Scoliose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:39

Hey bokkers!

Ik loop al jaren met pijn in mijn rug. Aangezien het geen overheersende pijn was, ben ik nooit hiervoor
naar de huisarts geweest. Nu het laatste jaar heb ik er steeds meer last van gekregen, meerdere
keren naar de dokter geweest maar niet veel wijzer van geworden. Nu ben ik zonder doorverwijzing
maar naar een fysiotherapeut gegaan, en die zag dus dat ik scoliose heb. Is niet zo ernstig, maar wel
lastig. Ik moet eerdaags weer naar de dokter, voor een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Daar foto's
van mijn rug laten maken, om misschien de oorzaak te achterhalen. Vaak is er geen oorzaak te vinden.

Ik ben benieuwd of er meer bokkers hiermee rondlopen. En wat jullie hieraan doen ( sporten enz ).
Korsetten enzovoorts wil ik niet aan beginnen.. Fysiotherapie wel, alleen volgens mijn fysio kan ik
dit wel de rest van mijn leven blijven doen ( met tussenstops als het goed gaat ).

Edit: Ik heb trouwens een S-scoliose. Nog een vraag: Hoe doen jullie dit met paardrijden?

Caira

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:44

ik heb ook een S scoliose, ik heb therapie gehad om het recht te zetten maar dat was geen succes. Meer dan 5 sec rechtstaan kunnen mijn spieren niet aan. Ik heb er mee leren leven en word 1x per maand losgemasseerd en krijg dan quantum touch. Dat is erg fijn en dan zijn mijn schouders (die doen zeer door het compenseren) weer even heerlijk los.

Merk je het niet bij paardrijden dan? Daar moet ik echt op letten anders ga ik scheef zitten

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:46

Ik heb meerdere problemen aan mijn rug. Naast dat ik een lichte vorm van Scheuermann heb, heb ik ook nog eens een vorm van scoliose ( S- bocht in de werverkolom).
Ik ben daarvoor naar de Cesartherapie gegaan, met een verwijzing van de huisarts :)
Daar krijg je allemaal oefeningen, die moeten voorkomen dat de scoliose erger wordt en dat je er nu/later veel last van krijgt.

Ik merk zelf dat die oefeningen mijn rug soepeler maar ook sterker hebben gemaakt, of iig soepeler dan dat mijn rug zonder oefeningen nu zou zijn geweest. Ook helpt het dat ik in de sportschool oefeningen voor mijn rug kan doen.
Ik ben van te voren gewaarschuwd;
kiezen tussen of 2x 10 min per dag oefeningen, of niks doen en de spieren laten 'verslappen' zodat alles helemaal krom groeit, ik zat toen echt in mijn groeiperiode, dus alles kon hartstikke scheef groeien als ik niks zou doen.

Net als jij wou ik ook geen korset of iets dergelijks, dus heb ik maar braaf voor de oefeningen gekozen .
Af en toe, als ik een dag intensief gewerkt of gesport heb merk ik wel degelijk dat ik wat aan mijn rug heb hoor!

Succes ermee! :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:47

heeft de fysio nog iets verteld in welke graad je het hebt? ( ik heb zelf geen scoliose wel fysio in opleiding :) )
Scoliose is heel lastig en kan veel klachten veroorzaken, mijn ervaring van mensen om mij heen met scoliose is dat je dit ook duidelijk merkt met rijden, Dus extra opletten, minder lang kunnen vol houden of hevige rugklachten na het rijden etc.
heel veel succes er mee misschien kunnen ze het nog verhelpen. Dat is natuurlijk het aller beste!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:50

Op welke leeftijd kregen jullie dit? Ik ben 18..

Ik deed hiervoor buikspieroefeningen. Volgens de fysio was dit totaal niet goed, omdat ik hier mijn rug alleen maar krom trok! Ben er ook al een tijdje mee gestopt, omdat de pijn niet verminderde.

Ik heb hier met paardrijden zeker heel veel last van. Moet continu op mijn zit letten, anders knik ik in. Ben al een paar keer misselijk vd pijn afgestapt. Maar ik wil koste wat het kost doorgaan met paardrijden. Mijn fysio zei trouwens dat paardrijden een perfecte sport is voor de rugspieren, dus da's dan weer positief!

