Wat kan dit zijn geweest?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat kan dit zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:10

Vandaag had ik wedstrijd zoals bijna elke zaterdag. Eerste helft (35 minuten) heb ik helemaal gespeeld maar ik stond op een rustige positie dus niet echt druk, toen was het rust en was ik een beetje duizelig, even gezeten, veel gedronken en toen weer gaan spelen. Eerst weer die rustige positie, toen een tijdje wissel en toen moest ik midden staan. Dit ging gewoon oké, ben wel ziek geweest afgelopen week dus ademde wat moeilijker dan normaal maar het ging goed. En toen na de wedstrijd gingen we naar het clubhuis en toen werd ik enorm duizelig, ik ben gaan zitten en begon ineens heel snel te ademen, nou de moeder van een teamgenootje zei van hoofd tussen je benen dus ik dat doen, nog sneller ademen/helemaal te trillen en de spieren in m'n handen sloegen helemaal op slot, ik kon m'n handen niet meer gebruiken zeg maar. Toen kwam ander team genootje en van haar moest ik dan rustig ademen en zo maar dat lukte niet want ik ging alleen maar sneller ademen. Ook moest ik van haar gaan staan maar toen viel ik bijna om en ben ik weer met m'n hoofd tussen m'n benen gaan zitten. Gevraagd of ik een puf van haar wou (voor benauwdheid), of ik drinken wou, ijs, dextro enz, nou uiteindelijk kreeg ik dextro maar ik kreeg het pakje dus niet open, iemand anders open gemaakt en toen opgegeten en weer snel ademen enzo. Uiteindelijk is gelukkig alles goed gekomen, maar ik ben nu echt heel erg bang dat het nog een keer gaat gebeuren, want ik vond het zo eng.. Ik ben blij dat ik volgende week geen wedstrijd heb! Weet iemand wat dit geweest kan zijn en hoe je het kan voorkomen? Ik heb genoeg gedronken & gegeten..

Amalarab

Re: Wat kan dit zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:11

Hyperventilatie zou ik zeggen!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:12

Je zou je een keer op suiker kunnen testen? Of het was hyperventilatie...Ik zou me er nog niet te druk over maken maar als je last blijft houden even langs de dokter gaan. Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:13

Klinkt nog het meest als hyperventileren. Volgende keer in een zakje ademhalen, dan stijgt je CO2-gehalte in je bloed (dat daalt door hyperventileren, en daardoor ga je steeds sneller ademen).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:13

Het klinkt heel erg als hyperventilatie vind ik..
Voor de wedstrijd onbewust je adem vastgehouden door zenuwen? Dan ga je tijdens het spelen weer doorademen en dan gebeurt er dus dit.

Heb het zelf ook geregeled en merk inmiddels precies door een bepaalde misselijkheid dat het weer zover is.

Je kunt langs fysio gaan voor ademhalingsoefeningen ed, werkt goed :j .

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:14

Ik denk inderdaad ook hyperventilatie.

Ibbel schreef:
Klinkt nog het meest als hyperventileren. Volgende keer in een zakje ademhalen, dan stijgt je CO2-gehalte in je bloed (dat daalt door hyperventileren, en daardoor ga je steeds sneller ademen).

Ik heb juist geleerd dat je niet in een zakje moet ademen omdat dat niet goed zou zijn ;)
Heb geleerd dat je je handen om je neus en mond moet sluiten en dan ademen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:37

ijssnuiver schreef:
Voor de wedstrijd onbewust je adem vastgehouden door zenuwen? Dan ga je tijdens het spelen weer doorademen en dan gebeurt er dus dit.

Heb het zelf ook geregeled en merk inmiddels precies door een bepaalde misselijkheid dat het weer zover is.

Ik was totaal niet zenuwachtig. :n Ik was juist heel 'chill' om maar zo te zeggen.
Ik ga eens googlen op hyperventilatie :).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:41

Een keer de dokter bellen en je verhaal uitleggen?
Die man/vrouw heeft er tenslotte voor gestudeerd..

Vind het altijd knap dat zo veel mensen op bokt altijd binnen 5 minuten weten wat iemand heeft..
Lijkt me echt veiliger om langs de dokter te gaan, dan heb je zekerheid en kun je er rekening mee houden zodat je je niet nog een keer zo beroerd hoeft te voelen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:45

Rebeccaa schreef:
ijssnuiver schreef:

Ik was totaal niet zenuwachtig. :n Ik was juist heel 'chill' om maar zo te zeggen.
Ik ga eens googlen op hyperventilatie :).

Je kan onbewust best beetje zenuwachtig zijn geweest of dat je zenuwen zich juist uitten in adem vasthouden.
Maar ik denk dat het zeker verstandig is om even naar de HA te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:46

Ik heb even gekeken op een site en daar stond dit bij als kenmerken:

- Vaak angst of onrust
Ik was dus super onrustig aan het ademen en ook best wel bang omdat ik het niet onder controle kreeg..
-Benauwd of draaierig gevoel en hartkloppingen
Ik was duizelig en ademde moeilijk..
-Soms tintelingen in de vingers en om de mond
Hier had ik niet zo veel last van, klein beetje
-Als de aanval langer duurt, kunnen de vingers en tenen verkrampen
Hier had ik heel erg last van, vooral met vingers..

echt gadver ik vind het echt eng als ik weer moet spelen :\.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:18

Naar de HA gaan dus.
Omdat je, je nu angstig maakt over dat het misschien weer kan gebeuren volgende week, is de kans groot dat het weer gaat gebeuren. Je gaat dan weer onbewust je adem vasthouden en dan gebeurd het weer.

Ik spreek helaas uit ervaring en ik voel het nu gelukkig aankomen wanneer ik me adem vasthoud en kan het dan net voorkomen. Maar het gebeurd me ook wel geregeld nog dat ik loop te hyperen hoor. Heb ook tijdje bij de fysio gelopen voor ademhalingsoefeningen en deze pas ik nog geregeld toe om me ademhaling weer op pijl te houden.

Wel 1 tip: blijf er niet continu opletten, dan gebeurd het alleen maar sneller.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:16

ik dacht ook meteen aan hyperventilatie...
Als ik jou was zou ik even naar de HA gaan.
:(:)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:04

Wat gaat de HA aan hyperventilatie doen dan? Ik heb er ook last van, maar ben daar nog nooit voor naar de HA geweest... Heb het inmiddels ook redelijk onder controle, dus ik vind het ook niet nodig, maar ik vraag me af of een HA daar wel iets aan kan doen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:02

Van de HA krijg je doorverwijzing naar de fysio en die kan je zeker goed helpen met ademhalingsoefeningen. Mij heeft het zeker geholpen en kan dmv oefeningen makkelijker de boel weer onder controle krijgen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:18

Ah oke, zo. Dat is goed om in m'n achterhoofd te houden, mocht het ooit toch weer nodig zijn, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:21

Ik kijk het gewoon aan en als het nog een keer gebeurd ga ik naar de dokter! Het enige wat ik wel eng vind, is dat op verschillende sites staat; Wie hyperventileert wordt duizelig, voelt zich ijl in het hoofd, heeft tintelingen in vingers, handen, lippen. Vaak treedt hierbij pijn of drukgevoel op de borst op; in extreme gevallen ook krampen van de vingers in strekstand.
En dat had ik heel erg (ja alle van bovenstaand stukje, maar de rest vond ik niet zo heel erg), dus dan heb ik wel 'flink' zitten hyperventileren of niet? := ik ben echt bang om weer wedstrijd te spelen of zo! :o