Migraine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Migraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:29

Waarschijnlijk heb ik migraine want ik heb vaak hoofdpijn aanvallen en dan zomaar uit het niets ik ga volgende week naar de dokter die gaat bij me kijken en me onderzoeken voor migraine , het komt ook voor in onze familie dus de kans is groot dat ik het heb , zijn hier meer mensen op bokt met migraine , zoja wat voel je dan en wat zijn de symptomen ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:31

Ik had als kind al migraine achtige klachten (hoofdpijn en overgeven, verschillende onderzoeken voor gehad in het ziekenhuis en werd gehouden op "kindermigraine). Is toen van mijn 7e tot mijn 13e weggeweest en vanaf 13 kreeg ik er weer last van.

Het begint bij mij met aura's zien (verzamelnaam voor afwijking in zicht bij migraine. Ik zie vlekken die de kleur hebben van waar ik naar kijk. Kijk ik naar iemands gezicht dan valt de mond weg en in de plaats daarvoor komt er een huidskleurige vlek. Lees ik dan komt er een witte vlek voor de letters enz.), na een half uur begin de hoofdpijn (eenzijdig altijd, mirgaine is altijd eenzijdige hoofdpijn) en na een uur zijn de aura's weg maar is de hoofdpijn vol op gang. Daarna vallen, afhankelijk van de kant van de hoofdpijn, mijn linker of rechter ledematen uit, evenals mijn tong en mondgebied dat verlamd raakt. Dat trekt weg na een half uur en dan moet ik standaard overgeven. Na het overgeven val ik weer in slaap en word ik een paar uur later wakker met nog een kloppend hoofdpijntje, maar die zit in m'n hele hoofd. Een teken dat de migraine min of meer weg is en ik alleen nog wat met spannings-hoofdpijn zit.

Ik slik als ik een aanval voel opkomen meteen Maxalt (bloedvatvernauwers). Dit hielp de eerste paar keren erg goed, maar de laatste paar aanvallen werkte het helaas niet meer. Paracetamol, advil, werkt allemaal niet omdat mijn migraine echt te hevig is geworden (vroeger hielp dit wel).

De pil begon ik te slikken net voor m'n 17e verjaardag en heeft eigenlijk geen verschil gemaakt. Wat wél verschil heeft gemaakt bij mij is het slikken van Xiao Yao San (voorgeschreven door de accupuncturiste). Sindsdien bijna al een jaar geen aanvallen meer gehad, ipv 2x in de week een.

Het is bij mij wel steeds erger geworden. Eerst ging de hoofdpijn altijd weg met even een uurtje slapen, en op het eind wat het dus zo erg met die verlammingen etc.

Misschien kun je er wat mee :)

Bermudaa

Re: Migraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:34

@ focussed, ik heb ook migraine en heb precies dezelfde symptonen als jou. De meeste mensen hebben dit niet.

Bij mij lijkt het meer alsof ik te lang in de zon heb gekeken en daarom de letters niet meer kan lezen, of iemands gezicht niet meer kan zich.. Hoofdpijn komt dan inderdaad een halfuur tot een uur laten en dan krijg ik weer normaal zicht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:36

Bermudaa schreef:
@ focussed, ik heb ook migraine en heb precies dezelfde symptonen als jou. De meeste mensen hebben dit niet.

Bij mij lijkt het meer alsof ik te lang in de zon heb gekeken en daarom de letters niet meer kan lezen, of iemands gezicht niet meer kan zich.. Hoofdpijn komt dan inderdaad een halfuur tot een uur laten en dan krijg ik weer normaal zicht.

