[Spoed] Pijnstillers met spierverslappers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

[Spoed] Pijnstillers met spierverslappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:36

Even een spoedtopicje...

De apotheek zit nl. al dicht hier geloof ik! Maar ik ben op zoek voor pijnstillers met spierverslappers, alleen spierverslappers mag ook.
Kun je dat zo krijgen bij Kruidvat / andere apotheek, of alleen op recept met voorschrift van de dokter?

Ik ben vorige week onvrijwillig van een paard gestapt :+ en had wat last van mijn rug. Heb sowieso al een moeilijke rug (loop ook bij osteopaat, zorgt voor veel verbetering!) maar de laatst dagen gaat het niet zo best!
Heb de laatste twee dagen alleen maar gestapt op 't paard, draven (lichtrijden) en galopperen gaat niet. Het voelt een beetje alsof de schokdemping kapot is. :+ Grote kans dat ik (weer) een wervel verdraaid heb of dat er gewoon iets niet helemaal goed zit.

Noot: als het aanhoudt (dus na 't weekend) bel ik ook de osteopaat weer, maar daar heb ik nu niks aan!

Ik heb morgen wedstrijd en nog nóóit een wedstrijd afgezegd vanwege klachten bij mezelf (en ik heb met behoorlijke pijn nog gereden, omdat het me niet écht hinderde bij het rijden) maar eerlijk is eerlijk: dit gaat gewoon niet.

Dus ben eigenlijk op zoek naar een tijdelijke oplosser...

Iemand tips? :o

PS: als blijkt dat het echt niet wil, zeg ik af hoor. Ik ben niet zo eigenwijs dat ik doorga als het niet wil. Lichaam kan maar 1x kapot. ;)

Mariposa11

Re: [Spoed] Pijnstillers met spierverslappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:39

ik heb bij een drogisterij gewerkt en daar verkochten we geen spierverslappers! Is er geen apotheek met weekend dienst die je kan bellen? Desnoods de huisartsenpost bellen en vragen of zij je wat kunnen voorschrijven als je alles uitlegt?
Iig sterkte ermee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:42

Je kunt goede pijnstilling krijgen door paracetamol met ibuprofen te combineren.
Maar als ik jou zo hoor, vraag ik me af of je die wedstrijd wel moet doen. Pijn is wel een signaal dat er iets mis is. Als ik jou was, zou ik daar toch maar naar luisteren...ik ben blij dat je dat zelf ook al aangeeft.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:44

Ja ik ben niet helemaal gestoord... wel een klein beetje ;)
Het ligt bij mij ook aan het soort blessure... wat ik met mijn benen heb gehad toen was compleet anders dan nu mijn rug!

Maar om dus te kijken of pijnstilling/spierverslappers nut hebben, wil ik dat vandaag even testen. Dan heb ik voor mezelf in ieder geval een eerlijk antwoord of het morgen verantwoord is of niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:54

Volgens mij kun je geen spierverslappers krijgen in de drogist. Misschien kun je er een spiergel opsmeren die de boel warm houdt.

Ik heb laatst ook iets met mijn rug gehad, mijn rug leek wel voorzien van een laag beton zo hard. Ik kreeg van de huisarts, valium als spierverslapper voor in de nacht en diclofenac als pijnstiller.
Kun je niet even de apotheek bellen wat zij hiervoor kunnen geven zonder doktersrecept?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:55

Diclofenac heb ik nog 2 van liggen (van mijn benen destijds) maar dat is dus niet voldoende voor vandaag en morgen... haha. Heb net een nuttige pb ontvangen die ik nog even beantwoord heb en nu op bevestiging wacht... als dat goed zit volg ik haar advies. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:57

Spierverslappers zijn niet zonder recept te koop ...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 13:00

Was ik inmiddels al achter... maar viel te proberen. Dacht zelf ook dat dat alleen met recept verkrijgbaar is, had ik dus wel goed onthouden.

