Ik heb de formulieren binnen gekregen, en daar heb ik extra informatie in kunnen vinden over wat het nou presies was.
Citaat:
Uw kind is tijdens de zwangerschap behandeld in verband met bloedarmoede met een intrauterine bloed transfusie in het LUMC.
Gedetailleerde informatie over de lange termijn uitkomst bij grote groep kinderen geboren na deze intrauterine behandeling zijn niet bekend.
Het zat dus zo dat terweil ik nog in de buik zat ze mij een bloedtransfussie hebben gegeven omdat de kans was dat ik te vroeg of zelfs dood geboren zou worden.
even paar stukjes teks met uitleg, en doel van het onderzoek:
Citaat:
het wetenschappelijk onderzoek
Bloedgroepen zijn erfelijk bepaald, behalve bij eeneïge tweelingen zijn er altijd bloedverschillen tussen mensen. Het krijgen van een bloedtransfusie kan dan ook aanleiding geven tot de vorming van antistoffen bij de patient. Deze antistoffen zijn gericht tegen bloedgroepen die de patient zelf niet bezit maar wel aanwezig zijn op de bloedcellen in donorbloed. Als een patient eenmaal antistoffen heeft, dan wordt hier bij de volgende transfuzie rekening mee gehouden.
Uit gegevens van patienten die de afgelopen 20 jaar in het LUMC intra-uteriene transfusies hebben gehad is gebleken dat nieuwe antistoffen bij ongeveer 25% van de vrouwen is opgetreden. Deze antistoffen kunnen gericht zijn tegen bloedgroepen op de rode bloedcellen van de donor of tegen die van uw kind. Antistoffen die ontstaan zijn tijdens de zwangerschap lijken langer te blijven bestaan dan antistoffen die gevormd zijn na een bloedtransfusie. Het is bekend dat bloedcellen van het kind na de zwangerschap nog lange tijd in het lichaam van de moeder aanwezig kunnen zijn. Het is onbekend of deze cellen ervoor kunnen zorgen dat de moeder antistoffen tegen bloedgroepen op deze cellen blijft vormen.
Het Neanatalogisch centrum van het Willem-Alexander Kinder- en Jeugd centrum, de afdeling Verloskundigen van het LUMC en Sanquin BloodBank doen onderzoek naar de lange termijn uitkomst van intrauterine bloed transfusie. Deze behandeling van bloed armoede wordt vooral gebruikt bij Rhesus immuunisatie, maar soms ook voor zeldzamere indicaties.
Uit een aantal kleine onderzoeken is gebleken dat deze behandeling niet geassosieerd is met ongunstige lange termijn effecten.
Echter, deze onderzoeken waren te klein om de presieze lange termijn uitkomst met zekerheid vast te stellen. Om deze goed te kunnen testen is een groot landelijk onderzoek nodig.
delen van: opzet van het onderzoek:
Citaat:
*knip* Tijdens dit bezoek zal van moeder en kind gevraagd worden éénmalig bloed af te staan voor onderzoek.
Van kleine kinderen zal, in plaats van een bloedmonster, mondslijmvlies worden afgenomen.*knip*
Bij kinderen van 2-17 jaar zal, indien hier toestemming voor word gegeven, een onderzoek naar de psychische en motorische ontwikkeling worden gedaan
Citaat:
Bij een zwangerschap gaan er cellen over van kind naar moeder. Er zijn theorieën, maar geen bewijzen dat dit de reden is dat vrouwen vaker bepaalde ziekten, zgn autoimmuun ziekten, zoals schildklierafwijkingen en reuma, zullen ontwikkelen dan mannen. Omdat bij intrauterine transfusies meer cellen van kind naar moeder gaan zullen wij daar specifiek onderzoek naar verrichten.*knip*
Vrouwen lijden vaker aan bepaalde aandoeningen (voorbeelden zijn schildklierziekten, sclerodermie, auto-immuun trombocytopenie e.a) dan mannen. Een vermoeden is dat dit met zwangerschappen te maken heeft. De redenering is dat kinderlijke bloedcellen bij de moeder bepaalde afweerreacties kan versterken, soms betreft dit afweerreacties tegen eigen weefsels. Dit word auto-immuun ziekten genoemd. Alhoewel na elke zwangerschap bloedcellen van het kind bij de moeder achterblijven, gebeurd dit in versterkte mate na intra-uteriene transfusies
Zo hele lap tekst 
Nu heel stuk duidelijker voor mij, en ook voor de rest die dit leest.
Mijn moeder is A positief, en ik A negatief (bloed van mn vader.) ook had ze iets dat ze Rhesus-D negatief was, wat dat bij mij is weet ze niet 
Ook heeft zij de spuit gehad na de geboorte.
Hoop nu dat er flink wat vragen beantwoord zijn