Idd, zo'n "zonnevlek". In het begin werd ik ook helemaal panisch als ik van de zon zo'n vlek had, dan dacht ik : oliebol migraine :=

Maar idd, deze klachten komen niet bij iedereen voor. Genoeg mensen die alleen de hoofdpijn hebben zonder het circus er om heen.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:36

verlammingen heb ik geen last van ,
maar als ik een paracetemol inneem dan werkt die ook voor geen meter en als ik zit gaat he nog wel maar als ik ga staan krijg ik steken en alles draait om me heen ..& als ik lees worden de letters vaak ook vaag , en 'savonds kijk ik een beetje scheel dat zit ook in de familie maar ik weet niet of dat iets te maken heeftmet Migraine ..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:39

ik kreeg migraine op mijn 14de, soms wel een week lang... hoe t voelt, tjah, ik greep weleens huilend naar mijn hoofd van de pijn. Mijn ouders zaten ook met hun handen in het haar..

ik heb last van licht geluid en ik ben misselijk.

sinds ik met de pil ben gestopt heb ik eigenlijk geen migraine meer gehad..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:40

xMonsterr schreef:
verlammingen heb ik geen last van ,
maar als ik een paracetemol inneem dan werkt die ook voor geen meter en als ik zit gaat he nog wel maar als ik ga staan krijg ik steken en alles draait om me heen ..& als ik lees worden de letters vaak ook vaag , en 'savonds kijk ik een beetje scheel dat zit ook in de familie maar ik weet niet of dat iets te maken heeftmet Migraine ..

Klopt, de gewone pijnstilling werkt nauwelijks. Bij mij werkt dan een dubbele dosis via een zetpil, omdat ik anders alles toch uitkots, maar dat is meer voor het idee dan dat het echt werkt := .

Inderdaad DQ, overgevoeligheid voor licht en geluid (en bij mij zelfs voor geur) is ook bekend :j
Ik vind normaal m'n dekbed heeerlijk ruiken, maar als ik migraine heb dan word ik kots en kotsmisselijk van die geur!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:41

Ik ben nu ookmega duizelig en kan vaak niet goed computeren

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:42

geur verschilt per keer, eten kan ik wel verdragen maar van sprays en luchtverfrissers wordt ik ook naar...

wat ik echt niet kan hebben is lavendel, daar krijg ik zelfs migraine van..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:43

LZP --> MW

xDramaQueen

xMonsterr schreef:
Ik ben nu ookmega duizelig en kan vaak niet goed computeren

als ik migraine had kon ik helemaal niet computeren, dan lag ik te kreunen van de pijn in een donkere stille kamer plat op mn rug, want zelfs op mijn zij liggen deed pijn.

Odysseus

Idd, eten gaat nog wel, maar sprays en luchtverfrissers! Bah!

Ik heb nog nooit bij mezelf een trigger ontdekt helaas..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:44

Ja als ik in de wc ben kan ik ook wel kotsen en duizelig en hoofdpijn en ik heb ook vaak steken bij me slaap

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:45

Maar heb je steken aan een kant of beide kanten?

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:46

allebei maar wel om de beurt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:46

ik altijd alleen maar rechts en normale hoofdpijn merk ik niet eens meer :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:47

Hmm dan twijfel ik of het migraine is.
Die is altijd maar aan een kant (verschilt per aanval. Soms is het alleen links, en de volgende aanval alleen rechts).

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:48

ik heb ook vaak hevige hoofdpijn en dan kan ik niks meer en wordt er kots misselijk van maar me hoofd gloeit niet ofzo

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:48

Focussed schreef:
Hmm dan twijfel ik of het migraine is.
Die is altijd maar aan een kant (verschilt per aanval. Soms is het alleen links, en de volgende aanval alleen rechts).

meestal is het wel links maar ik heb het soms ook wel rechts gevoelt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:50

ik heb vaak hoofdpijn, en afentoe een migraine aanval. En dan kan ik dus niet lopen en licht niet verdragen en totaal geen balans meer... ik blijf dan ook liever in bed en eet en drink dan niks tot ik me weer beter voel... weet wel dat er een groot verschil is tussen hoofdpijn en migraine ;) ik kan gewoon echt niet functioneren als ik een migraine aanval heb. gelukkig heb ik dat dus weinig, koppijn bijna dagelijks, vooral in de ochtend en avond

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:55

Heb er ook regelmatig last van. Zo erg dat ik vaak de meest leuke dingen moet missen omdat ik plat lig. Ik kan dan echt niets verdragen geen licht, bepaalde geuren etc. Wordt er af en toe echt simpel van omdat het meestal in het weekend gebeurt.

