koolmonoxidevergiftiging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

koolmonoxidevergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:03

Ik ben al een paar dagen erg ontdaan van wat er afgelopen weekend is gebeurd. Voel me ook nog steeds niet 100% dus ik wil even mijn verhaal kwijt. Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen..

My story:
Wat er is gebeurd... zaterdag zat ik met 3 vriendinnen bij een van hen thuis, lekker filmpjes te kijken heel gezellig. 3 van ons kregen beetje hoofdpijn en eentje hartkloppingen dus gingen naar huis. 2 van hen liepen de deur uit, en ik zou daarna weggaan met mijn auto en voordat ik naar buiten stap stort mn vriendin ineens voor me neer, helemaal weg! Dus ik naar buiten rennen om die andere 2 (volg je het nog) terug te roepen, dus wij weer naar haar naar binnen, en toen ging ik knock out, 3e vriendin ook bijna, toen had ik in de smiezen wat er gaande was en ik kon nog net met mn laatste kracht roepen voordat ik wegviel: deur open!!

Koolmonoxidevergiftiging. Binnen no time was de politie, ambulance en brandweer er. Maar toen waren we gelukkig alweer redelijk bijgekomen. Maar echt waanzinnig geschrokken! Als ik 20 sec eerder was vertrokken was mn vriendin misschien doodgegaan!! -want die was verlamd toen ze er lag die had nooit de deur opengekregen misschien- Zo'n eng idee!
Dus beetje heftig weekend gehad, en dus nog rusteloos, slaap slecht droom er nog steeds over en zie iedere keer mn vriendin weer 'levenloos' voor me, was zo eng!

Lang verhaal sorry..
Gelukkig is het goed afgelopen maar oh wat zit het nog in mn gedachten, 'wat als'...... ik weet je hebt er niets aan maar dat gaat automatisch..

Meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Ik ga trouwens deze week een meter aanschaffen, voor degenen die dit nog niet hebben: DOEN! Want je merkt NIETS van koolmonoxide...

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:25

Jeetje, dan hebben jullie geluk gehad zeg!
Hier ook ervaring met koolmonoxidevergiftiging, we woonden in een oud huis tijdelijk,
waarvan geloof ik de geiser de boosdoener was? Weet niet meer precies, in ieder geval
was mijn moeder (die veel thuis is) vaak duizelig, moe, lusteloos en had hoofdpijn.
Gelukkig hadden we toen een hond, die vaak uit moest, en toen knapte ze steeds op.
Op een gegeven moment een meting laten doen, dat bedrijf schrok zich dood van de waardes!
Veeel te hoog. Gelukkig dat we een hond hadden, dat mijn moeder er wel uit móest,
anders had dat ook wel eens heel anders af kunnen lopen...

CtjeLief

Re: koolmonoxidevergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:32

ja inderdaad.. het is zo eng want je ruikt/proeft/ziet er niets van!!! Het is gewoon een gebrek aan zuurstof, ze noemen het niet voor niets een sluipmoordenaar. Bij ons was de boosdoener een ketel die waarschijnlijk niet goed ventileert waardoor de verbranding niet volledig is, met de combinatie van de afzuigkap die hele avond aanstond (omdat er 2 meiden af en toe sigaretje in de keuken rookten) die de goede zuurstof wegzoog.. Er komt vandaag een monteur in haar huis om te onderzoeken hoe of wat. Ze slaap nu uit angst bij haar moeder thuis, dat kan ik goed begrijpen, je hoort je veilig in je huisje te voelen en dan gebeurt er zoiets! Gelukkig is het bij jullie ook goed afgelopen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:36

CtjeLief schreef:
ja inderdaad.. het is zo eng want je ruikt/proeft/ziet er niets van!!! Het is gewoon een gebrek aan zuurstof, ze noemen het niet voor niets een sluipmoordenaar.

Kleine correctie, het is zelfs erger dan "een gebrek aan zuurstof" CO bindt zich sterker aan hemoglobine (rode bloedkleurstof, zuurstofdrager) dan zuurstof. Dus je kunt in een atmosfeer met meer dan genoeg zuurstof sterven aan CO vergiftiging omdat je bloed de beschikbare zuurstof niet op kan nemen (alle transportplaatsen in je bloed ingenomen door koolmonoxide moleculen...).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:39

ja inderdaad.. ik zei het nog te voorzichtig... het is echt doodeng.. het gevoel toen ik knock out ging was ook echt vreselijk.. die druk op mn hoofd, alsof 60 man met de handen op mn hersenen aan het drukken waren.. word er nog steeds eng van als ik er aan denk..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:21

Dan zou ik maar heel rap een koolmonoxidemelder aanschaffen. (je vriendin dan) Echt levensgevaarlijk. Je heb ontzettend mazzel gehad dat je het nog op tijd ontdekt hebt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

