Minder kans op botontkalking bij vegetariërs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:49

Onderstaand artikel las ik op de website van de Gelderlander (regionale krant):

woensdag 03 maart 2010 | 15:21 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 maart 2010 | 15:57

BRuSSEL (ANP) - Een vegetarische voeding beschermt het lichaam beter tegen allerlei ziekten zoals botontkalking dan een vleeshoudende voeding. Dat blijkt uit een studie van biometricus Peter Deriemaeker van de Vrije Universiteit Brussel, die woensdag is gepubliceerd.

Proteïnerijk voedsel zoals vlees en zuivel hebben een verzurend effect op het lichaam, terwijl een dieet met veel fruit en groenten eerder een alkalisch of basisch effect heeft. Dit heeft niets te maken met de zuurtegraad van het voedsel zelf; zo smaakt bijvoorbeeld citroen op zich erg zuur, maar na inname heeft citroen een alkalisch effect op het lichaam.

Vooral eiwitten bevorderen botontkalking. Per gram eiwit gaat naar schatting een milligram calcium verloren, wat kan leiden tot het demineraliseren van botten. Dat verhoogt het risico op heupfracturen of symptomen van lage rugpijn.

Peter Deriemaeker en enkele collega's van de Vrije Universiteit Brussel onderzochten het verschil tussen beide voedingspatronen door een groep vegetariërs te vergelijken met een groep niet-vegetariërs.

Alweer een reden minder om zuivel te drinken en vlees te eten. Ik lust geen melk en heb daarnaast een koemelkintolerantie. Ik was altijd bang dat ik te weinig calcium binnen zou krijgen omdat ik bijna geen zuivel drink en daardoor meer kans zou hebben op botontkalking. Volgens de onderzoekers hoef ik daar niet bang voor te zijn, mits ik weinig proteïnerijk voedsel inneem.

Anoniem

Re: Minder kans op botontkalking bij vegetariërs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:52

Je kan toch calciumtabletten nemen? Wordt vaak gedaan hoor bij risicogroepen :j

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:56

Ik ben vegatarisch en nu je het zegt, ben ik eigenlijk de afgelopen jaren veel minder ziek geweest dan die jaren daar voor!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:50

Ik had dit ook gelezen, maar kweet het niet.
Ik ben ook vegi, ben niet vaak ziek, maar zou het aan dat liggen?
geen idee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:59

PuddingXX schreef:
Ik ben vegatarisch en nu je het zegt, ben ik eigenlijk de afgelopen jaren veel minder ziek geweest dan die jaren daar voor!

Ach, ik ben geen vega en ben nooit ziek :n ;)

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:50

Relaxed schreef:
PuddingXX schreef:

Ach, ik ben geen vega en ben nooit ziek :n ;)

Nouja, ik was voordat ik vegatarisch ben geworden erg vaak ziek, en nu ik zo zit te denken is dat nadat ik vegatarisch ben geworden eigenlijk niet meer zoveel ziek ben..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:52

Je bent niet vegetarisch, maar vegetarier.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:27

Ik heb daar een andere ervaring mee:

Twee jaar lang heb ik veganistisch gegeten, er zat echt geen grammetje dierlijk product in m'n dieet.
Op een gegeven moment kreeg ik ontzettend veel last van PMS, maar echt ONTZETTEND veel last, als in: ik kon twee weken per maand totaal niet functioneren.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit kon komen door een calcium te kort, ondanks al m'n sojamelk +calcium ed. Ik ben toen calcium pillen gaan slikken, maar ook dit had geen enkel effect.
Toen ben ik na veel wikken en wegen weer een normaal dieet gaan volgen, met veel melkproducten (yoghurt en geitenkaas, kan niet goed tegen lactose) en ook weer vlees.

Na een maand was het probleem opgelost. In die twee jaar zijn m'n tanden keihard achteruit gegaan en ik ben nog steeds bezig met de boel weer een beetje oplappen.