Nou per pb advies gehad van iemand die geneeskunde heeft gestudeerd, hou het even bij pijnstilling. Ga nu naar de apotheek om dat te halen, innemen en dan straks kijken of het rijden gaat. Als het niet gaat is het jammer! Er zijn meer wedstrijden. ;)

Thanks voor de hulp & tips, ik geef vanavond wel een update.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:48

naproxen heeft ook een spierontspannende werking. misschien kun je daar wat mee..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:36

Naproxen is vooral tegen ontstekingen/ontstekingspijn geloof ik, en kun je net als spierontspanners alleen via recept bij de apotheek halen. Ik weet niet waar je woont maar je kunt pijnstillers ook gewoon bij de drogist halen, en grotere apotheken zijn meestal wel in het weekend open. Als je echt ondragelijke pijn hebt kun je ook naar de huisartsenpost gaan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:09

_Cindy schreef:
Naproxen is vooral tegen ontstekingen/ontstekingspijn geloof ik, en kun je net als spierontspanners alleen via recept bij de apotheek halen. Ik weet niet waar je woont maar je kunt pijnstillers ook gewoon bij de drogist halen, en grotere apotheken zijn meestal wel in het weekend open. Als je echt ondragelijke pijn hebt kun je ook naar de huisartsenpost gaan.

Naproxen is idd een ontstekingsremmende pijnstiller die in hogere dosering alleen op recept te krijgen is, maar ik lagere dosering is het sinds dik 10 jaar ook gewoon bij de drogist te krijgen, bv. onderde merknaam Aleve.

Annash, ik hoop dat de tip die je per pb hebt gekregen helpt, zodat je morgen toch kunt rijden. Komende week even naar je rug laten kijken, lijkt me sowieso niet onverstandig. Je kunt je lijf idd maar 1 keer stuk maken, maar ik zou daar nog een tijd mee wachten ;) .

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:01

Precies Annick!

Ik heb gereden, paard liep niet je van het en moest een beetje meeliften, maar het ging. Morgen maar voor de ervaring op concours.
Als ik maandag nog last heb bel ik de osteopaat. Als die niks kan ontdekken ga ik even door naar de huisarts. Blijf hier niet mee doorlopen. Pijnstilling is alleen maar uitstelling, geen oplossing. :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:30

Hoe is het gegaan vandaag?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:45

Je kunt ook nog Voltaren proberen, hier zit ook diclofenac in. Gewoon bij de drogist te koop.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:04

Nou er kwam nogal wat bij kijken maar uiteindelijk is het gelukt....

Ik had om half drie mijn pijnstillers weer moeten nemen maar glad vergeten... dus om drie uur gedaan en erop gestapt. Was niet zo succesvol met losrijden natuurlijk. :+
Win was ineens bang voor andere paarden, die maakte heel tijd sprongetjes opzij. Waar ie dat van had weet ik ook niet, volgens mij ook aanstelleritus. ;) Maargoed voor mijn rug natuurlijk funest. Springt ie opzij, kan ie zichzelf niet aan, landde op beide voorknieeen. Ik werd zowat voorover gelanceerd... liet mijn teugels glippen om de klap op mijn rug te mindren en ik denk dat Win daarom niet helemaal viel en ik bleef zitten. Maar een paar tranen kon ik toen niet meer terugdringen, soh dat was echt NIET grappig! Even gestapt en deed zo'n pijn, dat ik eigenlijk besloot af te stappen. Mam heeft toen gevraagd of ik in 1 van de lege ringen mocht losrijden.
Even kalm aan gedaan en nog eens geprobeerd. Pijn werd een stuk minder, maar Win was nog niet zo fijn, hengstig etc. :+
Voor de proef dacht ik 'laat ook allemaal maar', lang gelaten en toen maar opgepakt. Knopje ging om en ze liep als een tierelier! Ze had nog moeite met aanspanning als ik haar boven instel maar werkelijk waar ik had super aanspanning! Kon heerlijk door de proef rijden en ook echt de proef rijden, ipv Win corrigeren. Voor ik afgroette zat ik al met een grijns erop iig ;)

Tweede proef had ze hier en daar wat spanning, maar geen fouten. Had 190 hier. Eerste proef 198 en 2e. Ze gaat echt super vooruit op het moment.

Met de proeven geen last gehad van mijn rug en nu eigenlijk ook niet. Ik heb het vermoeden dat het misschien toch opgelost is inmiddels. Wil morgen even zonder pijnstilling erop om aan te voelen. Als het weg is ga ik wel voor check-up nog langs de osteopaat (er zit op een andere plek nl. ook iets niet helemaal goed). Als het er nog zit, overleg ik even met mijn osteopaat wat verstandiger is om te doen: osteopaat, of even langs de HA en een foto laten maken oid.

