PGB aanvragen, tips en tricks?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

PGB aanvragen, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:42

Hallo :wave:
Voor mijn moeder ben ik in de bureaucratie gedoken die PGB heet. Op zich heb ik alle informatie verzameld, zijn de gebieden waar zorg nodig is helder en heb ik keurig overal alle documenten en bewijsmaterialen verzameld. De huisarts heeft een schriftelijke verklaring gegeven, ze is 100 % afgekeurd en heeft zorg nodig in een aantal zorgfuncties.( Huishouden, Persoonlijke verzorging, Begeleiding en behandeling, sporadisch Verblijf)
We hebben alles omschreven, uitgeschreven, zo uitgebreid mogelijk verwoord etc. Wordt ondersteund door het dikke medisch dossier.
Een indrukwekkend pak papier...

Mijn vraag is nu....wie heeft er nog tips? Waar ik extra op zou moeten letten?
Wat ik kan doen om te voorkomen dat ze door een maas in het net glipt en zo buiten de boot valt?

Hoe is het jullie vergaan met een dergelijke uitgebreide aanvraag? Ben je netjes behandeld?

Groetjes
Cindy

Anoniem

Re: PGB aanvragen, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:44

Wij zijn toen met mijn oma heel netjes behandeld. Wij hadden ook een zeer uitgebreide aanvraag: Huishoudelijk, ADL, Medische ondersteuning en dergelijke. Mijn advies is echt maak overal kopietjes van! Als er eens iets kwijtraakt dat je het nog hebt. De huisarts van mijn oma heeft toen der tijd het meeste geregeld.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:47

Ik werk op een plek waar de pgb wordt besteed door de ouders van de kinderen en wat mij vooral opvalt is de grote verscheidenheid tussen de bedragen die ouders ontvangen. De ene autist met minder kenmerken krijgt meer, dan bijv één die meer kenmerken heeft en waarvoor meer (duidelijk) begeleiding nodig is.

Als ik dan de persoonlijkheden zie van de verschillende aanvragers, kan ik je 1 tip geven: bepaalde dingen tijdens de gesprekken extra benadrukken kan geen kwaad.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:56

Is het mogelijk om het gehele pakket onder de AWBZ te laten vallen of dient er voor het huishoudelijke deel WMO aangevraagd te worden?
Met dien verstande dat mijn moeder in de omgang complex is. ( psyche)

Edit:
Ik vond deze tekst hier:
http://www.invoeringwmo.nl/WMO/nl-NL/Kernthemas/HH.htm
Citaat:
Er zijn twee uitzonderingen waarbij de huishoudelijk hulp niet door de gemeenten behoeft te worden geleverd:

* indien de thuiswonende verblijfsgeïndiceerde vanuit de AWBZ een volledig pakket thuis ontvangt. De huishoudelijke hulp maakt daar onderdeel van uit.
* Indien de thuiswonende verblijfsgeïndiceerde gebruik maakt van een na 1 januari 2009 verstrekt persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de AWBZ. Sinds 1 januari 2009 kan immers het pgb ook aangewend worden voor huishoudelijke hulp.

Edit:
En deze...
Citaat:
Het PGB is niet geoormerkt voor de geïndiceerde functie(s). Dat wil zeggen dat de budgethouder het budget ook aan andere zorg mag uitgeven of aan bemiddelingskosten voor het organiseren van de zorg.

NB: De verzekerde die ná 1 januari 2009 is geïndiceerd voor verblijf, mag het budget ook besteden aan huishoudelijke hulp.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:06

Pas op dat ze aan het eind van het jaar niet gigantisch veel terug moet betalen.
Mijn moeder had een pgb voor de huishouding en moest elk jaar zoveel terug betalen ivm eigen bijdrage die steeds maar omhoog blijft gaan dat ze nu goedkoper uit is om zelf iemand in te huren zonder pgb. Ze was met gewoon thuiszorg beter af.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:42

Dan zat jouw moeder waarschijnlijk bij de wmo?
Ik zal het extra uitzoeken mbt de eigen bijdrage.Dank voor de tip.
Wij zijn in ieder geval naast huishoudelijke zorg ook diverse andere soorten nodig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:55

Wil je perse een PGB?? het makkelijkste is natuurlijk om alles gewoon via een thuiszorg organisatie te laten lopen. dan krijg je alleen de rekeningen voor eigen bijdrage en de rest qua personeel en alles wordt geregeld. geen gedoe met mensen die ziek zijn of invallers die je zelf moet regelen.
ik doe huishoudelijk werk bij een mw. en krijg betaald via een PGB. Zij heeft de huishoudelijke zorg via de gemeente aan moeten vragen en daar kreeg zij op een gegeven moment gewoon de keus of ze het zelf wilde regelen (PGB) of dat zorg wilde via een thuiszorgorganisatie.
deze mw. krijgt inderdaad ook achteraf (onterecht) hele hoge rekeningen voor de eigen bijdrage. de administratie van het CAK is 1 grote bende. ken meerdere mensen die hier hele grote problemen mee hebben.
Heb je al een indicatie gekregen waarin staat welke/hoeveel uren je moeder recht op heeft?
Er is ook een stichting die je kan helpen met het PGB en alles daarom heen. Per saldo. weet niet of die overal zit of alleen in bepaalde gebieden. salarisadministratie kan je uitbesteden aan de sociale verzekeringsbank. erg handig, die houden ook meteen alle belastingen en zo in.
PB KiWiKo anders eens. die heeft (volgens mij) een thiuszorgorganisatie.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:57

Mijn moeder wil zelf de regie hebben bij wie ze welke zorg uitbesteed, op welke dagen en welke personen er aan haar mogen zitten. Dat is haar goed recht en ook het doel van een PGB, dus daar is ze wel heel zeker in.
We zijn nog bezig met het voorbereiden van de aanvraag bij het CIZ, dus een indicatie is er nog niet. Dat deze wel zal komen, lijdt weinig twijfel. Alle behandelende partijen zijn het erover eens dat dit de next step is.

Dank voor de tips tot zover!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:19

Succes met aanvragen!

je schrijft dat je het zo uitgebreid mogelijk heb geschreven, probeer wel dat de hulpvragen duidelijk er uit springen en niet dat ze naar achtervallen door de hele omschrijving erbij.

dicht bij de feiten blijven en iets aandikken.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:03

Dat advies heb ik inderdaad ook eerder gehad Kimberleij. :j
Daarom hebben we de beschrijving/geschiedenis apart opgesteld van de hulpvraag. Anders is het overzicht zoek.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:35

keurig +:)+