Heel fijn dat zo veel mensen het zonder dierlijke producten kunnen stellen! Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen (alhoewel ik nog steeds erg veel tofu eet, vegetarisch eten is zooo lekker!), maar ik denk dat het echt per persoon verschilt. Voor mij dus wel dierlijke producten, wil langer leven dan vandaag :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:49

Het gaat dan ook over vegetariëisme, niet veganisme

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:52

Citaat:
Vooral eiwitten bevorderen botontkalking

Maar eiwitten bevorderen ook je spieropbouw... Dus wanneer doe je het dan goed?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:57

De gulden middenweg? :P

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 15:48

phormicola schreef:
Ik heb daar een andere ervaring mee:

Twee jaar lang heb ik veganistisch gegeten, er zat echt geen grammetje dierlijk product in m'n dieet.
Op een gegeven moment kreeg ik ontzettend veel last van PMS, maar echt ONTZETTEND veel last, als in: ik kon twee weken per maand totaal niet functioneren.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit kon komen door een calcium te kort, ondanks al m'n sojamelk +calcium ed. Ik ben toen calcium pillen gaan slikken, maar ook dit had geen enkel effect.
Toen ben ik na veel wikken en wegen weer een normaal dieet gaan volgen, met veel melkproducten (yoghurt en geitenkaas, kan niet goed tegen lactose) en ook weer vlees.

Na een maand was het probleem opgelost. In die twee jaar zijn m'n tanden keihard achteruit gegaan en ik ben nog steeds bezig met de boel weer een beetje oplappen.

Heel fijn dat zo veel mensen het zonder dierlijke producten kunnen stellen! Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen (alhoewel ik nog steeds erg veel tofu eet, vegetarisch eten is zooo lekker!), maar ik denk dat het echt per persoon verschilt. Voor mij dus wel dierlijke producten, wil langer leven dan vandaag :)

Dus eigenlijk heb jij het tegendeel ondervonden dat wat de onderzoekers in Brussel beweren?
Jammer dat jij niet een van hun testpersonen was!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:50

Nee phormicola heeft veganistisch gegeten, niet vegetarisch

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:03

Inmiddels ben ik zo'n 8,5 jaar vegetariër, heb verder niet echt gezondheidsproblemen die daardoor lijken te komen.
Ach, de een brult dat je beter vlees kunt eten, nu weer iets dat het gezonder is om het niet te doen, ik weet het allemaal niet meer. Ik doe gewoon lekker mijn ding en sterf toch wel eens. :=

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:14

Rianneke schreef:
Citaat:
Vooral eiwitten bevorderen botontkalking

Maar eiwitten bevorderen ook je spieropbouw... Dus wanneer doe je het dan goed?

In de westerse wereld komt een tekort aan eiwitten zelden tot nooit voor, ook niet bij mensen die geen vlees en zuivel eten. Je moet jezelf wel ernstig uithongeren wil het zo ver komen. Daarentegen zijn er veel gezondheidsproblemen bekend die veroorzaakt worden door een te hoge inname van eiwitten. Als je het goed wilt doen zorg je vooral dat je niet te veel binnen krijgt.

Edit: Er zijn overigens al veel meer onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat zuivel bijvoorbeeld niet zo gezond is als lang werd gedacht. Het is niet voor niets dat Nederland hoog scoort op zowel de inname van zuivel als op botontkalking. Wat ironisch is aangezien veel mensen nog steeds denken dat ze botontkalking voorkomen door veel melk te drinken. :+

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:37

Wat kun je krijgen van een te hoge inname van eiwitten?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:41

Emytje schreef:

hoefbevangenheid :+
ik ben ook vegetariër, en ik ben ook steeds minder ziek dan voorheen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:14

Emytje schreef:

Bijvoorbeeld overgewicht en allergieën, maar het is ook niet goed voor je nieren. Oja, en vergeet dus die broze botten niet. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:42

goeroe schreef:
In de westerse wereld komt een tekort aan eiwitten zelden tot nooit voor, ook niet bij mensen die geen vlees en zuivel eten. Je moet jezelf wel ernstig uithongeren wil het zo ver komen. Daarentegen zijn er veel gezondheidsproblemen bekend die veroorzaakt worden door een te hoge inname van eiwitten. Als je het goed wilt doen zorg je vooral dat je niet te veel binnen krijgt.

Voor mijn nichtje adviseren ze juist om meer eiwitten te eten aangezien ze echt een sprietje is :7 Dus als je altijd teveel eiwitten binnen krijgt (en die dus ook niet gebruikt) kan ik wel snappen dat overgewicht een simpel gevolg kan zijn :)

Maar overal waar TE voor staat is niet goed voor je :(:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:26

Rianneke schreef:
Maar overal waar TE voor staat is niet goed voor je :(:)

Dat is een waarheid als een koe. :Y)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:09

Klopt indd. :D Ik ben sinds mn 6de volledig vegetarier, en een knap iemand die mij ziek krijgt. Alleen de laatste 2 jaar gaat het wat minder, maar dat heeft volgens mij met wat anders te maken. Verder harstikke gezond. Verbaasd me niets dit artikel trouwens.. hoop er verder nog wat over te horen. :)