Kiespijn, morgen tandarts, maar oh zo bang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kiespijn, morgen tandarts, maar oh zo bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:43

Ja ik geef het toe ik heb een fobie voor huisartsen, tandartsen, ziekenhuizen en ga maar door.
Komt vast omdat ik er als klein meisje zijnde te veel tijd heb moeten doorbrengen.

Maargoed sinds het weekend doet mijn kies erg veel zeer. Ik kan er niet mee kauwen en als ik mijn kaken op elkaar zet, nou dan kun je me wegdragen hoor. Dat doet zo`n zeer!
Twee jaar terug heb ik ongeveer hetzelfde gehad. Mijn achterste kies deed ook heel erg zeer maar daar ben ik te lang mee door blijven lopen. Naar de spoed tandarts geweest en hij is eruit gehaald. Na een paar maanden kwam mijn verstandkies opeens tevoorschijn dus wrs. zat het daarom te etteren. Maar nu is het niet mijn laatste kies maar eentje ervoor.

Ik heb morgen een afspraak bij de tandarts. Maar ik ben bang dat het geen gaatje is. Zenuwpijn heb ik ook niet. het is echt alleen die kies als ik druk op uitoefen.

iemand enig idee wat het kan zijn? Ik ben zo bang dat ie eruit moet..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:46

Eruit halen doen ze echt niet zomaar. Het klinkt als een wortelkanaal ontsteking, dan krijg je een verdoving (voel je echt niets van, zegt deze angsthaas) en dan boren ze er een gaatje in om de druk eraf te halen en dat is heeeeeeeerlijk. Dan krijg je of een tijdelijke vulling of ze spuiten gelijk je wortelzenuw dood. Ik ga niet zeggen dat je nergens last van zult hebben, maar geloof mij, dat beetje pijn weegt niet op dan nog een week hiermee doorlopen, dat is veel en veel erger.

Sterkte meid, en houd voor ogen, de tandarts is er niet om je pijn te doen en het stopt vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Caira op 22-02-10 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ukje112

Re: Kiespijn, morgen tandarts, maar oh zo bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:50

euhh... wortel doodspuiten kan niet ;)

Klinkt idd als een ontsteking bij de wortelpunten. Dit gebeurd ook vaak als er een grote vulling in zit.
Je geeft aan dat als je er mee kauwt, dat het enorm zeer doet.
Een kies trekken ze er niet zomaar uit. Als de kies nog te redden valt dan doen ze er alles aan om deze te behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:51

Caira schreef:
Eruit halen doen ze echt niet zomaar. Het klinkt als een wortelkanaal ontsteking, dan krijg je een verdoving (voel je echt niets van, zegt deze angsthaas) en dan boren ze er een gaatje in om de druk eraf te halen en dat is heeeeeeeerlijk. Dan krijg je of een tijdelijke vulling of ze spuiten gelijk je wortel dood. Ik ga niet zeggen dat je nergens last van zult hebben, maar geloof mij, dat beetje pijn weegt niet op dan nog een week hiermee doorlopen, dat is veel en veel erger.

Sterkte meid, en houd voor ogen, de tandarts is er niet om je pijn te doen en het stopt vanzelf.

Ik ben al heel trots dat ik gelijk de tandarts heb gebeld en ik weet dat hij me beter gaat maken maar de ergste rampscenario`s spelen zich al af door mijn hoofd. Maar het vreemde is nu heb ik bijvoorbeeld nergens last van. En dan ga ik constant met mijn tong tegen die kies aan zitten duwen en dat doet erg zeer...!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:53

Ukje112 schreef:
euhh... wortel doodspuiten kan niet ;)

sorry, niet teruggelezen. De wortelzenuwen spuiten ze dood

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:59

Heel goed dat je gebeld hebt!
Ik zat een jaar geleden in hetzelfde schuitje doodsbenauwd voor de tandarts en verschrikkelijke kiespijn.
Ik ben heen gegaan en heb meteen duidelijk gezegd dat ik bang was.
Afgesproken dat hij duidelijk uit zou leggen wat hij ging doen en eerlijk zou zeggen in welke mate het pijn zou kunnen doen.
Vervolgens ben ik gaan zitten en is het me echt 100% meegevallen.
Hij zou stoppen als ik mijn hand omhoog deed en dat is nog geen enkele keer nodig geweest.

Sindsdien ben ik al 6 of 7 keer weer geweest (mijn gebit was echt een slagveld) en hebben ze 4 verstandskiezen en een gewone kies getrokken in het ziekenhuis.

In jou geval denk ik dat het een ontstoken wortelzenuw is een goeie tandarts kan dat zonder een centje pijn behandelen.
Mijn vriend had er ook last van had geen idee wat de tandarts had gedaan en kwam er dus achteraf achter dat hij een wortelkanaalbehandeling had gehad.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:23

wij hebben dit soort gevallen dagelijks op mijn werk. Ze zijn blij als ze in de stoel zitten want je haalt de pijn weg. Tja, verdoving... daar voel je tegenwoordig nog maar weinig tot niets van. een wortelkanaalbehandeling is lang zo eng niet als mensen zeggen.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:39

Goed, dat je de tandarts hebt gebeld! Pijn is geen pretje en de tandarts helpt je er weer vanaf!

Ik had het met sinterklaas, ineens een dikke wang en ongelovelijke pijn, heb hele nacht niet kunnen slapen en die zondag zat mijn oog dicht, dus naar de noodtandarts geweest, ben ook geen held bij die man, maar my god wat was ik blij met die verdoving en kanaalbehandeling, die deed wel zeer, maar het was gelijk een opluchting, een beetje druk was eraf en ik ging naar huis met pijnstillers en AB, Vooral die pijnstillers was ik blij mee, heb bijna geen pijn meer gehad daarna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:53

Ik ben gewoon heel benieuwd wat het nu is. Op het moment neemt de pijn af maar eet ook niets.

Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:44

Nou om jullie even op te daten. Er is een stuk van mijn glazuur afgebroken en daaronder/tusssen heeft zich een gaatje gevormd. 11 maart wordt dit geboord