Wij wonen in een hoekhuis met daarnaast een voetpad/fietspad groenstuk met een soort holle wilgen ernaast en een wijkje met vrij weinig verkeer. Die holle bomen nodigen uiteraard uit om in te klimmen of te zitten. Dat wordt ook al jaren veel gedaan.
Alleen de laatste paar weken valt ons iets op waart we ons zorgen over maken, en dat zijn de kinderen die daar spelen, nou ja spelen rotzooien, ruziemaken, slopen enz. Tot voor kort waren dat vooral kinderen vanaf een jaar of 8 tot 12 die normaal speelden af en toe eens een onderlinge ruzie hadden maar normaal eigenlijk dus.
Alleen nu zijn het kinderen van 4 tot ongeveer 8 (1 of 2 zijn die leeftijd de rest is zeker jonger dan 8) jaar, die er ook zijn terwijl er school is. Een paar kinderen kennen we wel en weten we ook waar ze wonen en weten ook dat dat geen echte lievertjes zijn met een wat problematische opvoeding. Alleen komen er steeds meer kinderen bij die we niet kennen ook niet weten waar ze wonen en waarvan er af en toe een ouder komt aanfietsen dat ze moeten eten en die kennen we dus ook niet. Niet echt uit de directe omgeving dus.
De groep is inmiddels uitgegroeid tot een kind of 20 minimaal met continue pesterijen tegen de kleintjes, slopen van struiken en bomen (ook onze heg) het pesten en treiteren en over ons hek hangen van een aantal omdat onze jonge herder zo leuk reageert (die wordt dus steeds feller). het hek is 120 cm hoog met daarachter een hoge beukhaag die helaas nog niet in het blad zit. Om die reden hebben we maar een extra hek geplaatst 1 meter van het zijhek af om de hond te beschermen niet de kinderen.
Tot zover nog vrij normaal zou je zeggen. Alleen het gooien met rolschaatsen, het bewust gooien met stokken naar voorbijkomende fietsers en het roepen van liedjes en opmerkingen die niet bepaald bij de leeftijdsgroep passen.
Een paar weken geleden riep en meisje van een jaar of 5 a 6 een opmerking naar een voorbij fietsende meneer : Meneer heeft u ook een dikke piem waar een witte kwak uitkomt
Die meneer was op zijn zachts gezegd nogal verbaasd en kwaad over de opmerking en mijn mond viel gewoon open. Ook liedjes geroepen door meisjes van 5 6 7 jaar : Je ziet een k.., je pakt je l.. die steek je erin en beweeg je heen en weer. Continue door wel een half uur lang achter elkaar. Ook niet echt normaal lijkt me voor die leeftijd.Er kotm een militair langs waaraan ze vragen of hij zijn pistool bij zich heeft, of ze die dan mogen hebben zodat ze die en die (meisje bij ons in de buurt die niet helemaal 100 % is) kunnen kapotschieten (meisje van ongeveer 7 die dat vraagt)
Ze erop aanspreken is tot nu toe niet gelukt omdat ze er totaal niet op reageren, een ouder aanschieten die aan komt fietsen is nog niet gelukt die flitsen langs, roepen dat het kind moeten eten en zijn weer weg. Vragen waar ze wonen levert een vaag armgebaar op.
Wat ons dus zorgen geeft is a kinderen van deze leeftijd horen in onze ogen in de buurt van hun eigen huis te spelen en niet weet ik veel hoever verder op, het taalgebruik geeft volgens ons aan dat er toch iets niet goed zit in de opvoeding, misbruik, verwaarlozing? Ook het feit dat ze op een vrije dag er van 9 uur tot 7 steeds zitten zonder controle geeft denk ik niet echt het beeld van een zorgzame ouder.
Maar wat te doen, jeugdzorg bellen, de wijkagent of toch kijken wie de ouders zijn met alle risico van dien? We zijn niet de enige die er wat van zegt maar zijn wel de enige tuin die er direct aan grenst en ik vanachter de hoge heg alles kan horen en zien zonder dat ze me zien.

)
onze jonge herder is vrij fel en dat wordt er zo niet beter op. We zijn doodsbang dat hij een keer zijn tanden in en sappig kinderarmpje zet dat over het hek hangt en wij dan de pineut zijn. Hopelijk wordt de heg snel dichter en anders is het even sparen om daar ook nog een schutting tussen te zetten.