In onderstaande topic kan je ook e.e.a. vinden:

[MW] Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:18

xMonsterr schreef:
en 'savonds kijk ik een beetje scheel

Hé, dat heb ik ook. Niet alleen 's avonds, maar ook gewoon overdag als ik moe ben of als ik te lang naar mijn PC heb zitten staren. Dacht eerst dat het van mijn lenzen kwam, of van mijn bril, of van het feit dat ik wel eens wisselde. Maar ondertussen ben ik erachter dat het komt als ik moe ben. Voor mij is dat scheel kijken onlosmakelijk verbonden met hoofdpijn en zitten beide altijd rechts. Geen idee welke eerste komt :+

Toen ik een jaar of 6 was is bij mij ook de diagnose migraine gesteld. Ik weet nog dat er toen voor mij bepaalde poedertjes waren die ik dan kreeg. Geen idee hoe of wat. Na een jaar of wat is het weg gezakt en had ik er geen last meer van.

Of de klachten die ik nu heb nog steeds onder migraine vallen weet ik niet. Ik heb wel regelmatig hoofdpijn, maar meestal helpt het door op tijd naar bed te gaan en het eruit te slapen. Heel incidenteel is de hoofdpijn zo erg dat ik er niet van kan slapen en dan neem ik wat in. Maar ik kan niet zeggen dat ik het in die mate heb waarin de meesten het hebben die van migraine spreken.

Overgevoeligheid voor licht, geluid en geur zijn op die momenten ook aanwezig. Zo mocht in onze Kever (van 1959) nooit de verwarming aan (zelfs afgelopen winter niet "ik zet wel een muts op" :+) omdat er dan lichte uitlaatgas geuren in de auto kwamen en ik daar niet tegen kon. (Later bleek dat de verwarming "lek" was en dat daar die lucht vandaan komt, of het nu beter gaat weet ik nog niet).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:27

Migraine hoeft zeer zeker niet aan 1 kant te zitten. Het feit dat de meeste mensen het maar aan 1 kant hebben zegt in principe niks over migraine zelf, dat kan door het hele hoofd gebeuren. Dus TS, ookal doet je hele hoofd pijn, kan het alsnog migraine zijn, dan ben je wel een uitzondering :)

Haha, ik kan dan juist weer niet tegen de geur van eten, frisse luchtjes van schoonmaakmiddelen voel ik me dan altijd een beetje beter door :') Het ergste zijn patat en tosti luchtjes, oh wat kan ik daar onwel van worden!
Ook heb ik aura's, het verschilt per keer, de ene keer wordt alles erg wazig. maar meestal krijg ik een soort van schok door me hoofd en dan door m'n lichaam en dan lijkt het net of ik een vacuum in word getrokken, snap je het nog? :D Daarna krijg ik hartkloppingen en word ik duizelig en super misselijk, ga zweten, trillen (soms zo erg dat het stuiptrekkingen worden) etc. Op dat moment hangt het er vanaf of ik hoofdpijn krijg of niet, aangezien ik eigenlijk 'migraine zonder hoofdpijn' heb, maar soms heb ik gewone standaard migraine hoofdpijn erbij.
Soms wordt de rechterhelft van m'n gezicht en hals gevoelloos, soms valt de hele rechterkant van m'n lichaam uit, maar vaak ook niet :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:31

Hier ook een migrainepatient. Helaas begint het bij mij zonder enig voorteken dus krijg het altijd plotseling. Het is vaak zo erg dat ik niks kan doen en het duurt regelmatig langer als een dag. Loop er voor bij de neuroloog en slik er 3 verschillende medicijnen voor. Helaas helpen die nauwelijks.