Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:58

Ja, dit vroeg ik me net af.
Ik heb zelf een paar jaar last gehad van een Posttraumatische stressstoornis (PTSS) als gevolg van seksueel misbruik en geestelijke + fysieke mishandeling en stalking. Ik zie hier weleens mensen over PTSS praten, maar kwam geen algemeen topic tegen, dus misschien is het handig om hier ervaringen te delen?

Ik heb EMDR therapie gehad en dat heeft wonderen verricht! Het was wel erg zwaar en je moet er tegen kunnen, maar bij mij werkte het echt. Ik was voorheen ontzettend schrikachtig, bang voor mannen en durfde het huis niet meer uit, ook had ik last van nachtmerries en werd er depressief van. Nu gaat het ontzettend goed en kom ik gewoon het huis weer uit en durf met andere mensen te praten, al zal ik die schrikachtige reacties wel altijd een beetje blijven houden, maar daar heb ik vrede mee.

Zijn er hier meer mensen met PTSS? en wat zijn jullie symptomen en ervaringen?

absque_dubio

Re: Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:04

Nog niemand gereageert. :=
Dan een reactie van mij dan maar.
Ik heb vooral last van nachtmerrie's, en kan ongelovelijk bang zijn in het donker. Vooral als ik in bed lig, heb ik vaak dat ik denk dat er inbrekers zijn buiten/binnen, of er iemand in mn kamer is etc. gewoon heel angstig dus.
Verder idd ook de angst voor mannen, en heel schrikachtig.
Nu een aantal jaar later gaat het gelukkig beter. Merk wel dat ik soms anders op dingen reageer dan mensen verwachten, maar zin om het allemaal uit te leggen heb ik nou ook weer niet.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:11

Ik heb ook PTSS. Op zich merk ik er in het dagelijkse leven niet zoveel van. Het hangt vaak ook wel af van mijn stemming. Het gaat nu al een paar maanden best heel goed en dan heb ik er weinig last van. Maar in een depri periode speelt het weer meer op (met name de prikkelbaarheid). Ik heb overigens geen therapie en ook nog nooit gehad.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:19

Ik heb ook last gehad van PTSS door een geweldsmisdrijf. Na drie maanden nachtmerries, de straat niet meer op durven, angst voor het donker, snelle schrikreacties en angstzweet heb ik ook EMDR gehad. Het was erg zwaar, maar ben blij dat ik het aangedurfd heb om er wat aan te doen. Hier gaat het nu ook heel goed en ik ben blij dat ik weer de straat op kan zonder door mijn benen te zakken van angst!

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:44

Ik heb ook PTSS. En cognitieve en traumaverwerkings therapie gehad om de scherpe kantjes er af tehalen.
Ik kon toen EMDR niet aan en daarom andere therapie vormen gekregen.
Heb er nu overdag niet heel veel last van. Alleen snachts wel. Over-alert zijn, nachtmerrie's en vanalles buiten horen. En overdag kan ik niet met mn rug naar een deur zitten.
Maar de heftigheid waarin het nu is, dat kan ik verdragen,
Voor ik starte met mn therapie had ik dagelijks last vast herbelevingen, En die zijn nu vrijwel weg.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:47

Heel herkenbaar jullie verhalen :j
vooral dat over-alert zijn en schrikreacties. Ik wil ook altijd zien wie er in de buurt zijn en wordt er zenuwachtig van wanneer er mensen achter me gaan staan en dergelijke, maar ik denk dat dit wel altijd zo zal blijven en heb er wel vrede mee. In zekere zin geeft het over-alert zijn me ook een veilig gevoel.
Op de pb's reageer ik morgen :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:52

Jep ik heb het ook (vastgesteld door de psychiater dmv testen). Ik ben heel angstig voor mannen, gescheld, woede, slaanbewegingen, geweld in films etc.

Ook ben ik ontzettend bang in het donker, bang om alleen te zijn, klamp ik me heel erg vast aan mensen die mij liefde geven en schrik ik van iedere aanraking die ik niet aan zag komen.

Verder ben ik er niet minder sociaal door of wat dan ook. Maar ik merk wel vaak dat het invloed heeft op mijn gedrag zo nu en dan. Ik heb hier geen therapie voor gehad en heb daar ook geen behoefte aan, ik kan hier prima mee leven. :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:55

Ook ik heb PTSS,ook door sexueel misbruik.EMDR gehadmet goed resultaat.Ook hypnose gehad maar dat doe ik nooit meer,dat ging helemaal fout.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:56

Toekie schreef:
Ik heb ook PTSS. Op zich merk ik er in het dagelijkse leven niet zoveel van. Het hangt vaak ook wel af van mijn stemming. Het gaat nu al een paar maanden best heel goed en dan heb ik er weinig last van. Maar in een depri periode speelt het weer meer op (met name de prikkelbaarheid). Ik heb overigens geen therapie en ook nog nooit gehad.

