Kinderen (tussen 4 en 8 j) aan het ontsporen of wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Kinderen (tussen 4 en 8 j) aan het ontsporen of wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:59

De titel is maar een klein deel van het hele verhaal. Ik zal proberen een beetje duidelijk uit te leggen wat nu het "probleem?" precies is.

Wij wonen in een hoekhuis met daarnaast een voetpad/fietspad groenstuk met een soort holle wilgen ernaast en een wijkje met vrij weinig verkeer. Die holle bomen nodigen uiteraard uit om in te klimmen of te zitten. Dat wordt ook al jaren veel gedaan.

Alleen de laatste paar weken valt ons iets op waart we ons zorgen over maken, en dat zijn de kinderen die daar spelen, nou ja spelen rotzooien, ruziemaken, slopen enz. Tot voor kort waren dat vooral kinderen vanaf een jaar of 8 tot 12 die normaal speelden af en toe eens een onderlinge ruzie hadden maar normaal eigenlijk dus.

Alleen nu zijn het kinderen van 4 tot ongeveer 8 (1 of 2 zijn die leeftijd de rest is zeker jonger dan 8) jaar, die er ook zijn terwijl er school is. Een paar kinderen kennen we wel en weten we ook waar ze wonen en weten ook dat dat geen echte lievertjes zijn met een wat problematische opvoeding. Alleen komen er steeds meer kinderen bij die we niet kennen ook niet weten waar ze wonen en waarvan er af en toe een ouder komt aanfietsen dat ze moeten eten en die kennen we dus ook niet. Niet echt uit de directe omgeving dus.

De groep is inmiddels uitgegroeid tot een kind of 20 minimaal met continue pesterijen tegen de kleintjes, slopen van struiken en bomen (ook onze heg) het pesten en treiteren en over ons hek hangen van een aantal omdat onze jonge herder zo leuk reageert (die wordt dus steeds feller). het hek is 120 cm hoog met daarachter een hoge beukhaag die helaas nog niet in het blad zit. Om die reden hebben we maar een extra hek geplaatst 1 meter van het zijhek af om de hond te beschermen niet de kinderen.

Tot zover nog vrij normaal zou je zeggen. Alleen het gooien met rolschaatsen, het bewust gooien met stokken naar voorbijkomende fietsers en het roepen van liedjes en opmerkingen die niet bepaald bij de leeftijdsgroep passen.

Een paar weken geleden riep en meisje van een jaar of 5 a 6 een opmerking naar een voorbij fietsende meneer : Meneer heeft u ook een dikke piem waar een witte kwak uitkomt 8)7 Die meneer was op zijn zachts gezegd nogal verbaasd en kwaad over de opmerking en mijn mond viel gewoon open. Ook liedjes geroepen door meisjes van 5 6 7 jaar : Je ziet een k.., je pakt je l.. die steek je erin en beweeg je heen en weer. Continue door wel een half uur lang achter elkaar. Ook niet echt normaal lijkt me voor die leeftijd.

Er kotm een militair langs waaraan ze vragen of hij zijn pistool bij zich heeft, of ze die dan mogen hebben zodat ze die en die (meisje bij ons in de buurt die niet helemaal 100 % is) kunnen kapotschieten (meisje van ongeveer 7 die dat vraagt)

Ze erop aanspreken is tot nu toe niet gelukt omdat ze er totaal niet op reageren, een ouder aanschieten die aan komt fietsen is nog niet gelukt die flitsen langs, roepen dat het kind moeten eten en zijn weer weg. Vragen waar ze wonen levert een vaag armgebaar op.

Wat ons dus zorgen geeft is a kinderen van deze leeftijd horen in onze ogen in de buurt van hun eigen huis te spelen en niet weet ik veel hoever verder op, het taalgebruik geeft volgens ons aan dat er toch iets niet goed zit in de opvoeding, misbruik, verwaarlozing? Ook het feit dat ze op een vrije dag er van 9 uur tot 7 steeds zitten zonder controle geeft denk ik niet echt het beeld van een zorgzame ouder.

Maar wat te doen, jeugdzorg bellen, de wijkagent of toch kijken wie de ouders zijn met alle risico van dien? We zijn niet de enige die er wat van zegt maar zijn wel de enige tuin die er direct aan grenst en ik vanachter de hoge heg alles kan horen en zien zonder dat ze me zien.

