Wat zou het kunnen zijn? Bloedarmoede??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Wat zou het kunnen zijn? Bloedarmoede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:00

Hee, aangezien ik niet echt weet wat ik moet doen vraag ik het hier maar.
Ik ben 17 jaar en ongeveer 4 jaar vegetariër. Tot afgelopen zomer at ik wel vis maar dat doe ik nu ook niet meer. Wel elke dag vleesvervangers, eet goed boterhammen, fruit en groente. Daarnaast neem ik vaak een vitaminepil (TienerFit).
Sinds een week heb ik een redelijk opgezette buik (nu ben ik wel sinds maandag ongesteld geworden) maar ik heb het gevoel alsof ik te veel gegeten heb, terwijl dit niet het geval is. Gister had ik het de hele dag warm op school. Ik fietste nogal snel aangezien ik bijna te laat was voor school. Na een half uur stond ik op, schoof me stoel aan en merkte op dat er condens op de rugleuning zat. Ik had het nog warm dus ik dacht, zal wel door het fietsen komen.
Tijdens die les daarop had ik het nog steeds warm en kreeg telkens van die warmte vlagen over me heen met af en toe een koude rilling. Daarna heb ik 2 uur aan een praticum gewerkt en ook daar had ik het heel warm. Rood en warm hoofd en zweten (zelfs op mijn rug!). Totdat ik weer les had, ging het opzich wel. Maar eenmaal in de les kreeg ik het zo warm en benauwd, ik werd er niet goed van. Ben toen naar huis gefietst en eenmaal thuis ging het wel weer.
Vandaag moest ik vroeg opstaan (meelopen met krantenwijk) en het was behoorlijk koud. Ik kon alleen maar één paar dunne handschoentjes vinden. Het ging eigenlijk wel goed, had het ondertussen wel koud maar dat ben ik wel gewend. We hoefden nog maar een straatje en ineens werd ik helemaal niet goed. Het beeld werd vager, zag vlekken, werd duizelig en misselijk. Helemaal rechtlopen+fietsen wilde ook niet! Ik ben even met mn hoofd op het stuur gaan hangen en daarna weer verder gegaan (het werd erger). Op een gegeven moment kon ik niet meer en ben op de grond gaan zitten. Daarna weer rustig opgestaan en op een elekticiteitskastje gaan zitten.. Even gezeten en toen toch door gegaan, we waren bijna klaar. Onderweg naar huis (ik moest in totaal ongeveer 200m) ben ik nog gestopt en even op de stoep gaan liggen. Mijn lichaam voelde van binnen wel warm, volgens mij begon ik weer een beetje te zweten, maar van buiten erg koud. Na een paar minuten weer opgestaan en zo goed mogelijk naar huis proberen te fietsen. Toen ik thuis kwam, gelijk op de bank gaan liggen. Mijn vingers deden enorm pijn! Alsof iemand er in aan het snijden was.. Met tranen over m'n wangen (ook deels door wat er gebeurd was, vond het namelijk best eng) ben ik naar de kraan toe gelopen om mijn handen onder de koude kraan te houden. Na een poos ging het wel weer maar ze zijn nu nog steeds gevoelig en beetje koud. Dit is ongeveer 2 uurtjes geleden. Heb nu nog enorme hoofdpijn en ben heel moe (vanochtend voordat het gebeurde, voelde ik me gewoon kei fit)

Nu zat ik na te denken.. hoe zou dit kunnen komen?
Het eerste wat ik dacht was bloedarmoede aangezien ik al een tijd vegetariër ben en nu best veel bloed verlies. Ik eet wel gewoon goed groente+fruit en neem die vitamine pil (waar eigenlijk alles wel in zit qua vitamine)...
Ik ben benieuwd wat jullie denken..

aerdenhout1

Re: Wat zou het kunnen zijn? Bloedarmoede??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:09

IK denk dat een bezoekje aan de huisarts wel een goed plan is.
Bel hem in elk geval even op en vraag advies.
Waarschijnlijk zal hij wel bloed willen prikken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:10

Ik heb wel eens ''aanvallen'' waarbij ik ga zweten, licht in mijn hoofd word, misselijk en dergelijke. Je lichaam geeft dan inderdaad aan dat je moet gaan liggen. De vriend van mijn moeder is echter huisarts en hij dacht aan een lage bloeddruk. Hij heeft toen mijn bloeddruk opgemeten maar die was goed, hoewel hij met zo'n aanval wel zwak is. Desondanks raadde hij mij aan om bij zo'n aanval juist niet te gaan liggen maar even flink te bewegen door een sprintje te trekken. Ik doe dat dan een paar minuten (ook al denk je dat je flauw gaat vallen) en dan gaat het zo weer weg. (Je bloeddruk stijgt dan weer.) Ik zeg natuurlijk niet dat jij hetzelfde hebt, maar het kan best.

Verder hebben vegetariers vaak een tekort aan vitamine B12, ben je hier wel eens op getest? En tijdens mijn menstruatie neem ik dagelijk een ijzerpil, dat kan ook geen kwaad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:12

dorientjuh is je suikergehalte al eens gemeten?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:13

Ik ga helemaal met aerdenhout1 mee, gewoon even je huisarts bellen. Dit kan zo ontzettend veel zijn, en zoals jij het beschrijft was het best heftig. Dit soort klachten kunnen echt van heel onschuldig (wat obstipatie) tot minder onschuldig (bijvoorbeeld gal of nierstenen) tot zeer ernstig (bijvoorbeeld hartproblemen) zijn. Dat is zo echt niet te beoordelen, daarvoor is lichamelijk onderzoek nodig.
Gezien je wisseling in temperatuur kan het ook best zijn dat je simpelweg een koudje te pakken hebt, maar nogmaals, het is zo niet te beoordelen.

