Nieuwe tandarts, gaatjes en de rekening

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Nieuwe tandarts, gaatjes en de rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:04

Na een constant wisselende tandart bij mijn vorige praktijk was ik het helemaal zat; op zoek naar een nieuwe tandarts! Vrij vlug had ik er één gevonden, aardige jongen in een grote praktijk. Na het intake gesprek bleek ik 11 (!!!) gaatjes te hebben, bijzonder, aangezien ik in september nog naar mijn vorige tandarts was geweest en die alleen 3 slechte plekjes kon zien. Ik heb samen met mijn nieuwe tandarts de foto's bekeken en zag inderdaad allerlei vlekjes. Inmiddels zijn deze week alle gaatje gevuld (ik bespaar jullie het verhaal over de pijn..) en was ik toch benieuwd wat dit grapje mij ging kosten; 120 euro per gaatje.. Ik heb een aanvullende tandartsverzekering, maar moet nu dus meer dan 1000 euro zelf gaan betalen. Is het normaal dat het vullen van gaatjes zo extreem duur is?

zonnebloem18

Re: Nieuwe tandarts, gaatjes en de rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:05

120 is heel redelijk ik zit rond de 150 euro bij onze tandarts.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:08

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, ik ben gezegend met een gebit wat nooit gaatjes heeft gehad. Zelfs niet na drie jaar niet gaan en eenmaal per dag poetsen en dan ook nog student zijn met de bijbehorende slechte gewoontes op tandengebied.

Ik zal eens aan mijn vriend vragen wat hij kwijt is. Hij is er regelmatig te vinden voor geheel gebitsherstel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:12

Een "gewoon" vullinkje kost bij onze tandarts lang geen € 100,=!
Gewone controle € 19,47 en ik meende een vullinkje plm. € 70,=

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:14

Ik weet niets over de tandartskosten. Maar hoe zit het dan met je vorige tandarts? Er klopt toch iets niet als je nu opeens 11 gaatjes hebt en in september geen een. Valt er niet iets op hem te verhalen?

Lieszje

Ben ik even blij dat ik nooit gaatjes heb :=
*Klopt af*

Sunrise19

Wat een geld :oo
Ik moest naar een vervangende tandarts omdat de mijne op vakantie was.
Moest toen 46,38 afrekenen.
Kon toen in zijn eigen tijd langskomen, werd opgevult en de rest werd nog even nagekeken..

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:17

Je krijgt toch per jaar een aantal gaatjes vergoed? En wat je meer hebt, dat komt dan voor je eigen rekening zeker?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd.. Heb er ook geen verstand van, maar dacht zoiets meegekregen te hebben.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:19

Nou ik moet ook op zoek naar een nieuwe tandarts maar die kan hoog en laag springen maar er gaan echt geen gaten gevuld worden!!! Ik vind het heel bjizonder dat je er elf hebt laten vullen hoor, daar was ik nooit mee akkoord gegaan.

Een beetje tandarts weet precies hoe het zit met de verzekering en denkt met je mee dat je niet de volle mep bij hoeft te betalen!!!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:22

ik ben tandarts assistente.

Dit komt vaak voor, de oude tandarts is niet meer zo nauwkeurig en ziet (of wil ze niet zien) de gaatjes niet.

de nieuwe tandarts ziet ze wel en geeft ze aan, das dan wel ff schrikken.

de tarieven die een tandarts gebruikt zijn algemeen. Wel kun je opletten wat hij declareert. (verdoving? zo ja, hoe vaak. medicamenten e.d.)
als je grote caviteiten hebt kan het voorkomen dat hier bijvoorbeeld een cementbodem moet worden gebruikt. Dan valt het iets duurder uit.

maar let op, sommige tandartsen declareren meer dan ze gebruikt of gedaan hebben. daarom de rekening goed nakijken en gewoon vragen wat wat is.

meestal krijg je rond de 3/4 vullingen per jaar vergoed. de rest moet je idd zelf betalen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:23

daffodil schreef:
Nou ik moet ook op zoek naar een nieuwe tandarts maar die kan hoog en laag springen maar er gaan echt geen gaten gevuld worden!!! Ik vind het heel bjizonder dat je er elf hebt laten vullen hoor, daar was ik nooit mee akkoord gegaan.

Een beetje tandarts weet precies hoe het zit met de verzekering en denkt met je mee dat je niet de volle mep bij hoeft te betalen!!!

Ik ga er maar vanuit dat het echt gaatjes waren.. die wil je ook niet laten zitten. Ik baal er zo vreselijk van dat ik niet eerst even een kostenplaatje oid heb opgevraagd..

