Anticonceptiepil vergeten, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Anticonceptiepil vergeten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:59

Hoi hoi,
Ik had een vraag over de pil, afgelopen maand kwam ik erachter dat ik 1 anticonceptiepil vergeten was te slikken. Nougoed gedurende maand geen seks gehad. Mijn vriend is niet van de condooms en tsja.. dat risico ga ik niet lopen.
Goed ongesteld geworden en weer aan een nieuwe strip begonnen, kwam ik erachter dat ik hem dus gister weer vergeten ben :O . Net meteen 2 tabletten geslikt en op de bijsluiter gelezen wat nu. Ik baal hier wel van want al die tijd dat ik de pil slik vergeet ik hem nooit, gaat altijd goed en nu dus 2 maanden achter elkaar...

Op de bijsluiter staat:
Tabletten vergeten in week 1:
Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou beteknenen dat u twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten wer op de gebruikelijke tijd in, maar u moet tevens gedurende 7 dagen extra voorbehoedsmiddelen gebruiken. Als u in de week voor het overslaan gemeenschap hebt gehad moet u rekening houden met een kans op zwangerschap. Neem in dat geval daarom meteen contact op met uw dokter.

Goed, ik ben hem gister vergeten, maandag ben ik begonnen met de eerste pil dus dat betekend dat ik in bovenstaande week zit.
Hoe kan het dat ik na die 7 dagen dan weer 'veilig' ben, dacht dat ik dan de gehele maand onveilig was. Dus stel, tot volgende week zondag heb ik geen seks of met voorbehoedsmiddel dan ben ik daarna weer veilig? Dus is het niet dat ik weer moet wachten totdat ik ongesteld ben geweest? :+

Sorry klinkt misschien een beetje hopeloos haha, maar ben die pil een beetje zat en had mijn vragen bij de bijsluiter..

Groetjes!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:05

Wat mijn dokter mij zei:
tegenwoordig kun je altijd 1 pil vergeten. Maakt niet uit in welke week. De veiligheid wordt daardoor niet minder.
Pas als je meer pillen vergeet wordt hij minder safe :)
Heb het zelf toen ook een keer gehad en gewoon direct gelijk de Huisarts gebeld :)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:06

Ik denk dat het komt dat je dan weer veilig bent omdat je de pil daarna alweer een tijdje hebt geslikt. Maar dat weet ik verder niet zeker.

Je hoeft niet te wachten totdat je weer ongesteld wordt. Maar zou wel het zekere voor het onzekere nemen en een test gaan halen. :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:08

Maar Eleionomae, zoals jij het zegt maakt die 7 dagen dus ook niet uit.
Hmmm oke, ja zwanger kan ik nu niet zijn, maar meer dat ik niet zwanger wordt :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:12

Nee, er zijn sinds 2007 door het nederlands huisartsen genootschap nieuwe richtlijnen aangegeven wat betreft gebruik van de pil en ook bij sommige andere medicijnen in combinatie met de pil (zo werd bij een medicijn die ik nu slik vroeger gedacht dat die de veiligheid van de anticonceptie verminderde, maar dat is helemaal niet zo)
Als jij de pil in de hele periode maar 1 keer vergeet is er niets aan de hand, of dat nou in je 1e,2e of 3e week is maakt niets uit :)

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:12

Moet heel eerlijk zeggen, heb de pil echt al wel 50x vergeten. Zat dan wel maar dag verschil in, dus gewoon beide geslikt. Nog nooit is er wat gebeurd.
Wat ik zo van vriendinnen van me hoor gaat daar ook nooit wat mis mee.
Kans bestaat er natuurlijk altijd, maar zou me niet al te veel zorgen gaan maken. En als je het zeker wilt weten voor de zekerheid even een test halen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:14

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:15

hmm nou dat is mooi dan :) ! en Nadie, ja tzal dan maar net die 1e keer bij mij misgaan, zul je net zien := . Maargoed, ik moet zeggen dat het ook 99% veilig is en dat er ook vrouwen zwanger worden ondanks dat ze de pil slikken. Dat risico nemen ik ook, tkan natuurlijk altijd, maargoed als ik hem echt vergeten ben vind ik het wel een risico, maar als het toch niet uit maakt( owhee als ik straks zwanger wordt := haha ).

En test heeft nu geen zin, afgelopen maand geen seks gehad(arme vriend ;) ). Vanwege vorige pil. Ben ook ongesteld geweest, dus dat gaat niet :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:18

en anders bel je toch gewoon even naar je dokter morgen? Die kan je zo vertellen of er iets mis is of niet ;)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:18

Dat wist ik helemaal niet, dat het eigenlijk niet uit maakt dat je 1 pil vergeet.
Toch zou ik me er wel druk om maken. In week 2 of 3 maakt het niet zoveel uit als je er 1 vergeet, maar in week 1 wel zegt mijn bijsluiter.

