zwanger en zere rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diana

zwanger en zere rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 13:43

Wie o wie heeft er ook zo,n zere onder rug.
ik ben nu 21weken zwanger en als ik werk krijg ik een zere rug,als ik thuis schoonmaak krijg ik een zere rug kortom.
ik krijg elke dag een zere rug,maandag bel ik de ha.
wie heeft dit ook of gehad,en wat heeft jullie geholpen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:32

Waarom bel je de ha en niet de vk? Klachten hebben immers met zwangerschap te maken. Ik heb ook een tijdje rugklachten gehad toen ik zo ver was als jij, voor mij een teken dat ik teveel deed en een stapje terug moest doen. Ook gebruikte ik niet altijd een goede tiltechniek. Klachten van de onderrug kunnen trouwens ook wijzen op bekkenklachten, die met je zwangerschap te maken hebben. Ik zou eerst vk bellen en overleggen wat je het beste kunt doen in jouw geval omdat zij je behandelaar is ivm je zwangerschap. Leg uit wat de werkzaamheden zijn waar je vooral klachten bij ervaart. Zij kan je eventueel ook doorverwijzen naar een therapeut.

Bij mij hielp het om me meer bewust te zijn van mijn houding, en om heel wat stapjes terug te doen qua werk. Zo ben ik kortere diensten gaan werken en hielp ik geen mensen meer waar ik veel voor moest bukken. Uiteindelijk ben ik met 30 weken 100% de ziektewet in gegaan en heb tot mijn verlof alleen kantoorwerk gedaan op therapeutische basis. Nu ik met verlof ben moet ik het nog rustiger aan doen, heb nu geen last meer van mijn onderrug maar wel van mijn bekken. Ook dit is goed te doen als ik rust en activiteit af wissel en bepaalde activiteiten niet meer doe, maar vk heeft wel aangegeven dat als de klachten verergeren ik doorverwezen wordt naar cesartherapie (gericht op houding/beweging).

Equidea

Re: zwanger en zere rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:34

ik ben nu ook 21 weken zwanger en heb vrij snel last van rugpijn. Zou komen doordat je gewrichten losser worden als voorbereiding op de bevalling.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:50

het is wat susanH zegt; het is zwangerschapsgerelateerd. Je bekken en wervels worden onder invloed van hormonen week, waardoor je hele sterke rugspieren moet hebben om dit op te vangen.
daarnaast zitten er banden van je baarmoeder naar je rug en die banden worden door de groei van je kleine opgerekt. Dit veroorzaakt trekkingen aan de wervelkolom, waardoor extra pijnklachten kunnen ontstaan.

Jij geeft aan dat je klachten onstaan na activiteit, dan weet je dus dat je over je grenzen heen gaat en een stapje terug moet doen. Valt niet mee, maar er veranderd zo verschrikkelijk veel in je lijf!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:51

Ik had dat ook, zelfs met poepen deed het soms zeer, de vk vertelde mij toen dat dat komt omdat de kleine flink nt groeien was, en dat je hele lichaam veranderd en dus ook druk komt op je wervels,

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:58

Dergelijke rugklachten zijn inderdaad vaak een gevolg van slappere spieren en gewrichten door de zwangerschap. Alles wordt weker en andere spieren moeten harder gaan werken om voor voldoende ondersteuning te zorgen. Het is vaak ook een teken dat het tijd is om een stapje terug te gaan doen. Tillen in de zwangerschap is sowieso niet aan te raden (o.a. vanwege je buikspieren), net als stofzuigen bijvoorbeeld omdat je hierbij je bekken moeilijk recht houdt waardoor je klachten kunnen verergeren. Het beste om te doen is dan je bewegingen aan te passen en eventueel oefeningen doen die je van een fysiotherapeut kan krijgen. Een fysiotherapeut kan goed bekijken wat er bij jou aan de hand is, helpen om je dagelijkse werkzaamheden aan te passen, tips voor je houding geven en oefeningen geven. Want stilzitten maakt de boel namelijk nog erger.
Je kan inderdaad even je verloskundige (of huisarts als dat degene is die de zwangerschap begeleidt) bellen. Voor een fysiotherapeut heb je in principe geen verwijzing nodig, maar het is wel verstandig om even uit te zoeken wat je verzekeraar precies vergoedt qua fysiotherapie.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:50

dan ga ik morgen de verloskundige bellen,een stapje terug??
ja zal mis wel moeten maar ik doe al niet veel.
ik werk maar 3dagen,(ik loop daar wel de hele dag trouwens)
en ik doe het hoognodige thuis,en das niet echt veel.
gister heb ik een klein stukje gewandeld met mijn paard,ik kon haast niet meer lopen..