Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:45

Lauraennala schreef:
Mooie fiets Duplo!

Ik heb mijn banden eigenlijk standaard op 6,5-7 bar. Met slecht weer zou je eigenlijk iets minder moeten, maar dan fiets ik ook meestal niet buiten :Y)


De optimum spanning is alleen afhankelijk van bandenmaat en belasting.
Voor meer grip, meer comfort of minder rolweerstand kan je binnen een zekere marge hiervan naar beneden of boven afwijken.

Theoretisch kan tubeless wat zachter mbt de kans op lekrijden doch voor de rest is het optimum gelijk.
Wat wél verschil uitmaakt is de ply rating van de band. Hoe meer PR, hoe steviger het karkas en dat geeft wat meer speling naar beneden.

Met natte banden is er listige vermenging van wensen want nat rubber rijdt VEEL sneller lek dus wil je wat hogere spanning doch van vallen door te weinig grip word je nog minder vrolijk.

Maar goed, beter de tabel aanhouden als je niet heel goed weet wat je doet/wil, waarom en de consequenties kent.

Bandenspanning krijgt vreemd genoeg over het algemeen weinig aandacht. Toch is het cruciaal. Ga maar na; het is STÉRK van invloed op hoe het contact van de banden met het wegdek is.
De correcte bandenspanning is voor veel rijders een duidelijke ´upgrade´ van de fiets en dat nog gratis ook *\o/*
Je moet de spanning ook regelmatig controleren. Als je ervaren hebt dat de banden goed op spanning blijven, niet elke dag, maar ook dan toch elke week.

p.s. Duplo, ik zie dat je een gereedschapstasje onder je zadel hebt. Heel handig en een voor de hand liggende oplossing maarrrrrrr.... dat is dé slechtste plek om relatief zwaar op je fiets spul te plaatsen en dan nog losjes ook.
Ga maar eens op de pedalen tegen een viaduct op met en zonder.
Veel beter is een plastic bak in de laagste van de twee bidonhouders en dan een grotere bidon voor water.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:15

Thx voor de tip maar voorlopig denk ik niet dat ik ergens last van ga hebben met mijn type ritjes en hangt het zo wel best *D

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:19

Duplo, ik heb dat allemaal in de winkel af laten stellen. Ze staan bij mij ook iets dichter bij het stuur, omdat mijn handen niet zo groot zijn.

Welke groep heb je er eigenlijk op zitten?

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:51

Leuk, Duplo! Kan me voorstellen dat het wennen is. Ik vind je fiets cool :D

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:09

Duplo schreef:
Meteen een vraagje mbt de rem/ schakelhendels hoe stellen jullie die af?
We hebben ze al een stuk naar ‘binnen’ gezet maar ik denk dat nog meer moet


Op youtube; ´how to adjust reach Shimano brake lever´.
Is klusje van niets:
Rubber flap terugslaan, met schroevendraaier of inbussleutel (verschilt per model) stelboutje met de klok mee draaien voor dichter op stuur.
Op video is het goed te zien.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:46

Sorry verkeerde vraagstelling, ik weet hoe ik ze op de fiets moet verstellen maar bedoel meer de richtlijn van hoe je de afstand ‘moet’ hebben

Groep is Sora

Thx culaccino :D

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:50

Duplo schreef:
r bedoel meer de richtlijn van hoe je de afstand ‘moet’ hebben


Is eigen voorkeur.
Het enige criterium is of JÍJ er makkelijk bij kan vanuit de verschillende handposities.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:39

Gisteren een mtb met volledige vering geprobeerd.
Ideaal weer, dus met de fiets heen en terug naar de winkel gereden.
Vooral de terugweg was een waardering van lichtgewicht. Mijn hemel wat was dat een lomp dood ding.
Heb de twee listige afdalingen op de terugweg snelle en met meer plezier dan ooit gedaan.
Zoon had me op de steilste klim heigend achtergelaten en een vlak stukje gezocht om een filmpje van me te schieten.
Hier een schermafdruk
https://myalbum.com/photo/S0Od8w6Q0MFy/1k0.jpg

