Knie: skaten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Knie: skaten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:21

Hoi! :)

Al een paar jaar loop ik met mijn knie. (haha dat klinkt stom)
Ik hoef maar een foute beweging, draai te maken en mijn linkerknie staat aan de linkerkant van mijn been.
Hij ontwricht dus bij elke beweging. Het is in 2004 voor het eerst gebeurd en toen is er niets aan gedaan,
de dokter zei een weekje rustig aan doen en dan gewoon weer door gaan. Nu zijn dus mijn banden zo uitgerekt,
en er schijnt ergens een stukje bot zijn afgebroken (kwamen we pas afgelopen vakantie achter, toen zijn er voor het eerst
röntgenfoto's van gemaakt). Nu wil ik heel graag gaan skaten, alleen ik ben benieuwd of dit kan? Ik snap dat ik hiervoor
beter contact kan opnemen met een fysio blablabla maar ik wil ook graag ervaringen/gedachtes van andere mensen horen! :)

Talisa

Re: Knie: skaten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:54

Ik denk dat het wel kan als je een strakke knieband om doet. Zodat ie op z´n plek blijft zegmaar. En geen wilde sprongen gaan maken!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:04

Ik vind het persoonlijk een groot risico .. en zou het niet doen ..
als je begint met skaten is een foute beweging snel gemaakt ..
maar uiteraard het is jouw lichaam en jouw keuze ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:23

Ik zit dus heel erg te twijfelen over de werking van zo'n band, want met een strakke spijkerbroek gaat ie er ook gewoon uit. :=

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:28

Ik zou toch even langs de fysio gaan, daar kan je namelijk naast het doen van oefeningen, wat ik je zwaar aanraad :P Allerlei banden en dingen krijgen die erg goed werken en zo je knie een beetje heel houden :)

Met skaten bedoel je neem ik aan skeeleren en geen skateboarden? Want skeeleren gaat wel als je het goed doet natuurlijk. Maar ik zou wel oppassen als je net begint, zonder rem is het aanbotsen tegen bomen heel waarschijnlijk en dan zal je gok ik wel wat rare bewegingen maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:31

Bij de fysio ben ik al geweest, hier ben ik klaar en nu is het aan mij de taak om door middel van sporten deze spier te blijven trainen.

Ik bedoel inderdaad skeeleren. Ik heb het voor deze blessure wel altijd veel gedaan, lange afstanden. Dus het zou misschien in het begin even wennen zijn en daarna niet meer?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

Ok, en hij schiet er nog steeds uit? Oh, lekker dan :=
Nou, dan zou ik zeker gaan skeeleren, als je het altijd al hebt gedaan. Ik zou wel op een vlak oppervlak beginnen zodat je voeten geen overwachte bewegingen kunnen maken en zo je knie kunnen ontwrichten := En dan kan je ook weer een beetje wennen :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:44

Gewoon doen :j Lekker rustig aan beginnen en veel rechte lijnenskaten en niet plots een bochtje nemen.

Ik zou wel aanraden een cursus te volgen zodat je weet hoe je moet remmen etc. Het is voornamelijk belangrijk dat je elke beweging die je maakt van te voren al bedacht hebt. Zodat je die goed en weloverwogen kan maken. Als je dan een tijd bezig bent merk je vanzelf dat alles sterker wordt en zal het beter moten gaan.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:45

Tinkelbell schreef:
Ik zit dus heel erg te twijfelen over de werking van zo'n band, want met een strakke spijkerbroek gaat ie er ook gewoon uit. :=

Dan heb je geen goeie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:48

Ik bedoel niet dat mn band afgaat, maar mn knie er weer uit schiet he Ta! ;)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:50

En dan heb je er zo´n band onder?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:50

Talisa schreef:
Tinkelbell schreef:

Dan heb je geen goeie...

Zo'n band fixeerd niet maar geeft net even wat meer steun. Je been of wat soort gewricht dan ook kan er dan alsnog uitschieten. Je hebt alleen net even wat meer stevigheid waardoor de spieren/pezen wat meer steun krijgen waardoor de kans dat het gebeurd kleiner wordt. Vaak is dit bij de meeste mensen al genoeg. Je moet zo'n brace alleen dragen als je het ook nodig gaat hebben dus alleen met sport of wedstrijd als je net even wat extra zwaar gaat belasten. Zal je hem dagelijks dragen dan wennen je spieren er aan en helpt zo'n brace niet meer en knal je er net zo hard doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:55

Ik heb hem nog nooit gedragen, alleen ik twijfel dus over de werking omdat ik ook wel een strakke spijkerbroek heb waar mn knie ook gewoon doorheen gaat zegmaar..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:01

Tinkelbell schreef:
Ik heb hem nog nooit gedragen, alleen ik twijfel dus over de werking omdat ik ook wel een strakke spijkerbroek heb waar mn knie ook gewoon doorheen gaat zegmaar..

