugeltje gekregen om de druk die ik zelf met knarsen en klemmen zet te verminderen in mijn slaap en om mn kaak stand dus te verbeteren...

maar goed, geen kauwgom geen appels afhappen en geen taaie dingen eten..

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:10

Er zijn toch nog wel een aantal mensen die er dus ook last van hebben. De tip om met mijn tong tegen mijn geheemelte te drukken tijdens het gapen, ga ik zeker proberen. Ik had zelf de tip gehad om tijdens het gapen met mijn vuist onder mijn onderkaak te drukken, zodat er tegendruk ontstaat.

Kaugom kauw ik nooit en appels afhappen ook niet. Geen idee hoe het ontstaan is...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:57

Ik heb dit probleem ook een hele tijd gehad, een aantal jaar geleden.

Bij mij is het geleidelijk steeds minder geworden en uiteindelijk gewoon verdwenen.. Geen idee hoe dat kan, maar ik had het eerst wel 15 keer op een dag en nu helemaal nooit meer.

Dus misschien verdwijnt het bij jou ook wel gewoon na een tijd. :)

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:58

ik hoop het wel. Het is bij mij een paar maanden weggebleven, maar heb er nu weer flink last van helaas....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:05

ik heb dit ook en het idd iets wat je altijd in de gaten moet houden...
paar jaar geleden is het tijdens mijn slaap gebeurd en de volgende ochtend kon ik mijn mond niet meer zelf 'terug' zetten. Bij de kaakchirurg beland en is met héél veel pijn terug gezet, daarna 3 dagen niet gepraat en alleen vloeibaar gegeten, verder mijn hoofd ingepakt als paasei :+ zodat ik mijn mond niet open kon doen :P
Het gaat sinds die paar dagen rust erg goed, alleen een hap van een appel eten doe ik niet meer, net als veel kauwgom kouwen etc..
Bij mij komt het door knarsen, maar ik wil niet aan een plaatje :+