depressie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vaasje

depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:16

hallo:)
ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen, maar ik zit in een emotioneel zware periode.
laat ik maar bij het begin beginnen dan.
2 weken geleden zondag, heb ik een zenuwinzinking gehad. ik ben op de fiets gestapt nog niet wetend waar ik heen ging en natuurlijk zo ver weg mogelijk en het liefst zo gevaarlijk mogelijk dat ik een verkrachter oid tegen zou komen, daarnaast hopend dat een auto een rood stoplicht niet zou zien.

die zenuwinzinking heb ik uiteindelijk kunnen verklaren. iets wat ik 11 jaar lang weg gestopt had kwam naar boven. dat is naar boven gekomen door een aantal nachtmerries en de eindeloze slaaploosheid. ik lijd namelijk onder andere aan narcolepsie, dat is een duur woord voor slaaphallucinaties. als ik en de staat ben van half wakker en half in slaap, wil ik nog wel eens enge dingen gaan zien, spinnen, padden, mensen of iets wat ik de afgelopen tijd gezien heb. als ik dan eindelijk slaap droom ik over mijn familie die zichzelf van gebouwen af gooit. dromen kunnen soms zo ingrijpend zijn, dat iemand in een droom net dát gene zegt waardoor je wilt gillen.
een voorbeeld van een droom:
ik zit met mijn vriend en vader in een vliegtuig, mijn vader zegt tegen mij, laten we een qua((blabla) zoeken. een zogenaamd woord voor vierzitje die ik niet eens ken) vervolgens pak ik mijn tas om naar dat vierzitje te gaan. dan zie ik daar 2 bewakers een man met een hooivork tegen houden, hij breekt los en komt op mij af. hij zegt: "sommige mensen verdienen een 2e kans" en steekt me neer.

maargoed, dat is dus een klein gedeelte van waarom de emmer over liep.
nu de emmer is overgelopen komen er veel dingen naar boven. het is duidelijk waarom het gebeurt is, waarom ik claustrofobie heb en nog wat andere kleine kwaaltjes. dat komt allemaal omdat ik 11 jaar geleden, als klein meisje in een kelder ben opgesloten door een jongen uit de buurt en hij mij daar misbruikt heeft. het grootste gedeelte daarvan is nog een grote zwarte blur, maar het is wel de oorzaak, de oorzak die mij nu, 11 jaar later komt lastig vallen.

gelukkig moet alles binnenkort overgaan als ik begin met EMDR therapie. wie weet ben ik dan zelfs niet meer claustofobisch meer en als gigantische, zoete, goddelijke kers op het toetje, houden de nachtmerries ook op...

door de emotionele instabiliteit krijg ik allemaal rare vragen in mijn hoofd, dingen waar ik altijd gelukkig mee was begin ik aan te twijfelen.

ik heb bijvoorbeeld al 2 jaar een super lieve vriend, die mij helpt, mij snapt, van mij houd en ik van hem. ik ben lange tijd al over mijn ex heen, maar sinds kort begint spanning aan mij te knagen, ik zoek spanning, afleiding maar vooral die spanning. ik wil vanalles doen die eigenlijk niet ethisch helemaal lekker zijn. ik wil weten of ik nog wat voor mijn ex voel. het voelt alsof zijn leven veel leuker en spannender is dan dat van mijn vriend. (zo droomde ik gisteren dat mijn ex en mijn vriend zoenden?) ik wil het gewoon weten maar ik wil het eigenlijk niet doen omdat alleen al de gevoelens schuldgevoel in mij branden. ik wil mijn vriend niet kwijt, hij is mijn stabiele factor die ik eigenlijk toch wel weer nodig heb.
(en nu moet ik weer tranen om niets:})

iets anders is mijn zelfbeeld. ik wil iedereen behalve mijzelf zijn. al die mooie meisjes op de tv, die talentvolle meiden met de perfecte lichaampjes... ik snap nu precies hoe al die onzeker meisjes zich voelen, ik ben er nu ook kwetsbaar voor! ik voel mij lelijk en tegelijkertijd probeer ik de mooie dingen in mijzelf te vinden en wil daar bevestiging in.

naarmate ik verder typ, des te meer ik verward ben, wat wil ik nou eigenlijk? wat moet ik nou eigenlijk?
moet ik mijn gevoelens uitzoeken of moet ik zo veel mogelijk stabiliteit zoeken?

ik denk dat ik het voorlopig hier nog maar even bij laat aangezien mijn vriend zo voor de deur staat...