Mag ik vragen hoe het dat bij jou is vastgesteld?
Gewoon intresse! ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:56

Onderzoek van drie dagdelen bij het TRTC (Top Referent Trauma Centrum). :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:09

Laat ik me dan ook maar melden. Bij mij is het pas vorig jaar vastgesteld naar aanleiding van een NPO (neuropsychologisch onderzoek) maar het volledig gebrek aan een veilig gevoel was al veel langer bekend. Vooral veiligheid 's nachts is een probleem: Mijn deur moet per se dicht en ik moet alles kunnen horen en zien. In mijn oude huis had ik nogal wat last van geluidsoverlast, dus oordoppen gekocht. Ik kan er alleen niet mee slapen, omdat ik ze constant uit doe en overeind zit van "hoorde ik nou wat?".

3 jaar terug ben ik begonnen met hippische psychotherapie, en daar heb ik voor het eerst ervaren wat het is om je veilig en beschermd te voelen. Ook heb ik daar geleerd om me open te kunnen stellen. Sociaal ben ik 1 op 1 niet heel erg anders, maar in grote groepen trek ik me vaak terug. Een keertje mee gek doen kan ik bijvoorbeeld ook niet.
Voor de laatste verbeterpunten ben ik vorig jaar toch begonnen met EMDR, maar bij mij was het geen succes. Mijn trauma is op zo'n jonge leeftijd ontstaan, ik leef er al zo ontzettend lang mee, dat ik gewoon niet weet hoe ik de controle los kan laten. En dat is toch iets wat je nodig hebt bij EMDR, gewoon de dingen maar laten gebeuren.
Daarnaast was dit een vorm met een koptelefoon op. Ik vermoed dat het voor mij makkelijker is door het zien van flitsen, omdat ik dan de omgeving nog wat beter in de gaten kan houden. Zo'n koptelefoon is voor mij al erg beangstigend namelijk. Dus wie weet begin ik er nog wel een keer weer aan, voorlopig heb ik even genoeg van alle therapieën, al had ik de hippische therapie niet willen missen. Dat heeft me zo'n ontzettend grote stap vooruit geholpen, dat het nu allemaal wel hanteerbaar is.

Het enige waar ik absoluut niet mee om kan gaan, is overgeven. Mensen die overgeven, praten erover, zelf misselijk zijn en zelfs dit al, erover typen, is genoeg om mijn hartslag omhoog te krijgen. Ook dat is al velen malen beter dan een paar jaar terug, ik kan mezelf inmiddels redelijk kalmeren, maar dat zou ik toch wel graag verbeterd zien!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:17

Ik heb er jarenlang last van gehad en m'n man nog steeds. We zijn er allebei niet voor behandeld.

Overigens heb ik precies hetzelfde als Lalidan mbt overgeven, vreemd...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:22

Angelita schreef:
Ik ben heel angstig voor mannen, gescheld, woede, slaanbewegingen.

Ook ben ik ontzettend bang in het donker, bang om alleen te zijn, klamp ik me heel erg vast aan mensen die mij liefde geven en schrik ik van iedere aanraking die ik niet aan zag komen.

Verder ben ik er niet minder sociaal door of wat dan ook. Maar ik merk wel vaak dat het invloed heeft op mijn gedrag zo nu en dan. Ik heb hier geen therapie voor gehad en heb daar ook geen behoefte aan, ik kan hier prima mee leven. :)

Hier herken ik mezelf ook heel erg in. :j

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:09

Ook ik heb last gehad van PTSS. Ik heb op mijn werk diverse traumatische ervaringen gehad en het op die manier opgelopen. Ik heb anderhalf jaar intensieve therapie gehad, waaronder EMDR. Dit heeft mij erg goed geholpen. Ik ben inmiddels weer volledig aan het werk in mijn oude functie. Ik ben erg blij dat ik destijds heb erkent dat ik een probleem had. En nog blijer ben ik, dat ik mezelf heb laten behandelen. Het was een zware tijd, maar ik ben er sterker uitgekomen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:11

phormicola schreef:
Ik heb er jarenlang last van gehad en m'n man nog steeds. We zijn er allebei niet voor behandeld.

