Verschil tussen Anti-Depressiva & Ritalin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Verschil tussen Anti-Depressiva & Ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:21

Ik ben gisteren naar de huisarts geweest, omdat het momenteel een grote warboel is in mijn hoofd, een beetje troebel.

Ik ben snel geprikkeld, val amper in slaap en wil graag medicatie om de top van de spanning er een beetje af te krijgen.

Ik ben de laatste tijd onzekerder geworden, zoek steeds vaker wat achter bepaalde dingen, etc. Kortom; het is een rommeltje in mijn hoofd, en wil graag wat meer rust en verlichting in mijn hoofd krijgen.

Me niet meer zo druk hoeven maken om dingen.
Dingen rationeler kunnen bekijken en dingen 'los' leren laten, niet blijven hangen in dingen.

Nu dacht mijn huisarts aan twee opties; anti-depressiva of Ritalin.

(Ik moet er wel bij vertellen dat ik het Syndroom van Asperger heb, een vorm van autisme).

Heeft er iemand ervaring met een van deze twee soorten medicatie?
Werkt het goed, en waarvoor dan? :)

En wat is het verschil tussen beiden?

chocobroodje

Re: Verschil tussen Anti-Depressiva & Ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:23

ritalin is voor ADHD dus ik zie hier het verband niet mee, anti depresiva zorgt dat je gevoelens geleveld worden. Niet meer extreme pieken en dalen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:26

ratilin is oorspronkelijk gemaakt voor een vrouw met psychose , dus ik zie wel het verband.
Wat betreft welk middel je zou moeten/kunnen nemen kan ik je niet mee helpen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:43

chocobroodje schreef:
ritalin is voor ADHD dus ik zie hier het verband niet mee, anti depresiva zorgt dat je gevoelens geleveld worden. Niet meer extreme pieken en dalen.

Ritalin is niet alleen voor ADHD...Het wordt ook ingezet bij Narcolepsie (slaapstoring). Ik zie daarom wel in waarom de arts overweegt dit voor te schrijven. Echter raakt men snel verslaafd aan dit soort middeltjes. Ritalin wordt vaak al als een soort drugs ingezet...vooral onder studenten gebeurt dit veel (in ieder geval hier).

TS, wat ik niet goed snap is dat je HA niet wat verder kijkt....Ben je echt depressief? Zo ja, in welke vorm? Heb je bijv. ups en downs (manisch depressief...?)...Er zijn veel soorten en vormen van depressiviteit. En voor veel mensen werkt een therapie (dus geen medicatie) beter afhankelijk van de vorm van depressiviteit. Wat ik ook niet snap is dat jouw HA of het een of het ander voor wil schrijven. Ritalin wordt namelijk vaak ingezet om de werking van antidepressiva te vergroten...

Ik zou er in ieder geval heel erg goed over nadenken en niet zo maar wat doen, beide medicamenten nemen de nodige risico's en gevaren met zich mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:11

Mwah ik vind het op zich niet heel raar, Ritalin helpt je hersenen met het 'ordenen' en overbrengen van boodschappen.
Iets wat met Asperger ook best lastig is/kan zijn.

De AD kan je wat meer rust geven, haalt de scherpe kantjes van je onrust af, zodat je meer aan je rust toe komt.

Maar goed, ik ben zelf ook niet zo'n fan van pillen :+
(hou rekening met de bijwerkingen van de AD!)
En waar denkt je huisarts aan qua AD?

Het zou je best even kunnen helpen, maar het is wel symptoombestrijding denk ik.
Hoe goed kan je omgaan met je Asperger?
Hoe zit het met je structuur e.d.?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:09

Adil18 schreef:
chocobroodje schreef:

Ritalin is niet alleen voor ADHD...Het wordt ook ingezet bij Narcolepsie (slaapstoring). Ik zie daarom wel in waarom de arts overweegt dit voor te schrijven. Echter raakt men snel verslaafd aan dit soort middeltjes. Ritalin wordt vaak al als een soort drugs ingezet...vooral onder studenten gebeurt dit veel (in ieder geval hier).

TS, wat ik niet goed snap is dat je HA niet wat verder kijkt....Ben je echt depressief? Zo ja, in welke vorm? Heb je bijv. ups en downs (manisch depressief...?)...Er zijn veel soorten en vormen van depressiviteit. En voor veel mensen werkt een therapie (dus geen medicatie) beter afhankelijk van de vorm van depressiviteit. Wat ik ook niet snap is dat jouw HA of het een of het ander voor wil schrijven. Ritalin wordt namelijk vaak ingezet om de werking van antidepressiva te vergroten...

Ik zou er in ieder geval heel erg goed over nadenken en niet zo maar wat doen, beide medicamenten nemen de nodige risico's en gevaren met zich mee...

Ik geloof dat ik 'm bij het dikgedrukte deel even kwijtraak, de link tussen narcolepsie en het verhaal van TS mis ik even :)

Ritalin inzetten om AD beter te laten werken is in NL geen standaardbeleid, ik kan het vanuit de werking van de stof ook niet plaatsen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:38

Zowel Ritalin en AD schuren als het ware de scherpe kantjes er af, dus de pieken en dalen. Ritalin heeft alleen een vreselijk rebound effect, en voorzover ik weet heeft AD dat niet..
Anders om heb ik er wel van gehoord, dat mensen met een vorm van ASS AD slikten ipv ritalin.