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:25

daffodil

als iemand caviteiten heeft dan is het echt nodig om deze te vullen. aan een gaatje vullen verdient een tandarts echt niet zoveel hoor.

laat je ze zitten dan worden ze groter en is er later zeer waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling nodig a 300 euro.
dan ben je echt niet blij.

meedenken met gaatjes vullen gaat moeilijk. het is nou eenmaal zo en dit kun je niet op een andere manier declareren.
wachten tot volgend jaar is ook niet goed (eigen keuze natuurlijk) want dan heb je veel kans dat de gaatje veel groter zijn en dus ook op een kanaalbehandeling. ben je dus nog veel verder van huis.

de enige tip om onkosten te voorkomen:
elektrisch poetsen 2x 2 minuten per dag
en ELKE dag op de juiste manier flossen.

maar dit vinden veel mensen te veel moeite.. helaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:27

mischien kun je nog iets verhalen op je oude TA even langs de rechtsbijstand (zo heet dat toch)
want het lijkt me dat dit echt niet in 4 maanden tijd ineens kan,

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:27

Sunrise19 schreef:
Wat een geld :oo
Ik moest naar een vervangende tandarts omdat de mijne op vakantie was.
Moest toen 46,38 afrekenen.
Kon toen in zijn eigen tijd langskomen, werd opgevult en de rest werd nog even nagekeken..

dan heb je het spoednummer gebeld.
dit moet vaak contant worden afgerekent.

wat betreft de bedragen die hier genoemt worden:
150 euro is een normaal bedrag, vaak gaat het hier om 2 gaatjes in 1 element.
het voelt alsof ze maar 1 gaatje vullen omdat ze met de zelfde kies bezig zijn.
voor 1 vulling ben je ongeveer 60 euro kwijt (een normale vulling zonder medicamenten e.d.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:37

Het bekende liedje bij het nemen van een nieuwe tandarts. HET moment om geld te verdienen! Ik was er ook niet mee akkoord gegaan, had minstens een second opinion aan een andere tandarts gevraagd. Vrees dat je nu gewoon moet betalen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:39

Faye hoezo HET moment om geld te verdienen?
dit slaat werkelijk nergens op.

wat denk je dat de materialen kosten om een gaatje te vullen? veel meer dan dat iedereen denkt.
gemiddeld hou ie een 10tje over aan 1 gaatje.
kosten van de assistente e.d.
een gaatje is niet binnen 5 minuten gevuld. een secuur iemand doet hier 25/35 min. over
tenzij het een speldenknop is.

een tandarts word niet rijk van gaatjes vullen.
dan had ie haar wel een paar kronen aangepraat.

gaatjes hebben de overige patienten ook wel, of hij nou haar gaatjes vult of die van een ander. maakt niks uit.

hij heeft haar de foto's laten zien en die liegen niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:15

Misschien is het de volgende keer bij zo'n grondige gebitsreparatie ook handig om even te kijken wat er wél vergoed wordt door je verzekeraar. Je kan dan misschien behandelingen over een langere tijd uitsmeren (al heb je natuurlijk niets meer aan deze tip op dit moment)?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:05

Ik ken het ook, nieuwe tandarts, huizenhoge rekening.
Maar wat ben ik BLIJ met die man!

Toen ik in augustus bij hem kwam was ik al 3,5 jaar niet bij een tandarts geweest….
De laatste afspraak bij de tandarts was een drama, waardoor ik weer als de dood was (ik had me er net overheen gezet, was al 4 jaar niet geweest daarvoor…) In 7,5 jaar ben ik dus tussendoor 1 keer geweest….

Nieuwe tandarts, ik ga mijn probleem aan (wat mijn angst voor de TA heeft ontwikkeld een dikke 8 jr geleden) en hij heeft wat foto’s gemaakt.
Bleek iets te zijn wat hij zelf niet kon oplossen (wortelkanaal behandeling, daarna 5 keer opnieuw open gemaakt en nog steeds “pus bulten” in mn tandvlees… en als ik was geweest minimaal een maand flinke pijn)

Dus tja, ik werd voor die kies dooverwezen naar een endodontoloog. Rekening een dikke 800 euro (als ik het goed onthouden heb). Voor een andere kies moest ik een wortelkanaal behandeling bij hem ondergaan.
Helaas kon dat ook niet in 1 keer (te ontstoken, zat er ook al een aardig tijdje :o ) en moest het in 2 keer.
Met als pech dat er na een paar maanden een stuk van de wand van die zelfde kies afbrak –O-

In totaal voor die kies ook een rekening van 700- 800 euro….

Tja, je moet er wat voor over hebben om je gebit op orde te krijgen. Ik heb nu een tandarts die ik vertrouw en waarbij ik niet de hele behandel ruimte onderkots (ik werd namelijk echt ziek als ik bij de tandarts zat :o ).
Ik ben niet meer een week vantevoren zenuwachtig en niet meer 3 dagen ziek voordat ik naar de TA ga.
Mijn vriend hoeft niet meer mee en ik durf nu in mn eentje!

Nadeel is dat ik wel dat ik (buiten de spits!) een half uur er over doe om daar te komen (met de auto, OV is een dikke 1,5 uur)

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:51

pas als ik de specificatie van de rekening zie, kan ik je vertellen of de declaratie klopt. Een gat vullen is een te groot begrip. Die zijn er in vele variaties. Daarnaast kan er nog van alles gedaan zijn, wat van invloed is op de reparatie.
Verder kan je altijd de tandarts om uitleg vragen en als je dat niet wil de adviserende tandarts van je verzekering vragen of hij wil nakijken of de declaratie klopt.
Heb je geen begroting gekregen voordat hij zoveel werk ging verrichten? Dat lijkt mij wel zo netjes.
Mocht je de eigen bijdrage niet kunnen betalen, vraag dan om een afbetalingsregeling.
Verder vraag ik mij af of er ook met jou gekeken is, waarom je 11 gaatjes hebt. Alleen van vullen pak je de oorzaak niet aan. Voorkomen is beter dan genezen. Ook voor je portemonnee.