Wie heeft dé oplossing tegen hoofdluis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Wie heeft dé oplossing tegen hoofdluis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 06:51

Echt, ik word er gek van. Vanaf december ben ik al in gevecht tegen hoofdluizen. Eén van mijn dochters heeft hoofdluis opgelopen en heeft het doorgegeven aan haar twee zussen en aan mij.
Hier in Duisland krijg je een recept van de dokter en ik heb nu al meerdere middeltjes geprobeerd, maar heb daarnet wéér luizen bij één van mijn meiden gevonden.
Heb alles gedaan wat ik moet doen. Middeltjes in de haren gesmeerd, al zo vaak dat de dokter zeg dat ik niets meer krijg, alle kleren uitgewassen, het beddegoed uitgewassen (en alles op 60 graden), knuffels in zakken gestopt, omgevingsspray gebruikt.....ik weet het echt niet meer....

Wie weet een middeltje wat écht helpt tegen die rotdingen?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 06:55

Heel ouderwets:

Haar een aantal keren besmeren met azijn, 30 min laten intrekken en uitspoelen.
Her haal dit ong. 3x
Tip maak voor die tijd je haren even vochtig.

Alles wat niet gewassen kan worden, luchtdicht verpakken en daar 1 week in laten
Knuffels of andere dingen 24 uur in de diepvries doen

Gaat nog even verder met denken
Laatst bijgewerkt door _Susan_ op 03-03-10 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Re: Wie heeft dé oplossing tegen hoofdluis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 06:58

Hoofdluis

Heeft een kind hoofdluizen,maak het haar een klein beetje vochtig en doe er dan een flinke scheut azijn door. Goed in laten trekken ongeveer een half uurtje, en daarna uitspoelen herhaal dat twee of drie keer en de luizen zijn dood.
- Reina

Doe in de cappuchon van je jezelf of je kind of in de kraag en paar druppels Tea Tree olie, daar houden luizen helemaal niet van, hetzelfde kun je doen op je hoofdkussens.
- Eef- Rammstein

Spoel je kleding met lavendel geur wasverzachter en de luizen blijven weg. luizen en lavendel gaan niet samen.
- Hetty

Tea Tree shampoo, of gewone shampoo met 10 druppels Tea Tree olie erdoor gemengd, dat overleven ze niet !
- Mirella

Hoofdluis kan bestreden woorden met baby haar lotion het ruikt lekker maar de luizen hebben er een hekel aan (door de alchol die er in zit)wat op het haar druppelen en op de jas. Ik doe het al jaren bij mijn kinderen en ze hebben er nog nooit last van gehad suc6 verzekerd.
- Ilonka

Heb je een probleem met luizen ? Je kan ook zonder luizenshampoo luizen bestrijden.Gebruik alleen wat azijn. Ga onder de douche staan en neem azijn ( of olijfolie )en smeer het in je haar en spoelen maar !
- Eline

Kleurshampoo(waarin ammoniak zit) werkt ook goed om de luizen te doden. Dan heel veel conditioner in het haar masseren zodanig dat de luizen en neten makkelijker loskomen als je je haren kamt met luizenkam.
- Big Mama

Bron: Oma weet raad

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 07:03

Zou dat azijn echt helpen? Ik lees weer op andere sites dat het niets doet. Wellicht kan ik het proberen. Tea tree olie heb ik wel, dat kan ik proberen.

Wat ook lastig is: hier in Duitsland rust er echt een taboe op. Ik heb al op school aangekaart dat er wat aan gedaan moet worden, maar er gebeurt helemaal niets. Luizenmoeders kennen ze niet (mag ook niet, zeggen ze), evenals de capes over de jassen. Ik vermoed dat een kind op school het heeft, maar dat er te weinig aan gedaan wordt om het te voorkomen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:04

Koop dan in elk geval voor je eigen kinderen een cap.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:06

Ik had vroeger echt heeeel hardnekkig luis. Mijn vader heeft er toen terpetine is gegooid. Even intrekken, kwartiertje/half uurtje en dan uitwassen. Ja het stinkt, ja het klinkt heel raar en ja het werkt echt heel goed.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:08

Hihi,
Marieke, mijn moeder heeft me eens 24 met een badmust laten zitten met slaolie en petrolium.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:09

Ja petrolium kan ook prima... hoef je nieteens sla olie bij te doen ;)

Volgens mij was 't ook petroleum niet terpetine... lang geleden ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 07:16

Petroleum? Waar kan ik dat krijgen? Die tea tree, zou dat ook helpen als ik ze daar de haren mee laat wassen? Dat lees ik ook overal.
Mijn kinderen wassen erg vaak hun haren (moet van mij), als ze dat niet doen, wordt het in no time vet.

