Verhoging, normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Verhoging, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:38

Sinds een paar weken heb ik regelmatig wat verhoging. Het begon me op te vallen dat ik het soms koud heb terwijl de verwarming aan staat, en het soms warm heb als de verwarming niet aan staat. Ook voel ik me niet 100%, al voel ik me ook niet echt ziek. Dus ben ik in de gaten gaat houden hoe mijn temperatuur "verloopt". Sowieso heb ik bij lichte inspanning dus direct al wat verhoging, geen idee of dit normaal is. Deze inspanning is bijvoorbeeld boodschappentassen naar binnen dragen of een klein stukje wandelen. Ik weet dat bij zware inspanning je temperatuur kan stijgen, maar dit is geen zware inspanning, toch? Ook gebeurt het soms als ik gewoon op de bank zit. Soms is mn temp uren lang te hoog, maar ook regelmatig gewoon normaal. De verhoging is meestal 37,8 of 37,9. Mijn normale temp ligt rond 37.2 Het is dus niet heel veel, maar ik vind het toch een beetje vreemd. Ook ben ik de laatste tijd wat vermoeider dan normaal.

Ik ben me ervan bewust dat dit meer vragen zijn voor een arts, maar ik ben benieuwd of iemand dit herkent? Want om hiermee nou meteen naar de dokter te rennen vind ik oo kweer zoiets, die kan hier waarschijnlijk ook niet zoveel mee ;)

Silence

Re: Verhoging, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:42

Meteen naar de dokter rennen is misschien een uiterste, maar je hebt ook tussenwegen.
Bijv. even de assistente bellen ter informatie ;)
Wij zijn geen medici dus kunnen ook niet de juiste diagnose stellen natuurlijk.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:50

Hihi, natuurlijk verwacht ik ook geen diagnose, ik hoopte alleen dat iemand misschien "ervaring" hiermee had ofzo. Als het door blijft gaan bel ik sowieso een keer op, maar de assistente die stuurt me altijd met een kluitje in het riet, dus ik stel het nog even uit ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:54

zover ik weet is 37,8 en 37,9 geen vehoging.. volgens mij noemen doktoren het pas verhoging vanaf 38,0 en ze nemen hem vaak pas sirieus bij 38,5.

Ik heb ook regelmatig 37,7 maar dit is bij mij puur door geen conditie. en ja dan kan je temperatuur ook omschieten bij licht inspanningen :)

Nu ik met me been in het gips zit merk ik het helemaal temp ik dan zit ik op 37,0 heb ik even paar passen met krukken gelopen is hij gelijk 37,6.

Weet niet hoe je conditie veder is?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:54

Zijn 't een soort van opvliegers ofzo (om een vergelijk te maken)? Ik heb het soms ook wel eens (een tijdje), maar gaat dan vanzelf weer over.
Misschien is je weerstand net wat lager en heb je wat last van een virusje wat niet helemaal doorbreekt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:04

tussen 37,5 en 38,0 is verhoging, vanaf 38,0 is koorts. Mn conditie is niet geweldig, maar ook niet slecht. En dan zou je verwachten dat het voor een paar weken terug ook al zo was.
Voelt niet als opvliegers, vooral omdat ik het meestal koud krijg. Daar heb ik eerder nooit last van gehad, ik heb het altijd eerder warm. Vandaar ook dat het me opgevallen is.

Misshcien is het allemaal wel gewoon normaal hoor, dat is ook precies waar ik achter probeer te komen. Vind het alleen een beetje vreemd, omdat ik het voor zover ik weet nooit eerder heb gehad :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:07

Oke :j het komt mij iedergeval bekend voor ook dat koud hebben :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:12

en toch vind ik het niet helemaal normaal ;) Waarschijnlijk heb je een infectie onder de leden of al doorgemaakt.
Heb je niet ergens een kleine ontsteking (teennagel ik zeg maar wat :P )

Ik zou het even aanzien en anders toch een keer langs de huisarts

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:13

Ik werk in het ziekenhuis. Bij ons is 38,5 pas koorts

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:15

en 38,0 pas verhoging toch kelly?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:15

Kelly1992 schreef:
Ik werk in het ziekenhuis. Bij ons is 38,5 pas koorts

37,5 - 38,5 is verhoging daar boven koorts.
En ook verhoging moet soms serieus genomen worden

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:21

Ik vind het ook een beetje vreemd.

Zeker in combinatie met de vermoeidheid.
Je kan even met de assistente overleggen of het nodig is om de huisarts te zien.

Niet iedereens lichaamstemperatuur is precies 37 graden.
Ik kom zelf bijvoorbeeld krap aan de 36.
Voor mij is bijvoorbeeld is 37.5 niet normaal.

