Kind bang na inbraak. Ervaring gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Kind bang na inbraak. Ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:37

Dinsdag nacht is er bij ons ongebroken.
Gelukkig heeft de hond de inbreker(s) gestoord! Helaas zijn er wel wat spullen gestolen.. (ook van de jongens)
Omdat de technische recherge pas de volgende ochtend kwam mochten we nergens aanzitten.
We moesten dus de kinderen vertellen dat er was ingebroken..
De jongens pakken het gelukkig wel aardig goed op, mijn dochter helaas niet.
Ze is bang, wil niet naar boven, bang in het donker, bang om te slapen, bang voor geluiden enz.
Wie heeft hier ervaring mee?
Morgen ga ik naar de huisarts om te vragen wat ik hier mee moet maar wil graag horen wat andere hier mee gedaan hebben.

Ik neem haar serieus, ben met haar gaan kijken en heb laten zien dat er niets aan de hand is. De ramen met haar gecontroleerd en de gordijnen dicht gedaan. Ik heb onder haar bed gekeken, haar tochtrooster dicht gedaan. Ze heeft nu een lichtje aan in haar kamer en haar radiootje staat aan.
Mijn dochter is een vrolijke spontane meid van 5 jaar. Ik hoop niet dat ze hierdoor de rest van haar leven veel problemen krijgt..

Vjestagirl

Re: Kind bang na inbraak. Ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:46

Wat ik ergens heb gelezen is dat iemand de lego poppetjes van haar zoontje voor het raam zette om hem te beschermen tegen heksen. Kun je niet met haar naar de speelgoed winkel gaan, en bijvoorbeeld een grote knuffelhond kopen die ze bij zich kan houden, en die de inbrekers weg kan jagen voor haar? Of iets in die richting?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:47

Bij ons (ik werk op een residentiele instelling) is ook 2x ingebroken en 1x poging tot.. De laatste keer is de vleugel haaks op onze 'slaap-vleugel' leeggeroofd, waarbij ook kinderen zijn wakker geworden. De rest van de kinderen hoorde daardoor de volgende dag ook het verhaal..
Wij hebben sowiezo 's avonds alles op slot (alleen de slaapkamergang en badkamers/wc's zijn dan betreedbaar) vanwege het alarmsysteem wat in het hele gebouw zit, maar toch waren de kinderen bang, wat ook begrijpelijk is. Dit is wel iets wat zal slijten, maar de eerste periode zal je dochter er best last van hebben!
Wij hebben voor het slapen gaan net wat meer aandacht aan de kinderen besteed, en 1 van de collega's (wij draaien met zijn 2-en) is op de bovenverdieping gebleven totdat de kinderen sliepen. Die hadden ook nachtlampjes aan en deur van de slaapkamer op een kier. Degene die boven was ging dan gewoon even rommelen, was opvouwen wat ook, maar door aanwezigheid was het oké.

Ik hoop voor je dochter dat ze dit snel achter zich kan laten. Samen de deuren/ramen langslopen dat alles dichtzit is een goed idee, daarbij ook herhalen dat er nu niemand meer binnen kan komen want de deur zit op slot en mama (of/en pappa) zitten beneden. Er aandacht aan besteden is heel goed, pas echter wel op dat je het zelf niet groter maakt dan het is (bijv. er continu over beginnen terwijl je dochter dat niet aangeeft) als ze er zélf over wil praten, dan natuurlijk gewoon toelaten :j :)

