'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:34

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben/herkennen, of dat ik gewoon raar ben.

Ik ben namelijk bang voor bedorven eten.
En hierdoor ben ik een beetje 'geobserdeerd'
Ik eet/drink namelijk niks uit een pak, als ik niet weet wanneer iets open is gegaan.
Staat vla open, dan neem ik dus geen vla := Tenzij ik een nieuw pak kan openmaken.

Bij álles wat ik eet, kijk ik eerst de houdbaarheidsdatum. Is de datum voorbij, maar ziet het er nog goed uit, dan eet ik dat dus echt niet meer.
Iets wat tot de 21e goed is, eet/drink ik die zelfde dag, of de dag ervoor echt niet meer.

Pakjes drinken vind ik eng, want dan zie ik niet hoe iets eruit ziet (als het net uit de winkel komt heb ik er geen problemen mee)

Dénk ik maar iets te zien, dan eet ik het gelijk niet meer. Ook als er eigenlijk niks aan de hand is.

Appelmoes en pap koop ik in kleine verpakkingen, zodat het binnen 1/2 dagen op is. Want een dag later eet ik het gewoon niet meer.

En zo kan ik nog 100 dingen opnoemen.
Wie heeft dit ook? Of ben ik de enige? :+

Juangi

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:36

Hier precies hetzelfde.. Bij mijn vader heb ik het niet, eet ik ook vla dat al een paar dagen in koelkast stond maar zeker niet langer dan 4/5 dagen. Bij mijn mams heb ik het verschrikkelijk, met alles eigenlijk.

Ook eet ik geen brood dat een dag oud is of langer, vind ik vies en ben bang dat er schimmel opzit :+

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:37

Jup, Hier heb ik het ook.. of een pak drinken dat al meer dan een week erin staat. No way dat ik dat drink,

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:38

whoo heb het ook wel een beetje maar lang niet zo extreem als jou.... ik kijk gewoon altijd naar de houdbaarheidsdatum en als die geweest is eet ik het ook echt niet meer....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:39

Ja, ik herken het zeker. Ben zelf ook erg overdreven daarmee. Bij twijfelgevallen zet ik altijd m´n vriend in, die mag dan proeven haha. Brood van een paar dagen oud eet ik wel gewoon trouwens.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:40

* steekt vinger op! *

Je verhaal klinkt zo herkenbaar dat ik het bijna zelf geschreven zou kunnen hebben. Net als jij ben ik ook helemaal geobsedeerd door voedsel wat al dan niet 'goed' is.
Als ik een verpakking openmaak dan eet ik alles meteen op, of de restjes verdwijnen in de kliko. Met uitzondering van wat algemene dingetjes zoals een tube mayo ofzo, dat durf ik dan wel weer aan.
Als ik in de supermarkt loop en ik wil bijv. gehakt kopen en ik zie dat het nog 'maar' 2 dagen houdbaar is, dan koop ik het niet. Het hele menu wordt dan omgegooid en ik kies dan iets dat nog minimaal 4 dagen houdbaar is. Hup, alle bijbehorende artikelen weer terug in het schap en alles weer veranderen :))

Het goede nieuws is dat het door de loop der jaren wel ietsje minder geworden is. Het was nl. allemaal nog veel erger.......

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:41

Een pak drinken van een week oud drink ik ook niet meer :=
Brood van een dag vind ik ook vies, daarom blijft hier alles in de vriezer. Haal er alleen uit wat ik eet.

Bij mijn moeder en schoonmoeder heb ik het erger dan bij mijn vader.
Maar die 2 bewaren álles, eten dat ook nog, en die koelkasten zien er gewoon niet uit :o

iets uit de winkel kopen wat nog 2 dagen goed is doe ik ook écht niet! Voor mij géén afgeprijsde artikelen uit de supermarkt!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:43

wat een verspilling! zijn jullie op de hoogte van het feit dat op lang houdbare producten (dus geen vlees of melk) de datum ruim binnen de veilige marge wordt genomen? dit omdat bijvoorbeeld unox er ook niet op zit te wachten dat mensen ziek worden van een rookworstje wat verobert is op de tht-datum...

Nibbit

Ik schrijf met een merkstift vaak de datum dat ik het pak open gemaakt heb ;)

Anoniem

Ik ben dus daarin echt niet moeilijk := tuurlijk iets wat over datum is vindt bij mij ook snel de prullenbak, maar nooit zo snel.

Drinken laat ik gerust een ewek in de koelkast.. smaakt daarna nog net zo prima hoor :j

Thioro

Ik heb het eerder omgekeerd. Speel alles binnen wat ik lekker vind en toevallig voor m'n neus staat. Naar de houdbaarheidsdatum kijk ik zelden of nooit en als iets dan overtijd is eet ik het vaak toch nog op. Uitgezonderd charcuterie, zelfs verse ham mag van mij niet langer dan een dag in de koelkast liggen.
In al mijn onoplettendheid is het me dus al wel eens gebeurd dat ik ineens een hap beschimmeld brood binnenhad. Was niet lekker en hoewel ik wel stond te gruwelen ben ik er ook niet ziek van geworden ofzo. Bij brood bekijk ik sindsdien de boterham wel even voor dat ik hem opeet :+ . Maar zolang het niet onsmakelijk/steenhard/beschimmeld is laat ik brood van een paar dagen oud niet staan.

