Onderzoek rhesus-baby's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Onderzoek rhesus-baby's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:20

Hey allemaal :)

Ik kreeg laatst een telefoontje van mn moeder dat ik binnenkort gebeld kan worden voor een onderzoek.
Ik ben vroeger als baby gespoeld, omdat er iets mis was met mijn bloed (dat had iets te maken met mijn rhesus)
Nu weet ik hier heel weinig over omdat mn ma er weinig over kan vertellen.

Ik had ook al gegoogled maar daar stond dat als de moeder rhesus positief was dat zij een prik zou krijgen, maar ze hadden juist bij mij wat gedaan/gegeven

Voor dat onderzoek gaan ze binnenkort kijken naar mn persoonlijkheid, hoe ik mezelf ontwikkel, of dit mischien te maken heeft met mn asperger, er word bloed afgenomen etc.
Er zouden ongeveer 350 mensen onderzocht worden, en nu is mijn vraag of meer mensen hier ervaringen of informatie over zouden kunnen geven wat dat spoelen nou eigelijk inhoud. :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 08-04-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel op verzoek aangepast

inge1968

Re: Bloed gespoeld als baby, binnenkort onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:24

Wat appart? waarom heeft je moeder dan die prik nooit gekregen?
ook ik ben rhesus positief en na de geboorte van mijn bijde kinderen heb ik binnen 24 uur de prik gehad.
ook mijn moeder had dit en heeft toen prikken gehad.
in de tijd van mijn oma was dit nog niet bekent en zij heeft daardoor ook enige kinderen verloren in de zwangerschap.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:25

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat als je al in contact geweest bent met anders bloed, dat je al antistoffen had aangemaakt en dat daarom je bloed gespoeld moest worden?
Wel interessant, ik blijf je even volgen!

Edit: http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_bl ... enDocument

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:28

@ inge: ik weet niet of mijn moeder een prik heeft gehad. (heeft ze het niet over gehad, alleen dat ik gespoeld was als baby, dit moest binnen 24 uur anders was ik dood geweest)
Zelf heb ik (zover ik het weet) A negatief, en mn moeders bloedgroep weet ik niet.

Binnenkort kan ik dus gebeld worden voor zon onderzoek, en moet ik dus bloed laten prikken voor onderzoek :)

edit: horse girl, thnx voor de link ik ga ff lezen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:30

Conclusie: Ze gaan kijken of die rhesus een verband heeft met Asperger?
Interessant.

Ik zag bij google dat er op gezocht is op de computer, ik zal het eens vragen als mijn moeder zo terug is.
Misschien weet ze hoe dat bij mij zit, ik ben ook een Asperger.
Echter ben ik niet beschikbaar om lek te prikken. O:)

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:35

kiwi1990 schreef:
@ inge: ik weet niet of mijn moeder een prik heeft gehad. (heeft ze het niet over gehad, alleen dat ik gespoeld was als baby, dit moest binnen 24 uur anders was ik dood geweest)
Zelf heb ik (zover ik het weet) A negatief, en mn moeders bloedgroep weet ik niet.

Binnenkort kan ik dus gebeld worden voor zon onderzoek, en moet ik dus bloed laten prikken voor onderzoek :)

edit: horse girl, thnx voor de link ik ga ff lezen :)

O oke dit dacht ik omdat je in je bovenstaande bericht schreef dat je had gegoogled en dat daar stond dat als de moeder rhesus positief was dat zij een prik zou krijgen, maar ze hadden juist bij jou wat gedaan/gegeven
Daardoor dacht ik dat je moeder geen prik had gehad.
ik hoop dat ze door middel met dit onderzoek meer over rhesusbaby's kunnen uitzoeken.
Vind het ook heel goed dat je daarom hier aan mee gaat doen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:36

Moonfish: ze kijken of het spoelen van het bloed, en behandelingen als baby de asperger bv hebben kunnen veroorzaakt, ook of dit de ontwikkeling van het kind/persoon in de weg heeft gezeten. zowel het EQ als IQ en je bloed word getest.

Ze willen er meer over leren omdat er weinig over bekend is, vandaar al dat ze zoveel mogelijk mensen willen onderzoeken die vroeger als baby zijn gespoeld :)

edit: inge, ik vind het niet erg om mee te doen, van de prik voel je toch niks zolang je ontspant :)
En ben zelf eigelijk ook wel benieuwd wat het eigelijk in houd, dus met het onderzoek zelf kan ik ook veel leren, blijf zowiezo updaten als ik wat van ze hoor :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:40

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Volgens mijn moeder ben ik niet gespoeld bij mijn geboorte.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:53

Dat heb ik op school gehad :P!

