Intakegesprek psycholoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Intakegesprek psycholoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:56

Morgen heb ik dus een intakegesprek bij een psycholoog.. en ik ben behoorlijk zenuwachtig. Ik weet totaal niet wat ik moet zeggen en wat ik kan verwachten. Heb enkel ervaring met mijn maatschappelijk werkster op school, dat is na anderhalf jaar nu zo 'vertrouwd' en volgens mij gaat het er wel anders aan toe bij een psycholoog..

Dus wie heeft hier ervaring mee en kan me een beetje geruststellen? :o

bromfiets

Re: Intakegesprek psycholoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:58

Het valt allemaal best mee ;)

Ze vragen je zo'n beetje om je levensverhaal te vertellen en de reden dat je contact hebt opgenomen. De eerste keer is het vooral veel over jezelf vertellen en aan de hand daarvan gaan ze kijken hoe ze je kunnen helpen.

Sterkte en succes +:)+

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:00

Voor een intake hoef je helemaal niet zenuwachtig te zijn (ik heb makkelijk praten ;) ). De psycholoog wil in dit gesprek jou beter leren kennen en kijken wat jou hulpvraag is, waar je momenteel tegenaan loopt, wie je kan helpen en zo verder. Eigenlijk is het een soort kennismakingsgesprek. Na dit gesprek stelt de psycholoog een soort 'behandelplan' op die hij, als het goed is, vervolgens weer een keer met jou bespreekt. De psycholoog kent jou waarschijnlijk niet (of heeft enkel wat informatie van de doorverwijzer gekregen) en wil nu graag zelf een beeld vormen over jou en je hulpvragen.

Succes morgen en je hoeft je nergens druk om te maken! :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:03

Hier een psycholoog in opleiding :) Ik ben nu derdejaars psychologiestudente aan de VU en ben om dit moment bezig met gespreksvoering en intakegesprekken.

Een intakegesprek is helemaal niet eng. Het is het eerste contact wat je met je psycholoog hebt. Hij of zij gaat jou dus rustig vertellen wat je van dit gesprek kan verwachten.

Het zal erop neerkomen dat de psycholoog een zo correct mogelijk beeld van jouw probleem wil krijgen. Het is dus eigenlijk puur informatieverzamelen. Je zal je verhaal mogen doen en er zullen wat vragen gesteld worden, maar je zal (hoogstwaarschijnlijk) nog geen adviezen meekrijgen. Daar is een intakegesprek niet voor bedoeld, dit is puur om een zo duidelijk mogelijk beeld van het probleem en de hulpvraag te krijgen.

Hierna kan er een vervolgafspraak worden gemaakt om een eventueel behandelplan op te stellen.

Als je nog meer vragen hebt, pb staat vrij :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 14:36

Bedankt voor de reacties :)

Denk dat ik het lastig ga krijgen met alles opnieuw vertellen, denk eerlijk gezegd ook niet dat dat in 1 gesprek gaat lukken. Hoop dat ik daar dan nog de kans voor krijg in een vervolggesprek. M'n huidige MW weet nu alles (op enkele details na dan, lukt gewoon niet om daar over te praten), en ik heb daar bijna een jaar over gedaan. Ik kan het natuurlijk over de aanleiding hebben waarom ik daar terecht ben gekomen, maar ik weet dat het uiteindelijk op m'n 'verleden' aankomt en ja.. dat is gewoon een heel lang verhaal. Dus op dit moment (en morgen ook ben ik bang) weet ik van gekkigheid niet waar ik mijn verhaal moet beginnen.

@ saarie; als er nog vragen te binnen schieten zal ik je PBen, dankje :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:45

gewoon in hoofdlijnen je verhaal doen, je hoeft echt nog niet in detail te treden dat is voor later. Vertel waar je tegenaan loopt, evt lichamelijke klachten, en in hoofdlijnen dingen uit je verleden. Dat is voor een intake vaak voldoende. Als ze meer willen weten stellen ze vragen. Ze doen ook goed hun best om je zo veel mogelijk op je gemak te stellen. Waarschijnlijk zul je ook wel iets van vragenlijsten krijgen om thuis in te vullen, daarmee kunnen ze ook al een goed beeld krijgen van wat er aan de hand is.

Ik weet wat het is maar echt achteraf valt het best mee. In ieder geval sterkte en beterschap

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:54

Idd de hoofdlijnen vertellen.
Jij beslist wat je verteld. Waarschijnlijk houd de pshycholoog het gesprek op gang.

Is het niet mogelijk als je je er echt niet goed bij voelt je mw een keer mee te nemen?

In het begin is het moeilijk, uiteindelijk (bij een goede) zal het steeds gemakkelijker gaan.

Ik heb me ook altijd geschaamd maar nu heb ik er geenproblemenmeer mee. Details vertel ik niet, alleen de hoofdlijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:58

Hoi,
De psycholoog verwacht ook echt niet van jou dat je morgen in een keer je hele levensverhaal verteld. Vertel gewoon wat dingen waar tegen aan loopt en eventueel al iets van de dingen die je hebt meegemakt begin met de dingen die je makkelijker vindt te vertellen. Misschien is het een idee om vandaag in je eigen vertrouwde omgeving wat steekwoorden op papier te zetten van punten waar je vandaag van bedenkt waar je het morgen over wil hebben en die je belangrijk vindt dat de psycholoog die weet. Morgen als je dan daar zit en het door de zenuwen even niet meer weet kan je het briefje erbij pakken en weet je weer wat je wou vertellen.

