Aambeien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Aambeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:21

Hallo!

Ik heb hoogstwaarschijnlijk een aambei. Hij zorgt niet voor heel veel pijn, maar ik heb moeite met naar de wc gaan.
Ook al oefen ik een heel klein beetje druk uit bij het naar de wc gaan, komt er al bloed uit. Nu is het zelfs zo dat hij al gaat bloeden als ik ga sporten.
Nah goed, ik wilde een afspraak bij de dokter maken, maar de assistente zei dat ik dit niet eens hoefde. Ik moest gewoon naar de drogist gaan om een zalfje te kopen.
Nu heb ik echt geen idee hoe ik zo'n zalfje moet aanbrengen, want het is namelijk een inwendige aambei.
Heeft iemand hier meer ervaring mee? :o

Alvast bedankt :)

upendo

Re: Aambeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:23

Toch maar even naar de HA gaan? :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:24

bij dat zalfje zit een speciale inbrengdinges. En die steek je dus in je...dinges ;)
Vervelend probleem :(:)

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:26

Ja inderdaad, leuk is anders. Ook niet echt heel erg gemakkelijk om er over te praten :o

En bij de dokter word ik toch van het kastje naar de muur gestuurd, dat weet ik nu al. Voor zulke problemen moet ik daar niet bij aankloppen (wij hebben niet zo'n geweldige huisartsen post)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:27

Lastig probleem en dapper dat je het thuis met een zalf gaat proberen.

Je dieet daarbij veranderen (als dat nodig is) kan ook heel veel helpen, een vezelrijk dieet en zorgen dat je veel drinkt en daarmee niet heel harde ontlasting krijgt, dan maak je het niet steeds opnieuw kapot daarmee.

Die zalf, tja, aanbrengen met je vinger, een flinke klodder is het makkelijkst en niet echt smakelijk.
Soms zit er bij zo'n tube een soort spateltje waarmee je het inwenid aan kan brengen.
Als je het liever niet met een vinger doet, zou je een handschoen aan kunnen doen (ook zo te koop bij de drogist). anders weet ik het zou gauw even niet voor je.

Let er wel op dat als je de zalf netjes gebruikt volgens voorschrift en het over een dag of 10 niet minder wordt, je echt even terug moet naar de HA, het kan namelijk zijn dat het ding te groot is om door een zalf behandeld te kunnen worden en dat je er dus op een andere manier vanaf geholpen moet worden.

Verder zal ik de huisartsstandaard voor je opzoeken, dat is een landelijk protocol voor verschillende problemen waar een HA mee zou moeten werken, volgens mij bestaat er ook eentje voor dit probleem.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:28

sperti werkt goed hoor, haal je bij de drogist. Wijst zich vanzelf. Als het blijft bloeden wel even langs de HA.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:29

Er is ook iets van dr vogel (tabletten) die werken ook goed ben de naam alleen even kwijt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:30

Let wel op dat je die zalven van de gewone drogist (waaronder Sperti) niet mag gebruiken bij bloedende aambeien.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:32

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... jnenbeleid

Ik weet niet of jij deze link kan openen, ik zit in het ziekenhuis en het kan dan zijn dat ik hem hiervandaan zowiezo kan openen maar thuis niet. Als dat zo is, sorry.

Waar het op neer komt is dat de assistente wel gelijk heeft, er hoeft niet meteen met medicijnen iets aan te gebeuren, vaak is een goed dieet, zachte ontlasting en vaseline al voldoende.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 15:07

Het is wel een bloedende aambei, dan kan ik toch ook Sperti gebruiken? Wat ik meekreeg van de assistente was dat ik het niet aan mocht brengen op het moment dat hij bloedde.

Mijn dieet is opzich wel goed, beweeg ook veel. Moet er wel bij melden dat ik heel erg last heb van PDS (zo erg dat ik af en toe gewoon geen adem krijg vanwege de pijn), dus ik kan zeg maar niet alles even makkelijk aanpassen.
Zachte ontlasting heb ik trouwens ook niet, dokter had al eerder vermeld dat daar wel wat voor te krijgen was, maar ik weet niet wat ik daarvoor moet nemen? En weet ook niet of dat voorgeschreven moet worden, of dat ik dat kan halen bij de drogist.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:09

Ik heb ook wel eens dat het heel erg pijn doet met naar de wc gaan en dat het bloed? Eerst had ik dat nooit, maar deze maand al twee keer ofzo?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:11

Stevige ontlasting is wel een heel belangrijke factor om dit te onderhouden vrees ik.
Elke keer als dat bloedvaatje een beetje geneest en jij gaat naar het toillet, druk je het weer kapot.
De HA kan daar iets voor voorschrijven, psyllium vezels of iets in die groep. Onschuldig middel wat er voor zorgt dat er meer vocht in de ontlasting gebonden blijft in plaats van dat je darm al dat vocht er uit trekt. Dan blijft het dus zachter en dat zal al een heleboel schelen met deze klachten en mogelijk ook met de buikkrampen die je hebt...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:13

http://www.curanol.nl/

echt de beste zalf voor je aambeien....
voor zachtere ontlasting misschien Roosvicee laxo drinken...dit help voor veel mensen goed....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:02

Roosvicee laxo werkt inderdaad heel goed. Er er zijn homeopatische middelen Kun je om vragen bij een goede drogist.
Veel water drinken!!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:26

Dat roosvicee spul krijg ik echt met geen mogelijkheid door m'n keel heen en homeopatische middelen is mijn lichaam ook niet echt van onder de indruk :n

Ik heb nu van die vezeltabletten van de kruidvat gekocht, voor een betere stoelgang. Iemand ervaring hiermee? Ook heb ik zalfje en zetpillen in huis gehaald (Sperti), maar ik weet niet zo goed of ik dat wel of niet mag gebruiken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:35

Ik gebruik zelf Sperti.
Verder doet het bij mij sinds 4 weken (nadat ik in het ziekenhuis heb gelegen voor een operatie en daardoor dus nuchter ben geweest en daarna dus mijn stoelgang ondersteboven was) verschrikkelijke pijn met ontlasting.
Eerst bloedde het ook, momenteel doet het alleen erg veel pijn, maar bloed het vrijwel niet meer.

Verder inderdaad heel vezelrijk eten, dan word je ontlasting ook zachter.
Ook ontbijtkoek is erg goed daarvoor!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:54

Oh verschrikkelijk....
Door mijn medicatie heb ik er ook last van...

Eerst inwendig... ik bloed al ruim een jaar en eerst alleen last inwendig en nu heb ik ook nog zo'n uitwendig ding, zo'n bobbel zogezegd. Fietsen, bukken. Alles is niet echt fijn zeg maar. Zalfjes al geprobeerd maar niet echt effectief en geen idee wat ik hier nu eigenlijk mee moet. Zal dat uitwendige ding ook weer verdwijnen? De rest went wel.....

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:37

Volgensmij kan die uitwendige weer naar binnen gedrukt worden? Of anders operatief verwijderen? Tenminste, dat heb ik er van gelezen :=