Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) en ik kunnen er goed met elkaar over praten. Hij heeft soms de neiging om mee te gaan in het geratel van zijn familie, maar thuis kunnen we er goed en realistisch over praten. Zo hebben wij een euthanasieverklaring voor haar geregeld. Zij wilde dit wel, maar ging het duidelijk niet regelen want het was toch nog ver van haar bed. Hier hebben we samen even wat vaart achter gezet en er toch een beetje op aangedrongen. Vooral ook omdat mijn schoonzus nooit toestemming zou geven om de stekker eruit te trekken dankzij de instelling die ze heeft. En mijn schoonmoeder aangaf echt niet als kasplant te willen leven en ook geen onnodig lang en pijnlijk einde wilde.Betteke schreef:Hou je er rekening mee dat geen enkel familielid de beslissing tot euthanasie mag nemen? Dat mag alleen je schoonmoeder, zij moet op het moment zelf volledig bewust zijn van wat er gaat gebeuren en moet duidelijk aan kunnen geven dat zij euthanasie wil ondanks zo'n verklaring die nu getekend is.
Betteke schreef:Dan nog mag de arts geen euthanasie toepassen als je schoonmoeder niet bij bewustzijn is. Klinkt heel hard maar het is de werkelijkheid.
Als mensen gezond zijn zeggen ze vaak "oh als ik dat of dat niet meer kan, dan wil ik dood", maar als puntje bij paaltje komt worden de grenzen iedere keer opnieuw verlegd en vaak is het dan te laat om nog bij je volle bewustzijn te kunnen kiezen voor euthanasie.
Betteke schreef:Dan nog mag de arts geen euthanasie toepassen als je schoonmoeder niet bij bewustzijn is. Klinkt heel hard maar het is de werkelijkheid.
Als mensen gezond zijn zeggen ze vaak "oh als ik dat of dat niet meer kan, dan wil ik dood", maar als puntje bij paaltje komt worden de grenzen iedere keer opnieuw verlegd en vaak is het dan te laat om nog bij je volle bewustzijn te kunnen kiezen voor euthanasie.
Laui! schreef:Betteke schreef:Dan nog mag de arts geen euthanasie toepassen als je schoonmoeder niet bij bewustzijn is. Klinkt heel hard maar het is de werkelijkheid.
Dat is toch niet erg? Als je mij nu zou vragen wanneer ik niet meer verder hoef dan zeg ik misschien 'als ik in een rolstoel kom'. Maar als ik daadwerkelijk in een rolstoel zit kan het best zijn dat ik het dan nog steeds een waardevol leven vind, dan mag je gewoon terugkomen op je beslissing. Het probleem met euthanasie is dat je in bepaalde situaties niet alsnog euthanasie kan aanvragen. Het is daarom wel degelijk verstandig om van te voren al een verklaring op te nemen en een aantal scenario's vast te leggen. Dat weerhoudt niemand ervan om op het moment dat zo'n punt bereikt is niet alsnog anders te beslissen. Gelukkig mag je altijd nog van gedachten veranderen
Betteke schreef:Dat vind ik ook bizar trouwens. Meestal wordt er niet gezegd hoeveel weken, maanden of jaren je nog hebt, wel of je in weken, maanden of jaren moet denken.
). Ik heb daarna met mijn broer een gesprek aangevraagd met die arts, mede met de intentie hem hierop te wijzen. Hij heeft dat toen bevestigd en zijn welgemeend excuus aangeboden. Vandaar dat we een "vermoedelijke" levensverwachting wisten.