Gimli_

Re: Kinderen (tussen 4 en 8 j) aan het ontsporen of wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:38

Zo dat klinkt inderdaad niet erg gezond.
Ik snap dat je er graag iets van wilt zeggen, maar ik zou oppassen, kinderen worden opgevoed door hun ouders en het feit dat deze dit soort gedrag tolereren zegt imo al genoeg.
Je zou inderdaad een wijkagent oid kunnen raadplegen, wellicht kan die de boel in de gaten houden.
Dat ouders hun kinderen niet in het gareel hebben moet niet jouw probleem worden natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:52

ons probleem is nog niet zo groot al kan het dat wel worden. Het maakt ons ongerust dat ouders totaal niet geinteresserd lijken in waar hun kind is. En gezien de hoeveelheid kinderen en de reacties onderling gaat het om minstens 10 verschillende gezinnen.

We maakten al een grapje van een gerucht loslaten dat er een pedofiel in de buurt rondhangt en dan kijken hoe snel hun kostbare kindjes bij huis blijven en er een flink erel komt, dan wel. Maar dat is natuurlijk geen oplossing. Erover grappen is iets anders dan het ook daadwerkelijk doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:55

Ik zou de wijk agent waarschuwen. Die kan de kinderen aanspreken, met de ouders overleggen etc.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:56

Zooooo dat soort taal hoeven mijn kinders(6 en 8)niet uit hun mond te gooien.Als ik daar achter kom...............
En waar halen ze het vandaan zeg.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:58

Dat vragen we ons ook af, vooral de opmerking over de dikke piem moet toch ergens vandaan komen of gezien zijn lijtk me, dat verzin je niet zomaar vanzelf.

ik weet dat er een leeftijd is dat kinderen vieze woorden erg spannend vinden om te zeggen maar welke dat is weten we ook niet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:02

ik zou hier gewoon echt de politie voor bellen hoor... dit gaat toch veel te ver???

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:02

Ze worden wel steeds jonger, toen ik die leeftijd had (en ben nu pas 21) wist ik echt van toeten noch blazen hoor. ;)
Liep laatst naar het station alwaar ik door 'n jochie van 'n jaar of 7 op de billen getikt werd.
Kereltje fietste lachend weg, ik was serieus in shock, vraag me echt af waar ze 't lef vandaan halen. :n

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:15

Valt mij ook op dat kinderen steeds jonger oud worden... En serieus lijken te 'weten' waar ze over praten (toen ik mn eerste vieze woordjes leerde wist ik niet meer dan dat t een vies woordje was, in zinsverband gebruiken is dan toch weer heeeel iets anders :P)

Maar misschien jeugdzorg waarschuwen? Niet dat die er veel aan zullen doen gezien hun reputatie, maar al was het alleen al om de ouders eens flink te laten schrikken.. Ik roep ook maar wat hoor :P

Sowieso is de wijkagent tippen geen slecht idee. Er zelf achteraangaan zou ik niet doen.

Pfft wel lastig hoor! En haast een beetje eng, je weet toch niet wat die kinderen ineens zullen doen met je beessies bijvoorbeeld..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:32

Is meer de vraag wat de beessies met de kindjes doen }> onze jonge herder is vrij fel en dat wordt er zo niet beter op. We zijn doodsbang dat hij een keer zijn tanden in en sappig kinderarmpje zet dat over het hek hangt en wij dan de pineut zijn. Hopelijk wordt de heg snel dichter en anders is het even sparen om daar ook nog een schutting tussen te zetten.

Om die reden hebben we ook onze kipjes verplaatst naar een ander stuk van de tuin om ze rust te geven. Eigenlijk triest dat het nodig is maar beter zo dan je dieren met schade. Ook hebben we de schutting aan de voor/zijkant van de week al opgetrokken tot 180 cm. Ze liepen rustig in de tuin als er een speeltje over het hek was gegaan ondanks waarschuwen dat de honden dit geen goed idee vinden. Misschien een stroomdraadje op het hek aan de zijkant, geen idee of dat mag, als het katten tegenhoud dan msischien ook wel kindjes.

