Wat zo je doen als je te hoorde dat je dodelijk ziek was?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Wat zo je doen als je te hoorde dat je dodelijk ziek was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 18:08

Ik zou het allemaal op zn beloop laten.. Ik zou het echt niet zien zitten om dingen als chemo enzo te doen of dagen in het ziekenhuis door te brengen. Ik heb ook al tegen mn moeder gezegt dat ik zoiets zal doen en ze had er wel respect voor zelf zou het ook allemaal niet zien zitten om aan de chemo enzo te zitten. K zit bij mij in de familie en leden zijn er aan overleden ondanks behandelingen dus afentoe komt het bestwel in mn hoofd dat ik eraan denk en wil binnenkort ook wat dingen op papier zetten betreft mn begravenis en ook wat ik wil als ik een groot ongeluk zou krijgen..
Vind het toch wel iets om vroeg op papier te hebben want er gebeuren bestwel veel gekke dingen in de wereld..

Kan me voorstellen dat als je kids heb je het wil oprekken
Maar ik heb in elk geval van mijn moeder haar zegen om mn lot te accepteren mocht er iets gebeuren met mij en zo is het omgekeerd dus ook :)

Leentje_

Re: Wat zo je doen als je te hoorde dat je dodelijk ziek was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:16

Ik heb ook veel mensen verloren aan kanker.
Nu ong. 2 jaar geleden heeft een vriendin van mij botkanker gehad, er zijn veel momenten geweest dat ze dachten dat ze het niet zou halen :n maar ze was gewoon zo sterk en had zoveel levenslust en is door de chemo geraakt, studeert nu verder en leeft als een normale student (en heeft intussen zelfs een vriendje ! )

als ik kanker zou hebben zou ik zeker WEL voor behandeling kiezen. Ik houd van mijn leven, en ik denk dat voor behandeling kiezen 'bewijst' dat je nog veel levenslust hebt :j

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:21

als ik nog veel levenslust had zou ik nog door gaan met chemo
maar als ik zelf al aan voel dit gaat nie meer lukken dan houd het op ik wil geen kasplantje worden
ik zou als ik het te horen kreeg nog gauw naar canada gaan naar een vriendin van mij

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:25

Ik zou ook zeker voor behandeling kiezen, mits het niet zo ver is uitgezaaid dat het overal zit.

Ik zou iig alvast een nieuw baasje voor mijn paardje gaan zoeken, zodat ik weet dat hij het goed heeft als ik er niet ben :j. Verder zou ik stoppen met school/werk en alleen nog maar leuke dingen doen die ik nu bijvoorbeeld allemaal voor mij uitschuif (zoals nog een laatste keer lekker op vakantie, lekker veel genieten van mijn paardje :j)

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:34

Pfff ik zou, mezelf kennende, waarschijnlijk in paniek raken. Ik ben bang voor de dood, en ik zou er alles aan doen om het zo lang mogelijk uit te stellen in ieder geval.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:40

Tsja, ik denk eerlijk gezegd dat je daar pas eerlijk antwoord op kan geven als je in de situatie zit waarin je daarvoor moet kiezen. Ik werk dagelijks met mensen met kanker, en er zitten aardig wat mensen tussen die dachten zich niet te laten behandelen, maar dat uiteindelijk toch doen, gewoon omdat ze nog niet dood willen. Maar ook mensen met een zeer grote overlevingskans die weigeren. Vaak weten mensen pas op het laaatste moment wat ze echt willen. Hangt ook af van je situatie op dat moment (familie, kinderen etc), en natuurlijk van de ziekte die je hebt. Als je iets hebt wat heel goed te behandelen is, zal je daar toch eerder voor kiezen.
Het is trouwens echt niet zo dat de behandeling altijd erger is dan de kwaal. Chemo is verschrikkeljk, maar de pijn/ziekte van het op zijn beloop laten vaak nog veel verschrikkelijker.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:48

Laura82 schreef:
Tsja, ik denk eerlijk gezegd dat je daar pas eerlijk antwoord op kan geven als je in de situatie zit waarin je daarvoor moet kiezen. Ik werk dagelijks met mensen met kanker, en er zitten aardig wat mensen tussen die dachten zich niet te laten behandelen, maar dat uiteindelijk toch doen, gewoon omdat ze nog niet dood willen. Maar ook mensen met een zeer grote overlevingskans die weigeren. Vaak weten mensen pas op het laaatste moment wat ze echt willen. Hangt ook af van je situatie op dat moment (familie, kinderen etc), en natuurlijk van de ziekte die je hebt. Als je iets hebt wat heel goed te behandelen is, zal je daar toch eerder voor kiezen.
Het is trouwens echt niet zo dat de behandeling altijd erger is dan de kwaal. Chemo is verschrikkeljk, maar de pijn/ziekte van het op zijn beloop laten vaak nog veel verschrikkelijker.

Precies. Ik werk als verpleegkundige dagelijks met oncologie patienten. Je kunt pas antwoord op die vraag geven als je zelf in die situatie zit. Op zo'n moment staat je wereld op z'n kop en kun je niet inschatten hoe dan je gedachtegang is.
Mijn ervaring leert me dat mensen continue hun grenzen bijstellen en veel verder gaan dan ze vantevoren hadden verwacht.
Het is de afweging tussen kwaliteit en kwantiteit. Afhankelijk van verschillende factoren (soort kanker, prognose, leeftijd enz enz) zul je voor jezelf de keuze moeten maken, op basis van goede informatie.