Mijn twee oudste kinderen nemen hun jas mee de klas in, maar de jongste mag dat nog niet. Ik kan voor haar een cape (of gewoon een plastic zak) kopen, maar dan krijgt ze geheid de vraag waar dat voor is. En ze vindt het al zo genant......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:54

Omdat haar moeder vond dat haar jas ook een tas verdiende om hem mooi/schoon te houden als hij hangt.

Vaak wassen zorgt ook voor vet haar, vergis je niet. Om mijn haar perfect te houden zou ik het elke 4 dagen moeten wassen, met 6 dagen is het vet en de 7e was ik het (ik heb regelmaat nodig, anders vergeet ik het)

Het is nu nog een beetje koud, maar zodra het warmer wordt. Een regenjas of een jas van dergelijk plastic gaan gebruiken (zelf heb ik de human nature zomerjassen gehad.) Altijd aan de kapstok gehangen zonder cape, maar ook op de middelbare, ondanks dat er ieder jaar weer een luizenplaag was (van de basisschool af) nooit last van luizen gehad. Mijn broertjes hadden een gewone jas en die zijn er echt een aantal keer mee geteisterd en bij hun hangt het nu onder een cape.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:02

Frontline! heb echt een half jaar luizen gehad, niets werkte. Toen een keer frontline gebruikt en de volgende dag vielen ze 1 voor 1 dood neer en heb er nogsteeds geen last meer van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:12

tea tree olie! druppeltjes overal op en weg zijn de luizen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:17

ik heb ook een keer goed de luizen gehad...
en iedere x als ik azijn ruik, denk ik aan die tijd.

Raar maar waar, azijn helpt echt! Alleen niet zo goed voor je haar...

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:34

Tea tree helpt helemaal niet. Weken mee gewassen.. deed niets!
Mijn zoon heeft het ook via een vriendje gehad en ik heb zijn kop gewoon kaal geschoren, was heel radicaal maar na weken wassen vond ik die smerige luizen weer in zijn haar. Hij had heel mooi lang haar, maar we gingen net verhuizen en had weinig behoefte aan luizen in mijn nieuwe huis!
Ik snap natuurlijk wel dat je je dochters niet hun haar afscheert hoor, haha.
Succes, die azijntip klinkt wel als goedwerkend middel!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:40

Wij deden vroeger altijd petroleum met groene zeep mengen, en dat wassen. Dat hoefde je een keer te doen, en toen waren ze weg :D
Maar dan dus ook de kussens in een zak, knuffels in de vriezer, dat allemaal nog erbij zeg maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:43

Doe je tussen het haren wassen wel steeds net genoeg tijd zodat de neten net uitkomen en je die ook dood?
Je kunt wel wassen, maar dat zal de eitjes niet doden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:44

Ik wilde net gaan zaggen: ga opzoek naar de oorzaak. Blijkbaar ligt deze niet bij jou...
Je zal de klasgenoot moeten vinden die het heeft...
Mijn geneesmiddel is een beetje gemeen: Kaal scheren haha grapje hoor... Maar het zal wel door je hoofd zijn gegaan in alle frustratie. Ik dacht er laatst ook aan dat mijn katten niet van de vlooien af kwamen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:44

Cayenne schreef:
Doe je tussen het haren wassen wel steeds net genoeg tijd zodat de neten net uitkomen en je die ook dood?
Je kunt wel wassen, maar dat zal de eitjes niet doden.

Volgens mij moet je wassen op minimaal 40 graden en dan dood je de eitjes...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:47

Citaat:
Bij 40 graden zullen de meeste luizen en eitjes niet het loodje leggen, want ze hebben de voorkeur van 37 graden lichaamstemperatuur.

Fout gedacht dus :+

Was overigens ook niet mijn vraag :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:47

Ik werd toen iedere dag gewassen met azijn.

