Waarom bel je de ha en niet de vk? Klachten hebben immers met zwangerschap te maken. Ik heb ook een tijdje rugklachten gehad toen ik zo ver was als jij, voor mij een teken dat ik teveel deed en een stapje terug moest doen. Ook gebruikte ik niet altijd een goede tiltechniek. Klachten van de onderrug kunnen trouwens ook wijzen op bekkenklachten, die met je zwangerschap te maken hebben. Ik zou eerst vk bellen en overleggen wat je het beste kunt doen in jouw geval omdat zij je behandelaar is ivm je zwangerschap. Leg uit wat de werkzaamheden zijn waar je vooral klachten bij ervaart. Zij kan je eventueel ook doorverwijzen naar een therapeut.
Bij mij hielp het om me meer bewust te zijn van mijn houding, en om heel wat stapjes terug te doen qua werk. Zo ben ik kortere diensten gaan werken en hielp ik geen mensen meer waar ik veel voor moest bukken. Uiteindelijk ben ik met 30 weken 100% de ziektewet in gegaan en heb tot mijn verlof alleen kantoorwerk gedaan op therapeutische basis. Nu ik met verlof ben moet ik het nog rustiger aan doen, heb nu geen last meer van mijn onderrug maar wel van mijn bekken. Ook dit is goed te doen als ik rust en activiteit af wissel en bepaalde activiteiten niet meer doe, maar vk heeft wel aangegeven dat als de klachten verergeren ik doorverwezen wordt naar cesartherapie (gericht op houding/beweging).