Last van 'lucht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Last van 'lucht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:07

:o

Ik heb al jaren ontzettend last van maag en darmen maar volgens onderzoeken ben ik gewoon hartstikke gezond (alleen dus 'prikkelbare darm syndroom' omdat ze niks anders konden vinden)
probleem is dat ik naast de buikpijn echt veel last heb van overmatig 'lucht' dwz; boeren, winderigheid :+ en een vreselijk opgeblazen buik.
Nu moet ik sowieso mijn eetgewoonten onder handen nemen; ik drink veel frisdrank (light), maar op dagen dat ik dat niet doe heb ik het ook (net zo erg).

Verder leef ik best wel onregelmatig omdat ik dus ook onregelmatig werk :\ en dat heeft geloof ik ook invloed op mijn klachten.
Daarnaast ben ik iemand die zich overal druk om kan maken en zich moeilijk kan ontspannen, soms heb ik het idee dat ik misschien lucht in ga slikken doordat ik loop te stressen :? en kan me moeilijk ontspannen. Als ik een dagje thuis ben zit ik meestal heel de dag achter de comp. Terwijl ik eigenlijk gewoon zou moeten gaan wandelen, of gaan paardrijden.

En het vervelendste is dat ik nu steeds vaker een kringetje kom; bang om last te krijgen van buikpijn en gas :o en daardoor juist ga stressen en last krijg... *zucht*
Nu maar weer homeopatische pilletjes besteld (Carbo vegetabilis D6 ), dit is geloof ik het enige wat ik nog niet gebruikt heb :+
Rennie Deflatine helpt ook wel wat, maar het probleem is dat je dat niet langdurig mag gebruiken.

Niet echt een bepaald een onderwerp wat je op een feestje in de groep gooit :)) maar misschien hebben jullie nog tips?

MarjonTampon

Re: Last van 'lucht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:12

Ik zou de frisdrank en alles met prik eens minstens een week laten staan. Een paar dagen niet, merk je misschien nauwelijk verschil van.
En inderdaad bewegen is ook goed voor je darmen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:17

Ooit gedacht aan een allergie?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:19

Hmm, ik lees even mee.
Ik heb het voornamelijk op school en stage.
Ik voel de gassen dan :+ en ga ze juist krampachtig proberen binnen te houden, waardoor ik mega buikpijn krijg en een zwangerschapsbuik :P

Het gaat ook borrelen, wat ook te horen is voor de omgeving. zó schaamteverwekkend :o

Op het moment dat ik in de auto zit, laat ik een dikke scheet en dan zijn alle klachten weg..
Op school lukt dat niet (als ik netjes op de WC zit :+ )

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:34

milatje schreef:

ik ben op vanalles getest; zowel lactose als gluten en ook candida is het niet..

Puchje; herkenbaar :+ bij mij verdwijnt mijn buik alleen niet. 's ochtends is ie plat (nouja, plat :P iig niet opgeblazen), en 's avonds lijk ik echt zwanger.. }:0

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:38

Ik dacht al dat ik de enige was. Bij mij helpt het om na het eten wat te blijven bewegen, bijv. de vaat wegwerken of wat gaan staan strijken. Als ik na het eten ga zitten, dan heb ik ook last van mijn buik en ook die zet dan uit. Plat op bed gaan liggen helpt bij mij ook en dan maar even winden laten, haha net een ballon die dan leeg loopt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:45

Hebben jullie weleens een 'eetdagboek' bijgehouden? Waarin je bijhoudt wat je op welk moment eet en drinkt en welke klachten je dan hebt? Kan inzicht geven in welk voedsel je wel en niet kan hebben :)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:49

er bestaat ook rennie deflatine, voor een opgeblazengevoel en winderigheid. Misschien helpt dat. (van het brandend maagzuur merk)

Niet goed om iedere dag te nemen, maar misschien wel prettig voor de 'erge' momenten.
en dan ondertussen opzoek naar een definitieve oplossing

