Allergie voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Allergie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:49

Ik ben er sinds een jaar achter dat ik allergisch ben voor paarden. Ben wel benieuwd of er nog meer mensen hier zijn met hetzelfde probleem.

Toen ik nog thuis woonde had ik allerlei dieren om me heen (katten, honden, paarden) maar nooit iets gemerkt. Pas toen ik voor m'n opleiding paardenhouderij stage ging lopen kreeg ik klachten. Kwam iedere dag thuis met jeukende ogen, oren, en keel. Tijdens het werken moest ik ook vaak niezen. Ik heb een hele tijd gedacht dat het door het stro kwam (wat ook wel zo was, omdat het vaak wat stoffig is).

jan 2009 ben ik verhuisd, en heb alleen m'n paard mee genomen. In februari begonnen m'n ogen te ontsteken. Heb hier zeker 4 maanden mee rond gelopen. Tussendoor vaak naar de huisarts geweest, en 3x bij de oogarts. Heb veel verschillende druppels mee gekregen die het vaak alleen maar erger maakte. Ik ging wazig zien, en mocht hierdoor ook geen auto meer rijden (was nog aan het lessen, en mocht bijna afrijden). Na een paar weken gingen m'n oren dicht zitten. Ik heb toen een afspraak gemaakt om ze uit te laten spuiten, maar dat was helemaal niet nodig. Omdat de klachten erger werden heb ik bloed laten prikken. Daar kwam uit dat ik allergisch ben voor schimmels, huisstof, en dieren. Via de huisarts heb ik hier medicijnen voor gekregen (xyzal) dat heeft in het begin goed geholpen.

Omdat ik minder contact had met dieren ben ik een tijdje gestopt met Xyzal. Daarna 2 weken gebruikt (vakantie), en merkte dat het niet voldoende was. Ik kon wel bij katten in de buurt zijn, maar zodra ik er een aanraakte ging het mis. Het zit bij ons wel in de familie, maar het rare is dat ik voor m'n verhuizing haast geen klachten heb gehad. M'n zusje ook niet. M'n moeder kwam een paar dagen naar Nederland, toen ze weer terug naar huis ging kreeg ze ineens ook allergische reactie's.

Ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn met een allergie. Ben zelf niet van plan om te stoppen met paardrijden. Af en toe vind ik het wel vervelend. Ik haal er snel een borstel over heen, en andere mensen staan uren te poetsen. T is niet dat ik t niet leuk vind, maar omdat ik er niet goed tegen kan. Gelukkig heb ik nu een bijrijdster, en komt m'n paard verder ook niks te kort.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:46

Heb verschillende allergien en intoleranties, oa pollenallergie. Uit een allergietest een jaar of 10 geleden bleek ik ook allergisch voor paarden te zijn, ik altijd maar denken dat ik zo benauwd met paardrijden was door slechte conditie...niet dus. Stoppen met rijden heb ik ook niet gedaan en gek genoeg heb ik er nu geen last meer van, het is gewoon over gegaan bij mij (terwijl ik al mijn andere allergien nog wel gewoon heb). In de periode dat ik nog wel klachten had slikte ik gewoon hetzelfde tabletje wat ik ook gebruikte bij hooikoortsklachten op de dagen dat ik ging paardrijden, dat hielp bij mij prima. Waarom en hoe ik van mijn allergie ben afgekomen weet ik zelf ook niet, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Als je klachten trouwens na verhuizing naar een ander huis zijn toegenomen kan dat aan het huis of de omgeving van je huis liggen, bijvoorbeeld een drukke weg in de buurt (fijnstof) of vocht/schimmel in je huis. Is wel toevallig dat jullie allemaal meer klachten ervaren na de verhuizing.

caroliin

Re: Allergie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:31

Balen dat je allerigisch bent voor dieren! Ik heb hier gelukkig geen last van!

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:59

Ik ben met dagelijks contact met paarden het hele jaar rond om verkouden, niesen en tranende ogen. Tot aan mijn 15e had ik nergens last van, daarna kwam het ook zo opeens opzetten, erg vervelend!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:02

Meld zich.
Na mijn eerste zwangerschap heb ik een aantal keer na het borstelen, vnl als mijn paarden in de rui zijn ongelovelijk dikke ogen gekregen. Speciaal op paard laten testen... en jawel!

Nou ja, met een paar pillen en neusspray is het wel goed te doen. En bij voorkeur iemand anders die in het voorjaar borsteld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:03

Mijn schoonzus is vreselijk allergisch voor paarden en katten.. Als ze op dr werk iemand treft die alleen al paardrijkleren aanheeft beginnen dr ogen en oren al te jeuken..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:08

mijn zoon van nu 11 heeft vanaf zijn 3 de jaar allergien
voor alle beesten, graspollen en boompollen
pinda`s, melk producten,huisstofmijt en ik ben vast nog wat vergeten

hij slikt ook xyzal en heeft div zalven om de kapotte huid mee in te smeren.

hij kan nooit mee naar stal, de mesthoop moet ontweken worden en ook mijn kleding moet hij niet aanraken
ik heb daarom de zolder voor mijn paardenspullen en kleding en daar komt hij niet.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:10

Hier ook een zeer allergisch figuur!

Vanaf mijn 2e heb ik eczeem, astma en ben allergisch voor gras en boompollen, huisstofmijt, katten, honden, paarden, konijnen, cavia's en nog diverse voedselallergieen (pinda's, garnalen).

Maar.... wij hebben 2 honden, 2 katten en 1 paard (in pensionstal). Ik gebruik het hele jaar door xyzal en rhinocort neusspray. Daarnaast seretide voor de bronchitis.

Ik kan dus wel knuffelen met de beesten, ook poetsen van paard gaat prima. Moet zeggen dat het de laatste jaren een stuk beter is sinds ik naar een klassiek homeopaat ben gegaan. Die heeft erg veel voor mij kunnen doen, waardoor ik nauwelijks nog last heb van mijn allergieen. Misschien een tip?

Ik zal denk ik wel minder medicijnen kunnen gebruiken en minder eczeem hebben als ik de beesten niet had, maar daarvan zou ik echt heeeuuuul ongelukkig worden, kan niet zonder :n

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:31

Misschien is een klassiek homeopaat idd wel wat voor mij. Heb er alles voor over om weer een beetje normaal met dieren om te kunnen gaan zonder dat ik er last van krijg. Xyzal heeft een hele tijd goed gewerkt, maar begint nu helaas minder te worden.

Welke zalf gebruikte jullie voor je handen?.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:59

Ik ben ook allergies. En ook hooikoorts. Heb toen ook Xyzal genomen en hielp altijd wel goed. Kreeg ook gigantische jeukende ogen, rode ogen en dikke ogen.
In de winter heb ik niet zo extreem last maar begin het nu wel weer te merken veel niezen enzo.

Volgens mij ben ik ook eens bij een homeopaat geweest.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:35

Kijk anders even op de site www.nvkh.nl

Dan kun je zien welke er bij jou in de buurt zit en deze krijg je ook gedeeltelijk vergoed door je ziektekosten verzekering (afhankelijk van welke verzekering je hebt afgesloten).

Je kunt ook kijken of je Zyrtec of Aerius kunt krijgen, werken hetzelfde maar zit net weer een ander stofje in (dacht ik)