Bekkenbodemtherapie,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Bekkenbodemtherapie,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:23

Hoi,

Al wat jaren heb ik last van mijn blaas, veel blaasontstekingen. Veel pilletjes gehad.
Omdat ik er steeds meer last van begon te krijgen ben ik naar de huisarts geweest, ik werd doorgestuurd naar de uroloog en die heeft diverse onderzoeken gedaan. Met als resultaat: alles is goed, ik kan mijn bekkenbodemspieren niet onder controle houden waardoor ik zo vaak moet plassen (gemiddeld tussen de 18 en 35 keer per 24 uur).
Dat is vervelend, terwijl ik al zo'n 8 keer moest plassen gaat mijn vriend maar 1 keer. Hetzelfde geld voor pa, ma, broer en zus die ik later sprak. Okee ik wist dus echt niet dat je normaal zo'n 4 keer per dag gemiddeld plast. Dat is wel anders en zou een hele opluchting zijn!!!! Want ik word moe van mezelf.
Wanneer ik probeer op te houden, word ik benauwd en dat houd ik niet lang vol.

Vandaag kreeg ik het laatste onderzoek. Ik ga per mei bekkenbodemtherapie doen.
Nu weet ik dus echt niet wat ik hiervan moet verwachten, ik heb er zin in maar vind het tegelijk ook reuze spannend.
De uroloog vroeg me diverse keren tijdens het onderzoek of ik mijn plasspieren wilde aanspannen :+ Nou dat kon ik dus echt niet en ik zei haar ook dat ik niet wist hoe ik dat moest doen. En dat is weer een klein deel waarom ik de therapie helemaal niet zie zitten.. wat als het daar ook niet lukt???

Zijn er meer die deze therapie hebben gehad? En zou dit trouwens kunnen komen door het paardrijden vanaf jonge leeftijd? Dan kan je ook last krijgen van je bekken toch?
Ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met deze therapie. Was het uiteindelijk zoals je verwacht had?

benangelique

Re: Bekkenbodemtherapie,

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:11

die therapie is er juist voor mensen waarbij het niet lukt om de plasspieren niet aan te spannen! niet voor schamen dus!
ik ben 3 weken geleden bevallen en nu ook hard mijn bekkenbodemspieren aan het trainen. ik ben nu namelijk stress-incontinent (bij lachen, hoesten, niezen etc) :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:44

Ja daar heb je wel helemaal gelijk in hoor, maar toch voel ik me er niet zo gemakkelijk bij.
Ik had al wat oefeningen gezien dus ik ben er wat op aan het letten. Maar ik kan gewoon beter wachten tot de fysio. Ik wil er alleen maar graag vanaf zijn.

Gefeliciteerd met je bevalling!
Oh jeetje dat is ook niet leuk, hoe lang ben je nu bezig met de therapie?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:08

ik heb nog geen therapie, er staat ongeveer 6 weken voor herstel namelijk. heb wel van de verloskundige en fysio enkele oefeningen gekregen, maar heb niet het idee dat het al helpt.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:11

Ik ben 8 maanden geleden bevallen en verlies nog steeds soms drupjes urine :+

Een goede oefening is op de wc gaan zitten en terwijl je plast proberen je plas tegen te houden. Beginnend met 1 seconde en uitbreiden naar zoveel als je kunt. Wel zorgen dat je nadat je het hebt opgehouden weer verder plast. Dus eerst plassen, dan even stoppen en dan weer verder plassen..
Daar zou je al mee kunnen beginnen :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:16

dat is idd 1 van de oefeningen maar het wil nog niet erg.
kan inmiddels wel weer aanvoelen dat ik moet plassen en plas niet zomaar meer op de badkamervloer :D

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:19

Ik heb jaren geleden cesartherapie gehad voor mijn bekkenbodemspieren. Dat gaf bij mij ook blaasklachten. Cesartherapie heeft goed geholpen, daarna volgens mij nog maar een of twee keer een blaasontsteking gehad. :j

De oefening die Guccio aanraadt is mij juist afgeraden. Daarbij kan er een beetje urine achterblijven in je blaas, wat weer een goede voedingsbodem is voor bacterieën.
Wel goed is bijvoorbeeld op je rug de grond liggen met je voeten op de grond en je bekkenbodem zachtjes aanspannen (alsof je heel nodig moet en je je plas probeert op te houden) en dan steeds een 'verdieping' hoger aan te trekken. Als je de spieren helemaal aangespannen hebt even vasthouden en dan langzaam weer in drie stappen loslaten.
Vooral het ontspannen kan een probleem zijn, althans dat was bij mij de grootste oorzaak van die blaasklachten: mijn spieren waren altijd zo gespannen dat er nauwelijks plas doorheen kwam en daardoor leegde ik mijn blaas nooit volledig.

Succes met de therapie en je hoeft je echt niet te schamen. Die mensen zien dagelijks mensen met dit soort klachten voorbij komen. (Overigens, mocht het geruststellen: ik mocht tijdens de behandeling altijd gewoon mijn kleren aanhouden ;) )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:20

die oefening doe ik ook mootje!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:31

Maar ze kunnen wel goed zien of je de oefening goed doet zeg maar?
Ik vind het wel spannend allemaal moet ik zeggen hoor.

Bedankt voor jullie reacties!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:34

ik heb jaren geleden ook onderzoeken gehad bij uroloog
blaasdrukmeting ed
bij de fysio kreeg ik toen ook oefeningen mee
ik had een overactieve blaas, die gewoon te klein was omdat ik steeds ging plassen
gewoon gaan, je hoeft je nergens voor te schamen

ook ik ben nu net bevallen en kan de oefenigen die ik toen gekregen heb goed gebruiken, al heb ik tot nu toe gelukkig geen last ervan

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:30

Marchador schreef:
Maar ze kunnen wel goed zien of je de oefening goed doet zeg maar?
Ik vind het wel spannend allemaal moet ik zeggen hoor.

Bedankt voor jullie reacties!

Ze kunnen het wel redelijk goed zien. Bijvoorbeeld als je billen of bovenbenen duidelijk aanspannen tijdens de oefening, dan doe je de oefeningen verkeerd. Want je moet écht alleen je bekkenbodemspieren aanspannen. Bij mij gaven ze wel de tip om thuis eens zelf te voelen waar je de spieren al dan niet voelt meebewegen, maar dat mocht 'in the comfort of my own home'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:32

Heb ik ook gehad, jaren terug :) helpt echt heel goed, als je eenmaal weet welke spier het is die je moet aanspannen kun je het voor altijd gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:33

guccio schreef:
Ik ben 8 maanden geleden bevallen en verlies nog steeds soms drupjes urine :+

Een goede oefening is op de wc gaan zitten en terwijl je plast proberen je plas tegen te houden. Beginnend met 1 seconde en uitbreiden naar zoveel als je kunt. Wel zorgen dat je nadat je het hebt opgehouden weer verder plast. Dus eerst plassen, dan even stoppen en dan weer verder plassen..
Daar zou je al mee kunnen beginnen :j

Dat schijnt juist superslecht te zijn zei mijn fysio toen... en ts: een fysio kan je precies uitleggen hoe je die spier moet aanspannen, dus dan lukt het heus wel hoor..