Paardenmiddel tegen eczeem!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Paardenmiddel tegen eczeem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:28

Wie heeft het?
Ik heb al bijna een jaar een plek van anderhalve cm in doorsnee, onderop m'n borst. En het jeukt!
Ben er al mee naar de dokter geweest, dit was (wist ik door een vorig consult) een dokter in opleiding geweest. Die eerder mijn PV voor Vitiligo aanzag. Zij vroeg mij letterlijk: "Wat wil je dat ik er aan doe?"
Nou wat denk je?
Dus vertrouwen in deze dokter heb ik niet echt... En ik zie ook niets meer in de dokterszalfjes. Ik kreeg hydrocortisoni voorgeschreven, wat mijn huid gigantisch uitdroogde en het nog meer deed jeuken. Inmiddels krijg ik steeds meer kleine plekjes die droog zijn en gaan jeuken, wat minder dan het plek op mijn borst.
Maargoed, wie heeft het paardenmiddel tegen eczeem?

Patriciavt

Re: Paardenmiddel tegen eczeem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:29

Om bij de term paardenmiddel te blijven; paardenmelk (en producten van paardenmelk) schijnen heel goed te werken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:30

Hmm, dat is zeker een paardenmiddel, waar kan ik paardenmelk krijgen???

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:31

Er zijn verschillende paardenmelkerijen in Nederland :j
Zelf ben ik eens bij Orchid's paardenmelkerij in het dorpje Zeeland geweest. Even googlen op paardenmelkerij ;)

Edit: http://www.paardenmelk.nl/index2.html
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 15-04-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:32

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:33

En wat is dat dream cream?
Heb onderhand een paardenmelkerij hier vlakbij gevonden, maar eerst even wat andere dingen afwachten...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:42

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:26

Paardenmelkzalf met de gouden dop van Johan Sand uit Harbrinkhoek. Het heeft mijn vader blijvend van de psoriasis afgeholpen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:25

Ben je niet allergisch voor het een of ander?

Qua middel tegen eczeem; ik gebruik hydrocortisone, elocon en bethamethason. De eerste is een hele vette zalf (die niet uitdroogt), de tweede een witte zalf die een beetje uitdroogt, maar uiteindelijk wel helpt en de bethamethason is een lotion, die ik in m'n haar gebruik. Het zijn ook echt niet de eerste middelen die ik heb hoor, ik ben al een paar keer terug geweest omdat een vorig middel niet (meer) hielp. Inmiddels zit ik met alles in de hoogste of eennahoogste categorie :o

Trouwens, mijn HA vroeg mij ook wel eens wat ze eraan moest doen van me. Vond het een aparte vraag, maar blijkbaar hoort dat tegenwoordig ofzo.. Er schijnen zoveel mensen te zijn die zelf met dingen komen. (al ga je natuurlijk naar je HA, omdat je het zelf niet meer weet he.. Maarja, wat doe je eraan..)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:31

Rebel_Jits schreef:
Ben je niet allergisch voor het een of ander?

Qua middel tegen eczeem; ik gebruik hydrocortisone, elocon en bethamethason. De eerste is een hele vette zalf (die niet uitdroogt), de tweede een witte zalf die een beetje uitdroogt, maar uiteindelijk wel helpt en de bethamethason is een lotion, die ik in m'n haar gebruik. Het zijn ook echt niet de eerste middelen die ik heb hoor, ik ben al een paar keer terug geweest omdat een vorig middel niet (meer) hielp. Inmiddels zit ik met alles in de hoogste of eennahoogste categorie :o

Trouwens, mijn HA vroeg mij ook wel eens wat ze eraan moest doen van me. Vond het een aparte vraag, maar blijkbaar hoort dat tegenwoordig ofzo.. Er schijnen zoveel mensen te zijn die zelf met dingen komen. (al ga je natuurlijk naar je HA, omdat je het zelf niet meer weet he.. Maarja, wat doe je eraan..)

Ik heb geen idee waar ik allergisch voor zou moeten zijn... :? Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik te weinig van BH's wisselde, maar dat lijkt me onderhand ook erg sterk...

Dat hydrocortison droogt wel uit, denk dat je in de war bent? Ik heb dat spul ook namelijk, en het plek wordt er alleen maar groter van omdat door uitdroging m'n huid nog meer gaat jeuken. En vet is het niet...