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:59

Hé dit ken ik dus ook ! Had er al eens een topic over geopend maar niemand herkende het. Ik heb dit niet dagelijks, het is met vlagen, de ene keer heb ik het 3 dagen achter elkaar en da andere keer heb ik het 4 weken niet. Heel vreemd want ik eet vrijwel hetzelfde. Dacht eerst dat het kwam door rijstewafels bij mij, telkens als ik die at kreeg ik het. Maar heb het ook bijvoorbeeld bij suikerwafels, verder weet ik niet van wat het komt! Rennie deflatine helpt niet echt moet ik zeggen en ik krijg ook een mega opgeblazen buik, alsof ik zwanger zou zijn :+. Ben er nog niet mee naar een dokter geweest moet ik zeggen!

Edit: moet trouwens zeggen dat als ik lucht eruit laat via boven of onder het niet weg is! Het blijft borrelen en het doet ook echt pijn :?.
Laatst bijgewerkt door Espoir_ op 18-03-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:00

Kytha schreef:
milatje schreef:

ik ben op vanalles getest; zowel lactose als gluten en ook candida is het niet..

Ook op suiker, melkproducten, kleurstoffen, fluoride e.d.?

snuggere ik, lactose is toch suiker? :+

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:03

Espoir, ik heb het ook niet iedere dag. Als ik gedoseerd eet gaat het ook goed, maar eet ik een keer iets teveel dan is het raak. Ik moet ook niet te snel een toetje nemen, want dan gaat het ook fout.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:04

Slik je niet zelf onbewust gedurende de dag een hoop lucht naar binnen? Een lichaamsgerichte therapeut zou je daar mee kunnen helpen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:08

Lalidan schreef:
Slik je niet zelf onbewust gedurende de dag een hoop lucht naar binnen? Een lichaamsgerichte therapeut zou je daar mee kunnen helpen.

geen gekke gedachte; ik ben op dit moment erg verkouden en heb er nu dus tijdelijk ook ook last van.
Vandaar ook dat ik je topic opende. Ongemerkt komt er met het gesnotter toch een hoop lucht in m'n buik, misschien zijn er wel gewoontes waardoor dit ook gebeurt. Veel lucht meeslikken bij het drinken bijvoorbeeld.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:09

En wat eet jij dan op een gedoseerde dag? ( Ben nieuwsgierig of jij een beetje dezelfde dingen eet als mij :+)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:18

Ik ken het, ik heb er ook al jaren last van. Ik dacht ook dat het stoppen met frisdrank niet hielp maar ik ben er achter gekomen dat bij mij 2 dagen stoppen niet lang genoeg was. Ik drink het nu al ruim 2 maanden niet meer en het is echt zo ontzettend verbeterd! Het is niet over maar het is in elk geval iets makkelijker te handhaven.
Bijvoorbeeld: als ik naar een verjaardag ging begon het al na een half uur. Waarschijnlijk was dat eerste glas cola/sinas oid de boosdoener en zat ik dus de hele avond met buikpijn waardoor ik meestal maar optijd naar huis ging. Nu heb ik er pas aan het einde van de avond last van. Ik denk dat dat waarschijnlijk komt door de spanning die ik nog steeds opbouw omdat ik me er in mijn achterhoofd nog steeds zorgen om maak... Maar zo kan ik er best mee leven.....

en vrij langzaam en bewust eten schijnt voor sommige mensen ook te werken. Zo hap je geen extra lucht mee.

Ik ben ook nog op zoek naar het wondermiddel om er helemaal van af te komen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:26

Eetdagboekje is wel een goede tip inderdaad, ik kan er op de website van A vogel ook eentje tegen. Zal dat eens bijhouden..

En toch maar helemaal stoppen met prik drinken dus :\ vind dat heerlijk, maar van die opgeblazen buik en al die lucht wordt je ook niet vrolijk :(
Verder gebruik ik duspatal (via de dokter) en dit helpt wel enigszins. Verder heb ik ook buscopan gekocht (dat is zonder recept verkrijgbaar, moet alleen nog ff uitvogelen of dat in combinatie met dusptal gewoon vol op gebruikt mag worden)