Dat zit idd met het rhesus positief/negatief. Heeft jou moeder 'voor jou' al eerder een kind gehad?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:15

Ja ze heeft mijn broer toen gekregen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:23

Het kan zijn dat ze het niet door hebben gehad dat de rhesusfactor mee speelde. Vaak gebeurt dit bij een 1ste kindje. Tegenwoordig wordt je daar op getest maar of dat 20 jaar geleden ook al zo wasweet ik niet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:05

Ik heb de formulieren binnen gekregen, en daar heb ik extra informatie in kunnen vinden over wat het nou presies was.

Citaat:
Uw kind is tijdens de zwangerschap behandeld in verband met bloedarmoede met een intrauterine bloed transfusie in het LUMC.
Gedetailleerde informatie over de lange termijn uitkomst bij grote groep kinderen geboren na deze intrauterine behandeling zijn niet bekend.

Het zat dus zo dat terweil ik nog in de buik zat ze mij een bloedtransfussie hebben gegeven omdat de kans was dat ik te vroeg of zelfs dood geboren zou worden.
even paar stukjes teks met uitleg, en doel van het onderzoek:

Citaat:
het wetenschappelijk onderzoek
Bloedgroepen zijn erfelijk bepaald, behalve bij eeneïge tweelingen zijn er altijd bloedverschillen tussen mensen. Het krijgen van een bloedtransfusie kan dan ook aanleiding geven tot de vorming van antistoffen bij de patient. Deze antistoffen zijn gericht tegen bloedgroepen die de patient zelf niet bezit maar wel aanwezig zijn op de bloedcellen in donorbloed. Als een patient eenmaal antistoffen heeft, dan wordt hier bij de volgende transfuzie rekening mee gehouden.
Uit gegevens van patienten die de afgelopen 20 jaar in het LUMC intra-uteriene transfusies hebben gehad is gebleken dat nieuwe antistoffen bij ongeveer 25% van de vrouwen is opgetreden. Deze antistoffen kunnen gericht zijn tegen bloedgroepen op de rode bloedcellen van de donor of tegen die van uw kind. Antistoffen die ontstaan zijn tijdens de zwangerschap lijken langer te blijven bestaan dan antistoffen die gevormd zijn na een bloedtransfusie. Het is bekend dat bloedcellen van het kind na de zwangerschap nog lange tijd in het lichaam van de moeder aanwezig kunnen zijn. Het is onbekend of deze cellen ervoor kunnen zorgen dat de moeder antistoffen tegen bloedgroepen op deze cellen blijft vormen.

Het Neanatalogisch centrum van het Willem-Alexander Kinder- en Jeugd centrum, de afdeling Verloskundigen van het LUMC en Sanquin BloodBank doen onderzoek naar de lange termijn uitkomst van intrauterine bloed transfusie. Deze behandeling van bloed armoede wordt vooral gebruikt bij Rhesus immuunisatie, maar soms ook voor zeldzamere indicaties.
Uit een aantal kleine onderzoeken is gebleken dat deze behandeling niet geassosieerd is met ongunstige lange termijn effecten.
Echter, deze onderzoeken waren te klein om de presieze lange termijn uitkomst met zekerheid vast te stellen. Om deze goed te kunnen testen is een groot landelijk onderzoek nodig.

delen van: opzet van het onderzoek:
Citaat:
*knip* Tijdens dit bezoek zal van moeder en kind gevraagd worden éénmalig bloed af te staan voor onderzoek.
Van kleine kinderen zal, in plaats van een bloedmonster, mondslijmvlies worden afgenomen.*knip*

Bij kinderen van 2-17 jaar zal, indien hier toestemming voor word gegeven, een onderzoek naar de psychische en motorische ontwikkeling worden gedaan

Citaat:
Bij een zwangerschap gaan er cellen over van kind naar moeder. Er zijn theorieën, maar geen bewijzen dat dit de reden is dat vrouwen vaker bepaalde ziekten, zgn autoimmuun ziekten, zoals schildklierafwijkingen en reuma, zullen ontwikkelen dan mannen. Omdat bij intrauterine transfusies meer cellen van kind naar moeder gaan zullen wij daar specifiek onderzoek naar verrichten.*knip*

Vrouwen lijden vaker aan bepaalde aandoeningen (voorbeelden zijn schildklierziekten, sclerodermie, auto-immuun trombocytopenie e.a) dan mannen. Een vermoeden is dat dit met zwangerschappen te maken heeft. De redenering is dat kinderlijke bloedcellen bij de moeder bepaalde afweerreacties kan versterken, soms betreft dit afweerreacties tegen eigen weefsels. Dit word auto-immuun ziekten genoemd. Alhoewel na elke zwangerschap bloedcellen van het kind bij de moeder achterblijven, gebeurd dit in versterkte mate na intra-uteriene transfusies

