Alcohol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cinnamon

Alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:21

Hi,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Ik heb een drink probleem.

Ik drink niet vaak. zo'n 1 keer in de maand. Vaak gaat het dan goed. Ik gedraag me prima en houdt het op een aantal biertjes. Maar soms als ik drink is het behoorlijk veel (ik kan rustig 1 of meer flessen sterke alcohol drinken dan). Ik weet dan de volgende dag niet meer wat ik gedaan heb. En voel me er nog dagen ziek van.

Laatst was het weer zo ver. Het begon met onschuldig een aantal shotjes. En eindigde dat ik wakker werd op de bank zonder te weten wat er de uren ervoor gebeurt is.
Na zeggen van anderen is het bij me als een bom ingeslagen, het ene moment nog prima beetje aangeschoten het volgende moment niet meer op m'n benen kunnen staan, kotsen, en niet meer reageren (of niet meer helder reageren)
Ik ben de volgende dag nog ruim tot in de middag eigenlijk dronken geweest, de kater kwam pas aan het einde van de middag.
En nu zelfs dagen later voel ik me nogsteeds niet de volledige 100%.

Maar ik wil hier vanaf. Ik wil dit gewoon nooit nooit nooit meer.
Maar het probleem is dat als ik in een gezellige groep ben en m'n vriend is erbij dat ik me dan vertrouwd en veilig voel en dat als men me dan wat aanbied dat ik dan geen nee kan zeggen. Terwijl als ik alleen ergens ben zonder m'n vriend dat ik dan wel nee kan zeggen.

Ik stel mezelf hier gewoon elke keer weer zo teleur mee. En niet alleen mezelf maar ook mijn vriend en goede vrienden. Maar het blijft toch gewoon telkens weer gebeuren.

Ik wil gewoon niet meer dat dit gebeurt. Maar blijkbaar heb ik mezelf niet in de hand op zo’n moment. Ik weet gewoon niet goed wat ik hier aan moet doen.

Heb ook lang getwijfeld of ik dit wel wil plaatsen, bang voor de reacties.
Maar denk ook dat dit de eerste stap is, zodat het niet meer gebeurt.

Sani

Re: Alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:26

Drink je gezamenlijk met vrienden of ook alleen thuis?

Vind het knap dat je jezelf hier zo over uit. :j

Als je bij vrienden drinkt, misschien met vrienden afspreken dat ze je niks meer aanbieden en dat je eens enkele avonden op cola ( of andere nonalcoholische dranken ).
Als het je vrienden zijn of een gezellige groep ( mensen die je kent? ) lijkt het me dat je het wel met ze daar over kan hebben.

Heel veel succes! :(:)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:27

LZP --> MW

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:27

Vervelend probleem, maar ik ken het.
Ik heb mezelf voorgesteld, dat als ik een drankje wou nemen, terwijl ik eigenlijk nee wou zeggen, dat ik direct begin te denken van nee dit wil ik niet, want dadelijk heb ik weer een kater. Desnoods tegen je vriend zeggen dat je niet wilt drinken of aangeven aan de personen waar je zit, dat je geen drank wil hebben, in het begin is het irritant/vervelend, maar het went snel :)

En overigens vind ik het geen drankprobleem hoor, ik ken mensen die elke dag drinken en die er niet vanaf kunnen blijven, dat noem ik een drankprobleem (ala verslaving).

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:32

Dank je wel Sani :)
Het is ook best lastig. Maar na laatste keer is er toch een knop bij me omgegaan dat dit niet goed was, zo hoort het niet.
Ik drink bijna nooit alleen thuis. Heel soms voor de ontspanning.
Ook kan ik rustig avonden met vrienden doorbrengen zonder te drinken, gewoon aan de cola.
Maar als ik eenmaal ga drinken, dan gaat het op de een of andere manier mis als ik in een vertrouwde omgeving ben.

En ja Sharoontje je hebt gelijk mensen die echt elke dag moeten drinken is een drank probleem. Maar dat van mij vind ik toch ook een probleem. Ik vind niet dat het zo hoort te gaan.
En bedankt voor je tip, maar dat doe ik al, ik zeg tegen m'n vriend dat ik niet veel wil drinken s avonds en dan toch gaat het mis.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:34

Straight to the point zijn en vol houden dat je niks, maar dan ook niks wil hebben, desnoods val je je vriend ermee lastig, dat als ze je wat aan willen bieden, dat je het niet aan ''mag'' pakken, maar het werkt het beste. Ik kon ook niet tegen de verleiding van de ozo lekkere zoete drankjes, maar door deze methode kan ik gerust nee zeggen als ik niet wil of wat dan ook :)

En ja hoort niet zo.. Vind ik niet hoor, als je zegt dat je 1x in de maand drinkt, wat is het probleem? :)

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:38

het probleem is dat mensen m'n hoofd om hoog moeten houden boven de wc omdat ik anders m'n kop laat vallen en verzuip in plee water...