Overigens heb ik precies hetzelfde als Lalidan mbt overgeven, vreemd...

Heb je geen behoefte aan behandeling of durf je de stap nog niet te zetten?
Ik ben echt zo blij dat ik het uiteindelijk wel gedaan heb. Er ging opeens een wereld voor me open en na jaren hoorde ik opeens letterlijk de vogels buiten weer fluiten. Heb toen echt ontroerd staan luisteren en besefte dat het voor mij een positief keerpunt was.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:19

Bij mij is het zo dat ik na jaren (15 om precies te zijn) eindelijk hulp durfde te vragen. Maar ik word overal weggestuurd. |(
Mijn vertrouwen in de hulpverlening is 0,0. ;(

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:22

Ik heb ook ptss gehad en behandeld door een psychologe en later psychiater en medicatie.

Wat ik er nog van heb is dat ik erg schrikachtig ben, afhaak als mensen te dichtbij willen komen (zowel letterlijk als figuurlijk), altijd oplettend voor onverwachte dingen....
En misschien nog wel meer.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:31

Angelita schreef:
Jep ik heb het ook (vastgesteld door de psychiater dmv testen). Ik ben heel angstig voor mannen, gescheld, woede, slaanbewegingen, geweld in films etc.

Bij mij niets vastgesteld, maar wat herken ik veel van mezelf in jouw verhaal.. Met name het tweede stuk.
Als ik in de supermarkt loop of alleen op straat loop, ben ik voortdurend bezig met scannen. Ben altijd alert, zie alles en kan dit heel moeilijk loslaten, wat resulteert in niet kunnen ontspannen.

Ben inderdaad ook heel bang in het donker. Als ik ga slapen heb ik altijd gordijnen open zodat ik alles nog kan zien mocht ik iets horen en daarvan wakker worden. Ik slaap ook heel licht. Ook klamp ik me erg vast aan mensen die mij liefde geven, met name mijn vriend.

In het dagelijks leven is het niet aan mij te merken, ben sociaal, spontaan en open. Wanneer ik in mijn vertrouwde en veilige omgeving ben en kom dan voor verrassingen te staan, kan ik wel heftig (en agressief) reageren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:33

Voor de mensen die wél hulp hebben (gehad): hoe zijn jullie daar terecht gekomen?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:36

Via de bedrijfsarts. Mogelijk dat de huisarts je ook kan doorverwijzen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:41

Toekie schreef:
Voor de mensen die wél hulp hebben (gehad): hoe zijn jullie daar terecht gekomen?

Ik heb op een dag de knoop doorgehakt omdat ik zag dat het niet langer zo kon. Ik zat in m'n eigen vicieuze cirkeltje en durfde het huis niet meer uit, was enorm gesloten, kapte contact met vrienden en familie af uit angst en had enorm veel last van paniekreacties. Ik had een mannelijke hulpverlener maar die moest letterlijk over de schutting klimmen omdat ik hem niet binnen durfde te laten :o achteraf hebben we daar nog wel om kunnen lachen :D

Ik zag toen op een dag op tv een uitzending over PTSS en heb contact gezocht met een psychiater. Die vertelde me dat ik idd alle tekenen had van PTSS en stelde voor om via het GGZ in Hoorn EMDR therapie te doen. Ik kreeg er ook lichte antidepressiva bij om over het drempeltje te durven, want ik durfde nieteens het huis uit, laat staan met openbaar vervoer te gaan. De eerste 4 maanden ben ik dan ook continu gehaald en gebracht door hulpverlening, terwijl het met het OV maar 1 halte met de trein is en je dan bijna voor de deur van het GGZ uitstapt :=

Ik merkte echt snel verbetering en na een aantal maanden ging ik er zelf heen. In eerste instantie had ik iedere week EMDR, maar dat bleek toch wat te zwaar omdat ik echt een paar dagen nodig had om bij te komen, dus dat is toen omgezet naar om de week. Na een half jaar had ik weer een evaluatiegesprek met de psychiater en die herkende me in eerste instantie niet omdat ik zo veranderd ben. Ik ben gestopt met de antidepressiva, onderneem zelf weer dingen en heb inmiddels ook weer contact met vrienden en familie, al blijf ik dat heel eng vinden en heb ik ook steeds het idee dat mensen me al veroordelen voor ze het hele verhaal kennen. Ik ben begonnen met expres af en toe op een bankje buiten te gaan zitten en mezelf te verplichten 10 minuten naar langslopende mensen te kijken; klinkt misschien heel vreemd maar het heeft mijn vertrouwen wel gesterkt. Ik trek me de mening van andere mensen soms teveel aan, maar dat vind ik gezien mijn eigen situatie niet zo vreemd.
Ik ben trouwens nog steeds erg bang en wantrouwig naar mannen toe, maar ga er soms wel expres naast zitten om mezelf te laten zien dat het niet altijd eng hoeft te zijn, en dat lijkt redelijk te werken, maar ik ga mezelf niet dwingen.