Romyv

Re: depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:22

bij dit soort sitauties moet je je altijd goed afvragen of alle andere zaken worden veroorzaakt door de depressie of andersom.. als ik dit zo lees denk ik aan het laatste!

Het is echt vreselijk waar je nu in zit, maar goed daar ga jij jezelf wel uitredden! belangrijk is dat je hierbij goede begeleiding krijgt, iemand die je kan helpen je gedachtes, gevoelens, fantassien en verleden weer netjes op een rijtje te zetten en te verklaren zodat je weer de lucht krijgt om adem te halen..

Wanneer begint je EMDR therapie? Ken je de begeleiders al enz?

Laat je kop niet hangen, want hoe donker het ook is er komt daarna altijd weer licht..

sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:04

Weet je zeker dat dit een depressie is en geen Posttraumatische stressstoornis? Ik herken namelijk heel veel in je verhaal en daarnaast wordt EMDR therapie voornamelijk aangeraden bij mensen met een PTSS. Misschien een combinatie van depressie met PTSS?

Ik ben zelf ook misbruikt geweest en had oa ook nachtmerries. Die zijn met behulp van lichte medicatie en EMDR helemaal verdwenen.

Niet opgeven meid! Na regen komt zonneschijn, ook voor jou!

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:24

ik weet eigenlijk niet precies wat het is. ik zou as vrijdag een intake gesprek hebben bij de therapeut, maar mijn opa is gisteren overleden en vrijdag is de begravenis.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:36

www.uwbreinalsmedicijn.nl

Als je het op kunt brengen kun je even op de link klikken,dan weet je een beetje wat je te wachten staat.Er is ook een voorlichtingsfilmpje.

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd,huil lekker uit en fijn dat je vriend zo lief is voor je...dat is zo enorm belangrijk.

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:16

ik heb op de site van de EMDR al opgezocht naar goedgekeurde praktijken hier in de buurt. ook filmpjes gekeken en wist niet precies wat ik er van moest vinden. maar als het werkt ben ik blij natuurlijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:18

Goedzo...beetje voorbereiden kan geen kwaad ;) Hoop enorm voor je dat het helpt :(:)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:04

LZP --> MW

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:35

Ik heb ook een aantal keer EMDR gehad (voor iets totaal anders trouwens). En ook ik heb een depressie.

Als je er vragen over hebt, m'n pb box staat open.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 03:22

Heftig hoor. Bepaalde dingen herken ik wel in je verhaal.
Ik denk net als romyv dat je problemen de oorzaak zijn van je depressie waar je nu in zit. Bij mij is dat ook zo, ik heb bepaalde persoonlijkheidsproblematiek waardoor ik uiteindelijk zwaar depressief geworden ben. Het is al gezegd, maar het is belangrijk dat je naast de EMDR ook hulp / begeleiding krijgt voor je andere problemen die beschrijft.

Omdat ik toch wakker lig heb ik even wat links van topics opgezocht voor je, die je misschien kunnen helpen:
[MW] Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

[MW] Ervaring met EMDR [traumatherapie] ?

[MW] EMDR

en als je zoekt op EMDR vind je er nog véél meer.
over depressie e.d. is ook genoeg te vinden op bokt.

Sterkte en heel veel succes gewenst. Het is een zware tijd, maar onthoud dat je er sterker uit kan komen. Vecht er voor meid!