Ik vind het ook gewoon een eng idee dat ik niet meer weet wat er allemaal gebeurt is, en wat er eventueel zou kunnen gebeuren als...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:05

Er zijn pillen te krijgen (via huisarts denk ik), deze zorgen ervoor dat te vreselijk misselijk/ziek wordt als je gaat drinken. Wellicht is dit een goede stok achter de deur? Moet je ze natuurlijk wel echt slikken, maar het zorgt er wel voor dat je makkelijker nee kan zeggen (al dan niet na een keer de uitwerking 'getest' te hebben).

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:10

Nou, ik vind dat er wèl sprake is van een drankprobleem, klinkt al binge-drinking! De oplossing zit em in het leren aangeven van je eigen grenzen, want die overschrijd je wanneer je zoveel drinkt. Dan zul je voor jezelf eerst helder moeten hebben waar die grens bij jezelf ligt.
Er zijn inderdaad middelen voor, zodat je erg ziek en misselijk wordt als je gaat drinken. Dan kun je echter helemaal niet drinken. Het middel heet antabus of refusal.
Succes, ik kan me goed voorstellen dat je dit niet meer wil laten gebeuren (ik ben zelf een beetje een controlefreak, dus mij lijt het heel eng om geen enkele controle over je eigen gedrag meer te hebben).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:15

Jeetje wel lastig maar ook heel gevaarlijk, voor hetzelfde geld voeren ze je af naar het ziekenhuis, zaak om er mee te stoppen zo snel mogelijk, wel goed dat je het hier opgeschreven hebt. respect

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 00:52

Oei die pillen klinken niet echt aanlokkelijk. Maar als het zo door blijft gaan moet dat dan maar.

@ Irma_maandag, het gekke is dat ik vroeger heel goed wist waar die grens lag. Ik dronk altijd keurig tot m'n grens en niet verder. Maar het lijkt alsof ik die grens kwijt ben.

@ franka ja het ziekenhuis daar hebben ze me al bijna 1 keer naar toe laten brengen. Ben wel blij dat ze dat toen uiteindelijk toch niet gedaan hebben.

Ik vind het voornamelijk gewoon echt heel eng, wat er zou kunnen gebeuren als er een keer iemand niet bij is die nuchter is. Of als ik gewoon echt niet luister. En gewoon ga liggen slapen midden op straat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:11

Zeg tegen iedereen met wie je gaat dat als je wat gezelliger wordt ze je geen drank meer moeten/mogen geven. Echte vrienden/vriendinnen doen dit hoor :)

Als ik ga stappen let ik ook op mijn maatjes en andersom ook. Juist als je zelf wat aangeschoten ben is al snel van, agjoh, nog eentje..boeiend. Maar een ander kan wel heel duidelijk een streep voor je zetten.

Lukt dit niet dan is het gewoon heel simpel en drink je niks meer. Heel streng zijn voor jezelf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:06

Ik heb hier zelf wel last van gehad toen ik 18/19 was, alhoewel ik (mede door m'n overgewicht) nooit echt dronken werd, ik werd nooit ziek, had nooit een kater, maar ik dronk wel een fles wodka weg op een avond.
Ik heb echt NEE moeten zeggen tegen alle drank, dat doe ik nu al 6 jaar en het bevalt me prima. Ik leef liever langer dan vandaag.

M'n man is ook een binge drinker, als ie eenmaal begint dan is er geen houden meer aan. Maar ik hou het nu voor hem in toom, door de grens te leggen, dat gaat super. Als je drinkt, weet je idd zelf niet meer waar je grens ligt, maar de mensen om je heen die je goed kennen, kunnen aan je gedrag merken dat je je grens gaat bereiken, en die kunnen je dan stoppen :)

Dus, zeg of compleet nee tegen alle drank, of vraag hulp aan de mensen die je goed kennen :)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:15

Herkenbaar... Ik kan mijn grens ook niet aangeven,en in vrienden groep helemaal niet. Maar goed ik moet het blijkbaar erg hard leren,en ben zaterdag knockout gegaan en afgevoerd met een alcoholvergiftiging...Nooit meer,geen drank ook meer voor mij. En nee is misschien niet makkelijk,maar mijn grens moet ik wel gaan leren herkennen. Het liep nou goed af voor me want had met wat ik binnen had ook gerust niet meer dit kunnenj typen....