Die nieuwe trend vind ik maar niets. Ik kreeg zelfs de vraag op m'n pv (grote lichte vlekken op m'n buik door een soort gist) of het nu echt zo erg was dat ze er iets aan moest doen. Nou dat vond ik toch echt van de zotte. M'n eigen huisarts zei meteen: "Ja, ik begrijp dat het heel vervelend is." En zij deed gewoon alsof ik me zat aan te stellen en dat je niet serieus genomen wordt voordat je komt met iets van kanker, zo voelde het iig.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:14

Eh, voor eczeem zou ik geen paardenmiddelen gaan gebruiken (Heb het dan niet over paardenmelk enzo ;))... := Bij paardenmiddel denk ik aan Neoral, voordat je dat krijgt moet je het echt onhandelbaar eczeem zijn.

Hydrocortison zal je huid niet uitdrogen omdat het in een basis van paravas zit. Het is niet heel vet maar is ook niet bedoeld om je huid zacht en soepel te houden. Daarvoor heb je neutrale zalven zoals paravas, gewone vaseline, koelzalf, cremor cetomacrogolis etc.

Voor eczeem is tegenwoordig ook een nieuwe, niet-hormoon zalf maar wel met een vergelijkbare werking: Protopic.
Het is alleen lastig om te krijgen, want de dermatologen (huisartsen mogen het NIET voorschrijven) zijn nogal terughoudend met het verstrekken hiervan omdat het "mogelijk het risico op huidkanker vergroot".

Ik gebruik nu al een aantal jaren protopic en heb er veel baat bij. Eczeem is goed onder controle te houden, wat met andere hormoonzalven niet zo was. Waarschijnlijk had ik zonder protopic nu geen matig/ernstig, maar zeer ernstig eczeem gehad, omdat het verloop van de aandoening bij mij precies hetzelfde is gegaan als bij mijn vader.

@Rebel_Jits, ik vind het geen gekke vraag van je huisarts. Als eczeempatiënt weet je zelf het allerbeste wat voor jou wel of juist niet werkt. Per patiënt is het ZO vreselijk verschillend bij welke zalven hij / zij baat heeft, dat huis- en huidartsen ook naar je eigen eerdere ervaringen vragen.

OH er schiet me nog iets te binnen! Ik kreeg laatst via de VMCE een folder van een nieuwe zalf, Dermel. Is op basis van honin Wordt vergoed door de zorgverzekering.
Misschien kun je daar een proefpakket van aanvragen Janine?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:22

Nou, ik zie het niet zitten om allemaal dure middelen te gaan gebruiken. Een paardenmiddel is een spreekwoord he :P
Maar ik denk niet dat ik voor een klein plekje eczeem dat soort dingen krijg. Dus zelf zat ik meer te denken aan iets homeopatisch, of voorgenoemde dingen.

Ohja, bij een dermatoloog kom ik niet eens terecht. Ook niet voor m'n PV.. :\ Die ziet alleen wat foto's en vind het dan wel weer prima, zegt dat het wel jaren kan duren. Ammenooitniet natuurlijk...

Van hydrocortison wordt m'n huid gewoon hard, lijkt het wel. Ook als ik om en om met aloë vera vaseline smeer en dan weer hydrocortison. Dus momenteel hou ik het wat rustig met bio-oil.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat m'n borsten waren gegroeit in een rap tempo, omdat ik eerst alleen wat straie plekjes had. Maar dat is weggetrokken en het eczeemplek is gebleven.

Heb verder overigens nooit huidproblemen gehad, hooguit een klein eczeemplekje onder m'n horloge toen ik nog klein was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:23

flyfly schreef:
Paardenmelkzalf met de gouden dop van Johan Sand uit Harbrinkhoek. Het heeft mijn vader blijvend van de psoriasis afgeholpen.

En dat moet je bij Johan Sand zelf weghalen neem ik aan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:27

Je hebt toch een zorgverzekering? Alle bovengenoemde zalven worden volledig vergoed.

Ik zou een andere dermatoloog zoeken als ik jou was. Welk ziekenhuis zit je nu? Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Drachten, maar hele goede met het UMCG.

Dat je, toen je klein was, geen huidproblemen had zegt helaas niets. Eczeem kan zich ook nog op latere leeftijd uiten, maar dan is het vaak wel duidelijk dat je er aanleg voor had. Dus wat jij ook zegt, dat je vroeger een klein eczeemplekje had..

