voorkomen van een bepaald verzorgingshuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

voorkomen van een bepaald verzorgingshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:57

Even een toelichting van de titel ;)

Mijn oma is ongeveer 2 en een halve maand geleden met een groot hartinfarct in de hoofdstam (?). Na een paar weken in spanning te zitten is het allemaal een meevaller tot nu toe. Haar rechterhand functioneerd niet, hart heeft niet veel kracht en ze heeft een lage bloeddruk en ijzergehalte. Tot dus ver zijn we blij dat alles in het koppie lijkt te werken :)

maar nu moest ze vorige week naar een verpleeghuis, ik ben er geweest en mijn broek zakte er vanaf. De verzorgers + bewoners zijn niet de gezeligste en belangrijker mijn oma voelt zich in die mate ellendig dat ze daar was gestopt met eten. Mede hierdoor ging het ijzer gehalte nog meer omlaag en ging ze terug naar het ziekenhuis. Nu echter willen ze haar terugdoen naar hetzelfde verzorgingshuis om weer te revalideren. Wij (iedereen ) zijn het er niet mee eens omdat ze gaat wegkwijnen.

is er een manier om het tegen te houden? naar huis gaan is zeker geen optie?
Of heeft een weerwoord echt geen effect?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:04

Je kan er als familie tegenin gaan en vragen om een ander verpleeghuis maar dan moeten ze daar wel plek hebben natuurlijk. een ziekenhuis heeft gewoon een lijstje met vepleeghuizen en ze kijken gewoon welke op dat moment plek heeft. en naar huis gaan is niet mogelijk?? i.c.m. veel thuiszorg en revalidatie??

_Yasmine_

Re: voorkomen van een bepaald verzorgingshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:06

naar eigen huis is geen optie omdat ze eigenlijk niets zelf kan en beide (nog) niet klaar zijn voor zo een leven. Hier zouden ze samen nog een training voor krijgen :)

ik weet niet hoe snel thuiszorg te regelen is?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:49

Ik werk zelf in een verzorgingshuis. ;) Maar de familie mag aangeven waar hun familielid heen gaat.
Soms komt iemand terrecht waar zo snel mogelijk plaats is, maar als de familie het niet ziet
zitten dat diegene daar blijft, komt zo'n iemand vaak op een KDO( Kort Durige Opname) En
gaan ze in die tijd kijken naar een ander verzorgingshuis wat hun aanspreekt, en nemen
ze een kijkje hoe een tehuis eruit ziet, en hoe de organisatie is.

Ik schrok wel een beetje dat het personeel niet de gezelligste was, en dat jouw oma het er niet
naar haar zin heeft, kan het me heel goed voorstellen!

Heel veel succes in ieder geval!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:53

ligt aan de thuiszorg organisatie. bij ons gebeurt het vaak dat ze een dag van te voren gebeld worden dat er iemand naar huis komt. wij hebben bijv. mensen die meerdere keren per dag zorg krijgen van ons. dus 's ochtends hulp met wassen/aankleden/ontbijt/med. 's middags hulp met eten/medicijnen/toiletgang, rond de avond hulp bij opwarmen van bijv. eten en dan 's avonds hulp bij het uitkleden en naar bed gaan. vaak hebben ze dan ook alarm dus kunnen ze in noodgevallen tussendoor ook nog iemand oproepen. vaak is er ook nog tijdelijk nachtzorg te regelen. maar ja, dat scheelt echt per thuiszorgorganisatie.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:57

_Yasmine_ schreef:
naar eigen huis is geen optie omdat ze eigenlijk niets zelf kan en beide (nog) niet klaar zijn voor zo een leven. Hier zouden ze samen nog een training voor krijgen :)

begrijp ik het goed dat je nog een opa hebt?? zo ja, dan is er toch niets zo fijn als lekker thuis zijn?? een verpleeghuis is blijkbaar ook niets voor d'r.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:01

Hoe snel thuiszorg te regelen is, hangt sterk van de regio af. Er zijn gebieden in Nl waar dat met een dag te regelen is en andere regio's hebben meer tijd nodig.
De zaalarts van je moeder of de verpleging daar moet je kunnen vertellen welke telefoonnummers je zou kunnen bellen en verder moeten zij allerlei formulieren invullen voor de aanvraag van die thuiszorg en er komt iemand in het ziekenhuis om te beoordelen hoe veel zorg je oma nodig heeft.

Maar als ze eerst moet revalideren in een revalidatie centrum kan je als familie wel heel duidelijk een voorkeur kenbaar maken.
Alleen als het centrum waar ze al geweest is nu al plek heeft en een andere pas volgende week heb je wel een hele grote kans dat het ziekenhuis echt vind dat je oma nu uit het dure ziekenhuisbed weg moet omdat er een revalidatieplek voor je oma is.
Het kan schelen als jullie als familie een revalidatie centrum accepteren dat iets verder weg ligt en misschien ook snel een plekje heeft.

De meeste duidelijkheid over jullie opties in de regio zal je krijgen als je even rustig met de verpleging van je oma nu gaat praten en je niet te makkelijk af laat schepen met een mededeling dat zij het allemaal wel regelen...