Wel een tip: je haar krijgt een enorme opdonder, en als je lang haar hebt, is het verstandiger (en pijnlijker...) om het kort(er) te knippen. Voor het wassen alleen maar beter.
Je haar word na het luis-vrij zijn, of op het einde echt droog stro... Goed verzorgen erna weer, en denk er om: niet te schoon he ;) dan heb je ze zo weer.

Heel veel succes, ik krijg nu al jeuk bij het idee :=

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:48

Met kleding/lakens wassen zou ik voor de zekerheid de kleding + lakens ook een paar uur in de vriezer stoppen.. Om alles zeker te doden, want anders zit je er zo weer mee als er een eitje toch overleeft...

Ik heb op school ook vaak gehoord over tea tree, maar als het niet werkt, anti-vlo/luis voor honden/katten.., Frontline..!! Met dikke uitroeptekens :) Zag hem al eerder langskomen... :j
Of een etherische olie o.i.d. met lavendel inderdaad.. Die tips heb ik op verschillende stages al gehoord :)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:50

HET STAPPENPLAN VOOR DE BESTRIJDING.

Hoofdluis kan bij iedereen voorkomen en heeft niets te maken heeft met een gebrek aan hygiene zoals vaak gedacht wordt. Belangrijk is de hoofdluis uit de taboesfeer te halen en er openlijk met ouders, school en kinderen over te praten. Het is een misverstand dat hoofdluis alleen voorkomt bij vuil haar. Iedereen kan besmet worden. Zowel ouders als kinderen schamen zich er soms voor en durven het niet op school te vertellen. Het is juist belangrijk dat wel te doen wanneer u ontdekt dat uw kind luizen of neten heeft. Die stap is het meest doeltreffende bij het bestrijden van hoofdluis. Ook al brengt het veel rompslomp met zich mee, het is belangrijk om dan meteen tot behandeling over te gaan.

In gezinnen met (meerdere) jonge kinderen kan het heel lastig zijn om áde hoofdluis te bestrijden. Het intensieve contact tussen gezinsleden thuis en het onderlinge contact op school zorgen er vaak voor dat, terwijl het ene kind wordt behandeld tegen haarluis, het fenomeen zich ondertussen ontwikkelt bij een ander kind.

Het is belangrijk dat u de volgende maatregelen neemt:

Dag 1

Behandel bijvoorbeeld uw kind en controleer de overige gezinsleden.
Als u hoofdluis vindt bij uw kind, (be)handel dan zo snel mogelijk met Zeroluis. Kijk het hele gezin ( ook uzelf) goed na met behulp van de stofkam. Begin bij die personen bij wie u hoofdluis of neten gevonden heeft de behandeling gelijktijdig. Vlecht, na de behandeling, de lange haren in of steek ze op ter voorkoming van nieuwe overlopers.

Reinig kleding, beddengoed, stoffen meubilair en overige zaken die direct in aanraking komen met de haren door:

jassen, mutsen, sjaals, andere kleding, beddengoed, haarborstels en knuffels op 60 graden te wassen of 1 week in een afgesloten plastic zak weg te zetten of 24 uur in een plastic zak in de diepvries te stoppen

kammen te behandelen met dit luizenbestrijdingsmiddel, op 60 graden te wassen in de wasmachine, of 24 uur in de diepvries te doen.

de stoffen bekleding van bank en stoelen goed te stofzuigen; vergeet hierbij ook de autobekleding niet, want ook hierop kan hoofdluis zijn achtergebleven.

Waarschuw anderen

Als uw kind hoofdluis heeft, waarschuw dan in ieder geval de school en de ouders van vriendjes en vriendinnetjes. Ook zij kunnen dan direct maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen.

Dag 2 tot en met dag 15

Kam dagelijks met de stofkam.
Eventuele neten die in het haar zitten kunnen nog uitkomen. Het is van belang de jonge hoofdluisjes zo snel mogelijk te verwijderen, voordat deze weer neten kunnen leggen.

Tips:
Steek de stofkam door een gaasje
Kam door de natgemaakte haren
Gebruik een creme spoeling

Dag 8

Herhaal de behandeling met Zeroluis, ook al staat dit niet in de bijsluiter vermeld. Dit is van belang om de uitgekomen neten te doden voordat deze weer nieuwe eitjes kunnen leggen.