Ik ben de pil 1 keer vergeten zonder gevolgen. Maar sindsdien is het laatste wat ik doe voordat ik ga slapen: kijken of ik m'n pil wel heb gehad. En dat is ook het eerste wat ik doe als ik wakker word!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:21

Celinee_ schreef:
Dat wist ik helemaal niet, dat het eigenlijk niet uit maakt dat je 1 pil vergeet.
Toch zou ik me er wel druk om maken. In week 2 of 3 maakt het niet zoveel uit als je er 1 vergeet, maar in week 1 wel zegt mijn bijsluiter.

Ik ben de pil 1 keer vergeten zonder gevolgen. Maar sindsdien is het laatste wat ik doe voordat ik ga slapen: kijken of ik m'n pil wel heb gehad. En dat is ook het eerste wat ik doe als ik wakker word!

Ja dat is het stomme ook dat de bijsluiter nog steeds niet is aangepast. Maar huisartsen hanteren deze regeling al wel. De apotheker bij mij trouwens ook :)
Maar gaat dan wel om de gewone pillen als microgynon enzo en niet al die rare meerfase pillen enzo :)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:31

Als je ehm in week 1 ben vergeten zou ik toch echt wel een MAP (morning after pil) halen bij de apotheek ... Kans op zwangerschap is er dan ook echt als je een pil in week 1 vergeet. Daarvoor hoef je geen contact op te nemen bij de dokter. Als je naar de apotheek gaat en ze gaan zo'n vragenlijstje af gaat of die echt nodig is (wat dus wel zo is als je je pil in de 1e week vergeet!) krijg je hem zo mee.
Dus dat raad ik je ook echt aan.

En dat je dan na 7 dagen weer geslagsgemeenschap kan hebben komt omdat je dan weer genoeg hormonen in je hebt. Menstruatie is alleen om je slijmvlies als het waren te verliezen. Dus dat heeft verder niet met je pilcyclus te maken. Die pilcyclus gaat puur om de hoeveelheid hormonen die je hebt om geen ovulatie te laten plaatsvinden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:33

__KELLY schreef:
Als je ehm in week 1 ben vergeten zou ik toch echt wel een MAP (morning after pil) halen bij de apotheek ... Kans op zwangerschap is er dan ook echt als je een pil in week 1 vergeet. Daarvoor hoef je geen contact op te nemen bij de dokter. Als je naar de apotheek gaat en ze gaan zo'n vragenlijstje af gaat of die echt nodig is (wat dus wel zo is als je je pil in de 1e week vergeet!) krijg je hem zo mee.
Dus dat raad ik je ook echt aan.

En dat je dan na 7 dagen weer geslagsgemeenschap kan hebben komt omdat je dan weer genoeg hormonen in je hebt. Menstruatie is alleen om je slijmvlies als het waren te verliezen. Dus dat heeft verder niet met je pilcyclus te maken. Die pilcyclus gaat puur om de hoeveelheid hormonen die je hebt om geen ovulatie te laten plaatsvinden.

Dat is dus niet meer zo. Je kunt ook in week 1 een pil vergeten zonder dat het erg is.. Kijk in mijn schema in de link iets verder naar boven. Ik heb hierover contact gehad zowel met de dokters assistente als wel de dokter als wel mijn apotheker :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:34

Ik sli de stediril 30. Maar is vergelijkbaar met microgynon, geloof ik :).
Maar waarom adviseer je me de morning after pil Kelly, dat heeft dan voor mij nu geen toegevoegde waarden als ik geen seks heb gehad en ongesteld ben geweest.

__KELLY

Re: Anticonceptiepil vergeten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:12

Oke dan is dat niet van toepassing. Ik had het dan verkeerd begrepen. MAP heb je dus alleen nodig als je daarvoor of net daarna in die 7 dagen dus nog geslachtsgemeenschap heb gehad.
Maar dat van de 7 dagen kan je dus wel aanhouden.

@Eleionomae: In de bijsluiter staat het bij de stediril en als je naar de apotheek gaat bevestigen ze dus dat ook .. dus ik heb daar persoonlijk mn vraagtekens over of dat dus daadwerkelijk niet meer zo is? Er zitten nogsteeds de zelfde hormonen in...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:15

__KELLY schreef:
Oke dan is dat niet van toepassing. Ik had het dan verkeerd begrepen. MAP heb je dus alleen nodig als je daarvoor of net daarna in die 7 dagen dus nog geslachtsgemeenschap heb gehad.
Maar dat van de 7 dagen kan je dus wel aanhouden.

@Eleionomae: In de bijsluiter staat het bij de stediril en als je naar de apotheek gaat bevestigen ze dus dat ook .. dus ik heb daar persoonlijk mn vraagtekens over of dat dus daadwerkelijk niet meer zo is? Er zitten nogsteeds de zelfde hormonen in...

Raar want bv sexwoordenboek.nl neemt nu ook die 1 dag pil vergeten regel aan bij gewone pillen
http://www.sexwoordenboek.nl/pil_vergeten.html
En dat is toch wel een veel geraadpleegde site ook onder jonge mensen. en de stediril valt onder dezelfde 1 fase combinatie pil als de mycrogynon die ik slik.
En mijn huisarts, assistente en apotheker volgen wel allemaal deze nieuwe regeling.