Heel veel sterkte!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:53

Bij ons thuis is er 2 keer ingebroken (51weken verschil).
Ik was toen 10/11/12 zoiets, mijn broertjes zijn 2 en 3 jaar jonger dan ik ben. Ik zelf ben nooit echt bang geweest, mijn broertjes echter wel, zij hebben toen een tijdje bij mijn ouders op hun kamer geslapen. Toen ze weer naar hun eigen kamers gingen slipen ze met een lampje aan, zodat ze minder bang waren. Inmiddels zijn ze 12 en 13 en zijn ze niet echt bang meer, maar ze lopen nog steeds liever niet alleen naar boven als het donker is..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:21

ik probeer wel eerst om haar zelf dingen te laten gaan doen. ALs ze aangeeft dat ze bang is zeg ik dat er niets aan de hand is. Als ze bang blijft (vanavond maakte ze zich heel kein en kroop weg terwijl ze naar boven moest) dan ga ik dingen met haar ondernemen zoals samen naar boven , laten zien dat alles dicht is enz. Ik doe dit graag voor haar maar het moet ook een keer beter worden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Dat is het idd, je moet een afweging maken in er aandacht aan schenken maar niet teveel erbij stil blijven staan ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:28

Ik denk wel dat je op moet passen dat je het niet te veel ontkent. Kind is bang, en als jij dan ontkent dat er iets is om bang voor te zijn dan het zijn dat ze het gevoel heeft dat je haar niet serieus genoeg neemt.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:58

Ik pb je even :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 01:08

Toen ik 4-5 jaar oud was is er bij ons ingebroken.
Daardoor durfde ik niet meer te slapen (weet alles nog als de dag van gister). Mijn moeder werd boos en zei dat ik me niet moest aanstellen.
Na een paar weken van nachtmerries en niet durven slapen, nam de angst heel langzaam vanzelf af.
In mijn optiek was dat dus niet de beste oplossing.

Ik denk dat het zowiezo helpt wanneer je kinderen en hun angsten serieus neemt, en erover spreekt. Misschien een aantal nachten bij haar blijven tot ze slaapt? Angsten moet je overwinnen, en dat kost tijd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:08

Ik heb vandaag contact opgenomen meet en kinderpsycholoog. Ik heb haar verteld wat er gebeurd is en hoe ze reageerd. Wat ik doe is goed, zo door gaan dus en we hebben een afspraak. Misschien is een bezoek maar 1 a 2 x nodig misschien ook wel meer. We hebben al een geschiedenis, dus vind ik dat er serieus aandacht aan besteed moet worden. Vanmorgen vroeg werd ze wakker. Ze riep mij en ik dacht: laat maar even. Daarna riep ze nog een keer en begon ze te huilen. Ik ben toen wel naar haar toe gegaan en heb haar uitgelegd wat de geluiden waren. We hebben een zacht muziekje aan gedaan en ze is gaan puzzelen. Vedrer geen probleem gehad gelukkig!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:32

Er zijn een paar rituelen die je kan doen,zodat je huis beschermd is.Ik doe dat altijd samen met de kinderen, het geeft ze veilig gevoel.Als je meer wil weten hoor ik het wel?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:40

Wat je doet is al heel goed, je laat haar zien dat er niks is, dat het veilig is en dat jij er voor haar bent en haar serieus neemt.
Het is een grote schrik en ze zal hier overheen moeten komen, Mar de manier waarop jij doet is toch wel de beste manier om deze angst weg te nemen. Ipv. er op in te gaan, met meisje toch. Pak je haar mee en laat je haar de dingen zien en confronteer je haar er mee op een positieve manier.
Je kunt haar inderdaad nog een bescherming in de vorm van een soort token geven, denk dus bijv. aan de knuffelhond die al genoemd is.
En even een paar avonden lang een ritueeltje volhouden, we gaan samne naar boven, doen het bedritueel en daarna nog even het ritueel met haar laten zien dat alles dicht is, goed beveiligd en er niks aan de hand is.
Zo raakt ze weer vertrouwd met het bed, het slapen en ebt de angst als het goed is vanzelf weer vrij snel weg.
Maar top dat je het zo aanpakt! :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:50

Bedankt voor jullie reacties!
Ik geef haar trouwens ook een warme kruik mee naar bed. Ik dacht dat ze dan een "veilige warmte" om haar heen heeft. Maaaaaike heb ik beantwoord! Erg "fijn"te weten wat voor indruk het achter laat bij kinderen.