Succes morgen en probeer je ook al is dit moeilijk je niet te druk t emaken de psycholoog is er om jou te helpen en die snapt heel goed dat zo'n eerste gesprek hardstikke spannend is.

Groetjes genja

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:05

Benoem dat je niet weet waar je moet beginnen, een goede psycholoog helpt je wel op weg :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:21

Ik ben net geweest en het viel uiteindelijk wel mee.. was enorm zenuwachtig (stresskip eerste klas) wat achteraf niet echt nodig was. Ze stelde vooral veel vragen waar ik alleen maar antwoord op hoefde te geven en ik heb een paar opdrachten mee gekregen die ik over 2 weken af moet hebben en ze gaat samenwerken met mn MW.. dus ik ben wel een beetje opgelucht nu.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp! :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:06

graag gedaan hoor, en blij dat het voor jou ook meeviel. Nu rustig aan de slag en dan kom je er wel

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:08

ik heb een interview gehad via de telefoon van een half uur lang. Tijdens dit half uur werden enorm veel vragen gesteld en natuurlijk ook veel verteld over mezelf. in Juni ga ik voor mijn echte intake (gesprek van 3 uur :oo )

Zie net dat je het gesprek al hebt gehad, fijn dat het meeviel ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:55

Fijn dat het meeviel :)

Ik had vorige week ook een intake bij een psycholoog voor het eerst en was ook best wel zenuwachtig..
Achteraf valt het altijd mee gelukkig!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:42

Ik heb maandag ook mijn intake. Fijn dat het allemaal meevalt. Geeft mij wel de moed om me niet zo druk te maken. :))
Hoe lang ben je bezig geweest?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:56

hoi ik praat al jaren maar ik geef je wel de tip om het aan tegeven als je iets hoort wat je niet bij jezelf vind passen. Kan je dat niet of heb je er moeite mee schrijf het dan op of vraag iemand om meen te gaan. succes blij dat het goed gingb groet

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:32

Doet me ergens goed om te lezen dat ik tenminste niet de enige ben, de meeste van jullie zijn zelfs van rond mijn leeftijd (20).. doet me eindelijk geloven dat ik niet alleen of gek ben.. :o

@ MieLo: 3 uur is wel heel lang :oo maar ik neem aan dat het waarschijnlijk wel over iets anders gaat dan in mijn geval..
@ Maaik: ben een uur en een kwartier bezig geweest, maar voor ik het wist was het al voorbij. Succes maandag :)
@ franka75: bedankt voor de tip, ik denk dat ik sowieso over de gesprekken ga praten met mn MW (waar ik al een 'vertrouwensband' mee heb) dus ik denk wel dat dat goed komt, mocht het niet bij me passen. Ze hebben straks nl. ook onderling contact met elkaar.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:36

Pff, intakegesprekken... ik ben inmiddels meervoudig ervaringsdeskundige. Van een uurtje tot drie dagdelen uitgebreid intake onderzoek. :') Helaas heeft het bij mij nooit mogen baten (lang verhaal) maar ik wens je veel succes! Gelukkig viel het mee. ;) Fijn dat je MW je hier ook mee helpt en dat ze gaan samenwerken. :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:51

[quote="xMendy"]
@ MieLo: 3 uur is wel heel lang :oo maar ik neem aan dat het waarschijnlijk wel over iets anders gaat dan in mijn geval..
quote]

Waarschijnlijk wel ja ;) bij mij krijg ik dan ook een onderzoek of ik geen ADD heb (ivm faalangst en enorme concentratieproblemen)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:02

Ik heb ook een keer een intake gehad, was ook super zenuwachtig! Maar het komt heus wel goed, de psycholoog loodst je er wel doorheen!
Edit: bij mij ging het ook om faalangst..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:01

Fijn dat je intake is meegevallen en goed dat je psycholoog gaat samenwerken met je MW. Ik kan me voorstellen dat je dat wel een fijn gevoel geeft. Laat het verder maar gewoon op je af komen en verwacht vooral de eerste paar keren niet teveel van jezelf. Neem de tijd om aan je psycholoog te wennen!

Wat voor opdrachten heb je meegekregen?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:59

@ PW: Ja klopt, voel me er ook wel prettig bij. Maar aan de andere kant ook weer ongemakkelijk omdat er nooit aandacht aan besteed is en voel me dan ook ergens een aansteller terwijl ik ook weet dat ik er niks aan kan doen, omdat uiteindelijk andere personen dit bij mij hebben aangericht en niet ik zelf.

Als opdrachten heb ik meegekregen om een boekje te kopen en daar negatieve gedachtes in op te schrijven. M'n gedachtes gaan nl. regelmatig met me aan de haal. Daarnaast moet ik minstens 1x iets leuks gaan doen met een vriendin, en een bijrijdpaard zoeken. Mocht dat niet lukken binnen die 2 weken, minstens 2x iets leuks ondernemen met vriendinnen. Drie opdrachten dus..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:09

Goede opdrachten! Vooral goed dat je leuke dingen moet gaan doen :)

Wat je schrijft over dat je je er ongemakkelijk bij voelt herken ik wel. Ik zit zelf nu 2 jaar in therapie en heb dat bij de moeilijkere / persoonlijkere onderwerpen ook nog steeds. Voel me dan ook gauw een aansteller, maar dat ben je niet!

Succes met alles! :(:)