Laura82 schreef:Tsja, ik denk eerlijk gezegd dat je daar pas eerlijk antwoord op kan geven als je in de situatie zit waarin je daarvoor moet kiezen. Ik werk dagelijks met mensen met kanker, en er zitten aardig wat mensen tussen die dachten zich niet te laten behandelen, maar dat uiteindelijk toch doen, gewoon omdat ze nog niet dood willen. Maar ook mensen met een zeer grote overlevingskans die weigeren. Vaak weten mensen pas op het laaatste moment wat ze echt willen. Hangt ook af van je situatie op dat moment (familie, kinderen etc), en natuurlijk van de ziekte die je hebt. Als je iets hebt wat heel goed te behandelen is, zal je daar toch eerder voor kiezen.
Het is trouwens echt niet zo dat de behandeling altijd erger is dan de kwaal. Chemo is verschrikkeljk, maar de pijn/ziekte van het op zijn beloop laten vaak nog veel verschrikkelijker.
Precies. Ik werk als verpleegkundige dagelijks met oncologie patienten. Je kunt pas antwoord op die vraag geven als je zelf in die situatie zit. Op zo'n moment staat je wereld op z'n kop en kun je niet inschatten hoe dan je gedachtegang is.
Mijn ervaring leert me dat mensen continue hun grenzen bijstellen en veel verder gaan dan ze vantevoren hadden verwacht.
Het is de afweging tussen kwaliteit en kwantiteit. Afhankelijk van verschillende factoren (soort kanker, prognose, leeftijd enz enz) zul je voor jezelf de keuze moeten maken, op basis van goede informatie.