vraagje aan de slechthorende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

vraagje aan de slechthorende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:33

Sinds ik vorige week een ooroperatie heb ondergaan ben ik aan een oor doof,
gehoorbeentjes waren aangetast door een grote ontsteking(hele vehaal kan via pb anders moet ik hier zoveel typen ;))
deze zijn allemaal verwijderd en ben ik dus nu doof aan mijn rechter oor, dit gaat wel iets terug komen maar zal heel schommelend zijn.
ik frustreer/irriteer mezelf mateloos!!!
de hele dag loop ik te héééé en te whaaaat.
ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan en zou graag ook wat tips willen :j

groetjes jill

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:34

Mijn moeder is slechthorend, ze heeft ook gehoor apparaatjes.
Zij gaat zoveel mogelijk naar de mensen toe staan, zo hoort ze eerder wat ze zeggen.
Vrienden kun je gewoon vragen om er rekening mee te houden :)

RelarDevi

Re: vraagje aan de slechthorende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:36

Mag en kan je gehoorapparaten dragen?
Misschien ook een goed idee om te leren liplezen, ter ondersteuning van je verminderde gehoor.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:37

nee gehoorapparaat heeft geen zin, ik heb geen gehoorbeentjes meer in dat oor dus er is ook niks om een signaal aan door te geven, ook onderga ik over n jaar een herstel operatie. dan krijg ik dus vervangende beentjes.....dus voor 1jaar een apparaat is ook erg duur

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:44

Een apparaat die niet zal werken is idd heel erg duur :)
Vervelend hoor. Nu zal je linkeroor alles moeten overnemen, dus misschien je linkeroor richten naar de spreker.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:23

*duwtje*

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:25

Ik ben zelf ook slechthorend. Mijn linkeroor is zo goed als doof en rechts is ook iets verminderd. De enige tip die ik je kan geven is je omgeving inlichten en zorgen dat je mensen aankijkt als ze tegen je praten of aan de 'goede' kant gaan lopen. Dat inlichten van te voren zou ik echt doen, want ik merk dat mensen zich nogal ongemakkelijk voelen als je ze blijft aankijken. Als ik ze uitleg dat dit door mijn gehoor is, dan hebben ze altijd een stuk meer begrip ;)

edit; mijn zenuw is aangetast of ontbreekt (weten ze niet, maar dat maakt ook niet uit. Hij doet het toch niet :P ) en daardoor heeft een gehoorapparaatje bij mij ook geen zin. Liplezen leer je jezelf na verloop van tijd wel aan. Gewoon kwestie van ervaring.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:37

ja dat is zo, alleen dan heb ik ook nog op me werk en stage met veel gasten/klanten te maken die ga ik natuurlijk niet de hele tijd vertellen wat mn probleem is, ik ben nu erg aan het 'oefenen' om heel veel om me heen te kijken maar ik merk wel dat het echt heel moeilijk is

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:18

Nee dat begrijp ik, dat is ook lastig. Ik heb met mijn gehoor ook ruim 1,5 jaar in een broodjeszaak gewerkt, dus het is echt te doen. Zorg dat je zelf zo min mogelijk lawaai maakt als je bezig bent. Ik werkte met plastic en broodzakjes wat ongelooflijk kraakte en daar stopte ik altijd even mee als mensen tegen me aan het praten was. Ook omgevingslawaai als de radio enzo is heel storend. Weet niet wat voor werk en stage je doet, maar dat zijn kleine dingetjes waar je rekening mee kan houden.

Het lijkt me overigens wel heel moeilijk om op 'latere' leeftijd slechthorend te worden. Ik ben er mee geboren, dus ik weet niet beter.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:21

ik loop stage in artis en werk bij c&a op het damrak hier ben ik altijd 1e cassiere :+

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:24

Ja dat zijn volgens mij allebei wel dingen waar veel lawaai/rumoerigheid bij komt kijken.. Lastig, maar het blijft een kwestie van oefenen. Succes!