SI- gewrichten laten inspuiten, hoe en wat? wie ervaring?..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

SI- gewrichten laten inspuiten, hoe en wat? wie ervaring?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:57

Hallo :wave:

Bij deze weer een topic van mij, heb hier al een paar keer eerder een topic geplaatst nadat ik -nu bijna 7 maanden geleden- van een paard gevallen ben.
Heb MRI scan e.d gehad en daar hebben ze niks op kunnen vinden.
De neuroloog heeft mij daardoor doorverwezen naar de pijnbestrijding in het ziekenhuis; ze gaan mijn SI- gewrichten inspuiten.
Nu heb ik dus geen idee wat ik daarbij precies kan verwachten, en hoe ik na de tijd verder moet gaan.
De secretaresse vertelde mij dat ik dat op die dag zelf wel kon overleggen met de dokter, maar ik ben toch van te voren liever goed geïnformeerd.

Dus bij deze de vraag aan mensen die hier ervaring mee hebben of mensen kennen die er ervaring mee hebben gehad.
Hoe gaat het allemaal in zijn werk? Hoe gaat het na de tijd, dus hoe voel je je een dag erna, en kun je direct weer aan het werk?

Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen helpen!

Groetjes :wave:

Olikea

Re: SI- gewrichten laten inspuiten, hoe en wat? wie ervaring?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:06

Wat voor een inspuiting krijg je?
Ik heb er wel ervaring mee.. Ik heb na een ontsteking van mijn SI gewricht 3x een cortisoneninjectie gehad daar..
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij deed het flink pijn.
Ik heb er elke keer een paar dagen last van gehad,(heb steeds 2 dagen na de injectie niet gewerkt, zowiezo bijna niet bewogen) maar daarna trad wel verbetering op.

Beterschap, en succes ermee..

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:28

Ik heb geen idee wat voor inspuiting ik krijg, ik ben erg slecht op de hoogte gesteld vind ik. Ze weten uberhaubt niet eens zeker of het mijn SI- gewrichten wel zijn waar ik last van heb.

Dat het pijn gaat doen daar heb ik mij al opingesteld, ben sowieso geen naalden persoon, dus een drama word het toch al voor mij.

Oke, dus 2 dagen, ja ik heb sowieso al 1 á 2 dagen vrij genomen. Ben er benieuwd. :)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:33

Ik heb geen ervaringen met inspuiten van het si-gewricht. Wel heb ik ook jarenlang gelopen met klachten aan mijn bekken/rug/heupgebied na een val van een paard.

Uiteindelijk had ik er weer zoveel last van dat ik terug ben gegaan naar de huisarts en hij constateerde een beenlengteverschil van 2 cm en scoliose. Ik ging daar weg met een doorverwijzing naar de cesartherapie. Na een behandeling of 10 en geen enkele verbetering heeft zij mij weer doorverwezen naar een osteopaat.

Zij kon mij binnen 10 minuten vertellen dat mijn bekken scheef stond en het linker si-gewricht zat vast etc etc.
drie behandelingen later (flink gekraakt ook) was ik van alle klachten af. Dus ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt, maar wellicht is een second opinion bij een osteopaat nog wat?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:59

Bedankt voor je reactie!
Een second opinion is idd nog wel een goed idee. Ik wacht eerst de spuiten even af. Mocht dat niet werken, dan begin ik weer van voor af aan en ga terug naar de huisarts.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:53

Ik was vergeten te melden dat ik het (nu de ontsteking weg is) heel goed onder controle kan houden door regelmatig bij de osteopaat langs te gaan..

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:47

Oke! Hoe doe jij het met paardrijden? lukt dat wel ?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:11

Paardrijden is er juist heel goed voor..
Ik moet zo min mogelijk asymmetrische bewegingen maken, zoals fietsen en traplopen.
Bij paardrijden beweeg je symmetrisch in je bekken, dus dat is er juist heel goed voor.. mijn osteo raadde me ook aan te gaan rijden.. maar dat deed ik dus al.
Wel stap ik tegenwoordig op met een opstapje, anders wil het er nog wel eens in schieten..

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:20

hmm oke, ik kreeg juist meer last met rijden, maja komt ook omdat het niet zo'n heel braaf paardje was.
Maar wel goed om te onthouden!
Eerst maar eens zien of het werkelijk mijn SI - gewrichten wel zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:50

Mijn schoonzusje heeft meerdere injecties gehad en had hier veel last van. Ik weet niet precies wat voor injecties, maar het heeft haar in ieder geval niet veel verder geholpen. Maar goed, dat wil niet zeggen dat het bij jou niet kan helpen. Het inspuiten viel haar in ieder geval flink tegen.