Voor dit soort dingen heb je een huisarts, klaar en simpel. En zoals zo ontzettend vaak al gezegd is: Bokt is géén arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:17

al eens aan een verstopping gedacht? Dat verklaart wel je opgeblazen gevoel en de rest herken ik ook wel enigszins

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:22

Okee dankjewel :)!
Ik kom eigenlijk nooit bij de huisarts (de laatste keer was ivm psychische klachten) Mijn moeder is praktijkondersteuner bij een huisarts en meestal weet ze wel wanneer het tijd is voor een huisartsbezoek.
Vanochtend (ze had niet zoveel tijd, ze moest naar haar werk toe) zei ze dat ze zich niet druk maakte.. Maar eerlijk gezegd doe ik dat wel. Daarom vraag ik het even via bokt zodat ik kan kijken of ik me voor niks druk zit te maken of juist wel om een goede reden.

Ik zal vanavond even met mam overleggen, het gaat nu wel redelijk (wel nog steeds koude voeten+handen, mijn lichaam voelt van 'binnen' niet erg warm, hoofdpijn en vermoeid). Mocht het vandaag wel erger worden, dan bel ik gelijk.

@dotientjuh; nee ik ben hier nog niet op getest. Misschien wel slim om een keer te doen..

@ Menino; ja daar heb ik idd aan gedacht. Maar ik heb wel ontlasting etc.. (heb altijd wel meer last van mijn darmen rond de ongesteldheid, denk dat mijn baarmoeder dan tegen de darmen aan komt. Zo erg heb ik het alleen nog nooit gehad)

Mochten er meer mensen zijn met ideeën, ik hoor ze graag :)!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:27

wat mij trouwens op valt, is dat mijn nagels een stuk roder/rozer zijn dan normaal. Meestal zijn ze lichter..
(ik probeer zoveel mogelijk veranderingen te ontdekken, misschien dat ze daarmee bepaalde dingen verklaren)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:31

Ik zou mijn vitamine B-12 eens na laten kijken,het kan zijn dat je met je vitaminepil niet voldoende binnen krijgt.
Je bent vegetariër dus de kans dat je in die 4 jaar een tekort hebt gekregen is heel aannemelijk,dit is overigens eenvoudig te verhelpen met een hoge dosis B12.
Dus even laten prikken hierop bij de HA ;)

Hier kun je alvast wat informatie opzoeken hierover:
http://www.vitamineb12.nl/

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:34

Dankjewel :)!
(overigens; ik heb de laatste tijd redelijk vaak dat ik last heb van mijn keel, denk door verkoudheid, als ik op sta en gister last van m'n linker kaak (kan ook door de verstandskiezen komen).. pff nu ik zo terug kijk, lijkt het lijstje best wel lang :P)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:37

Je kunt ook meerdere dingen tegelijk hebben hoor...
én verkouden...
én doorkomende kiezen...
én .... ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:40

precies! Ik probeer zo veel mogelijk op te noemen waar ik 'last' van hebt, zodat er misschien wat uit komt :) (beter te veel dan te weinig haha)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:47

Maar maak even afspraak bij je HA,zo snel mogelijk zodat ze iig even een bloedtest kan laten doen.
Als het een B12 tekort blijkt te zijn,kun je met 1 injectie al weer een tijd vooruit en dagelijks je B12 vitaminen nemen.Die zitten alleen in dierlijke-producten en aangezien jij nu ook geen vis meer eet krijg je waarschijnlijk niet meer genoeg binnen.
Als je nog vragen hebt hierover mag je ook altijd pb sturen ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:52

Is dit probleem acuut ontstaan?
Dus maar van de afgelopen dagen?
Naar mijn idee is de kans dan groot dat je "gewoon" ziek bent en dat je het even rustig aan moet doen!

Heb je ook verhoging?

Wat dacht je moeder verder wat er met je was?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:53

Dankjewel!!
Ik heb vorig jaar een soort werkstuk gemaakt over vitamine B12, gelukkig weet ik er nu wel wat meer vanaf ;)
Maar mocht ik vragen hebben, dan pb ik ze!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:55

krijg je niet gewoon griep?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:03

Eerder verlaging, 36.5 C (okee tis wel een kruidvat thermometertje maar toch..)

Mijn moeder zei alleen dat ze zich geen zorgen maakte.

Gewoon griep, nou daar val je hopelijk toch niet bijna door flauw :P Gister dacht ik dat wel, met die warmte/koud vlagen.. Maar vanochtend was dat over! Alleen toen kreeg ik dat ene weer

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:17

@TS: je kan wel degelijk flauwvallen van "gewone" griep hoor :=
Vooral als je jezelf voorbij loopt!
jij bent niet helemaal fit, je gaat toch "knokken" dan zegt je lijf: jahh daagggg bekijk het maar :roll:

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:24

Echt?? Wooww.. daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord :P
Ik ben best koppig, ik vind dat ik me niet moet aanstellen en gewoon alles kan ;) Dus in dat opzicht loop ik mezelf wel voorbij..
Vandaag dagje thuis, morgen weer heerlijk naar school :z

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:30

Ik heb het al vaker gedaan namelijk :')
Dus ik ben iig het "levende" bewijs...
Bij mij was vaak het probleem dat ik bij temperatuurverschillen flauwviel :=
Dus: uit je warme bedje over de koude gang, of onder de douche vandaan op de "koude" tegels van de badkamer...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:37

lesilla schreef:
dorientjuh is je suikergehalte al eens gemeten?

Nee. Suikergehalte als in diabetes bedoel je?