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:11

bedankt pollewoppy, ik herken de symptomen van PTSS wel heel erg.
en nu ik die ervaringen van EMDR lees begin ik er écht tegenop te zien. ik kan al niet meer slapen zonder 2 armen van mijn vriend om mij heen, laat staan als alles weer los komt. ik zit echt mijn adem in te houden.

vannacht gedroomt over mijn ouders die kinderen vermoorden in een soort dropping/speurtocht.. niet angstig echter, mijn vriend was er.

paar nachten geleden heeft hij mij wakker moeten maken omdat ik stikte in mijn slaap, ik was om hulp aan het roepen maar ivm slapende/slappe spieren leek het alsof ik stikte. godzijdank was hij er.

brr geen zin in!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:10

Ik kan me goed voorstellen dat je er vreselijk tegenop ziet. Probeer ook te denken aan de goede resultaten van EMDR. Je zal een moeilijke tijd tegemoed gaan, maar als je er wat aan hebt, is het het zeker waard.

Sterkte!

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:10

ik denk dat ik hier mijn nachtmerries ook een beetje ga bij houden.. als iemand dan ook maar iets weet waar de betekenis kan liggen mag die dat meteen roepen.

gisternacht:
ik zat samen met mijn moeder in een soort achtbaan, ik riep dat mijn riem los zat, 2 seconden later vloog ik er uit. ik knalde tegen de grond maar werd nog niet wakker, 2 seconden later zag ik mijn moeder die er uit hing, ze zat nog met 1 voet verwikkeld in de riem. ik riep naar de bediener dat hij hem stop moest zetten, maar wederom kwam er geen geluid uit mijn mond.

vannacht:
we moesten met zijn allen bergbeklimmen, ik kende niemand uit de groep. het beklimmen ging moeizaam maar uiteindelijk kwamen we in een soort grot/parkeerplaats/kelder gebeuren. daar moesten we wachten. er kwam een onheilspellende muziek en er kwamen gigantische krabben en schorpioenen uit de uitgang. je kon niet weg. ik moest wegrennen en kruipen voor de monsters die iedereen aan het onthoofden was.
ik had het overleefd en mocht weg.
alsof in een soort spel beleefde ik de "scene" overnieuw. dit keer was het een soort colloseum trap. ik zag een man zitten, zogenaamd de raadsman van de "konining" ik ging bij hem zitten en werd zo niet onthoofd. het was weer voorbij. ik zei tegen de raadsman: nu word ik alsnog niet toegelaten tot de ark.
raadsman: jawel, want iemand met jou IQ hebben we nodig.

en daar werd ik wakker. de ark? gigantische krabben? achtbanen? hoe kom ik er op! ook alle mensen in mijn dromen zijn figuranten die ik niet ken...

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:01

ik heb vandaag het intake gesprek gehad en de EMDR begint de 29e :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:29

Dat is al snel :) goed zeg,ga voor je duimen dat je er heel veel baat bij hebt hoor.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:26

succes ermee

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:20

bedankt:)
ze had iemand van mijn leeftijdscathegorie nodig om haar opleiding te voltooien (ze werkt al 15 jaar als psychologe maar dit is zodat ze volledig EMDR "gekwalificeerd" is.)
het is wel rond al mijn examens dus dat word nog spannend...

vaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 13:53

hallo, ik wil graag even een update geven voor mezelf, maar ook voor de mensen hier die mij geholpen hebben.
Ik studeer nu, woon op kamers en zit bij een vereniging etc. op sociaal gebied kan het niet beter.
de hallucinaties zijn helemaal weg en mijn nachtmerries zijn meer gewoon vaag dan eng. ik word niet meer snachts wakker en ben er overdag ook meer met mijn hoofd bij.
de EMDR heeft uiteindelijk maar voor een gedeelte geholpen, aangezien de nachtmerries niet aan mijn trauma lagen, maar aan een wetenschappelijk aantoonbare ziekte.
niets ernstigs, maar wel vervelend. het is een soort slaapstoornis, ik kom niet diep genoeg in slaap en zit daarom constant in een soort delerium fase.

nogmaals bedankt iedereen en ik hoop dat ik ooit hetzelfde voor iemand anders kan doen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:36

Ik lees nu je topic pas, maar super dat het zo goed met je gaat. Moet zeker voor de mensen die zo betrokken bij je zijn geweest, leuk zijn om te lezen.