15 December 2007 besloot ik om de vloer op mijn werkplaats eens grondig te onderzoeken. Dit resulteerde 's avonds in een bezoekje spoed wegens aanhoudende pijn in de pols. Op de foto's zagen ze 'iets' maar het was niet duidelijk omdat mijn pols en hand te hard gezwollen waren. Na een week open gips, kreeg ik de gebruikelijke 6 weken vast gips. Na deze periode was er nog steeds iets 'mis' en werd ik van scan naar scan gestuurd. Uiteindelijk werd er na 4 maanden continue gips ontdekt dat er 2 handwortelbeentjes verschoven waren en dat er een ligament zo goed als volledig afgescheurd was. Hierdoor werd er besloten om een eenvoudige ingreep te doen. 1tje zoals er 100 in een dozijn zijn
.Ik kwam op de wachtlijst terecht en in Juni was het dan zover.. De operatie die alles zou oplossen...
En dat was ook zo. Het was een verademing om na al die maanden weer pijnvrij te zijn en begon alweer plannetjes te maken. Echter had de wijze heer (of dame) van boven andere plannen voor me
. Exact 1 week na de operatie begon mijn hand opnieuw pijn te doen. Via de huisarts naar spoed, daar onderzoeken gehad en op antibiotica gezet. Naarmate de dag vorderde, zwol mijn hand op (verbeeld je een opgeblazen handschoen) en schreeuwde ik het echt uit als ik bewoog. En opnieuw naar spoed. Daar bleek dat mijn CRP (ontstekingswaarde in het bloed) over de 400 was. Normaal zit je CRP onder 5. Ik moest daar blijven en werd onmiddellijk geopereerd.De volgende dag werd ik met de ambulance (heb ik dat dus ook eens meegemaakt
) naar een ander ziekenhuis gebracht. Daar kreeg ik te horen dat ik een MRSA-wondinfectie (ziekenhuisbacterie) had. Ik werd in isolatie gezet en heb daar 7 weken doorgebracht. Regelmatig moest ik onder (een korte) narcose om de wond te reinigen en dood vlees te verwijderen. Omdat er zoveel weefsel weg was, kon de wonde niet gesloten worden en kreeg ik in de 5de week mijn 3de grote operatie. Ik kreeg een chinese flap, ze verplaatsten dus eigenlijk gewoon gezond weefsel onderhuids naar de wonde om deze toe te krijgen, een soort van huidtransplantatie.Na 2 weken mocht ik naar huis
, wel met stricte opvolging. Eerst dagelijks naar kliniek om gips te verwijderen, wond te controleren, bloed trekken en opnieuw ingipsen. Dit werd steeds wat langer uitgesteld zodat ik na 3 maanden nog maar wekelijks naar het ziekenhuis moest.Na 6 maanden werd duidelijk dat al mijn kraakbeen in mijn hand en pols verdwenen was ten gevolge van die MRSA-infectie. Hier was niets aan te doen en er werd besloten om mijn hand en pols vast te zetten. Hiervoor moesten mijn bloedwaarden echter wat stabieler zijn en in augustus 2009 was het dan zover. Grote operatie nr 4 werd uitgevoerd en nu heb ik platen en schroeven daar zitten.
Eerlijk gezegd dacht ik dat dit de laatste operatie was. Echter blijf ik een medisch probleemgeval
. Bloedwaarden zijn sinds die operatie helemaal op hol geslagen. CRP blijft veel te hoog en nu is er besloten om op 7 mei alles er terug uit te halen... Daarna kijken we verder wat er moet gebeuren...Tot zover het medisch verhaal, maar psychisch gaat het niet zo goed. Ik zit al meer dan 2 jaar aan 2 of meerdere soorten antibiotica en pilletjes voor het 1 of ander en voel me heel dikwijls lichamelijk slecht. Ook de morfine, die ik echt nodig heb voor pijnbestrijding, is niet min voor mijn geestelijke en lichamelijke toestand. De bijwerkingen zoals overgeven, draaierig,... horen er spijtig genoeg bij. De meeste dagen voel ik me ziek of heb ik veel pijn. Mijn rechterhand is 'nutteloos', elke beweging doet verschrikkelijk pijn, heb er geen kracht in, kan amer iets vast houden. Ik kan niet meer rijden, ik kan de pony's zelfs maar amper verzorgen, dit doet mijn moeder nu. Maar zelfs de dagdagelijkse dingen zoals vlees snijden, haren wassen, veters binden, rits van jas sluiten of noem maar op... Ik heb bij zoveel handelingen hulp nodig en dat stoort me. Van een zelfstandig persoon naar 'hulpbehoevende' gaan is hard voor me.
Maar het lukt me nog een beetje om hier mee om te gaan. Ik heb echter meer problemen met het feit dat mijn sociale contacten bijna nihil zijn. Ik merk ook dat mijn omgeving het beu is. Zo heb ik vaak zin om bv iets te doen voor een vereniging en spreek ik ook iets af, echter steeds onder voorbehoud omdat ik nooit op voorhand weet hoe ik me die bepaalde dag zal voelen. Ik moet zo'n afspraken dan ook dikwijls afzeggen en dan voel ik me geweldig schuldig. Ik merk ook dat mensen het echt beu zijn maar ik kan er niets aan doen. En dit stoort me zo hard... Ik wil weer 'normaal' zijn en het actieve leven van vroeger oppakken maar ik vrees, hoe langer, hoe meer, dat dit een utopie van me is...
Ik heb eigenlijk geen flauw benul waarom ik dit hier post
, ik wil absoluut geen medelijden, ik weet heus dat er zoveel mensen grotere problemen hebben dan ik. En ergens wil ik niet geloven dat mijn leven zoals het nu is, mijn toekomstige leven gaat blijven. Ik wil blijven hopen dat er nog verbetering gaat komen, dat de infectie uit mijn lichaam gaat, dat ik niet meer wekelijks of vaker naar het ziekenhuis moet, dat ik pijnvrij ga zijn, dat ik terug kan rijden, kortom, dat ik terug de persoon van voor het ongeval kan zijn... Daar hoop ik op

Zo typisch... De ene week zeggen ze dat je uit huis moet en de andere week krijg je op je kop omdat je dat gedaan hebt... Is hier ook zo herkenbaar

Maar hoe krab jij bv de hoeven uit?
Dan voel je je vanzelf al een stuk beter!
Ach ik heb lol, das het belangrijkste