Hersenschudding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:53

Hi there,
Nou ik voel me de laatste tijd echt een malloot, zo veel ongeluk breng ik mee geloof ik :=
Vandaag op school draaide iemand zich om naar mij en ik wilde net opspringen en dat bracht een knoerharde kopstoot teweeg aan de linkerkant van mijn hoofd. Voelde me eigenlijk meteen erna vrij licht in mijn hoofd en wat misselijk dus maar weer gaan zitten. Daarna hetzelfde gevoel, maar minder. Dat uur erna was ik eigenlijk heel moe en hangerig (had ik van te voren niet?), maar goed, het was het laatste uur dus ik veronderstelde dat het wel weer aan school lag. Nu echter is de pijn waar de klap plaats vond verergerd, maar gek genoeg heb ik geen hoofdpijn. Wel loopt de pijn vanaf de plaats van de klap door tot aan mn linkeroog(drukkend gevoel om en eronder) en ik moet zeggen; het is echt vreselijk irritant. Ben daarnaast vrij moe en ook als ik wil gaan liggen wordt mijn nek aan de linkerkant vrij stijf. Nu kan het misschien toeval zijn, maar ik vroeg me eigenlijk af of iemand wist of dit kan duiden op een lichte hersenschudding? :\

Iemand? }:0

Odysseus

Re: Hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:54

O ben jij nou net die ene met een computer zonder Google :')

Citaat:
Hersenschudding
Licht traumatisch hersenletsel, oftewel een hersenschudding, is het gevolg van een klap of stoot tegen het hoofd. Hierbij worden de hersenen voor korte tijd letterlijk door elkaar geschud. De hersenen zelf worden hierbij niet (langdurig) beschadigd, hoewel tot tien procent toch een lichte kneuzing of kleine bloeding kan oplopen. Bij minder dan één procent van de patiënten kan een ernstige bloeding optreden als bloedvaten beschadigd raken in de buurt van een schedelbreuk.

Van het ongeval en van enige tijd daarvóór kan de patiënt zich niets meer herinneren. Ook kan de patiënt zich vaak niets herinneren van de periode ná het ontstaan van de hersenschudding: er is dan sprake van posttraumatische amnesie (PTA), die enige tijd kan aanhouden. Hoe ernstiger de hersenschudding, hoe langer het bewustzijnsverlies en de PTA duren.

Oorzaak
Klap op het hoofd na val of stoot. Voorbeelden zijn: een val van een trap, een botsing in het verkeer of een harde klap op het hoofd bij een vechtpartij. Hierdoor kunnen in de hersenen kleine of grotere beschadigingen ontstaan, verspreid over een groter gebied.

Symptomen
Bij licht traumatisch hersenletsel treedt vaak een kortdurend bewustzijnsverlies en/of geheugenverlies op. Het bewustzijnsverlies kan variëren van enkele seconden tot maximaal vijftien minuten.

Andere symptomen verschillen per patiënt in ernst en zijn bijvoorbeeld een tijdelijk verstoord geheugen (tot maximaal 24 uur), hoofdpijn, slaperigheid, wazig zien, duizeligheid, misselijkheid en braken. Deze symptomen hoeven niet allemaal bij elke patiënt op te treden.

Behandeling
Om van een hersenschudding te herstellen, kan de patiënt (bed)rust houden. Vroeger ging men daarbij uit van een periode van zo'n zes weken; tegenwoordig zijn de meeste artsen het erover eens dat deze periode van volstrekte rust niet nodig en zelfs ongewenst is. Meestal wordt geadviseerd om afhankelijk van de klachten weer langzaam activiteiten te gaan hervatten zonder te forceren.

Vaak wordt het advies gegeven om de patiënt de eerste dag om de één à twee uur - 's nachts én overdag - wakker te maken, om te controleren of hij nog reageert; het zogenaamde wekadvies. Dit advies is nodig omdat mogelijk een hersenbloeding op kan treden. Indien de patiënt bij het wekken anders dan normaal reageert, is snelle ziekenhuisopname geboden.