Hoe vaak en hoe lang smeer je met hydrocortison? Het beste effect geeft het om 2 weken lang dagelijks te smeren en daarna af te bouwen. Aldus mijn dermatoloog.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:32

Plien91 schreef:
Je hebt toch een zorgverzekering? Alle bovengenoemde zalven worden volledig vergoed.

Ik zou een andere dermatoloog zoeken als ik jou was. Welk ziekenhuis zit je nu? Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Drachten, maar hele goede met het UMCG.

Dat je, toen je klein was, geen huidproblemen had zegt helaas niets. Eczeem kan zich ook nog op latere leeftijd uiten, maar dan is het vaak wel duidelijk dat je er aanleg voor had. Dus wat jij ook zegt, dat je vroeger een klein eczeemplekje had..

Hoe vaak en hoe lang smeer je met hydrocortison? Het beste effect geeft het om 2 weken lang dagelijks te smeren en daarna af te bouwen. Aldus mijn dermatoloog.

Het probleem is dat ik niet eens doorverwezen wordt, ook niet vanwege m'n PV, wat er toch echt niet prettig uitziet... Moeite doe ik er momenteel ook niet voor, ben gaan wassen met zeepvrije shampoo, omdat dit de gisten niet aanspreekt. Eerst maar eens kijken of ik weer bijkleur.
Ik zit dus ook alleen maar bij m'n dokter... :+

Hydrocortison heb ik gekregen in november, vraag me niet hoe...
Ik ging 's ochtends naar de dokter, ik kon 's middags de zalf ophalen. De foto's van m'n PV werden naar de dermatoloog gestuurd en ik zou vrijdag uitslag krijgen.
Ik kom die middag bij de apotheek, geen zalf voor mij. Dus die vrouw daar bellen naar de huisarts, waarom die zalf niet is doorgestuurd want ze had een klant aan de balie. Nouja, zooitje eerste klas dus vanuit de praktijk.
Ik heb toen dat meegekregen, nadat mij gevraagd werd wat ik ook alweer had en overleg met de huisarts.
Ik heb dus twee weken lang braaf twee keer per dag gesmeerd, met als resultaat een donkerder wordend plek, wat als de tyfus jeukte, waardoor ik regelmatig in m'n bh liep te graaien... Lekker charmant.

Ben na een paar weken gestopt, omdat hydrocortiderm ook voor mok gebruikt wordt, en dat de huid uitdroogt. Toen ging er bij mij een lampje branden. Dit werkte niet... Dus gestopt met de hydrocortison. En gaan smeren met vaseline en andere dingen die binnen handbereik lagen. Heb nog een veel te oud potje van A. Vogel, wat vroeger altijd hielp bij m'n zusje, maar daar was ik niet zo frequent mee aan het smeren.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:50

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:07

Talisa schreef:
Het enige wat werkt is de eczeem van binnen uit te bestrijden... Het komt altijd als een reactie op wat je binnen krijgt of waar je mee in contact komt..
http://www.mecebi.nl/getuigenissen/test ... ge-eczeem/ Voorbeeld van een behandeling met bioresonantie.

Maar wat zou ik binnen hebben gekregen? Ik heb geen ernstige eczeem/psoriasis. En het zit duidelijk maar op één plek.
Het enige wat ik kan bedenken is een AB kuur tegen m'n PV vorig jaar...

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:07

ik ben het eens met Talisa maar een zalf kan wel helpen tegen de jeuk en uitdroging.
Ikzelf gebruik al een aantal jaar Parfanac. Dit is geen hormoonzalf en verkrijgbaar bij de apotheek en sommige drogisten. Het helpt zeker tegen de jeuk en kan verder geen kwaad.
Het is denk ik wel heel erg persoonlijk wat help, maar ikzelf heb wel enorm baat bij deze zalf.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:46

Janine1990 schreef:
flyfly schreef:

En dat moet je bij Johan Sand zelf weghalen neem ik aan?

http://www.paardenmelkerij.nl/index.php?id=7

Het bovenste potje. Volgens mij kun je zo bestellen via internet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:52

Ik zou eerlijk gezegd eens flink met mijn vuist op tafel slaan bij je huisarts....of overlopen naar een ander :( Zijn ze nou helemaal betoeterd, zo hebben wij ook maanden gedokterd met onze dochter. Zij had echt heel erg exceem/droge huid, en de ha bleef maar middeltjes voorschrijven. Op een zaterdag stonden we ineens bij de HAP, ze had plekken als brandwonden, ineens......
En nog geen doorverwijzing.

