Help, kaak op slot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Help, kaak op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:53

Ik heb al maanden last van mijn kaak. Zit scheef o.i.d. en daardoor schiet hij er nog wel eens uit met eten of knakt ie. Ook heb ik, de laatste tijd wat vaker, dat wanneer ik wakker word, m'n kaak op slot zit. Na 5 minuten is het dan wel weer normaal als ik dan gewoon ontspan, aangezien het door het spannen komt wat ik dus schijnbaar in mijn slaap doe. Of als ik m'n kaak een beetje opzij duwde, kon ik m'n mond gewoon open doen en daarna ging dat dan ook wel weer. Gister vond ik het best lang duren en toen ik een banaan at met hele kleine hapjes, aangezien ik mn mond amper open kon doen, ja, knakte die opeens los. Een paar keer harde knak met open en dicht doen, maar toen was het wel weer over. Vanochtend zat ie weer op slot en eigenlijk nog steeds :+ . Kan mn mond amper open doen en als ik het doe, doet het pijn. Hoe verder de dag, hoe meer pijn, hoe moeilijker eten en hoe meer de hoofdpijn. Ook voelt mn hoofd ontzettend moe. M'n tandenborstel past nét in mn mond, maar is geen prettig gevoel := .
Ben ervoor bij de dokter geweest, zo'n 2 weken geleden, en wacht nog steeds op fysio die me belt..
Iemand misschien een tip?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:48

Zelf de Fysio bellen? Lijkt mij de beste tip. Erg vervelend en erg pijnlijk is het in ieder geval wel. Veel sterkte!

Ook zou je het probleem even voor kunnen leggen aan je tandarts. Wie weet kun je wel een plaatje krijgen waardoor de druk 's nachts niet zo op je kaak komt te staan.

Als je kaak lang vast blijft zitten zou ik toch vandaag nog even de dokter bellen want het is niet goed dat het vast zit.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:55

Ik heb hetzelfde, mijn kaken zijn ook asymmetrisch en ik knijp vaker mijn kiezen (onbewust) heel hard op elkaar.
Ik ben vanuit de HA naar een kaakchirurg gestuurd en die heeft me een plaatje gegeven voor 'snachts. Een soort beugel die je op je tanden zet, wordt ook gebruikt bij mensen die tandenknarsen.
Dat vergeet ik dus alleen constant in te doen, maar als ie weer eens vast is blijven hangen doe ik m weer 2 nachtjes in en daar heb ik wel wat baat bij.
Als ik het in heb duw ik vanzelf mijn onderkaak ietsje naar voren waardoor mijn kaken wat meer ontspannen. Voelt raar maar is even wennen. Je kunt ook niet meer zo hard je kiezen op elkaar duwen door het plaatje dat er tussen zit.

Verder mag ik geen dingen afbijten, dus een appel of wortel in stukjes snijden en geen grote happen nemen.
Kauwgum kauwen is ook funest.
Hij gaf ook nog als tip om het kauwen goed te verdelen over 2 kanten zodat de bespiering aan twee kanten gelijk wordt, dan houden je spieren de kaak een beetje in bedwang.

Ik heb er de laatste tijd veel minder last van, moet alleen nog opletten met gapen of gek doen :P

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:03

Je zou inderdaad ook even naar de tandarts kunnen gaan :j . Kan zijn dat die je weer naar de kaakchirurg doorstuurt.
Het zou evt. iets met je discus kunnen zijn, maar meestal is dat niet pijnlijk. Dat geeft wel vaak het knakgeluid.
Kan ook zijn dat je kaakkopjes asymmetrisch bewegen.
Wat Kippesoep al zegt, sommige mensen hebben veel baat bij zo'n plaatje. De spieren worden bijna verplicht te ontspannen.
Lijkt mij in ieder geval echt onwijs vervelend. Hopelijk wordt snel de kern van het probleem gevonden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:05

ik heb hier ook heel lang last van gehad. eigenlijk niets aan gedaan... nu nooit meer last van.

ik duwde meestal mijn kaak opzij of zo en dan wou hij wel weer open.. gapen is echt funest... deed bij mij het meeste pijn.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:10

ik heb dit ook gehad, 2 maanden lang ofzo. maar daarna was het plotseling over en ik heb er nooit meer last van gehad! maar als het na maanden nog niet over is zou ik zelf de fysio bellen!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:18

Hihi hier zijn al meerdere topics over:

[MW] Pijn in Kaak?
[MW] Knakkende kaak

Daarin kun je mijn ervaringen ook lezen.
Heb er al een ruim half jaar last van, moet vanzelf weer goedkomen aldus kaakchirurg.
(heb overigens twee kaakoperaties gehad, maar volgens chirurg staat het hier los van..)
Er zijn speciale bitjes aan te laten meten die je s nachts moet dragen, waardoor de stand
van je kaken goed is, en de klachten zal verminderen. Maar mijn chirurg was hier niet
super positief over. Het moet zijn plekje weer slijten, komt vanzelf goed.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:21

ik heb het ook gehad, en bij mij was de oorzaak dat mijn ene kant van me gebit langer was dan de ander, dat is bijgeslepen door de tandarts, en nu heb ik er zo goed als nooit meer last van :)
misschien moet je het ook even aan de tandarts vragen? :)

en waarschijnlijk knars je in je slaap, waardoor je die pijn hebt, en dat je daardoor je kaak op slot gaat zetten

verootjoo

Re: Help, kaak op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:00

de fysio kan hier niks mee hoor := Ik zou dan een kaakfysio raadplegen, of de tandarts, en via hem naar de kaakchirurg :)
Normaal is het iig niet ;)

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:08

tandarts!!! daar moet je naar toe. Daar wordt dan een soort van spalk gemaakt. Die doe je 's nachts in en het wordt al heel wat beter. Heb ik zelf ook.

MissDonna

Re: Help, kaak op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:27

Welkom in mijn wereld.. Ik heb jaren gesleept met het ene opbeet plaat naar het andere. Van tandarts tot kaakchirurg tot tantarts. Ik heb aan 1 kant een platte kop. Wat je ong kan zien en denken is dat er in je kaak een soort miniscus zit. Die schuift heen en terug met opendoen. Gaat die er tussen uit doet het heel veel pijn en kan hij dus ook vast blijven zitten.

Bij mij kunnen ze de banden van mn kaak inkorten. Maar omdat deze ingreep voor 90% niet langer helpt dan 6mnd. Willen ze het bij mij niet doen. Bij alle platen die ik gehad heb, werd het alleen maar erger. Bekend stond dat dit op het begin zo was, maar bij mij werk het niet minder.

Ik hoop dat het voor jou alleen je spieren zijn, kaken op elkaar drukken voel op je wangen richting kaak doen die zeer zijn het je spieren, want ik loop voor de rest van mn leven zo..

Succes