Gevolgen
Een hersenschudding gaat meestal voorbij zonder restverschijnselen.Soms heeft de patiënt nog enige tijd last van één of meer van de volgende verschijnselen: vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, angsten, snel geïrriteerd zijn, overgevoeligheid voor licht en geluid, oorsuizen, gehoorverlies en geheugen- en concentratieproblemen. In deze periode is bedrust niet nodig, maar is het wel verstandig het wat rustig aan te doen.

Vrijwel elke patiënt met deze restklachten heeft een goede kans om geheel te herstellen. Het herstel vergt wel tijd (vaak langer dan de patiënt zelf inschat) en de klachten kunnen lang - soms enkele maanden - aanwezig zijn. Het kan zinvol zijn om bij (vragen over) klachten contact op te nemen met de huisarts of de neuroloog.

Cijfers
Hersenschudding en hersenkneuzing vallen samen onder de term traumatisch hersenletsel. Jaarlijks worden er ongeveer 16.000 mensen ontslagen uit het ziekenhuis met een diagnose traumatisch hersenletsel (bron: Landelijke Medische Registratie). De verwachting is dat het werkelijke aantal mensen die een hersenschudding of -kneuzing oploopt, veel hoger ligt. Mensen die alleen naar de huisarts gaan of zelfs gewoon thuisblijven, worden niet geregistreerd.

De Hersenstichting heeft een factsheet samengesteld over traumatisch hersenletsel.

Het kan dus zo zijn. Misselijk, duizeligheid na de klap en moeheid/dufheid zijn dus symptomen. Morgen even naar de HA?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:55

Als je misselijk bent en moet overgeven heb je misschien wel een hersenschudding ja.
Dat had ik ook, ik had gelukkig maar een lichte hersenschudding.
Ik zag trouwens ook echt letterlijk van die sterretjes.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:56

:o Bedankt := Zal maar even afwachten tot morgen dan }:0

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:56

ik zou zeggen ga er even mee naar de ehbo want dat moet je wel serieus nemen klinkt in elk geval wel als ietrs dat je even moet laten nakijken hoor. Dan weet je het.

Limitless schreef:
Hi there,
Nou ik voel me de laatste tijd echt een malloot, zo veel ongeluk breng ik mee geloof ik :=
Vandaag op school draaide iemand zich om naar mij en ik wilde net opspringen en dat bracht een knoerharde kopstoot teweeg aan de linkerkant van mijn hoofd. Voelde me eigenlijk meteen erna vrij licht in mijn hoofd en wat misselijk dus maar weer gaan zitten. Daarna hetzelfde gevoel, maar minder. Dat uur erna was ik eigenlijk heel moe en hangerig (had ik van te voren niet?), maar goed, het was het laatste uur dus ik veronderstelde dat het wel weer aan school lag. Nu echter is de pijn waar de klap plaats vond verergerd, maar gek genoeg heb ik geen hoofdpijn. Wel loopt de pijn vanaf de plaats van de klap door tot aan mn linkeroog(drukkend gevoel om en eronder) en ik moet zeggen; het is echt vreselijk irritant. Ben daarnaast vrij moe en ook als ik wil gaan liggen wordt mijn nek aan de linkerkant vrij stijf. Nu kan het misschien toeval zijn, maar ik vroeg me eigenlijk af of iemand wist of dit kan duiden op een lichte hersenschudding? :\

Iemand? }:0

Odysseus

Re: Hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:58

Voor nu naar de EHBO is het denk ik toch al te laat. Ach ja te laat, het is met medische dingen nooit echt 'te laat'. Ik zou voor nu gewoon genoeg drinken en gaan slapen. En dan morgen even aar de EHBO ja :j HA kan minder dan de EHBO en daar ken je gewoon zo naar binnen.