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:27


Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:42

Hey wat leuk dat ik dit topic tegen kom! Hoop dat ik hier ook af en toe mee mag kletsen.
Sinds een week of 6 ook redelijk fanatiek aan het mountainbiken. Heb een cube access WLS GTC SL gekocht.. hardtail carbon.. erg fijne fiets moet ik zeggen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Heb nu de mtb routes in Vlaardingen, Oosterhout en Dorst/Teteringen gereden.. volgens mijn vriend (die al langer fietst) doe ik niet onder aan hem, of bijna niet dan.. hahaha.. Tot nog toe alle klimmetjes in 1x kunnen halen. Dat is voor mij al een overwinning.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:16

Welkom helene, erg mooie fiets zeg!

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:26

Dank je wel! Ben er ook erg blij mee.. fiets nu minimaal 1x per week.. Hoop vaker te gaan als de dagen weer wat langer zijn. :) Merk dat voornamelijk mijn conditie me een beetje in de steek laat.. haha

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:39

Helene83 schreef:
Heb een cube access WLS GTC SL gekocht.. hardtail carbon.. erg fijne fiets moet ik zeggen.


Dát MAG ook wel zeg poeh; dat is een héél nette fiets +:)+ helemaal voor een beginner :wow:
Zou ik zó voor tekenen :j

Vanmorgen in de vrieskou vertrokken voor een middellange rit. Me echt goéd verkeken op de kkkkkou. Ben naar de Alazores pas gegaan, de provincie Granada in en de Sierra de Loja. Dat was nog even frisser dan hier terwijl ik erop gerend had dat het met het klimmen van de zon warmer zou worden.
Bij Rio Frio; heel toepasselijke naam, stond een duitse motorrijder met een dikke BMW te mopperen op de kou. Dik motorpak, laarzen achter de warme cilinders, handvat-verwarming achter handkappen.
Hoe hard rij je dan man?
Was met 80 de pas afgekomen. Ik met 50/60 in mijn thermo lycrapakkie :=
Net thuis. 3,5 uur onderweg geweest. 10 min. pauze voor bak koffie. Ondanks echt hárd doorfietsen koud tot op het bot %)

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:12

Brrrrr.. als het eenmaal in je botten zit :brr:

Ja het is inderdaad heel wat die fiets.. heb eerst een paar keer een fiets gehuurd zodat ik zeker zou weten dat het iets voor me is.
Mijn vriend had zo zijn eisen voor mijn fiets. _O- hij fietst al langer.. dus heb maar ff door gespaard. Maar dan heb ik ook wat. Ik ga nu best vlot voor een beginner, mede dankzij de fiets! +:)+

Time2Tri

Berichten: 6134
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:46

Welkom Helene 83 ...en nice bike :wow:

Nou , ik heb me nog steeds niet kunnen motiveren op de MTB te gaan . :o
Maar wellicht volgende week ...heb namelijk een weekje vrij *\o/*

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:59

Ik vind het echt geweldig die MTB.. Lekker crossen en vooral nu ik het klimmen een beetje door krijg en het springen.. erg gaaf. Alleen de bochten, ik moet echt ver voor me blijven kijken. :')

Laatste keer mijn zadel wat anders af gesteld, zat toch niet erg lekker -O- .. met name ritjes met veel boomwortels, nu gaat het best.
Rijden jullie ook MTB met klikpedalen? Zelf vind ik het wel fijn, anderen zeggen dat flatpedals beter zouden zijn?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:29

Helene83 schreef:
Brrrrr.. als het eenmaal in je botten zit :brr:


Had eigenlijk gelijk een heet bad moeten laten vollopen, maar had honger. Dubbel verkeerd eigenlijk want dat eten verteren vraagt ook weer energie. Maar goed, je doet wat je doet en dat is soms tegen beter weten in.

Citaat:
Mijn vriend had zo zijn eisen voor mijn fiets. _O- hij fietst al langer.