Hij heeft niet verteld welke graad. Hij wilt eerst een foto zien. Hij heeft vandaag ook alleen een beetje gekeken en gevoeld. Ik heb over 2 weken weer een afspraak.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:52

Ik heb ook scoliose, ook S-vorm, en dan zijn al mijn wervels individueel ook nog om hun as gedraaid, steeds een stukje, als een soort Fusilli zeg maar, van die pasta. En ik heb er niet erg veel last van, of in ieder geval, voor mij is het normaal, dus ik merk het niet. Wel kan ik niet rechtop lopen en is zwaar werk heel belastend voor mijn rug en dan heb ik steken, ook kan ik bijvoorbeeld niet hoeven krabben zonder daarna 5 minuten last te hebben van mij rug, waarvan ik dus bijvoorbeeld dacht dat dat normaal was :') Ik ben ermee naar een orthopeed geweest, deze duwen je wervels weer goed, hierna moet je wel het boekje over hoe je goed loopt, tilt en zit enz even lezen. Anders kan het weer terugschieten en kan je weer terug, echt doen, ik kan binnenkort voor de 3e keer terug. Na een tijdje, als je alles volgens het boekje doet, gaan je spieren wennen aan de houding van je wervels en kun je je spieren langzaamaan weer belasten en zo trainen, waardoor ze uiteindelijk je wervels op hun plaats kunnen houden.

Ik heb het waarschijnlijk ergens tussen mijn 4e en 10e ontwikkeld, aangezien mijn wervels zelf ook vergroeid zijn(waardoor ze nooit meer voor 100% goed kunnen staan, ze hebben namelijk geen vierkant vorm meer, maar het zijn een soort driehoekjes).

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:56

Ik was 14 toen ik met Cesartherapie begon. Ben nu inmiddels 17 ;)
Ik heb juist weer hele sterke onderrugspieren, waardoor ik mijn bovenrug kon ontlasten. Juist hierdoor is die toen zwak geworden, maar met de oefeningen die ik heb is dat wel beter geworden nu. Als ik buikspieroefeningen doe merk ik wel dat mijn onderrug toch sterker is :+

Met paardrijden had ik, toen ik begon met cesar, heel veel rugpijn. het was een totaal nieuwe houding voor me door die oefeningen en ik kon het in het begin ook maar steeds 1 minuutje volhouden. Een ramp, echt waar, gelukkig gaat het steeds beter nu.

Zwakke ruggen zit wel bij ons in de familie, mijn zusje moet 2x per jaar op controle, heeft ook rugoefeningen. Bij haar maken ze 2x per jaar foto's van haar rug om te kijken hoe de rug groeit, scheef of juist niet etc.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:57

ik ben serveerster dus ik til veel en loop ook veel. Dat doet mijn rug veel goed omdat mijn spieren echt goed ontwikkelt zijn. Als ik een tijdje minder werk dan merk ik het gelijk. Ik moet wel oppassen dat ik niet TE veel doe en dat ik goede schoenen aan heb want dat merk ik ook gelijk.

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:44

Ik heb al langer dan een jaar scoliose, met paardrijden krijg na een tijdje wel last, maar als ik mn bekken kantel, (heb holle rug) doet het al wat minder pijn. maar als ik een dag winkel ofzo heb ik echt zo'n ontzettende pijn! ik heb een tijdje fysiotherapie gedaan maar dat heeft niks geholpen, nu ben ik begonnen met massages. van mn rug en nek want de pijn loopt helemaal door tot mn nek.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:59

Ik zie dat er ook een topic is bij aangepast paardrijden. Daar ook eens lezen..

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:27

Een vriendin van mij heeft het ook.
Die draagt nu een brace! :(:)

Ze heeft trouwens in de afgelopen girlz gestaan met haar verhaal.
Misschien dat iemand het heeft gelezen ?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:41

Bij mij is op de basisschool ontdekt dat ik lichte scoliose heb. Hierdoor heb ik wel wat sneller last van mijn rug, maar nooit zo ernstig dat ik erdoor moet plat liggen. :)

Mijn zusje daarentegen, had ernstige scoliose. Toen ze het ontdekten, had ze een afwijking van ongeveer 12 graden. Daarna is ze jarenlang naar fysio gegaan maar het werd steeds erger.
Het is erger geworden, toen heeft ze een brace moeten dragen, 2 jaar lang. Helaas deed ze deze brace vaak in haar slaap 's nachts uit.
Uiteindelijk had ze een afwijking van 50 graden, de brace hielp nauwelijks omdat haar afwijking enorm hoog in haar rug zat. Toen is dus besloten dat ze geopereerd zou worden (ze was toen 14 bijna 15), ze is geeindigt met een afwijking van 64 graden... enorm veel dus!!! Ze stond ook helemaal scheef, haar schouder stak naar achter en het was overduidelijk te zien.

