Oxazepam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessiiCaa

Oxazepam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 08:29

Wie heeft er ervaring met oxazepam?
Ik heb de pillen gekregen ivm me angststoornis, maar ik hoor heel veel mensen die zeggen dat je verslaafd ken raken.
T is voor mij een zonodig medicijn dus ik neem het alleen in als het echt nodig is. En dan maar een half pilletje.
Maar ben vandaag begonnen 10 min terug ingenomen dus dan werkt het nog niet, maar ben toch wel een beetje bang op hoe ik er op ga reageren.
Reageren mag ook via pb :)

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:39

Hoi,

Ook ik heb oxazepam ivm paniekstoornis. Ik heb tevens een AD en de oxazepam neem ik enkel als ik me echt heel erg gespannen voel en daardoor in een paniekaanval ga raken. Klopt dat je er verslaafd aan kunt raken, daarom moet je er verstandig mee omgaan! Enkel als het nodig is en niet uit voorzorg o.i.d. Ik neem dan trouwens een halfje en dat is voor mij voldoende om de pieken van mijn spanningen weg te nemen en zodoende iets rustiger te worden.

Succes verder, een paniekstoornis is echt een vervelend iets!

Evelyne79

Re: Oxazepam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:44

oxazepam heeft ongeveer een half uur nodig om z'n werk te gaan doen.
met een halfje op welke dosis zit je dan?
ik vermoed 5 mg maar je hebt nl verschillende dosis tabletjes, van 10 mg maar ook vn 50 mg.

ik slik zelf geen oxazepam maar een aantal bewoners waar ik mee werk wel

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:48

Haha, idd 5 mg. Is dus een hele lage dosis, maar zolang ik hier baat bij hebt, vind ik het prima. Heb weken dat ik ze niet nodig hebt en dan weer een week dat ik een aantal keer een halfje neem

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:48

Oxazepam en zijn soortgenoten zijn idd verslavend wanneer je deze voor een hele lange periode(jaren) gebruikt.Ikzelf heb deze ook een aantal maanden gebruikt en ben er zonder problemen mee gestopt toen dat niet meer noodzakelijk was.
Heb daar na maanden gebruik geen enkele verslavende of afhankelijke reactie op gehad.
Oxazepam werkt niet zo heftig dat je dat 10 min na gebruik al merkt hoor, je zal je bij gebruik van een halve straks gewoon wat relaxed voelen, een beetje gevoelsmatige rust van binnen en misschien wat suffer dan dat je je doorgaans voelt.
Na een aantal dagen raak je daaraan gewend, en functioneer je gewoon normaal alleen ,zal in jou geval het gevoel van de paniekstoornis onderdrukt worden. Niks om je zorgen over te maken!
Het is absoluut niet zo met die Oxazepam dat je je ineens compleet anders gaat voelen, je merkt er weinig van maar het werkt ongemerkt wel.Misschien dat je je straks wat suffer voelt, en maak je voorlopig niet druk over die verslavende werking, dat duurt nog wel even voordat je er afhankelijk van zou worden.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 08:54

Evelyne79 schreef:
oxazepam heeft ongeveer een half uur nodig om z'n werk te gaan doen.
met een halfje op welke dosis zit je dan?
ik vermoed 5 mg maar je hebt nl verschillende dosis tabletjes, van 10 mg maar ook vn 50 mg.

ik slik zelf geen oxazepam maar een aantal bewoners waar ik mee werk wel
Ja ik heb de laagste dosis dus 5 mg.
Nee het werkt ook nog niet echt, maar ik vond het toch een beetje een raar idee dat ik straks miss wel voor pampes op de bank lig oid. Maar dat zal wel mee vallen. Maar het lijkt me dat je van af en toe een halfje ook niet meteen heftige werkingen heb.
Bedankt voor jullie reacties :)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:54

Zelf ben ik er niet zo'n fan van. Heb het een paar keer gehad maar de laatste keren was ik na de uitwerking echt gesloopt. Ik kon alleen maar slapen, barstende koppijn... Bij mij werkte het dus uiteindelijk niet verslavend gelukkig omdat ik het effect achteraf super vervelend vond. Ook vraag ik me af of het me ooit echt geholpen heeft. Vaak werkt het psychisch al omdat je het idee hebt dat je iets neemt wat je rustig maakt en je zelf dus ook minder gespannen wordt!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:59

Oxazepam is een benzodiazepine-derivaat en is bijgevolg zeer verslavend. Het veroorzaakt geheugenverlies, je voelt minder, je kan ervan trillen, enz. Zoek eens op op internet. Je kan de bijsluiter downloaden. Een vriend van mij neemt al jaren zulke pillen en is er echt niet op verbeterd. Hij heeft veel last van geheugenverlies en op de duur verandert ook je karakter.

Beter niet aan beginnen, natuurlijk ik neem aan dat er situaties zijn dat je niet anders kan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:02

voor pampus zul je niet liggen, zeker niet met die dosis, oxazepam haalt net wat de scherpe randjes er van af.
enne psychisch werkt het niet hoor, ik werk met verstandelijk gehandicapten, die niet in kunnen schatten dat ze na zo'n tabletje rustiger gaan worden dus het heeft echt wel een werking

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:16

wat voel je inmiddels? aangezien de inwerktijd inmiddels wel verstreken is.

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:18

vancky2005 schreef:
Oxazepam is een benzodiazepine-derivaat en is bijgevolg zeer verslavend. Het veroorzaakt geheugenverlies, je voelt minder, je kan ervan trillen, enz. Zoek eens op op internet. Je kan de bijsluiter downloaden. Een vriend van mij neemt al jaren zulke pillen en is er echt niet op verbeterd. Hij heeft veel last van geheugenverlies en op de duur verandert ook je karakter.

