Preventief galblaas verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Preventief galblaas verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:37

Afgelopen donderdag heb ik twee koppen koffie gedronken. Normaal drink ik eigenlijk niet of nauwelijks koffie, dus dat ik wat pijn in mijn maag had vond ik niet vreemd.

De dagen erna bleef ik last van mijn maag houden, en ook de hele rechter zijkant van mijn buik (vanaf borstbeen tot blinde darm) deed zeer. Bij druk erop kreeg ik het gevoel alsof ik over moest geven.

Ik dacht in eerste instantie aan een buikgriepje of zo, maar zo voelt het niet... :n Gisteren 's ochtends een eitje op mijn boterham en weer deed het rond m'n maag en rechts ervan meer pijn.

Ik googlede eens (jaja, elk pijntje wordt hier gegoogled) en kwam tot mijn verrassing op een pagina over symptomen bij galstenen uit.

Nou ja, verrassing... zo'n grote verrassing is dat eigenlijk niet.

Mijn moeder, haar zussen, haar broer en beide ouders hebben/hadden geen galblaas meer.
Mijn oma van vaderskant, mijn tante, en mijn overgrootoma en betovergrootoma hebben ook allemaal geen galblaas meer.

Situaties van 'enkele kolieken' tot 'bijna dood' zijn in mijn familie door die stomme galblaas aan de orde geweest.

Dat ik hem ooit eens zou moeten inleveren stond voor mij dus eigenlijk als een paal boven water, maar ik had niet verwacht dat het echt snel zou zijn.

Natuurlijk is er de kans dat het iets anders is, en dat is ook de reden dat ik nog niet bij de huisarts op de stoep sta. Ik heb een beetje het gevoel van 'ze ziet me aankomen' met mijn vage klachten en nog niet eens een koliek.

Toch denk ik; is het niet verstandig om eens een echo van dat ding te laten maken? En als er galstenen zitten hem meteen maar te laten verwijderen? Dóen ze dat überhaupt? Ik heb aan de ene kant liever dat ze er vlug bij zijn dan dat ik (met mijn drie jonge kinderen) een koliek krijg.

Voor m'n gevoel staat er druk op m'n levergebied, maar dat kan ik me natuurlijk ook in m'n hoofd halen... ergens wacht ik op die koliekaanval, alsof hij binnen dagen kan toeslaan...

Kan iemand met galstenen me vertellen hoe het bij hen voelde? En weet iemand of het nut heeft om bij m'n huisarts langs te gaan? Ik heb niet zo'n goede band met haar, dus als ik haar kan vermijden doe ik dat graag :')

Alvast bedankt! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:42

Hoi Len,

Jouw klachten lijken erg op wat ik had - alleen werd het bij mij steeds erger en kwamen er uiteindelijk ook kolieken bij. Het bleek uiteindelijk bij mij te zijn dat de galblaas chronisch ontstoken was geraakt door de hoeveelheid stenen die erin zat, maar dit werd pas opgemerkt bij de operatie om het gekke ding te verwijderen.

Wel is het zo dat ca. 50% van de mensen galstenen heeft, maar lang niet iedereen heeft daar last van. Dat zijn dingen die je toch beter even kunt overleggen met je HA. Jouw argumenten zijn namelijk wel steekhoudend :)

loontje

Re: Preventief galblaas verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:41

Hier ook iemand met de ervaring van pijn en galstenen(nou ja 1 te grote van een ovaal paaseitje)

Ik heb meerdere kolieken gehad en ging daarbij rollens over het bed van de pijn.NIet kunnen liggen en zitten laat staan lopen.
De eerste keer bezoekje in het ziekenhuis en meneer zei dat ik daar makkelijk over heen kon groeien.Niet dus.
Met mijn 19e is hij er uit gehaald.Vergruizen kon maar dan was het risico groot dat ik er weer last van zou krijgen dus ze hebben hem middels een kijk operatie eruit gehaald.

Gezien de erfelijkheid in jou familie kan je uiteraard wel vragen of ze jou daar op willen onderzoeken omdat je een grote kans hebt om het te krijgen.Je hebt de begin klachten al dus als je da uitlegt en erbij zegt dat het in de familie erfelijk is heb je een grote kans dat je HA je al door verwijst.
Wie weet zit er al iets.Wat je alleen dus kan zien op de echo en niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:15

Dank jullie wel! Dan ga ik de huisarts maar eens bellen :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:20

Je moet zowiezo eerst een echo laten maken. Daarop zal duidelijk te zien zijn of hij vol zit.
Er zijn veel mensen die steentjes hebben, maar daar nooit last van hebben.
Maar als je pech hebt krijg je een aanval en kruip je over de grond van de pijn.

Het beste kun je dan met de chirurg overleggen of het verstandig is om hem te laten weghalen.