Die zit niet om je gewricht heen. Zo'n brace wel. Ook is het een ander soort stofje. Zoals ik zei het zorgt voor extra steun en niet voor het geheel voorkomen van.

Ik heb hier zelf een enkelband liggen. Alleen bij piekprestaties gaat hij om. Zit ook nog te twijfelen over een brace voor m'n knie. Die staat er ook regelmatig naast. Maar ja ik ben dan ook een bijzonder geval met mijn flexibele gewrichten. Mijn ervaring is dat het voornamelijk erg belangrijk is dat je, je bewust wordt van je eigen bewegingen. Daardoor weet je tot waar je kunt gaan en wanneer je er doorheen klapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:06

Ja, dat is bij mij nogal lastig. De laatste keer dat het gebeurde was gewoon op ijs (lag een meter sneeuw in Zweden), maar het gebeurd bijvoorbeeld ook als ik iets te wild draai en daar niet bij na denk. Of de trap af loop/draai. :o

sannee1992x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:36

Ik heb ook de banden in mijn knie erg opgerekt gehad.. Ik zou eerst gewoon dmv krachtoefeningen je bovenbeen spieren sterker maken ;) En dan rustig het skaten gaan opbouwen. Want als je er steeds door heen zakt zegmaar, dat is ook niet goed voor je knie en dan hersteld het weefsel in de knie ook niet goed. Dus ik zou eerst door krachtoefeningen de spieren rond je knie sterker maken ;) Misschien dat ze je bij een sportschool kunnen helpen daarmee?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:47

Bel je fysio op en stel je vraag, lijkt me het allerbeste. De fysio kent je, kent je knie en kan er het beste oordeel geven van allemaal. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:13

TurdusMerula schreef:
Bel je fysio op en stel je vraag, lijkt me het allerbeste. De fysio kent je, kent je knie en kan er het beste oordeel geven van allemaal. :)

dat wilde ik net zeggen := Waarom hier vragen aan leken als je een prof kunt vragen, die verstand heeft van jouw knie en evt. braces kan aanraden, of je kan vertellen of skaten uberhaupt wel een slim plan is.
Ook al zitten hier ook wel fysio's, die hebben jouw knie toch niet gezien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:46

Lieve bokkers, lezen jullie mijn beginpost goed?

Tinkelbell schreef:
Ik snap dat ik hiervoor
beter contact kan opnemen met een fysio blablabla maar ik wil ook graag ervaringen/gedachtes van andere mensen horen! :)

Graag hier ook geen opmerkingen over- dit was de vraag toen ik mijn topic opende! :) Thanks!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:59

Ik loop ook met me knie, en als je gewoon rechte stukken skate,
met neen knieband om (goeie, niet zo'n neppe van de action oid) kun je rustig halfuurtje skaten hoor! :)

Mijn fysio keurt het iig goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:04

Tinkelbell schreef:
Lieve bokkers, lezen jullie mijn beginpost goed?

Tinkelbell schreef:
Ik snap dat ik hiervoor

Graag hier ook geen opmerkingen over- dit was de vraag toen ik mijn topic opende! :) Thanks!

Dat heb ik wel gelezen, maar de ene knie is de andere niet := Dus ik hoop niet dat je het zomaar gaat doen op advies van de reacties hier... Of zelf gaat aanrotzooien met braces, want met de verkeerde band/brace doe je meer kwaad dan goed.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:12

Ik ben zelf hypermobiel en kan hierdoor niet skaten op inline-skates. Ik heb hiervoor de good-old rollerskates gekocht :) Dan sta je stabieler omdat je 4 wielen hebt en naast elkaar (dus breder draagvlak) Op deze manier ontwrichtte ik mijn knie niet (snel).

Zo kun je dus toch skaten (want ook met rollerskates kun je goed skaten hoor!) en hoef je niet bang te zijn voor ongelukken ;)

Rollerskates kun je oa kopen bij RSI

www.rsi.nl

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:29

Ik ben dat precies met verootjoo eens en wilde het je nog eens extra op het hart drukken.
Meer ervaringen heeft echt geen zin, wees alsjeblieft verstandig. :)
V. is fysio, ik ben in opleiding, en dan nog. Het is jouw topic, je hebt helemaal gelijk... Maar toch... ;)