gebroken doornuitsteeksel rug, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

gebroken doornuitsteeksel rug, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:27

Hoi,

Ik ben gister van mijn jonge paard gelanceerd en heb mijn rug gebroken, de doornuitsteeksels van 3 wervels. Nu mag ik dus 6 tot 8 weken niet meer rijden |( (ben ik net van al mijn klaplongen af en nu dit weer).

Mochten jullie ook zo lang niet paardrijden en wat mochten jullie nog meer niet? Wat was het advies?

Groetjes wendy

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:30

Ik had een licht ingedeukte wervel, en mij hebben ze ook aangeraden om 6 weken te rusten.
Ik meende het beter te moeten weten en heb dat niet gedaan :o
Het is nu 2 jaar geleden en ik heb nog altijd pijn aan die wervel. Ik vraag me vaak af of dat ook zo geweest zou zijn als ik wel 6 weken van mn paard af gebleven was. Ik kan je dus alleen maar aanraden niet dezelfde fout te maken.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:31

Hoe is het trouwens gebeurd? Had je een bodyprotector aan?

wendietjuhhh

Re: gebroken doornuitsteeksel rug, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:39

mjah zo moeilijk he 6 weken! heb al 6 keer een klaplong gehad en dus 2, 3 of 4 maand niet mogen rijden elke klaplong...

en rapperijder: jep ik had cap en bodyprotector op en aan

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:56

wendietjuhhh schreef:
mjah zo moeilijk he 6 weken! heb al 6 keer een klaplong gehad en dus 2, 3 of 4 maand niet mogen rijden elke klaplong...

Dat is dus de fout die ik ook gemaakt heb. Vééls te graag weer op dat paard willen en daardoor je eigen gezondheid verwaarlozen. Je bent gewaarschuwd.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:03

ja.. ik heb er over na gedacht en ga me er toch maar aan houden denk ik. ik ga longeren en alles terug zetten naar het l1 gezien het l2 veel doorzittten is en denk dat dat nog wel gevoelig is? wat is jouw ervaring?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:26

Jeetje heel veel sterkte!
Ik heb een half jaar geleden mijn rug ook gebroken maar dan echt de wervel zeg maar. Ik heb toen 6 weken thuis plat moeten liggen.
En nu dus eindelijk na een half jaar kan ik weer zo'n 6x per week rijden!

Heel veel beterschap! moet je nu ook voornamelijk liggen of kun je al wel aardig veel?

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:04

hi valerie_v
baal wel ja... maar ik mag wel wat doen op geleiding van pijn volgende week. alleen niet paardrijden. hoef gelukkig niet plat.... baal wel heel erg... rij nu net weer een jaar na mijn laatste klaplong... :(

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:51

jeetje het zit je niet mee :n
fijn dat je niet plat hoeft!
Heel veel beterschap! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:09

Hoi,

dat is schrikken zeg! Maar eigenlijk vind ik 6 á 8 weken echt meevallen! Ik heb in 2001 mijn nekwervel gebroken en bij mij heeft het herstel 8 maanden geduurt!!! Nu is je nek ook wel wat anders dan je rug, maar toch. Heb je er veel pijn aan?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:14

Ik ben 2 weken geleden van het paard gevallen, had een klaplong en heb dus een gebroken ruggenwervel. Ik moet 7/8 weken in een korset lopen en daarna nog fysio volgen. Ik denk dat ik pas na de zomer weer op een paard mag, en dan alleen maar rustig stappen. Ze zeiden dat ik eerst onder begeleiding moet en op een super braaf paard, omdat je je balans en vertrouwen eerst weer moet terug vinden.
Flink balen indd :(

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:26

Rug breken heb ik geen ervaring mee. Zwaar kneuzen wel....
Je spieren krijgen ook een beste klap dan, ik heb (te laat begonnen maar toch) uiteindelijk daarin wel een hoop aan fysiotherapie gehad.

Sterkte de komende weken! Ik zit op het moment 6 weken met mijn been in een spalk.... dus weet nu erg goed hoe lang 6 weken kunnen duren ;)
En dan nog een half jaar revalideren....

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:33

Hoi!

Het is zeker wel gevoelig. Gaat gelukkig al beter dan eergister maar iets gevoeliger als gister.
Ik vind 6 -8 weken niet rijden wel erg lang. Helemaal omdat ik al 6 klaplongen heb gehad waardoor ik per keer tussen de 2 maand a 4 maand niet mocht rijden. Ik had het dus net weer op de rit want de laatste klaplong is een jaar geleden. Vet balen dus!

Thanks voor de reacties!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:35

wendietjuhhh schreef:
Hoi!

Het is zeker wel gevoelig. Gaat gelukkig al beter dan eergister maar iets gevoeliger als gister.
Ik vind 6 -8 weken niet rijden wel erg lang. Helemaal omdat ik al 6 klaplongen heb gehad waardoor ik per keer tussen de 2 maand a 4 maand niet mocht rijden. Ik had het dus net weer op de rit want de laatste klaplong is een jaar geleden. Vet balen dus!

Thanks voor de reacties!!

Hoi,

ik bedoelde niet dat 6-8 weken niet rijden voor jou (en menig ander) niet lang is. Maar meer dat ik het vanwege de aard van de verwonding mee vind vallen ;). Gelukkig voor jou natuurlijk! Had verwacht dat er een revalidatie van een half jaar o.i.d. aan vast zou zitten, omdat het bij mijn nek ook zo lang duurde. Helemaal balen dat je zo vaak een klaplong hebt gehad! Hoop dat je hierna lekker kunt gaan genieten van het paardrijden! Sterkte!