Beter niet aan beginnen, natuurlijk ik neem aan dat er situaties zijn dat je niet anders kan.

Als je van elk medicijn de bijsluiter zou moeten geloven en alles zou moeten ervaren wat je ervan "zou kunnen" krijgen, dan was de hele wereld akelig leeg en stil geweest.
Elk medicijn heeft zowel positieve als negatieve bijwerkingen, maar wat zouden de lange termijn gevolgen voor jezelf zijn ,wanneer je deze medicijnen niet zou gebruiken?
Dat Oxazepam op een vriend van jou deze negatieve uitwerking heeft,hoeft niet per defenitie aan het gebruik van Oxazepam te liggen,misschien ligt er nog een andere oorzaak aan ten grondslag, die te maken heeft met het ziektebeeld van die vriend?
Misschien een andere ziekte die geheugenverlies en karakterveranderingen veroorzaakt, en waarvan nu de schuld op de medicatie wordt geschoven?
Een arts schrijft medicatie niet voor niets voor en zal deze ook niet langer dan noodzakelijk handhaven,zou een beetje stom zijn om deze dan niet te gebruiken denk ik.
Laten we eerlijk zijn....paniekaanvallen zijn niet prettig en kunnen leiden tot nare situaties waar je liever niet aan denkt....mensen hebben gekkere uitvluchten verzonnen om aan een probleem te ontsnappen,dus laten we blij zijn met het bestaan van hulpmiddelen in de vorm van een medicijn.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 10:18

Evelyne79 schreef:
wat voel je inmiddels? aangezien de inwerktijd inmiddels wel verstreken is.
ik moet zeggen dat ik er weinig van merk, ik moest net nl naar de dokter dus was het een goeie test om te proberen (aangezien ik daar nooit zo van hou) maar ik voelde me nog steed wel een beetje onrustig en zenuwachtig.. Ik weet niet of dat nou komt omdat ik me er zo op focus dat ik wil dat het werkt ofzo en dat ik er dan te veel op ga letten of omdat de dosering toch te laag is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:14

Ik heb ze ook een tijd terug voor geschreven gekregen i.v.m. hyperventielatie/paniekaanval. het werkt wel maar ik reageer er heel heftig op. ik moest het een paar dagen achter elkaar slikken maar ik werd er bijv. heel erg onoplettend van. kwartje viel niet, zeg maar. (en daar heb ik normaal al moeite mee :P ) zo reed ik 's avonds naar huis van mijn werk en ik vondt het zo donker op de weg. het was ook vreemd dat mensen aan het knipperen waren met hun lampen. totdat ik er thuis achter kwam dat ik al die tijd zonder autolampen had gereden :o als je mij 10 mg geeft dan ben ik binnen 15 min rustig. maar dan ook zo rustig dat je mij op de bank kan leggen en dat ik ook echt een paar uur weg ben. ben dan ook echt zo stoned als een garnaal en weet dingen dan ook niet meer. verder heb ik daarna ook koppijn. het is lekker spul maar de kater komt later zeg maar. een paar maanden terug heb ik een halve genomen omdat ik tegen paniek aan zat na een ruzie. ik voelde me binnen een kwartier heel relaxed. werd warm en slaperig en ik probeerde me te herinneren wat er tijdens de ruzie allemaal gezegd was maar dat lukte niet. kreeg het neit boven water. dus kon er op dat moment ook niet over piekeren. later komen die herinneringen wel weer gewoon terug. bij mij werkt het heel verslavend. heb daarom mijn doosje ook ingeleverd bij een familielid. het is spul wat je als vluchtmiddel kan gebruiken. heb wel eens m'n huis op z'n kop gezet op zoek naar zo'n pilletje. :o

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:58

ik heb ze ook naast mijn AD voor angststoornis.
ik ga van 5 mg dus wél een nacht volledig knockout.
slik het dus alleen wanneer ik niet anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:13

Heb een broertje gehad, en heb er een mooie tijd mee gehad, maar ook een mindere.
Ik was altijd heilig dr van overtuigd dat ik nooit verslaafd was of kon raken, maar toch had ik op één mooie dag een groot probleem.
Als ik jou was zou ik dat soort emotie's (Angst onrust) aan
pakken met een goede therapie, en dit soort pillen laten voor wat het is.
En ook voor nood...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:20

een combinatie van therapie en med. is het beste, niet alleen de med. ik heb het zelf een tijdje gebruikt als slaapmiddel. meestal had ik 1 tabletje. In gevallen dat ik heel erg van me kaart was (depressie) nam ik er wel eens 2. Heb het ruim een jaar gebruikt (niet elke dag) maar ben zonder moeite gestopt.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:16

Ik heb het gekregen van de huisarts ivm slaapproblemen. Maar ipv slaperig zat ik rechtop in bed en was ik juist met die pillen klaarwakker :?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 03:09

Ik heb ook een 'broertje'
Ondertussen krijg ik het al jaren en ik ben niet verslaafd in de zin dat ik geen dag zonder kan. Soms gebruik ik dagen of weken niets. Ik ben wel 'verslaafd' in de zin dat ik zonder niet de deur uitga. Ik moet het gewoon bij me hebben.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:45

Ik heb ook heel even oxazepam geslikt i.v.m met paniekaanvallen.
Ze zijn inderdaad op lange termijn verslavend. Hoeveel moet jij nu gebruiken van de arts of alleen in nood?