Pfoe, heb je echt wel geluk gehad :(:)

Koolstofmonoxide is idd een behoorlijk gemeen stofje, aangezien je echt gewoon 'in slaap' valt vanwege het zuurstoftekort.
Zuurstoftekort wordt veroorzaakt doordat de CO2 zorgt dat de rode bloedcellen geen zuurstof meer op kunnen nemen in het bloed.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 00:49

ja.. ik heb zelf ook nog geen meter maar die ga ik zeker aanschaffen.. na mijn verhaal wel meer mensen in mijn omgeving ;) We vielen zowiezo al bijna alle 4 bijna in slaap op de bank, had al een teken moeten zijn, maar ja, dat is altijd achteraf he..! Gelukkig voel ik me nu al een stuk beter dus het ergste is achter de rug..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:02

Wat heb jij/jullie een geluk gehad! Gaat het nu met jullie allemaal weer goed?

Dit is een van mijn grootste angsten. Ik durf niet te slapen als mijn raam dicht is, in de winter neem ik geen asprientje wanneer ik hoofdpijn heb. Misschien aanstelleritus, maar toch. Ik zorg er thuis altijd voor dat er genoeg ventilatie is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:06

gatver eng zeg heel veel sterkte en je mag natuurlijk van slag zijn en sorry hoef je natuurlijk ook niet te zeggen ik bedoel je schrijft het van je af, heel eng allemaal, blij dat het goed is afgelopen

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:14

Poe, goed dat jullie bijtijds frisse lucht naar binnen lieten...
Zou dit ook gebeurt zijn als er een raam ofzo open gestaan had?

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:33

zo zeg, heb het wel vaak gehoord op tv ofzo dat er mensen overleden waren. En idd je ruikt het ook niet en heb gehoord dat het met misselijkheid en hoofdpijn begint....
pff gelukkig want het had anders af kunnen lopen.

Maar van waaruit is het vrijgekomen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:19

Bedankt voor de lieve reacties.. we waren inderdaad een beetje van slag, maar het gaat weer steeds beter. Ik heb inmiddels ook geen lichamelijke klachten meer.. Hooguit een beetje vermoeid omdat ik wel slecht slaap (droom erover..)
Het is nog steeds onduidelijk hoe het kwam, gisteren is er een monteur in haar huis geweest om te kijken hoe of wat, hij kon geen oorzaak vinden.. hij denkt dta het 'gewoon' een zuurtof tekort was omdat de afzuiger paar uur aanstond en alles potdicht zat.. Maar dat is raar want de brandweer had koolmonoxide gemeten.. Ze durft nu dus nog steeds niet in haar huis te slapen.. Ze gaan vandaag wel wat aan de ketel doen, dus misschien dat het toch daar vandaan is gekomen in combi met de afzuiging.. Helemaal eng als je niet zeker weet waar het vandaan komt..

Bij ons begon het met hoofdpijn en hartkloppingen.. misselijkheid hadden wij vooral de 2 dagen erna.. en hele erge oorsuizen, zo erg dat we elkaar bijna niet meer verstonden..
Zelf slaap ik thuis ook altijd met ventilatiegaten open, en raam altijd op een kiertje, hoe koud het ook is! Vind dat zowiezo veel lekkerder slapen, alleen veel mensen (zoals mn vriendin) gooien alles potdicht.. niet goed dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:15

Samurai schreef:
Poe, goed dat jullie bijtijds frisse lucht naar binnen lieten...
Zou dit ook gebeurt zijn als er een raam ofzo open gestaan had?

Ik denk het niet eigenlijk. :)
Niet makkelijk iig.

Iniedergeval echt heel erg veel succes!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:54

klopt inderdaad.. het koolmonoxide gehalte was al niet superhoog, dus met een raam open was er waarschijnlijk weinig aan de hand geweest.. (maar ja heb je achteraf niet zoveel meer aan.. maar wel voor de toekomst!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:58

Ik zou een melder aanschaffen, mijn vader is een goede vriend door CO vergiftiging verloren, en is daar sindsdien heel erg attent op. Goede ventilatie, zelfs een beetje tocht is helemaal zo verkeerd nog niet!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:41

Oh jeetje hier schrik ik wel van!
Wij hebben ook geen meter thuis maar nu ik dit lees denk ik dat we die maar snel moeten aanschaffen :oo

Gelukkig is het goed afgelopen..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:58

ik heb inmiddels ook een melder aangeschaft. Ik heb altijd wel ventilatie in mn huis, slaap altijd met mn raam open, maar toch een fijn idee dat ik nu een melder heb!! Had heel anders kunnen aflopen.. Mijn hele familie heeft inmiddels zo'n melder aangeschaft ;) Typisch he, dat er vaak iets moet gebeuren voordat je actie onderneemt...