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:21

Fijn om te horen dat ik toch niet de enige ben die zo is. Maar eigenlijk ook wel verontrustend.
Chatelaine, wat knap dat jij kan zeggen dat je nooit meer wilt drinken. Kan ik me ook heel goed voorstellen als je afgevoerd wordt met alcoholvergiftiging.

Ik denk dat ik voor het eerst volgende feestje maar gewoon iedereen ga inlichten. En dan hopen dat ze me in toom kunnen houden. En ook als het al tijden goed gaat dat ik dan niet opeens weer de mist in ga.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:29

Als je nu toch wat wilt drinken dan kan je ook voor jezelf afspreken dat je alleen thuis voor het stappen een glaasje (of 2) alcohol drinkt. Ben je toch wat losser en hoef je verder geen rekening te houden met je grens, want verder drink je gewoon geen alcohol. Dit duidelijk afspreken met de rest!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:50

Ik hoop ook dat blijft dat ik het volhoudt want vooral met uitgaan lijk ik het voor mezelf soort van nodig te hebben. Daar buiten drink ik eigenlijk totaal niet. Maar goed ga ook even tijdje gewoon niet uit,denk ook wel dat er beetje klaar mee ben. Is meer in het leven natuurlijk,en het ben echt wel wakker geschud door het feit hoe gevaarlijk drank is..

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:57

Zap dat is wel een goed idee ;) dan ben ik inderdaad iets losser maar kan ik de rest van de avond gewoon "nuchter" blijven.
Ik hoop dat ik de laatste keer ook mijn wakker schudden gehad heb, maar ben gewoon echt bang dat het nog een keer gebeurt.

Ik heb ook gewoon zoveel schuld gevoelens. Mezelf zo teleur gesteld met m'n eigen gedrag om weer te zo wakker te worden. En m'n vriend teleur gesteld, door weer eens zoveel te drinken. Denk ook dat het mijn gedrag was waardoor vriend weer is gaan roken (ruim 6 maanden gestopt geweest).
M'n vriend zegt wel vergeven en vergeten, maar het dat gevoel van teleurstelling blijft toch aan me knagen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:39

Je kunt je vrienden inlichten en vragen om je een beetje in de gaten te houden. Maar onthou wel dat het je eigen verantwoording blijft wat je doet hé ;)

En verder zou ik maar meegaan met je vriend. Niet te lang bij oude fouten stilstaan, als je ervan leert en zorgt dat het niet nog eens gebeurt heeft dat weinig zin. Dat schuldgevoel is ook niet nodig, tenzij je van plan bent om er niet van te leren. Je kunt iedereen inlichten, maar jij zelf moet er ook echt wat aan willen doen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:45

Vraag aan de mensen om je heen of ze jou willen helpen met het aangeven van grenzen.
Je spreekt van te voren af dat je dit en dat wilt drinken en daarna stop je!

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:31

Bedankt iedereen voor alle tips. En zal ook zeker mijn omgeving gaan inlichten, ook al denk ik dat ik dat wel lastig vind.
Gelukkig zegt nu m'n hoofd nog dat ik voorlopig nog even geen alcohol wil. Maar ben wel bang hoe het over een tijdje zal gaan lopen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:48

Omgeving inlichten is belangrijk. Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen toe!

cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:08

*\o/* afgelopen weekend was ik een weekend weg, en we hadden kaartjes voor een kroegentocht (4 kroegen). Dus ik was al bang ervoor. Maar rustig met m'n vriend gepraat en toen toch maar gegaan.
Ik heb me keurig aan 1 drankje per kroeg gehouden. Ben zo blij dat het goed ging *\o/*

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:18

Goed gedaan cinnamon!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:01

Goed gedaan TS! :)

Ik ken dit ook, zeker van een jaar of twee terug. Ik had geen rem en ik ging gewoon door. Als ik nu voel dat ik moet stoppen stop ik eigenlijk altijd en dan rook ik ook niet meer, want anders gaat het helemaal fout. Soms drink ik nog één drankje en dan voel ik me een kwartiertje echt stom en prut, maar daarna gaat het wel weer. Ik heb m'n eigen grenzen leren kennen en natuurlijk ga ik er wel eens overheen, maar helemaal niet veel meer. Dit komt vooral omdat ik met kerst twee keer ben wezen stappen. Kerstnacht in Vlissingen en Eerste Kerstnacht in Eindhoven. Ik ben toen enorm op m'n bek gegaan [figuurlijk] en ik heb in twee nachten vier keer gekotst *not good.