Ik zal van de week toch eens de wijkagent die we toch moeten hebben geloof ik eens bellen voor overleg. Moet je wel weten welke ouders erbij horen.

Maar door zo'n guppie op je billen getikt worden, die had dat beter niet bij mij kunnen doen. die had toch echt naast zijn fiets gelegen. Maar idd waar haalt hij het vandaan? Dat vraag ik me bij deze kleine kindjes ook af vooral omdat het voornamelijk meisjes zijn. Mischien 4 jongetjes waarvan er 2 een jaar of 8 en die zijn nog het rustigste van het stel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:35

AMK en/of politie wat mij betreft... Dit gaat veel en veel te ver om zelf op te lossen - ik zou daar inderdaad niets zelf aan doen, en persoonlijk vooral niet de confrontatie aangaan met de kinderen en ouders. Ik denk dat de wijkagent misschien nog wel het zinnigst is, maak een afspraak of je een keertje kunt komen praten, en leg uit dat het er niet alleen om gaat dat ze je heg slopen, maar dat je je ook zorgen maakt om de situatie als geheel, en dat je graag advies wilt over wat jullie het beste kunnen doen (bv: is het zinvol om steeds melding te maken of juist niet.)

Het beste zou bovendien zijn als ook de andere buurtgenoten hun ervaringen melden.

Je zou de vraag ook neer kunnen leggen bij het Advies- en meldpunt kindermishandeling: http://www.amk-nederland.nl/
In eerste instantie gewoon als (anoniem) advies, later misschien als melding, afhankelijk van wat ze zeggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:38

Voor een wijkagent hoef jij niet te weten waar de kinderen thuis horen hoor, dat zoeken zij wel uit. Ze pikken gewoon die kindertjes op en er komt vanzelf een ouder opdagen :+

Dat je je zorgen maakt kan ik helemaal begrijpen en lijkt mij volkomen normaal, want dit gedrag spoort natuurlijk van geen kanten. Ook daarom zou ik de politie waarschuwen.

Al met al denk ik dat je beste stap echt de wijkagent is, laat die maar eens langskomen en bij voorkeur wanneer die kindjes er zijn.

Succes er mee!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:41

Shadow die laatste is een goed idee. Misschien zijn er wel gezinnen die bekend zijn bij ze. Probleem hier in de omgeving is dat de mentaliteit van nagenoeg is juist niets te zeggen uit angst dat er misschien iets gebeurt of gewoon omdat het niet in de aard van de mensen zit. en een enkeling gebruikt gewoon meteen geweld die vraagt niets maar mept meteen. Ik kom uit een andere regio en heb te lang in Lelystad gewoond om niets te zeggen en het maar te laten gebeuren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:58

Of de buurt er nu naar is of niet, kan toch niet begrijpen dat er mensen zijn die zulk gedrag maar gewoon negeren.. dergelijk gedrag verwacht je van jongeren(wat al erg genoeg is) maar toch verdorie niet van kleine kindjes! Hoop iig dat de wijkagent verder kan helpen!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:54

Ik zit te denken aan maatschappelijk werk. Dit is echt te gek voor woorden.
Het feit dat deze kinderen zo doen zegt wat over de opvoeding en thuissituatie. Daar moet wat aan gedaan worden.
Het probleem aanpakken bij de kern.
Maar dat red jij niet alleen. Probeer met meerdere mensen uit de buurt hulp in te schakelen.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:10

Eerste stap lijkt me inderdaad de wijkagent. Het oplossen van dit soort zaken, het waarborgen van het gevoel van veiligheid in de buurt is een groot onderdeel van zijn takenpakket.

Heel veel succes, en houd ons op de hoogte!

Edit: De wijkagent is ook degene die dan vervolgens de leerplichtambtenaar e.d. inschakelt.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:49

Ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:17

Ik ook!
Lijkt me inderdaad ook een zaak voor een maatschappelijk werker zoals een straathoekwerker of inderdaad een wijkagent, dit kan toch niet!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:33

De kinderen hebben we vreemd genoeg niet meer gezien of gehoord sinds die tijd. Wel wet ik nu wanneer ik de wijkagent en jeugdzorg het beste kan bellen. Als ze weer opduiken bel ik beiden op.