Tot slot

Het is goed om, als de hoofdluis verdwenen is, het haar van het hele gezin wekelijks te blijven controleren. Gebruik de stofkam en kam goed over de hoofdhuid. Heel zorgvuldig en consequent kammen is van groot belang.

Bron: Zeroluis

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:50

Cayenne schreef:
Citaat:
Bij 40 graden zullen de meeste luizen en eitjes niet het loodje leggen, want ze hebben de voorkeur van 37 graden lichaamstemperatuur.

Fout gedacht dus :+

Was overigens ook niet mijn vraag :)

het helpt dus wel ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:57

Binckydenice schreef:
HET STAPPENPLAN VOOR DE BESTRIJDING.

Hoofdluis kan bij iedereen voorkomen en heeft niets te maken heeft met een gebrek aan hygiene zoals vaak gedacht wordt. Belangrijk is de hoofdluis uit de taboesfeer te halen en er openlijk met ouders, school en kinderen over te praten. Het is een misverstand dat hoofdluis alleen voorkomt bij vuil haar. Iedereen kan besmet worden. Zowel ouders als kinderen schamen zich er soms voor en durven het niet op school te vertellen. Het is juist belangrijk dat wel te doen wanneer u ontdekt dat uw kind luizen of neten heeft. Die stap is het meest doeltreffende bij het bestrijden van hoofdluis. Ook al brengt het veel rompslomp met zich mee, het is belangrijk om dan meteen tot behandeling over te gaan.

In gezinnen met (meerdere) jonge kinderen kan het heel lastig zijn om áde hoofdluis te bestrijden. Het intensieve contact tussen gezinsleden thuis en het onderlinge contact op school zorgen er vaak voor dat, terwijl het ene kind wordt behandeld tegen haarluis, het fenomeen zich ondertussen ontwikkelt bij een ander kind.

Het is belangrijk dat u de volgende maatregelen neemt:

Dag 1

Behandel bijvoorbeeld uw kind en controleer de overige gezinsleden.
Als u hoofdluis vindt bij uw kind, (be)handel dan zo snel mogelijk met Zeroluis. Kijk het hele gezin ( ook uzelf) goed na met behulp van de stofkam. Begin bij die personen bij wie u hoofdluis of neten gevonden heeft de behandeling gelijktijdig. Vlecht, na de behandeling, de lange haren in of steek ze op ter voorkoming van nieuwe overlopers.

Reinig kleding, beddengoed, stoffen meubilair en overige zaken die direct in aanraking komen met de haren door:

jassen, mutsen, sjaals, andere kleding, beddengoed, haarborstels en knuffels op 60 graden te wassen of 1 week in een afgesloten plastic zak weg te zetten of 24 uur in een plastic zak in de diepvries te stoppen

kammen te behandelen met dit luizenbestrijdingsmiddel, op 60 graden te wassen in de wasmachine, of 24 uur in de diepvries te doen.

de stoffen bekleding van bank en stoelen goed te stofzuigen; vergeet hierbij ook de autobekleding niet, want ook hierop kan hoofdluis zijn achtergebleven.

Waarschuw anderen

Als uw kind hoofdluis heeft, waarschuw dan in ieder geval de school en de ouders van vriendjes en vriendinnetjes. Ook zij kunnen dan direct maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen.

Dag 2 tot en met dag 15

Kam dagelijks met de stofkam.
Eventuele neten die in het haar zitten kunnen nog uitkomen. Het is van belang de jonge hoofdluisjes zo snel mogelijk te verwijderen, voordat deze weer neten kunnen leggen.

Tips:
Steek de stofkam door een gaasje
Kam door de natgemaakte haren
Gebruik een creme spoeling

Dag 8

Herhaal de behandeling met Zeroluis, ook al staat dit niet in de bijsluiter vermeld. Dit is van belang om de uitgekomen neten te doden voordat deze weer nieuwe eitjes kunnen leggen.

Tot slot

Het is goed om, als de hoofdluis verdwenen is, het haar van het hele gezin wekelijks te blijven controleren. Gebruik de stofkam en kam goed over de hoofdhuid. Heel zorgvuldig en consequent kammen is van groot belang.

Bron: Zeroluis

Allemaal niet nodig, had het ook allemaal al geprobeerd maar is zinloos. Gewoon frontline en je bent er vanaf.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:01

Nou, bij mij werkte frontline niet hoor...