Je kan je ook dagelijks even tempen, om te kijken hoe je temperatuur is als je je wel goed voelt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:21

Hmmm zal inderdaad wel schelen wat aangehouden wordt, bij ons op de afdeling is alles vanaf 38,0 koorts, volgens de handleiding van mn thermometer ook. Mits rectaal gemeten natuurlijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:02

Raar maar zeker rond deze tijd heb ik het eigenlijk altijd wel. Tussen de seizoenswisselingen en temperatuurswisselingen buiten.
Ik ben dan meer moe. Hoewel ik er verder geen aandacht aan besteed behalve eerder naar bed gaan.
Maar vreemd is het bij jou toch wel, ik denk dat ik toch even zou overleggen met de assistente :)

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:12

Wat is je temp bij het ontwaken?

Vergeet niet dat je temp s'ochtends ook lager is met een dip rond een uur of 3 s'nachts en vaak het hoogste rond het eind van de middag. S'ochtends zit ik normaal met een lage 36,x en in de middag rond de 37,5 :)
Als je wat inspanning doet en je wat gaat zweten dan is je lichaam bezig met extra afkoelen omdat het te warm is. Dan kan je temp al zeker enkele tienden hoger zijn dan gemeten na een periode van rust!
Na een flinke maaltijd is je verbranding vaak ook hoger.

Heb je al eens gecontroleerd met een andere thermometer? Ik had een jaar of wat geleden ook ineens altijd verhoging naar mijn idee, bleek die thermometer af te wijken :p

Ik heb mijn oorthermometer weer weggedaan en meet alleen nog maar rectaal dat is bij mij in elk geval betrouwbaarder.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:24

Ik heb al sinds twee weken voor kerst gemiddeld 38,2, en dat vinden ze vanuit het ziekenhuis toch niet normaal. Toen het constant 37,6 was ook niet. Normaal zit ik onderaan 36

Ze nemen het toch zo serieus dat ik al een einde aan serieus veel tests word blootgesteld :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:25

Als je normale temperatuur al wat hoger ligt is 37.8 geen verhoging pas vanaf 38.0 zou ik me zorgen maken als het regelmatig zo hoog is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:51

Ik heb al wel met een andere thermometer gecontroleerd ja :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:35

Ik heb sinds een operatie eind januari ook regelmatig verhoging of lichte koorts (schommel zo tussen 36,5 en 39 in rust) maar m'n bloedwaarden zijn bij iedere check goed en in het ziekenhuis zeggen ze dat ik me er niet druk om moet maken.
Voor de operatie had ik het ook wel door ontstekingen in m'n nier maar dan sloeg het in een keer om in 40+ en koude rillingen en dan wist ik het wel weer. 1 telefoontje en dan kon ik weer naar het ziekenhuis en aan een AB kuur (als ik daar nog niet mee bezig was :+ ).
Maar nu vinden ze het icm de bloedwaarden niet verontrustend.
Mij best, dan maak ik me er ook niet druk om :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:54

Ik vind dat je je aanstelt := . Natuurlijk is je lichaamstemperatuur niet altijd constant. 'S nachts ben je vaak kouder, als je actief bent weer warmer. Ook stress kan meespelen.
Zo kan je het bijv. kouder of warmer krijgen na een (zware) maaltijd, omdat je maag gaat werken.

Dat is hetzelfde als je meteen gaat bijhouden wanneer je je neus moet snuiten en er vanalles achter gaat denken. Tsja, de lucht is nou eenmaal smerig en je moet vaker snuiten als je in een stoffige omgeving bent. En soms ben je wat verkouden, daar kan je verder ook niets aan doen.

Mensen maken zich te snel zorgen tegenwoordig. Relax en let it be.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:56

Tsjonge jonge, dus omdat ik me afvraag hoe iets kan, ben ik meteen een aansteller?? Ik ben juist niet naar een dokter gegaan, omdat ik niet denk dat er iets aan de hand is. Was alleen benieuwd of mensen dit herkennen. Hoezo denk ik er vanalles achter???

edit: en aangezien ik ook al weken aan het kwakkelen ben, wilde ik weten of dit verband houdt/kan houden.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:18

wanneer heb je gemeten??
S'avonds is het normaal dat je temp wat hoger is

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:23

Ook 's morgens is mn temp regelmatig verhoogd. Zondag na het rijden had ik 39,5 gr, dat bleef een uur of 3 zo, en toen zakte het weer.

Begrijp me niet verkeerd, als ik me verder goed zou voelen zou ik er verder niet naar omkijken, maar ik ben wel al vanaf kerst niet helemaal in orde, dus probeer ik er toch achter te komen of er een verband is, of dat ik het los moet zien van elkaar.

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:32

39,5 en dat 3 uur lang na het paardrijden is niet goed. Dat is ook geen verhoging meer maar dan heb je flink koorts.
Ik zou toch eens met de huisarts overleggen en dan wellicht even bloedprikken ter controle van een aantal dingen :) ook omdat het nu al best lang duurt!