Ik zal maar niet schrijven hoe lang ik al fiets _O-
Mijn eerste racefiets had een Huret Alvin derailleur voor was bepaald niet min eerste fiets. Kun je nagaan :D
Mijn eerste MTB was een nieuwe Koga Miata RidgeRunner in ´85.

http://2.bp.blogspot.com/_whtVpXkKwlQ/R ... img087.jpg

Had de nét door Shimano geïntroduceerde index schakeling. Mijn hemel wat was dát een verbetering; niet alleen geen frutten meer met een frictiehevel om de goede stand te vinden voor de gewenst versnelling, je hoefde ook je hand niet meer van het stuur te nemen en aan de voorbuis te zoeken met die hand.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:04

Hahaha.. herkenbaar. Maar dan met het paardrijden.. in de winter in een enorme bui terecht komen, maar gewoon doorrijden, onder het mom van: Ik ben nu toch al nat.. Vervolgens helemaal verkleumd en stram thuis komen. Inderdaad eerst eten. :')

Geweldig.. die oudere fietsen. Dan zijn die fietsen van tegenwoordig gewoon futuristisch.. Dat zelfs voor mij een klimmetje niet te moeilijk is, puur omdat die fiets zo licht is en het schakelen zo soepel gaat.
In het begin had ik vaak de neiging aan het stuur te trekken bij het klimmen, tot de mooiste capriolen tot gevolg.
In maart ga ik eens met een clinic mee doen, zijn er hier die daar ervaring mee hebben? Vriendje lief heeft niet echt altijd te gave om dingen uit te leggen. Of hij is gewoon bang dat ik hem er binnen no time uit fiets.. :))

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:39

Helene83 schreef:
Geweldig.. die oudere fietsen. Dan zijn die fietsen van tegenwoordig gewoon futuristisch.. Dat zelfs voor mij een klimmetje niet te moeilijk is, puur omdat die fiets zo licht is en het schakelen zo soepel gaat.


Valt allemaal wel mee, dus tegen, die verbeteringen. Makkelijker ja, VÉÉL makkelijker, maar sneller... niet echt; de overbrengingen zijn gelijk gebleven dus de inspanning voor het voortbewegen ook.
Meer kennis van hoe de mens zelf werkt, beter trainen et al heeft meer opgeleverd.

Wat vooral veranderd is, is dat de pro technologie veel dichter bij de markt is gekomen.
Sterk nog; je kan nu uit de catalogus voor de straat een fiets kopen die lichter is en beter remt dan wat de professionele wegrenners mogen gebruiken.

Als je het boek van Archibald Sharp uit 1896 leest is het echt verblúffend hoeveel er destijds al bedacht/uitgewerkt was. Alle formules incluis.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:52

Zal inderdaad in de basis niet veel veranderd zijn.. ben zelf ook echt een leek in de techniek etc..
Nu hoor ik wel mijn vriend altijd over allerlei schakelgroepen, banden.. etc. dus daar pik ik wel wat van mee. Maar dat is enkel MTB

Wielrennen.. ik vind het knap. Maar het trekt mij echt niet om dat zelf te gaan doen.. te weinig stuntgedrag

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:03

Zo Helene, dat is nog eens een mooie fiets. Tof! Heel veel plezier daar mee *\o/*

Ik heb een wielervereniging gevonden. 23 december ga ik mee proefrijden, heel veel zin in.
Tot die tijd trainen we ‘rustig’ verder op de Tacx :D

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:43

Ik ben geen natuurtalent op de MTB maar heb wel veel lol :')
Rijd zelf met flatpedals omdat ik dat fijner vind maar volgens is geen van de 2 beter. Het ligt gewoon aan wat je wilt denk ik.

Op de racefiets rijd ik wel met klikpedalen :Y)

Clinics zijn leuk om te doen, kom je soms dingen tegen die je toch makkelijker kan doen dan je dacht

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:51

Duplo schreef:
Ik ben geen natuurtalent op de MTB maar heb wel veel lol :')
Rijd zelf met flatpedals omdat ik dat fijner vind maar volgens is geen van de 2 beter. Het ligt gewoon aan wat je wilt denk ik.

Op de racefiets rijd ik wel met klikpedalen :Y)

Clinics zijn leuk om te doen, kom je soms dingen tegen die je toch makkelijker kan doen dan je dacht


Shimano heeft ook flat/spd combi pedalen.
Spd is efficienter, beter, maar op bv afdalingen onveilig. Even een voetje aan de grond kan je een gevaarlijke tuimeling besparen en met spd val je érger. Flat dus veiliger.