Zo hele lap tekst :+
Nu heel stuk duidelijker voor mij, en ook voor de rest die dit leest.
Mijn moeder is A positief, en ik A negatief (bloed van mn vader.) ook had ze iets dat ze Rhesus-D negatief was, wat dat bij mij is weet ze niet :)
Ook heeft zij de spuit gehad na de geboorte.
Hoop nu dat er flink wat vragen beantwoord zijn :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 01:28

Ok, weet ik ook gelijk waarom m'n moeder een prik kreeg nadat ik geboren was :P Zij dacht idd dat het kwam door bloedgroepen maar kon me de details niet vertellen.

Spannend zo'n test. Zie je er tegenop of niet?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:04

Nee eigelijk niet, enige wat ze gaan doen is even bloed prikken (zat al te geinen met mn ma, die is nml bang voor naalden, ik zo tegen haar: zal ik je hand dan vasthouden? :+)
en ze gaan gwn even praten :)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:06

Mijn bloed is ook gespoeld toen ik net geboren was.
Ik ben 6 weken te vroeg geboren en mijn lever bleek na 2 dagen mijn bloed af te breken. Toen werd mijn moeders bloed getest en daarna het bloed van mijn vader en dat van mijn vader werd als goed getest en ik kreeg een wissel transfusie.

Heb bloedgroep A positief Rhesus D anti E en daarvoor heb ik ook altijd een kaartje bij me in mijn portemonnee :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 21:37

Ok, moet jij ook meedoen aan het onderzoek?
Ik kreeg al een transfusie toen ik nog in de buik zat om te voorkomen dat ik dood/ te vroeg geboren zou worden.

Ik ben uiteindelijk 4 weken te vroeg geboren. :)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:42

@kiwi1990

Nee, ik heb niets gehoord over een onderzoek.
Ik kwam dit topic tegen hier zo en dacht, oh ik reageer ook even.

Vind het een interessant topic.. Zeker om het stukje hier beneden wat ik even over gekopieerd heb.

Mijn moeder lijd ook aan auto-immuun ziekte (artritis en de ziekte van graves) en heeft ook een schildklier-ziekte. Waarvoor ze een opname in het ziekenhuis heeft gehad en haar schildklier met een radioactieve shot is stil gelegd. Wat behoorlijk fout ging en haar schildklier juist nog actiever werd dan ie al was. Dus zit ze aan de zware medicijnen om haar schildklier te stoppen.
De ziekte van graves veroorzaakt constant ontstekingen aan spieren, pezen en gewrichten en heeft haar gezichtsvermogen aangetast. Ze heeft daardoor vaak pijn en zit vaak aan de prednison waardoor ze nu overgewicht heeft. Ook bij te veel werken of te veel activiteiten krijgt ze acuut ontstekingen wat ook tot artritis en reuma lijdt.
Zij heeft overigens geen prik gehad na mijn geboorte.

Citaat:
Bij een zwangerschap gaan er cellen over van kind naar moeder. Er zijn theorieën, maar geen bewijzen dat dit de reden is dat vrouwen vaker bepaalde ziekten, zgn autoimmuun ziekten, zoals schildklierafwijkingen en reuma, zullen ontwikkelen dan mannen. Omdat bij intrauterine transfusies meer cellen van kind naar moeder gaan zullen wij daar specifiek onderzoek naar verrichten.*knip*

Vrouwen lijden vaker aan bepaalde aandoeningen (voorbeelden zijn schildklierziekten, sclerodermie, auto-immuun trombocytopenie e.a) dan mannen. Een vermoeden is dat dit met zwangerschappen te maken heeft. De redenering is dat kinderlijke bloedcellen bij de moeder bepaalde afweerreacties kan versterken, soms betreft dit afweerreacties tegen eigen weefsels. Dit word auto-immuun ziekten genoemd. Alhoewel na elke zwangerschap bloedcellen van het kind bij de moeder achterblijven, gebeurd dit in versterkte mate na intra-uteriene transfusies

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:57

Ok, dus das dan wel intresant als we binnenkort de hele uitslag te horen krijgen.
Ik moet binnenkort in ieder geval bloed gaan prikken bij de huisarts en die sturen dat dan door.

Het kan wel een flinke tijd gaan duren voordat we de gehele uitslag hebben.