Succes en sterkte vooral!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 12:59

Bedankt!

Ik hoor nu wel heel veel negatieve reacties en begin toch te twijfelen. Vooral ook omdat het een pure gok is het inspuiten.

Helpt het inspuiten eigenlijk alleen als het een ontsteking is?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:56

dat ligt er een beetje aan.. ze kunnen de cortisonen oplossen met gewoon water, of met een verdovingsmiddel.. ik kreeg de keuze altijd, dus ik koos voor extra verdoving..
(kom even niet op de naam, zal aan de nachtdiensten liggen..)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:49

Nou ik heb de huisarts maar even gebeld :) wou toch eens even weten hoe het zat. Hij zei dat het bijna wel zeker was dat het mijn SI gewricht is. Hij vertelde dat ze het wat verdoven en er dan iets inspoten, geloof een soort medicijn achtig iets.
En het kan wezen zei hij dat ik nog 2 of 3 keer terug moet komen :oo..
Dus ik ben eigenlijk heel benieuwd, ben wel zenuwachtig, nu al :D

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:53

Dat heet een facetinjectie, ik heb hem gisteren gehad, deed niet heel veel pijn, is een ontstekingsremmer en verdoving ineen, na de spuit mag je niet autorijden eerste uren, ik liep rond alsof ik dronken was en moest flink lachen, nu is het wel wat opgezet die plek die gespoten is, doet nog steeds meer pijn als eerst, maar kan wel weer rustig aan wat doen, al was winkelen niet zon heel goed idee vandaag, maar of en hoe snel het echt effect heeft kan ik je nog niet vertellen

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:03

Wat fijn, iemand die niet zoveel pijn heeft gehad :D
Idd, ze hebben gezegd dat ik niet mocht rijden, dus vriendlief heeft vrij genomen.
Wil je me op de hoogte houden hoe het gaat?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:10

Ja is goed, ik heb ook weinig duidelijk informatie gehad eigenlijk, je mag niet sporten eerste dagen en niets doen wat zeer gaat doen, maar morgen denk ik dat ik rustig op me paard stap

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:17

Oke, ik had dat dus ook gevraagd hoe het met sporten e.d zat. En mijn ene werk is stallen mesten en andere veel staan en zware dingen tillen. Maar zij kon daar niet zo veel over vertellen.
Ik wou dus weten of ik daarvoor een paar dagen vrij moet nemen, maar zal wel verstandig zijn dan denk ik.
Laatst bijgewerkt door Arvensis op 01-04-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:18

ik heb drie versleten wervels en een hernia ertussen en heb ook prednisoninjecties in de wervelkolom gehad, in de zenuwbaan... eerste spuiten waren om de hernia terug te trekken, dat deed echt heel zeer... maar dat waren ook alleen maar ontstekingsremmers en geen pijnstillers... deze spuiten heb ik maar liefst 8!!!!!!!!!!!!! keer gehad... een hel was dat!! kon zeker een week niks meer...
maar die spuit waar jij het over hebt, die heb ik ook drie nog gehad... dat is een stuk minder pijnlijk, omdat die niet zo diep gaan... en omdat er dus een pijnstiller in zit.. ik heb daar een dag een beetje last van gehad, en moest inderdaad na ongeveer 3 a 4 weken weer terug om een nieuwe te laten zetten... nadat ik deze drie spuiten heb gehad, gaat het stukken beter, en ben ik inmiddels, na een jaar sukkelen al meer dan een maand pijnvrij!!!

dus uiteindelijk werken die spuiten wel,... maar het duurt even,.. waarschijnlijk duurt het een keer of 2 of 3 voordat de pijn echt minder word, belangrijk is vaak wel, dat je onbelast blijft bewegen, denk aan lange stukken rechtuit wandelen...
dat werkt erg goed...
veel succes en beterschap natuurlijk!!!

groetjes keshia

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:22

Bedankt voor je reactie!
Wat fijn dat het bij jou begint te werken! Nu krijg ik toch weer een beetje hoop :D
Jij ook nog beterschap!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:51

ja ik denk dat het meer een kettingreactie is geweest...
ik had een hernia, en daardoor dus pijn.. aangezien die lekker tegen je zenuwbaan drukt... daardoor loop je minder, zit of lig je meer... en raken al je spieren overstuur....
die versleten wervels heb ik natuurlijk ook al langer, dat komt niet in een dag, maar daar kreeg ik door die hernia natuurlijk meer last van...
die spuiten hebben de ontsteking en uitpuiling van de hernia weggehaald... (die eerste 8) daardoor geen druk meer op mijn zenuwbaan..
en dus alleen nog maar last van de wervels, en spiergroepen...