uiteindelijk is mijn man ontzettend boos geworden en zaten we binnen 2 dagen bij de dermatoloog. NOg voor we de behandelkamer binnen waren, zag hij al wat er aan de hand was. We hebben toen zalf meegekregen, dat een paar kuren gebruikt ( inclusief natte pakken ) en nooit meer problemen gehad.....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 06:16

Aangezien mijn eczeem klachten in combinatie staan met bronchitus kan ik dus niet behandeld worden met paardenmiddels ;) zelfs de lichte hormoonzalf zorgt ervoor dat het direct op mijn luchtwegen slaat.

In het verleden heb ik goede resultaten gehaald met het gebruik van teerzalf, smerig werkje elke dag maar bijzonder effectief.
Het duurt wat langer maar het resultaat was er ook naar :j

Afgelopen winter had ik de ergste klachten dat ik me kan heugen. Het was vreselijk ;(
Ik schaamde me er echt vreselijk voor, ook naar mijn vriend.
Zelfs op mijn werk liep ik de hele dag te krabben!
Ik kreeg pillen om de jeuk te onderdrukken maar ik krabde er gewoon doorheen, gek werd ik !!!
Niet zo heel erg, maar wel beschamend als je je realiseerd dat mijn eczeem zich voornamelijk afspeelt op mijn kuiten, bovenbenen en billen := Mijn werkgever vroeg zelfs een keer meid wil je erover praten :?
Wat heb je in hemelsnaam je zit de hele tijd aan je billen en benen te krabben..... :o

Daarna breide de haard zich uit, naar armen, buik, handen, nek.
Zoveel mogelijk bedekken was mijn antwoord hierop.
En vooral zorgen dat niemand het te zien kreeg.
Zelfs voor mijn vriend schaamde ik me kapot!

Eind maart opende er hier in mijn woonplaats een studio met een floatcabine.
Floaten is drijven op zout water.
Na 2 behandelingen in combinatie met zonnebank, zijn de plekken helemaal droog!
Er is nog wel duidelijk zichtbaar dat er eczeem plekken hebben gezeten, zeg maar litekens.
Maar de wonden, de plekken zijn droog en schoon!
Ik ben nu het aankijken weer een beetje waard.

Misschien is het een overweging waard om eens te kijken of floaten iets voor je is :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:37

Jeetje Miep, dat moet echt een ramp voor je zijn zeg! En ik maar klagen over één plekje op mijn borst.
Het is maar zo'n klein plekje, ik merk alleen nog wat droge plekjes die ik goed vet probeer te houden. Ik zoek dus echt iets simpels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:32

Inmiddels begint er op mijn andere borst op exact dezelfde plaats een plekje te ontstaan. Nu weet ik weer hoe het vorig jaar begon, er zit namelijk een heel klein donker puntje op en de huid er omheen is wat roder dan normaal...
Op m'n andere borst heb ik dat weggekrabt, net zolang tot het ging bloeden, maar dat veranderde toen weinig aan de zaak....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:46

Je moet het iig goed vet houden.
Zelf smeer ik rijkelijk met de bodylotions van Vaselina, die zijn vrij neutraal ;) en om de dag met bodybutter van vaseline.
Proberen niet te krabben, hoe moeilijk het ook is, om te zorgen dat het niet uitbreid.
Eventueel zonnebank erbij nemen of gewone zon.
Nogmaals zoutwater doet echt wonderen bij eczeem :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:17

miep1979 schreef:
Je moet het iig goed vet houden.
Zelf smeer ik rijkelijk met de bodylotions van Vaselina, die zijn vrij neutraal ;) en om de dag met bodybutter van vaseline.
Proberen niet te krabben, hoe moeilijk het ook is, om te zorgen dat het niet uitbreid.
Eventueel zonnebank erbij nemen of gewone zon.
Nogmaals zoutwater doet echt wonderen bij eczeem :j

Wat voor zout precies? Ik kan natuurlijk altijd thuis in bad duiken met een bus zeezout... Of ander zout... Zolang er maar geen zeep in zit.

Ik ga die bodylotions halen... En dan maar topless zonnen in de zomer... Als de buurman op de vrachtwagen zit... Want dat is nogal een gluurder...