Over suikers, klopt mijn theorie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Over suikers, klopt mijn theorie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:00

Ik heb vroeger erg veel gewone cola gedronken. Dus niet de light versie. Mensen dachten dat ik daar "verslaafd" aan was. Ik dronk zo'n 8 tot 10 flessen in de week. Tegen over dat ik nu hooguit 2 flessen cola light in de week drinkt. Een groot verschil dus. Drink nu voornamelijk thee met 2 zoetjes.

Maar nu heb ik weer een andere "verslaving" namelijk chocotofs. Of in ieder geval chocolade. Heeel veel chocolade. Heb dit nooit gehad, terwijl dat ik nu overal waar chocolade in staat of in zit al eet.

Nu is het bij mij bekend dat ik overdag erg moe ben. Het is ook bekend waarvan dat komt. En heb overdag weinig energie.

En vraag me nu dus af, dat ik gewoon dingen (onbewust) opzoek met veel suiker erin, om zo wat meer energie te hebben op een dag.
Kan mijn theorie kloppen?

gohya

Re: Over suikers, klopt mijn theorie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:07

Of je ze onbewust opzoekt lijkt me niet,maar bewust wel.
Suiker geeft je energie en ben je niet meer moe.
Ik gebruik heel veel suiker,5 klontjes in me koffie en 4 in de thee.
Ik ben dan ook nooit moe en barst v.d. energie.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:09

Ja maar besef wel dat suikers ook n vervanging is van onvrede ergens in je leven of in je lichaam. Dus een vervanging van-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:11

suiker is niet goed en zoetstof al helemaal niet....suiker geeft even energie omdat je bloedsuikerspiegel stijgt...duurt slechts even en dan krijg je weer trek in suiker.
Goed om de alvleesklier uit te putten...niet dus...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:13

Daar heb ik dus ook last van. Dat ik na een 20 tot half uur weer chocotofs oid moet pakken.

En Zirano dat weet ik wel zeker. Maar momenteel kan ik er niks aan doen.

@ Geerke: wat kan ik er dan aan doen om meer energie te krijgen zonder suiker te pakken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:25

Ik heb niet persé suiker nódig,ik vind het lekker in de koffie of thee.Ik heb wel eens last van een hypo,dan is me suiker te laag en ja dan moet ik iets eten,maar hoeft niet persé suiker te zijn.Een boterham met kaas is ook goed.
Mij geeft het ontzettend veel energie de hele dag door.
TS misschien is druikvensuiker wat voor jou?krijg je ook energie van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:26

Uh,Druikvensuiker =Druivensuiker.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:27

Regelmatiger over de dag eten. zorgen dat je goed drinkt Probiotica gaan slikken. krijg je n goede stoelgang en n mooie huid van

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:30

druivesuiker heeft hetzelfde effect als gewone suiker...probeer eens af te kicken van suiker.
Boterham met kaas werkt ook prima,en is veel gezonder.

Ik krijg zelfs van fruit s'ochtends...dan na een half uur word ik helemaal duizelig..hypoglycemie heet dat,en is lastig

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:32

Mijn stoelgang is goed overigens. En heb me ook al op suikerziekte laten testen.

Zirano: wat is regelmatiger, ik ben pas na 12 uur uit mijn bed...

@ geerke: ik begin met 3 boterhammen met ham. Heb daar nooit geen zoeten waren erop.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:38

Oeff werk je dan tot zo laat of ben je een langslaper

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:45

Van suiker krijg je een korte energiestoot, maar dat je meer energie zou hebben als je veel suiker eet klopt helemaal niet, na die korte energiestoot vraagt je lichaam al weer naar suiker en al deze korte stijgingen van de glycemiespiegel in je bloed maken je net ontzettend moe!
Als je minder suiker gaat eten ga je meer energie hebben, mits je verder gezond eet en niet ziek bent natuurlijk.
De drang naar suiker komt vooral omdat het lichaam van nature verzadiging als iets levensnoodzakelijk ziet, en omdat suiker hier tijdelijk snel voor zorgt, ga je er steeds meer naar snakken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:46

Zirano: Ik heb hersenletsel, dus langslaper.

Zitaswoon: Erg duidelijke uitleg. Dus eigenlijk een verslaving van suiker? (tijdelijke energie stoot?)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:52

Pubelia, wat een herkenbaar verhaal. Ik dronk vroeger een fles cola per dag en had altijd trek in zoet. Twee jaar geleden ben ik radicaal gestopt met frisdrank/snoepjes en koekjes e.d. Ik heb nu het probleem dat ik dingen al snel te zoet vind, bijvoorbeeld pastasaus, appelmoes!