Imo is er op clinics niets wat je niet ook op youtube thuis is alle rust kan bekijken en nog eens. Wanneer jou dat uitkomt en voor wat je uitspaart kan je heel wat leuks kopen.
Voor de rest moet je fietsen vooral doén.

Oh en leer vallen. Net als bij paardrijden is een valkursus echt letterlijk (niet) gebroken botten waard doch kost geen drol.
Oefen het ook eens met een oude mtb. Ook met spd ingeklikt. Neemt veel angst weg, maakt je dus zekerder en dat telt op tot beter rijder.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:48

Vallen ben ik niet bang voor.. tenminste niet zo erg.. heb een heel wat jaren op jiu jitsu gezeten, daar leer je wel vallen. Ben al heel wat gevallen in mijn leven, gelukkig nooit wat gebroken. Hooguit gekneusd..

You Tube speur ik ook af, alleen met sommige sprongen e.d. kom ik er gewoon niet uit. Zoals de bunnyhop.. lukt me echt niet. Ook niet in het klein. Dat soort dingen is fijn dat er iemand mee kijkt. Paardrijden ben ik echt een hobby ruiter, rij op trekpaarden.. maar ook dan neem ik af en toe een les, zodat ingeslopen onhandigheden even gezien worden.

Ik heb mijn klikkers iets lichter afgesteld, voornamelijk als ik vermoeide benen krijg merk ik dat het veel energie kost om ze los te klikken als ze zo stroef staan af gesteld. Niet veilig dus.
Heb met kliks juist dat ik het gevoel heb meer controle over mijn fiets te hebben, en dus veiliger, ook in afdalingen.. ik heb meer ruzie met de bochten. {:)-:( Zodra ik dan niet genoeg naar voren kijk.. :n

Ennu.. lol heb ik zeker op die MTB.. hahaha.. ze zullen me soms vast wel horen als ik in een afdaling ineens een boom en een scherpe bocht tegen kom.. := Gelukkig nog steeds niets geramd.

Hier 2 foto's na mijn eerste rit met klikkers.. :') Ik viel telkens om in stilstand, omdat mijn fiets de andere kant op viel dan de voet die ik los had gemaakt.. _O- Daarna gelukkig nooit meer zo blauw geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:17

Prima valtraining dus +:)+

Dat de verkeerde kant op omvallen is HEEL herkenbaar :o

De bunny hop leren is vreemd genoeg mákkelijker zonder clipless.*

Inderdaad dóór de bocht kijken. In de bocht kijken is én toch te laat én je stuurt onbewust naar waar je kijkt.

Andere tip; durf te rémmen. Je heb doorgaans meer grip dan je denkt. Zeker offroad.

Op de weg is een kwestie van ervaring. Stuur met ontspannen schouders en gebruik je evenwicht; een fiets stuurt op twee manieren; door stuurverdaaien en daarvoor is grip nodig om het voorwiel van koers te duwen; en door ´kegelbesturing´is door het zwaartepunt naar binnen te laten hellen en daarbij wordt de tractie beter over beide banden verdeeld.

Dat sturen op zich is trouwens verrassend complex. Is volkomen anders dan bij een tweesporig voortuig.
Om naar links te gaan verstoor je onbewust éérst het evenwicht naar RECHTS!
Dan ´val´ je naar links en dat hou je dan in stand met sturen/evenwicht.
Daar ligt ook de oorzaak van het de verkeerde kant op vallen.

* Clipless, totaal 8)7
Vroegah, zaten op de pedalen aan de voorkant beugeltjes om de schoen tegen te houden en over de schoen een riempje om de voet vast te snoeren. Dat geheel werd ´clips´ genoemd.
Toen een jaar on 25 geleden de manier om de zóól van de schoen in de pedaal te haken werd uitgevonden, elimineerde dit deze clips dus werd dit cliploos genoemd.
Destijds voorzag niemand dat 25 jaar later, met de clips vergeten, dat ´clipless´ voor de schoen inclippen heel verwarrend zou zijn _O-
Nu bij mtb heet het zonder inklikken ´flat pedal´...