Vooralsnog heb ik iig nergens last van... misschien is het toch wel terug goed geschoten ofzo. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:08

Ik heb net voor morgenochtend een afspraak gemaakt bij de huisarts voor mijn rug. Eens kijken of het mogelijk is te onderzoeken of alles wel goed zit. Ik heb eigenlijk dagelijks rugpijn en nu op drie verschillende plekken. Wordt me veel te gek en ga er niet mee doorlopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:38

Wees er maar voorzichtig mee Shanna, mijn 'schokdemping' is permanent kapot en dat zou erg zonde zijn voor een talentvolle amazone als jij! :(:)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:12

Hmm... hoe heb je die kapot gekregen, Rivka?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:21

Geen idee, ik kwam er pas achter na mijn eerste zwangerschap omdat ik door het verslappen van mijn spieren zo'n rugpijn had en steeds krommer ging lopen en zitten. Ik vermoed: stalwerk en vaak genoeg van een paard af donderen. :o
Nu zijn de spieren wel weer sterk maar de souplesse in mijn rug komt nooit meer terug dus netjes zitten zal nooit meer een vanzelfsprekendheid zijn helaas.

Daarom gil ik ook gelijk heel hard naar mensen om voorzichtig te zijn met hun rug, ik weet inmiddels hoe waanzinnig belangrijk die is voor een ruiter.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:26

Ja ik ben dus voor 2 weken terug ook van 't paard af gekieperd, zoals hierboven staat. Helemaal niet gek of hard gevallen, maar sinds vorige week is het echt hommeles. Heb op drie plaatsen in mijn rug echt superpijn...
Beginnend van mijn nek tot ongeveer bh-bandje, de ruggegraat. Vanaf bhbandje naar rechts bij diep inademen, maar ook als ik mijn schouder naar voren breng. Linkerschouder veroorzaakt geen problemen. En natuurlijk mijn onderrug... maar dat is al jaren. Sta ik iedere dag mee op.
Die 'steek'plek voel ik alleen met rijden, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de plek die ik rechts zo sterk voel met inademen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:43

Ik had een soort ontsteking in mijn rug/schouder. Er was een plek die was helemaal gaan samentrekken en alles en knelde de zenuwen naar mijn arm af. Ik heb toen van de ha Brufen gekregen. In een soort bruisvorm. Dat hielp echt supppper goed. Die plek kon ik eindelijk een beetje ontspannen omdat ik dat niet kon door de pijn. Misschien is dit ook wel wat voor jou? Het is een vorm van ibuprofen en mss kan je dat ook wel zonder recept krijgen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:58

Is inmiddels niet meer nodig... :) Was voor afgelopen weekend.
Maar toch bedankt! Ik ga nu naar de huisarts... heb er op het moment minder last van dan gisteren, maar gelukkig weet ik wel waar het allemaal zit en wanneer het pijn doet, dus kom er wel uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:38

Kan ook gewoon een vervelende spierverrekking/scheuring/kneuzing zijn natuurlijk, het is vrij accuut bij jou. Straalt het ook door? Anders moet je eens vragen of je foto's en een scan kunt laten maken in het ziekenhuis, dan weet je gelijk of je hernia's of protrusies hebt. Ik had voor de zwangerschap nooit klachten (ja, een zere of stijve rug, maar dat heeft iedereen volgens mij, mens is ook niet bestemd om rechtop te lopen :+ ) en ineens drie hernia's ontdekt :O)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:46

Kan idd van alles zijn. Dezelfde soort pijn heb ik dan weer wel eens als mijn wervels niet helemaal goed staan. meestal is het dan voldoende om mijn fysio/manueeltherapeut de boel weer recht te laten zetten. Gisteren nog dacht ik last te hebben van een aanhoudend verkrampte spier net links tussen wervelkolom en schouderblad. Niks spierkramp, een rib die niet helemaal lekker zat en die even z'n plaats gewezen moest krijgen...Hoe ik het voor elkaar heb gekregen? Geen idee :D . Niet van een paard gestuiterd in elk geval, want ik rij al jaren niet meer :+ .

Annash, ik ben benieuwd wat de huisarts er van zegt. Wellicht een verwijzing voor de fysio?
Laatst bijgewerkt door Annick75 op 29-04-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:54

Ik heb herniaklachten gehad 4 jaar terug. Was het eerste waar hij ook naar vroeg en op controleerde, maar is nu niet het geval. Omdat ik op zoveel verschillende plekken pijn heb denkt hij dat beeldvorming op het moment weinig bijdraagt. Wel vindt hij mijn hele wervelkolom érg stijf. Heb een verwijzing naar de manueel therapeut gekregen.