Misschien heb je hier iets aan: http://www.afvallen-weblog.nl/altijd-zi ... te-komen/#

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:02

Suikers zijn verslavend en zoetstoffen zijn al niet veel beter. Met die laatste houd je eigenlijk je lichaam voor de gek door wel de zoete smaak, maar niet de kcal binnen te krijgen. Maar je verslaving aan zoet houd je er wel mee in stand, waardoor je ook weer sneller geneigd zal zijn om wel echte suikers te pakken.
Het vervelende met suikers is dat ze je even energie geven, maar dat je lichaam er heel snel op reageert met de aanmaak van een extra portie insuline. En die insuline laat je bloedsuikerspiegel vervolgens dalen met als gevolg weer een gebrek aan energie én de behoefte om die weer opnieuw aan te vullen d.m.v. het opnieuw consumeren van suikers. Gevolg is een continue stijgende en weer dalende bloedsuikerspiegel waardoor je per saldo alleen maar minder energie over houdt.
Als je echt erge last hebt van energiegebrek dan zou je inderdaad kunnen denken aan hypoglycaemie. Een dat is eigenlijk het tegenovergestelde van suikerziekte. Je lichaam heeft immers meer insuline aangemaakt dan goed is en bij suikerziekte wordt er juist te weinig insuline aangemaakt. Wel kan hypoglycaemie op den duur suikerziekte veroorzaken.
De enige remedie is toch echt afkicken van de suikers. Dat is even de tanden op elkaar, maar grote kans dat je je stukken beter gaat voelen en meer energie zal krijgen.
Overigens is het niet alleen de pure suikers die dit effect hebben. Ook bijvoorbeeld graanproducten zoals brood kunnen je bloedsuikerspiegel behoorlijk laten stijgen.
Ik heb ook tijdenlang dergelijke klachten gehad, maar sinds ik vanwege een spastische darm ben overgestapt op het specifieke koolhydratendieet eet ik geen brood meer en heb mijn suikerconsumptie drastisch beperkt. Met als gevolg dat niet alleen mijn darmklachten enorm zijn verminderd, maar ook mijn energiedipjes tegenwoordig uitblijven. En na een tijdje verdwijnt de behoefte aan zoet echt wel, hoor. Als ik nu eens iets zoets eet dan vind ik het niet eens meer zo lekker als vroeger.
Kijk even hier. Staat het uitgelegd en er staat ook een lijstje in met voedingsmiddelen die je wel en die je beter niet kunt eten. http://www.osteopathietexel.nl/pages/vo ... hypogl.htm

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:07

@ Mo: ik heb de site bij favoriete opgeslagen. Zitten dingen bij die inderdaad bij mij ook zouden kunnen zijn. Maar ik kan nu nog niet zomaar afkicken van suiker door andere dingen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:12

Zirano schreef:
Ja maar besef wel dat suikers ook n vervanging is van onvrede ergens in je leven of in je lichaam. Dus een vervanging van-

dat noemen ze ook wel een vriendmechanisme, kan ook roken zijn of altijd eten of ...etc.etc.
suikers zijn verslavend net als koolhydraten, ik heb eens gelezen dat als je een schimmel in je lijf hebt ( die juist gevoed wordt door suikers) stoffen afscheidt die er weer voor zorgen dat je suikerbehoefte blijft houden, zo blijft de cirkel rond ...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:54

Komt me bekend voor, maar zoals al is uitgelegd zorgt suiker er niet voor de je, je energieker gaat voelen. Mijn ervaring is eerder andersom. Suiker zorgt voor een hoge piek, gevolgd door een diep dal. Juist daardoor wordt ik veel sneller moe.
Zonder suiker heb ik juist veel meer energie, maar het 'afkicken' kost wel wat disipline.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 06:17

werkt bij mij ook zo.
als ik juist veel suiker eet overdag ben ik de hele dag moe.
heb ook vaak na het eten van zoetigheid dat ik echt wel kan slapen

probeer langzaam over te schakelen en je suiker uit je eten te halen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:13

Ik heb dit ook gehad. (nog wel eens). je neemt veel suiker en hierdoor schiet je bloedsuiker tijdelijk heel hard omhoog. dit geeft ook even een energiestoot. vervolgens gaat je lichaam insuline aanmaken om de suikers zo snel mogelijk af te breken. aleen het punt is dat suiker uit snoep,dextro en frisdranken snelle suikers zijn. ze worden gigantisch snel afgebroken en in het bloed opgenomen. sneller dan dat insuline zou kunnen doen. en daar houd je lichaam geen rekening mee ;) dus je lichaam ziet een hele hoop suiker en wilt je hiervoor beschermen en geeft dus een grote hoeveelheid insuline af om dit naar beneden te brengen. doordat het snelle suikers zijn, zijn deze eigenlijk al afgebroken maar de insuline gaat door want die heeft er niet op gerekend dat het werk al gebeurd is. dus de insuline gaat verder met het naar beneden brengen van je bloedglucose terwijl die allang normaal is. gevolg, lage bloedsuiker. je lichaam raakt vervolgens weer in "paniek" en vraagt om suiker om dit weer omhoog te brengen. jij gaat weer snoepen en het hele riedeltje begint weer van voren af aan. ;) en van deze wisselingen wordt je dooooooodmoe. je komt wel laag te zitten met suiker maar het is geen hypo. mensen die geen diabetes hebben kunnen eigenlijk geen hypo krijgen. het lijkt er verdacht veel op maar je lichaam lost dit zelf weer op. zoek eens op internet op hypoglykemie. je moet dan wel zoeken op hypoglykemie als ziekte (dus wisselende glucosegehalte). lage glucosespiegel wordt namelijk ook hypoglykemie genoemt maar dat is dus iets anders. dat hoort bij diabetes.