Ik krijg nog wel nazorg van langdurige zorg van het GGZ, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust. Ik heb af en toe nog wel een steuntje nodig en moet soms nog weleens horen of ik het wel of niet goed doe. Terugvallen heb ik eigenlijk nooit gehad na de EMDR, en dat vind ik ergens heel eng, maar ben er ook wel blij mee.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-04-10 17:47, in het totaal 5 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:43

Wat superknap Cayenne, echt heel fijn dat je zo goed geholpen bent!

Ik ben idd ook al eens bij de huisarts geweest, via hem ben ik bij de crisisdienst terecht gekomen. :o Van daaruit dus dat onderzoek bij het TRTC. Toen volgde een wachtlijst van 14 maanden bij het GGZ in Eindhoven. Ik heb daar zulke slechte ervaringen (lang verhaal) en heb ondertussen nog steeds geen hulp. Ik voel me daar ook zwaar ellendig en zelfs een beetje onveilig (zo'n grote instelling, afstandelijk plus fouten die al gemaakt zijn). Maar een vrijgevestigde therapeut wil mij blijkbaar niet helpen (al geprobeerd). En zelfs bij een kleine ggz instelling die alles aanbiedt (inclusief traumabehandeling en EMDR) ben ik tweemaal weggestuurd omdat ze mij niet willen/kunnen helpen. Ik snap er niets van. Ik heb ''gewoon'' PTSS. Dat moet een gemiddelde therapeut toch kunnen behandelen? Ik ben alleen welkom bij een ggz fabriek als het GGzE. |(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:49

Nou ja zeg, waarom willen/kunnen ze jou niet behandelen :? wat een vreemde gewaarwording moet dat zijn voor je.. Dan wil je zo graag geholpen worden en er is er niemand die je te hulp schiet..
Mag ik vragen in welke provincie je woont? Ik moest voor EMDR ook op een wachtlijst van zo'n 5 maanden, maar dat viel achteraf best mee en ik ben erg goed geholpen. Ik woon in N-H dus als je niet te ver weg woont is dat misschien iets voor je?
Mijn therapeute was ontzettend lief en rustig en heeft emmers vol geduld, al heb ik haar ivm mijn verhaal weleens aan het huilen gekregen en voelde me toen ontzettend schuldig := zaten we daar samen te huilen :') Inmiddels ben ik alweer een tijdje klaar met EMDR maar ik mag haar altijd mailen of bellen wanneer het nodig is!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:00

Hier nog één!
Ik heb vooral last van mijn PTSS in de winter rond de feestdagen. Dit is voor mij onbewust altijd erg stressvol waardoor ik nachtmerries en angstaanvallen krijg. Tevens heb ik behoorlijk veel last van stemmingswisselingen. EMDR heb ik over gelezen, maar persoonlijk vind ik het allemaal wel erg zweverig klinken dus het is fijn om hier te lezen over personen waarbij het geholpen heeft. :j Ik loop wel bij een psychologe, en het praten met haar geeft een rustig gevoel!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:04

EMDR is niets zweverigs aan hoor :D Het heeft te maken met je 2 hersenhelften die door trauma niet goed meer met elkaar kunnen communiceren, en door middel van EMDR wordt dit weer opgewekt waardoor het makkelijker is om de gebeurtenissen achter je te laten.
Je moet dmv een tijdslijn steeds de ergste gebeurtenissen eruit halen en "opnieuw beleven". Dat is in eerste instantie erg zwaar maar hoe verder je bent met de therapie hoe makkelijker het wordt. Je bent net zolang bezig met een gebeurtenis tot je er in principe geen spanning meer bij voelt, en dan ga je door met de volgende, net zolang tot je ze allemaal hebt gehad.
Zo werkte het bij mij althans. Uiteindelijk kon ik heel goed aanvoelen wanneer ik iets voor mijn gevoel had afgesloten en klaar was voor het volgende. Iedere sessie viel er echt een kilo spanning van m'n schouders :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-04-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt