SOA-test GGD?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

SOA-test GGD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:13

Ik wil me graag laten testen, maar het liefst niet bij de huisarts, en het liefst gratis (of voor een klein bedrag). Nu hoorde ik van een vriendinnetje dat je je bij de GGD gratis (en desgewenst anoniem) kan laten testen. Zij weet er alleen het fijne niet van, en van de site word ik ook niet veel wijzer. Zijn er hier mensen die dat hebben gedaan en me dr wat over kunnen vertellen hoe 't in z'n werk gaat en hoe je een afspraak moeten maken etc.? Ik ga al liever niet, bang dat ik allemaal enge ziektes heb. :o Maarja 't is wel beter..

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:19

Je kunt daar gewoon even heen bellen.. geloof dat ze wel alleen testen als er een kans is dat je een SOA hebt (ofwel...als je seks zonder condoom hebt gehad of iets dergelijks)
Wat er voor een kosten aan vast zitten weet ik niet..wordt misschien wel gewoon vergoed door verzekeraar?
Succes ermee!

edit: http://www.soatest.nl/

Pepper3

Re: SOA-test GGD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:21

Bij de huisarts is het wel gratis maar je kan het ook gewoon bij de ggd laten doen inderdaad. Volgens mij kan je daar ook gewoon zonder afspraak even binnen lopen en je probleem voorleggen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:23

Bij de huisarts werd het bij mij vergoed door de verzekering. Meestal doet een assistente/ arts-assistent de testjes. Ik had een hele leuke jongen van mijn leeftijd, wel apart, maar het viel mij 100% mee!

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:25

het is alleen wel zo dat je met die €165 eigen risico zit... dus waarschijnlijk zul je het uiteindelijk dan wel zelf moeten betalen :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:28

Volgens mij valt de HA hier niet onder. Ik heb namelijk geen rekening gehad!

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:49

oh..nou..dan is het helemaal mooi! (eventuele) medicijnen vallen daar wel onder toch?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:56

Via de GGD is het inderdaad gratis. Als je belt voor een afspraak zullen ze je een aantal vragen stellen, waarom je de test wil laten doen, of je symptomen hebt, etc. Om te kijken of je in aanmerking komt voor een test. Zelf vond ik het vreselijk om naar de GGD te gaan, wel fijn anoniem, maar werd geholpen door een vrouw van middelbare leeftijd, die me een grote preek gaf over het belang van veilige seks, omdat je ook zwanger kan raken als je niet oppast. :roll: Oh, echt? Wel mag je daar zelf aan de haal met een wattenstaafje op het toilet, waar je dan zelf een uitstrijkje mag maken, dat is wel fijn, geen geloer met een tang daar.. :o

Bij de huisarts was het niet gratis, valt binnen je eigen risico, als je die nog niet betaalt hebt. Maar dan heb je wel iemand die je kent en zonder enige vragen zo'n test voor je doet. :j

(overigens werd ik beide tests negatief getest, haha, voordat het klinkt of ik echt een soa-expert ben.. := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:17

Ligt eraan Myukii, bij mij was het wel gewoon eendenbekje bij de GGD ;)
Maar inderdaad, die preek is vreselijk daar en ze zeggen dat domme vragen niet bestaan... nou de verpleegkundige die ik daar had, had er een abbo op geloo fik := :D

Maar verder is het helemaal anoniem, bij de balie geef je alleen je geboortedatum op. Dan krijg je een papier met stickertjes mee (doen ze op de kweekbuisjes) en een nummertje.
Dan ga je gezellig in de wachtkamer vol zwijgende mensen zitten, die allemaal ongetwijfeld hetzelfde denken :+ En het grappige, je komt allemaal voor hetzelfde :D

Hier bij de GGD hebben ze trouwens gewoon inloopochtend, hoef je ook geen afspraak te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:35

Ik ben weggelopen bij de GGD. Ik kreeg zo'n vreselijke preek, en er was echt totaal niet te praten met die vrouw. Ik wilde me gewoon voor de zekerheid laten testen, en ik zat echt op het strafbankje. Ik was daar niet van gediend.

Ik ben toen naar de huisarts gegaan, ik geloof dat het gratis was, ik heb althans geen rekening gezien. Misschien mijn vader wel :=

Ik kreeg een plastic buis mee die ik vol moest plassen, en als ik het extra snel wilde hebben mocht ik het zelf naar het lab brengen in het ziekenhuis. Ik heb een hele leuke labjongen mijn plas gegeven en met een paar dagen had ik een negatieve (dus schone) uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:36

Thanks allemaal! Ik ben 'n stuk wijzer geworden! Nu nog een afspraak durven maken....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:00

Het bezoek aan de huisarts is gratis, de test wordt echter in het ziekenhuis bekeken. De kosten daarvan zullen (als je boven de 18 bent) echter wel verrekend worden met het eigen risico als dat nog open staat :)