KiWiKo

hahahaha ik heb dat dus helemaal niet :) :)

ik kijk naar de houdbaarheidsdatum en sommige dingen mogen daar gewoon een jaar overheen zijn, dan eet ik het nog :) :)

andere dingen een paar dagen :)

ik heb dat in zn geheel niet :)

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:44

HAHA eh ja dat heb ik ook.
Ik kijk áltijd op de datum,zie ik geen datum dan eet/drink ik het niet.
En als melk of wat dan ook tot de dag zelf,nog goed is..drink ik het niet meer als het diezelfde datum is :+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:44

Ik vind het ook verspilling, maar kan er niks aan doen :o
Want als ik iets eet waarvan ik denk dat het niet goed is, ga ik kokhalzen :oo Het is dan vaak nog gewoon goed, alleen het zit echt in mijn hoofd.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:45

ik heb het ook wel maar niet zo extreem :P

Iets wat open staat en ik weet niet hoe lang, dan eet ik het niet.. zeker niet uit pak want dan kan ik het niet zien.
vleeswaren hoeven er maar beetje droog ofzo uit te zien en ik mieter ze weg :+
Ik wil het liefst óveral stikkertjes op met de datum dat het open is gegaan hihih

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:46

Ja!

Ik heb precies het zelfde! Na 2 dagen gooi ik alles weg! Ik word voor gek verklaard door anderen, maar ik kan me er bijna niet over heen zetten.

Ik ben echt heel erg, vind ik zelf ook. Maar het is idd een soort obsessie.

MamboBeach

TS, ik heb dat ook hoor! Ik ben echt een zeikerd hierin! :j Mijn man niet overigens, dus hij mag het altijd op eten! :D

zonnebloem18

Mijn vriend is ook zo, ik gelukkig niet, gewoon je ogen, handen en neus gebruiken.
Ziet het er nog goed uit, voelt het nog goed en ruikt het nog goed eet of drink ik het gewoon op.
Ik eet een toetje (van die losse bakjes) ook 3 dagen na de datum nog wel op.

Snoepjes en brokken voor de katten krijg ik ook vaak over datum dat is dan zeker nog wel een half jaar goed.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:47

Het is idd een soort obsessie! Voor mij iig wel :o
Ik word ook vaak zat voor gek verklaard. Collega's maken er al grapjes over haha!

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:48

Wat een herkenning :o
Een pak drinken bijvoorbeeld drink ik alleen als het op die dag geopend is. Ik drink het dan ook meestal die dag leeg, en anders krijg ik het niet meer weg.
Ook als dingen vaak nog maar 1 dag houdbaar zijn yoghurt, vla, enz... dan lust ik het al niet meer. En ik heb ook de vreselijke tic om alle houdbaarheidsdatums te controleren. Verder koop ik veel kleine verpakkingen omdat ik anders toch de helft weggooi :o Yoghurt en appelmoes in kleine bakjes enz.
Tis idd meer iets wat in je hoofd zit :j

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:48

Charlie_P schreef:
Ja, ik herken het zeker. Ben zelf ook erg overdreven daarmee. Bij twijfelgevallen zet ik altijd m´n vriend in, die mag dan proeven haha. Brood van een paar dagen oud eet ik wel gewoon trouwens.

hahahaha dat doe ik ook!!!

*ruik eens.. is het nog wel goed? Proef is! :P
hij is daar zo makkelijk in :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:52

Oh nee heb ik helemaal geen last van hoor :n Als het er nog goed uit en goed ruikt eet ik alles gewoon op. En ik heb nog nooit ergens last van gehad.
heb ook een gloeiende hekel aan eten weggooien :o

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:53

Nell_ schreef:
Het is idd een soort obsessie! Voor mij iig wel :o
Ik word ook vaak zat voor gek verklaard. Collega's maken er al grapjes over haha!

Die naam heb je inderdaad al snel opgebouwd, dat gaat hier ook zo :))
Als we bijv. gaan bbq-en of gourmetten en er heeft vlees op tafel gestaan, dan gaan alle restjes zonder pardon de kliko in. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om het terug te zetten in de koelkast. Tenzij het een potje knoflooksaus is ofzo, dat kan dan nog net wel. De tafelgenoten weten dat ook en zetten vaak na afloop de kliko alvast startklaar, met een brede grijns op hun gezicht :))

MamboBeach schreef:
TS, ik heb dat ook hoor! Ik ben echt een zeikerd hierin! :j Mijn man niet overigens, dus hij mag het altijd op eten! :D

Precies :j
Niks geen verspilling, we hebben altijd onze mannen nog die de twijfelgevallen best even willen testen :D
Het bizarre is dan ook dat die mannen er nooit ziek van worden. Of ze zijn heel wat gewend, of onze 'grens' ligt gewoon verkeerd. Ik gok op het laatste, maar ik kan er ook zo weinig aan doen.

Een aantal jaren heb ik per ongeluk een hap van een slaatje genomen dat niet goed was. Volgens de THT-datum zou het nog 2 weken goed moeten zijn, maar het was echt bedorven. Daar ben ik zo van over de zeik gegaan dat ik een volle dag heb moeten kotsen. En dat allemaal vanwege dat ene hapje....... treurig, ik weet het.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:54

Wat herkenbaar inderdaad!
Ik ben zoooo blij als ik binnenkort eindelijk op mn eigen woon! Kan ik eindelijk zelf de pakken drinken en pudding enzo open maken. Want als er een pak pudding in de ijskast staat, en ik heb het niet zelf open gemaakt (en dus weet ik niet wanneer het open is gegaan) of als het tuitje bv open staat ofzo, dan hoef ik t al niet meer :=
Brood kijk ik altijd aan allebei de kanten van t sneetje goed na voordat ie op mn bord gaat, ik ben dan ook altijd de enige die schimmel ontdekt op t brood := Al is het maar een ienimieni puntje, ik zie het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:54

Het is echt de grens inderdaad. Vrouwen wordewn veel sneller ziek van eten dan mannen. Raar maar waar. :=

Desalniettemin, als iets er imo prima uit ziet eet ik het ook gewoon :+