Ze is vorig jaar midden april geopereerd, ze is een enorme bikkel geweest en mag sinds een aantal weken weer alles. Haar litteken zit er ook super netjes uit, ik ben trots op dr. :D

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:45

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:53

Ik heb ook een s-scoliose en een flinke ook, daarbij heb ik onderin mijn rug slijtage.
En er is ooit de diagnose fibromyalgie gesteld.
Ik heb vaak veel klachten maar het gaat ook vaak heel goed, ik heb er goed mee leren om gaan.
Toch verrast het me vaak toch wel weer eens.
Ik heb veel baat bij ortho manuele therapie, hier moet ik wel een groot deel zelf van betalen.
Paardrijden doe ik niet meer, alleen nog wel eens op een ander paard heel even.
Ik werk 22,5 uur in een winkel, heb vaak klachten zoals pijn in mijn rug en heel moe.
Ga dan even zitten en ga weer rustig verder.
Ach je moet er een weg in vinden en positief blijven.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:00

bij mij is scoliose op mijn 12de geconstateerd.
na mensendieck en een brace alsnog op mijn 16de geopereerd.
Nu... nergens geen last meer van. Kan alles (behalve een nette koprol) en nooit meer pijn in die rug.

wie meer info wilt, kan altijd een bericht sturen..:)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:42

Ik heb ook al een tijd last van mijn rug en een tijdje geleden ben ik er middels foto's achtergekomen dat ik een scoliose heb.
Hoewel de scoliose qua 'ernstigheid' ontzettend meevalt heb ik helaas wel iedere dag onwijs veel last van mijn rug en kan ik er soms ook niet door slapen, of ben er g ewoon ziek van, allemaal heel vervelend.
Ik loop nu al een tijdje bij de mensendieck, hierdoor is mijn houding ontzettend verbeterd en dat helpt echt! Ook krijg ik van haar speciale oefeningetjes om mijn rug losser te maken.
Maar omdat ik toch nog vrij veel last heb heeft de dokter mij ook doorgestuurd naar een manueel therapeut en nu na 3 weken 2x per week daarheen heb ik iig in mijn onderrug al veel minder last, dus dat is wel onwijs fijn!

Bij paardrijden heb ik er opzich weinig last van, alleen zit ik soms een beetje scheef naar de ene kant en mijn bekken staat ook een beetje scheef waardoor mijn ene been langer is dan de andere :Y)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 13:16

Ik zou nooit een brace of korset gaan dragen. Dit neemt de functie van je spieren over, ik zou eerder kiezen om mijn spieren sterker te maken..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:25

er is pas ook al een zelfde topic geopend, ik tem even

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:31

_Kimberley schreef:
Ik zou nooit een brace of korset gaan dragen. Dit neemt de functie van je spieren over, ik zou eerder kiezen om mijn spieren sterker te maken..

Nauwelijks iets waarvoor je kunt kiezen. Als ik niet in de brace gezeten had (van mijn 8e tot mijn 18e) had ik nu in een rolstoel gezeten...
Ik heb ook een S-scoliose die kurketrekkert. Inderdaad als een fusilli-tje.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:52

De fysio dacht dat ik ook een "kurkentrekker" had, maar dat weten we pas zeker na de foto..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:39

_Kimberley schreef:

Als dit het enige is dat nog kan helpen ter voorkoming van erger, wat zou je dan doen? Ik heb zelf een brace moeten dragen (gelukkig 'maar' ongeveer 2,5 jaar), zonder dat ding zou mijn rug nog erger scheef zijn gaan groeien... Ik denk echter dat de kans bij jou klein is dat je een brace zal moeten gaan dragen, je bent namelijk al 18 en dus zo goed als uitgegroeid. Een brace heeft dan eigenlijk geen effect meer. Wel is het belangrijk om je spieren te blijven trainen. Zelf merk ik erg veel verschil wanneer ik een tijdje geen oefeningen heb gedaan en wanneer ik het goed bij houd.