Knieschijfbreuk(je), hoe verzorgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Knieschijfbreuk(je), hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:36

Ik ben al ongeveer 2maand geleden van mijn paard gedonderd, en op de grondkomen was niet pretig, ik kon men knie niet meer bewegen. Na 10min liggen was het over, terug op het paard gestapt. Blijkt nu dus een breukje te zijn geweest waar ze nu enkel het trauma en wat vocht van zien. Ik voel het gelukkig niet meer zo als in het begin, maar toen ik 3utjes in stad was gaan shoppen deed het toch veel zeer, zeurend.
De HA zegt gewoon rusten, maar ik wil iets meer maar heb geen idee wat. Ik hoef geen medicijnen ofzo, maar iets voor ondersteuning of weet ik veel wat, ik ken hier echt niets van. Zalfjes of cremes maakt niet uit, ik weet zelf niet of zo iets helpt bij zo iets. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met rusten kom ik er wel, dat weet ik, maar daar zit het probleem: volgende week starten we op school met trainen voor de 10km lopen in mei, en het is een beetje mijn paradepaardje om die als eerste meisje te finishen. En oke daar kan ik nu nog onderuit, maar ook in mei gaan we met de klas 7dagen stappen met rugzak en al met tentje slapen enz, en daar kan ik echt niet onderuit. Plus een paard en ik ben niet van plan om niets met hem te doen, want ook in mei hebben we een oefenwedstrijd. Dat is nu nog een tijdje, maar als ik mijn knie overdoe is het voor de rest van mijn leven, en dat wil ik niet. Vandaar mijn vraag.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:16

Hoi!

Ik ben jaaaren geleden met paard en al onderuit gegaan, paard viel op mijn knie en daar was een fragmentje van het bot afgebroken. Destijds werd er niks aan gedaan: eerste paar dagen drukverband en daarna gewoon belasten, afhankelijk van de pijn doen wat ik kon. In januari 2010 ben ik met schaatsen gevallen op dezelfde knie, weer fragmentje bot afgebroken. Zelfde behandeling; paar dagen drukverband en weer belasten. Het is en blijft een zwakke plek bij mij, maar ik heb gemerkt dat het belangrijk om de knie soepel te houden, door veel te bewegen. Ik kan eigenlijk alles, behalve dingen waarbij ik met mijn volle gewicht op mijn knie moet leunen.

Welke adviezen heb je vanuit HA of ziekenhuis meegekregen, behalve rust houden?

Edit: met sporten kan je eventueel een speciale knieband dragen, ter ondersteuning. Deze zijn bij de betere sportzaken te koop.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:44

Laura1589 schreef:
Welke adviezen heb je vanuit HA of ziekenhuis meegekregen, behalve rust houden?

Edit: met sporten kan je eventueel een speciale knieband dragen, ter ondersteuning. Deze zijn bij de betere sportzaken te koop.

Bedankt voor de reactie,
heb eigenlijk geen advies mee gekregen van HA of ziekenhuis, maar in het ziekenhuis was het enkel voor een nmr dus zij moesten mij ook niet begeleiden ofzo.
Die steunband is een goed idee ik zal eens kijken bij eens sportzaak of ik iets vind. Van sporten tja, zwemmen dat helpt nog wel, maar het is lopen wat ik weer wil doen, heb vandaag een sprintje getrokken bij de paarden, en merkte na even dat het echt te vroeg is.

judith_irene

Re: Knieschijfbreuk(je), hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:47

Ik heb jaren geleden een scheurtje in mijn knieschijf gehad.

Toen heb ik een brace gehad en er waren een paar dingen die ik echt niet mocht doen:
-skeeleren
-trappen af lopen
-met tegenwind fietsen, oftewel geen kracht zetten

Ik heb er ruim een jaar voor uit moeten trekken eer het weer helemaal goed was.