Pijnlijke hiel door op rug liggen na operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Pijnlijke hiel door op rug liggen na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:18

Ik ben 1,5 week geleden geopereerd aan mijn knie. Mijn rechterbeen is van bovenbeen tot enkel gespalkt en ik kan dus in bed alleen op mijn rug liggen. Ik krijg hierdoor (met name links) erg veel last van mijn hielen.
Heeft iemand hier een briljante oplossing voor? :D

Ik heb al wel een fleecedekentje in mijn bed gelegd, zodat het zachter ligt. Dat scheelt wel iets maar niet voldoende en ik heb nog 4,5 week te gaan.

Youknowme

Re: Pijnlijke hiel door op rug liggen na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:19

misschien een kussentje deronder?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:20

Kussentjes onder je kuit leggen waardoor de hiel van de grond af komt en er dus geen druk op komt te staan.
Ik heb het gehad met mijn elleboog toen ik een tijd in het gips heb gezeten, dus toen de spalk er af was heb ik met kussentjes mn elleboog vrij gelegd. Op tijd doen hoor, voor je drukplekken krijgt, dat doet écht zeer!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:21

Idd een kussentje onder je kuit. Daarnaast bestaan er ook hielbeschermers. Wordt gebruikt om decubitus te voorkomen of te helpen genezen. Ik zou even langs de thuiszorgwinkel gaan die hebben er vast wel iets!
Succes!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:22

Dat is waarschijnlijk een beginnend drukplekje..
het is heel belangrijk dat je je hiel vrij legt.. dus een kussen onder je onderbeen, en je voet los van het matras leggen..

Een fleeceje gaat niet veel helpen, dat is juist heel synthetisch.
Wel opletten dat je je dekens niet te strak instopt, want dan kun je weer last van je voeten krijgen omdat ze steeds in de zelfde stand liggen..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:23

Een kussentje eronder is voor links wel, maar voor rechts geen optie.
Ze hebben een spier die aan mijn knieschijf vast zit los gehaald en een stukje opzij weer vast gezet. Als ik dat been op een kussentje leg, belast je die spieren meer en krijg ik dus weer meer last van mijn knie :)

Hielbeschermers zal ik wel eens naar op zoek gaan!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:27

Met dik schuim een rondje maken met een rondje er uit waar je hiel in kan rusten. Hierdoor krijgt de drukplek wat rust.
Dat hoeft maar een paar cm dik te zijn, dan hoeft je been niet hoger te liggen :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:30

Dat is ook nog wel een goede ja :)

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:32

Richtje schreef:
Een kussentje eronder is voor links wel, maar voor rechts geen optie.
Ze hebben een spier die aan mijn knieschijf vast zit los gehaald en een stukje opzij weer vast gezet. Als ik dat been op een kussentje leg, belast je die spieren meer en krijg ik dus weer meer last van mijn knie

Als jij gewoon een goed, breed kussen onder je onderbeen legt waarbij je been genoeg steun krijgt, zou je je spieren helemaal niet nodig moeten hebben om te kunnen liggen.
Verder zijn hier bij de thuiszorg speciale, driehoekkige kussens voor te krijgen.

Ik heb overigens jaren geleden (denk ik) dezelfde operatie gehad. Ze hebben bij mij in elk geval een stuk bot waar mijn pees op aanhechtte los gemaakt en een stukje opzij weer vastgezet, zodat ze spier wat verder opzij kwma en de druk van mijn knieschijf af was. Daarnaast hebben ze de binnenste banden verlengd, en de buitenste ingekort. Ik had alleen in het ziekenhuis last van mijn hiel, daar hebben ze toen dat driehoek ding onder geschoven zodat je hielen nergens op steunen. Thusi was het geen probleem meer geloof ik, maar ik had dan ook niks om mijn been heen zitten.

Maar gewoon eens contact opnemen met de thuiszorg winkel, en anders met je behandelend arts. Doorligplekken moet je echt zien te voorkomen!!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:33

Heb je zowel links als rechts last dan? Want als je vooral of alleen links last hebt kan je het sowieso voor links proberen. Voor rechts evt een dunner kussentje, dat de spier niet zo gerekt wordt...?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:33

Dat hebben we toen aan de binnenkant van mijn spalk geplaatst, maar dat heeft toen te weinig geholpen, omdat die spalk toch te hard is. Daar is toen een korst opgekomen, was al te ver, heeft echt goed zeer gedaan. Dus probeer het echt te voorkomen :') Die ring werkt vrij goed :j

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:37

Lalidan schreef:
Als jij gewoon een goed, breed kussen onder je onderbeen legt waarbij je been genoeg steun krijgt, zou je je spieren helemaal niet nodig moeten hebben om te kunnen liggen.
Verder zijn hier bij de thuiszorg speciale, driehoekkige kussens voor te krijgen.

Ik heb overigens jaren geleden (denk ik) dezelfde operatie gehad. Ze hebben bij mij in elk geval een stuk bot waar mijn pees op aanhechtte los gemaakt en een stukje opzij weer vastgezet, zodat ze spier wat verder opzij kwma en de druk van mijn knieschijf af was. Daarnaast hebben ze de binnenste banden verlengd, en de buitenste ingekort. Ik had alleen in het ziekenhuis last van mijn hiel, daar hebben ze toen dat driehoek ding onder geschoven zodat je hielen nergens op steunen. Thusi was het geen probleem meer geloof ik, maar ik had dan ook niks om mijn been heen zitten.

Maar gewoon eens contact opnemen met de thuiszorg winkel, en anders met je behandelend arts. Doorligplekken moet je echt zien te voorkomen!!

De spieren zou je dan niet nodig moeten hebben inderdaad, maar ik merk wel dat ik meer last van mijn knie krijg als ik mijn been 'omoog' leg.

Het doel van mijn operatie is wel iets anders geweest, mijn knieschijf moet zodoende weer in de juiste positie getrokken worden. Vandaar dus ook de spalk, ik mag mijn knie de eerste 6 weken niet buigen.

Ik heb dinsdag een controle-afspraak in het ziekenhuis. Dus zal het dan inderdaad ook even bespreken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:37

friendly schreef:
Heb je zowel links als rechts last dan? Want als je vooral of alleen links last hebt kan je het sowieso voor links proberen. Voor rechts evt een dunner kussentje, dat de spier niet zo gerekt wordt...?

Links zal ik er voor nu inderdaad vast even een kussen onder leggen :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:38

BrittKitt schreef:
Dat hebben we toen aan de binnenkant van mijn spalk geplaatst, maar dat heeft toen te weinig geholpen, omdat die spalk toch te hard is. Daar is toen een korst opgekomen, was al te ver, heeft echt goed zeer gedaan. Dus probeer het echt te voorkomen :') Die ring werkt vrij goed :j

Mooi!
Lijkt me inderdaad de moeite van het proberen waard om het proberen te voorkomen :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:01

Volgens mij was het doel dan wel hetzelfde. Mijn knieschijf stond verkeerd en hebben ze met deze operatie weer op de goede plek gezet. Ik mocht overigens mijn been wel buigen, maar niet actief strekken, omdat ik dan aan de spier/pees zou trekken die ze verplaatst hadden.

Voordeel van die speciale kussen, is dat je been van het begin tot vlak boven je hiel volledig ondersteunt word. Enkel een kussen onder je onderbeen geeft inderdaad meer bij in je knie.

Succes met je herstel!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:09

Dat is dan inderdaad een zelfde doel op een andere manier :)

Thanks!