daarna dus die verdovende spuiten, zodat je geen last meer hebt aan je wervels, en een leuk pilletje erbij tegen de pijn, en dan... tjah... wandelen rustig paardrijden... niet te veel tillen, bukken, draaien... en dan kom je er wel...

vooral niet met pijn gaan lopen, want dan loop je alleen maar meer naar de knoppen.. doordat je dus scheef loopt, en niet zoals je normaal doet... en echt je rust pakken, als je merkt dit red ik niet..
dat is het belangrijkste.. anders loop je er over een paar jaar nog mee!!
groetjes keshia

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:21

ik heb dze spuiten ook gehad, niet in mijn Si gewrichten,maar in mijn staartbeentje.
geen pretje, maar het is te doen hoor.
echt enorme pijn daarna,nee.
maar wel gevoelig,paar dagen rustig aan doen is wel verstandig,zeker als je zwaar lichamelijk werk doet.
ik vond eht vooral geestelijk zwaar. klinkt misschien gek,maar na 3 jaar pijn,rondsukkelen,niemand weten wat het is,heb je je hoop zo op deze behandelingen gevestigd, en ik moet in zo'n operatieschortje op de o.k op handen en knieen gaan zitten, in mn blote kont, en dan staan ze met 3 man naar je kont te kijken, en spuiten maar.
heb deze behanding 3 keer gehad, hielp helaas niks. 4e behandeling was anders,geen cortysonen maar dmv verhitting/stroom oid zenuwen uitschakelen, die was wel heel pijnlijk maar heeft gelukkig ook geholpen.

nu moet ik over 2 weken naar orthopeed in ZH voor cortysonenspuiten in mijn ribben.(al half jaar onsteking)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:42

SandravdB schreef:
Dat heet een facetinjectie, ik heb hem gisteren gehad, deed niet heel veel pijn, is een ontstekingsremmer en verdoving ineen, na de spuit mag je niet autorijden eerste uren, ik liep rond alsof ik dronken was en moest flink lachen, nu is het wel wat opgezet die plek die gespoten is, doet nog steeds meer pijn als eerst, maar kan wel weer rustig aan wat doen, al was winkelen niet zon heel goed idee vandaag, maar of en hoe snel het echt effect heeft kan ik je nog niet vertellen

Dat is geen facetinjectie hoor je haalt dingen door elkaar ;)

Ik heb sinds juli 2009 meerdere malen injecties in oa het SI-gewricht gehad. Ze hebben een facetdenervatie gedaan (dit zit hoger in de rug) en in februari heb ik een SI-denervatie ondergaan.
Op dat moment even erg vervelend, ze kunnen alleen oppervlakkig de huid verdoven. Verder ben je volledig bij omdat je aan moet geven of dat de plaats is waar je pijn hebt. Je mag inderdaad die dag geen auto rijden omdat je tijdelijk uitval kunt krijgen. In principe mag je op geleide van klachten weer alles doen. Ik ben de volgende dag ook gewoon weer aan het werk gegaan. Liep niet zo snel en bukken ed ging niet erg makkelijk. Het is wel belangrijk dat je in beweging blijft.

Welk ziekenhuis ga je? Hoogeveen of Meppel?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:05

Bedankt oor jullie reacties!

@keshia, dat is allemaal niet niks waar jij mee rond loopt :oo
Je hebt al genoeg achter de rug dus.
Hopelijk komt het allemaal weer in orde!
Ik loop eigenlijk altijd wel door de pijn heen, thuiszitten oid kan ik gewoon niet.

@ Ikkemetwikke: Ik kan snappen dat het geestelijk erg zwaar is die spuit, ik zou mij daar ook totaal niet prettig bij voelen nee. Maar goed, zij maken het wel vaker mee, dus voor hun zal het niet raar zijn.
Blij dat je nu daarmee geholpen bent! en succes over 2 weken!

@Mistral94: Ik wist niet dat er nog verschillende soorten prikken waren, ik heb eigenlijk geen idee wat voor prik ik krijg. Maar idd ik denk wel dat ik aan moet geven of het idd die pijn is.

Ik ga in het ziekenhuis van Hoogeveen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:30

Een denervatie is uitschakelen van zenuwen in dat gebied. Dus in de facetgewrichten (rug) en SI-gewricht. Voordat ze dit gedaan hebben heb ik ook de ontstekingsremmende injectie gehad. Aangezien dit niet het gewenste effect had, hebben ze besloten om de zenuwen door te branden (en dat is echt vervelend)

Ik ben voor die pijnbehandelingen in Meppel geweest overigens.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:41

Ik heb tot nu toe meer last als voor de injectie, net of het sneller zeer doet en ik sneller moe ben.