Omgaan met stress van je collega's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Omgaan met stress van je collega's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:54

Ik open een topic hier omdat ik graag wil weten hoe anderen met bepaalde situaties omgaan. Dit hoor ik graag, zodat ik er tips uit kan putten om met bepaalde situaties wellicht wat beter om te gaan.
Situatie is als volgt: ik werk bij een Internationaal verkoopbedrijf. Ik werk zelf op het Europees hoofdkantoor en probeer door zoveel mogelijk advies aan klanten te geven, hen van het juiste product te voorzien. Op onze salesvloer werken ongeveer 6 mensen die veel met klanten spreken, zowel face-to-face als telefonisch.
Bij deze salesafdeling hoort ook een shippingafdeling die zorgt voor de verzending van alle producten en een finance department, die zorgen voor betalingen en lonen en dergelijke.

Nu zitten we met zijn allen op een vrij kleine ruimte, er werken bij ons in totaal zo'n 11 mensen. We zijn een zeer internationaal gezelschap: een paar Nederlanders, een Surinamer, een Spanjaard, een Fransman en een Amerikaanse dame. Vooral van deze laatste ervaar ik een hoop stress. Wellicht dat het cultuurbepaald is, maar als zij een probleem heeft, schreeuwt en krijst ze de hele boel bij elkaar. Soms zo hard, dat mijn klanten het door de telefoon kunnen horen.
Ik heb hier al eens met mijn baas over gesproken, wij denken dat zij Bordeline heeft. Ik ga niet toelichten waarom we dit denken, dit doet er niet toe. Onze 'echte' baas bevindt zich in Duitsland en komt bijna nooit op kantoor. Iedereen doet hier maar wat en als we problemen met elkaar hebben, moeten we het zelf maar uitvechten.
Ik heb het qua werk naar mijn zin, maar ik kan heel moeilijk omgaan met de stress van anderen. Zelf ervaar ik ook wel werdruk, maar ik kan mijn eigen werk goed handelen, ik bedenk oplossingen als het teveel wordt.
Maar sommige collega's rennen letterlijk door het pand omdat ze dingen niet afkrijgen, schreeuwen en schelden de hele dag door, de sfeer is hierdoor niet echt goed.
Ik probeer het gezeik van anderen te negeren, maar dit is erg moeilijk als je zo dicht op elkaar zit. Aangezien ze allemaal ander werk doen, kan ik ze ook niet helpen om het op te lossen.

Hoe gaan jullie om met stress van anderen? Ik krijg er zelf regelmatig stressbulten van in mijn gezicht, puur omdat ik me zo opwindt omdat anderen steeds zo'n kabaal maken en mij aansteken met hun stressgevoel.
Laatst bijgewerkt door Esgaroth op 31-03-10 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:00

Ga bij de overheid werken.... :D Nee grapje natuurlijk :P

Ten eerste heb ik zelf echt een hekel aan kamers waar je met veel mensen zit. Ook al schreeuwen ze niet, het is onwijs storend als mensen zitten te bellen en je kan ze woord voor woord volgen. Op mijn kantoor hebben we daarom stiltehokken, waar je kan gaan zitten als je door moet ploegen, of een telefoongesprek moet voeren dat verder gaat dan ja nee doei, zeg maar ( niet dat iedereen daar gebruik van maakt ).

Ik heb ook een tijdje op de kamer gezeten met een collega die zelf vond dat het onwijs druk was. Als ik haar werkvoorraad bekeek, was het inderdaad flink aanpoten, maar ze had het vooral druk met zich druk maken. En dat geldt - is mijn ervaring - voor heel veel mensen.
Bij mijn vorige bedrijf hebben ze daarom een incompany-training gedaan over werkdruk. Het klinkt te kinderachtig voor woorden, maar het had echt effect! Niet alleen voor de gestresste mensen, die een beetje overzicht kregen, maar ook voor de mensen die er last van hadden. Die zagen namelijk in dat het ook een grote boel 'drukdoenerij' was, en konden die stress daardoor makkelijker van zich afzetten.
Misschien kan je zoiets eens voorstellen?

Anoniem

Re: Omgaan met stress van je collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:19

Ik kende het ook.. En ja ik was dan hard en zette ze af en toe keihard op hun plek door duidelijk te zeggen dat al dat gestress helemaal niks hielp en dat de sfeer er juist niet beter op werd. Dat deed ik tenminste als ik echt samen met diegene moest werken en er dus 'last' van had.. Vooral als bleek dat er juist door dat gestress nog meer fouten werden gemaakt, dan werd ik echt wel eens goed kwaad..

Zoiezo was het in ons werk echt geen ramp als je iets later klaar was, maar sommigen hebben het dan idd in hun hoofd druk met druk maken :n Zoo irritant :(

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:39

Relaxed schreef:
Ik kende het ook.. enderest:(

Ik vind jouw boktnaam heeel prettig :D

Jibbel

Re: Omgaan met stress van je collega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:44

Hier is het af en toe ook gekkenhuis, gelukkig kan ik met telefoon en al van mn werkplek weglopen als het teveel herrie is.

Verder sluit ik me compleet af voor mijn omgeving, duik echt in mn pc zeg maar. Dit is wat lastiger als je vooral bezig bent met mensen en het voeren van gesprekken, maar misschien helpt het een beetje als je je omgeving 'wegdenkt'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:52

Majo schreef:
Relaxed schreef:
Ik kende het ook.. enderest:(

Ik vind jouw boktnaam heeel prettig :D

Hihi ;) Sommige collega's dachten ook dat ik het nooit druk had omdat ik tussendoor altijd wel ff iets voor iemand anders kon doen.. Bij mij merkten ze alleen niet dat ik het druk had en dat is het grote verschil :+