Pezen, tsja wat moet je ermee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pezen, tsja wat moet je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:33

Ik had vroeger een ongelukje gehad, ik was met mijn pols door het glas gegaan toen ik 7 was, daardoor waren 3 pezen door (die van mijn pink, ringvinger en middelvinger). Die zijn aan elkaar gehecht, die arm was een paar maanden gespalkt en toen kreeg ik oefeningen om ervoor te zorgen dat ze weer soepel werden. Nu heb ik er eigenlijk bijna geen last meer van, soms als ik veel moest schrijven wel maar ach, ik kan er wel mee leven. Nu sinds deze winter merk ik dat ik met paardrijden toch wel veel minder kan dan "normaal". Zeker nu ik der aan het oprichten ben. Ik kan gewoon moeilijk/geen vuist maken. Ik krijg het wel even voor elkaar, maar een minuut of nog niet eens later is hij onbewust weer open. Ook kan ik bijna niet met mijn ringvinger rijden, het moet met mijn hele vuist omdat ik gewoon niet anders kan.
Het is ook niet dat ik te weinig kracht heb in mijn spieren voor een vuist, het zijn echt mijn pezen waar ik last van heb.. Ik baal er behoorlijk van, die fouten liggen aan mij, maar ik kan er gewoon niets aan doen heb ik soms het idee. Ik word er echt gek van, instructrice zegt steeds vuist in mn handen, maar het lukt me niet om dat met rechts vol te houden. Links gaat het gewoon goed, maar rechts kan ik het niet. Ik ben daardoor zoveel bezig met mijn rechter hand dat ik gewoon "vergeet" dat ik de rest van mijn armen ook nog stil moet houden, het is zo moeilijk.. Het is zoiets kleins, maar het kost zoveel kracht. Ik rij trouwens niet constant met een vuist, er zit bij mij verschil tussen een vuist om der rond te vragen, maar een vuist om der te laten ontspannen. maar ik krijg het niet voor elkaar, ik word er eigenlijk moedeloos van...

Dus als iemand er tips tegen heeft zijn die zeer welkom, maar ik moest het verhaal even van me afschrijven.. Ik krijg toch wel meer het idee dat ik Vinet nooit zo kan rijden zoals ze kan.. Het probleem als ik der niet constant goed kan laten lopen in de proef/training ligt niet aan haar, maar aan mij. Misschien ben ik wel niet geschikt om der hoger in te rijden..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:42

Oefenen, oefenen en oefenen.
Ik heb jarenlang geoefend op m'n hakken laag houden (wie niet?) en daarna maandenlang geoefend met de teugels te spelen. In het begin lukt het amper, als je het doet, vergeet je de rest, precies wat jij zegt. Maar uiteindelijk werpt het toch wel z'n vruchten af en op een dag hoef je er nieteens meer over na te denken.

Begin heel simpel: alleen bij de C een vuist maken bijv. Daarna A-C, A-B-C-E, etc. Verwacht niet met een week dat je het al kan, zoiets kost gewoon tijd. Je kon ook niet in 1 dag lopen of schrijven.

En: een vuist maken kan heel verschillend zijn he. Is dat je hand fijnknijpen, de vingers gesloten houden of iets ertussen?
Ikzelf rij namelijk echt met een hele losse hand, mijn hand is echt niet altijd een harde vuist. Meestal houd ik m'n handen zo half dicht, lekker ontspannen. Als het paard gek doet oid, kan ik wel direct een vuist maken, maar over het algemeen zijn ze dus redelijk losjes. Misschien is dat ook een idee voor jou?

milatje

Re: Pezen, tsja wat moet je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:47

Heb je ooit eens een stressballetje geprobeerd? Of iets van klei waar je in kan knijpen?
Ga voor de grap eens 2 of 3 keer per dag 5 minuten in zo'n balletje/klei zitten knijpen en kneden (tijdens het tv kijken of iets dergelijks). Wellicht rek je zo je pees iets op.